כיכר השבת

לחרדי העובד • מיוחד

יצאתם לעבוד? למה להיות בעוכרנו // שמעון ברייטקופף

במקרים רבים, לחרדי העמל לפרנסתו, יש תחושת חוסר חיבור ושייכות, כמדי שבוע, מפורסם ב'כיכר השבת', חוברת מיוחדת עם טור נבחר מביהמ"ד 'חלקי בעמלי', והשבוע; שימע'ן ברייטקופף על המחיר להיות עובד • טור דעה (חרדים)

| 71 | כיכר השבת |
שמעון ברייטקופף
שמעון ברייטקופף (צילום: ארכיון 'כיכר')

וידוי אישי: כותב השורות עובד לפרנסתו כבר מספר שנים.

זהו וידוי, כי ההכרה בזה היא לא דבר קל. אני זוכר את הפעם הראשונה שהילדה הביאה טופס רישום לגן, עם רובריקה ריקה בה היה צריך למלא את עיסוק האב. החזרתי את הטופס ריק.

מה אכתוב? שאני? עובד? נו באמת. היד לא הצליחה לכתוב. פשוט שיתוק פיזי.

נכון, זה לא מצב בריא. אף אחד לא אמור להתבייש בכך שהוא עמל לפרנסתו ומביא אוכל למשפחתו, אבל במבט שני, יש משהו טוב בבושה הזו. משהו מתוק.

היא נובעת מהשקפת עולם עליה גדלנו מגיל אפס, שהמטרה שלנו בעולם היא ללמוד תורה. כל יום, כל היום. אנחנו יודעים שיש סיירת מטכ"ל שמחזיקה את העולם מבתי המדרש - ויש את כל השאר. עוד לא נולד החייל שירצה להיות ג'ובניק בחנות מזכרות. כולם רוצים להיות רמבו. להציל את העולם.

נכון, אני לא יודע אם הבושה הזו חיובית, בסוף אדם צריך להיות שלם עם עצמו ועם פועליו, אבל אני כן יודע שהגאווה, העליצות ובעיקר הביטחון העצמי המופרז שמאפיינים היום חלק מהצעירים שיוצאים לשוק העבודה - הם בעוכרנו.

עזבתם את הכולל או את הישיבה? אתם צריכים פרנסה? בסדר גמור. תשתדלו להסתכל אחורה מידי פעם. אפשר להתקדם בחיים, בלי המבט היהיר הזה בעיניים. תלכו הלאה, אבל בגו שחוח יותר. עם קצת יותר צניעות.

זה הכל.

בכל חברה יש משפחות אצולה. אצלנו אלו משפחות ראשי הישיבות, האדמו"רים, רבנים ידועי שם, אנשי רוח, השקפה ומוסר, שישבו תמיד בכותל המזרח של העולם היהודי. מנווטים, משפיעים, קובעים דרך.

אחד המדדים הנחשבים למדינה מתקדמת היא מה שמכונה בז'רגון האקדמי - המוביליות החברתית. האפשרות שיש לילד ממעמד סוציו-אקונומי נמוך להתקדם ולהגיע למעלה. במדינות המתקדמות ביותר – אלו שמתפארות בהזדמנות שווה לכל ילד - השיעור עומד על עשרה אחוזים. הציבור שלנו הוא הציבור שמאפשר לכל אחד להגיע הכי גבוה שאפשר.

המעמד העליון היה פתוח לכולם. בחלקים גדולים של החברה החרדית לא היה צריך להיוולד עם 'דם כחול' בכדי לעלות מתחתית הסולם למדרגה העליונה. כרטיס הכניסה היה שווה. תשב ותלמד, תתעלה, תדבק בה' ותגיע למעלה. בדרך כלל, אלו שעלו בסולם כבר לא התעניינו במיקומם במדרגות. כשהראש נוגע בשמיים, הרגליים פחות זקוקות לרצפה.

הילד שאסף תמונות של רבנים, שהיה מצטופף בשקיקה באירועים אליהם הגיעו גדולי ישראל, הבין איך נראה הסולם. מי למעלה ומי למטה. המדרג היה ברור. נכון, לא כולם הצליחו לשרוד את העלייה המפרכת. רבים רבים, נפלו באמצע הדרך, אבל לאף אחד לא היה ספק בקשר למיקום שלו במדרג. כולם ידעו מי נמצא בהר ה' ומי צריך לקום במקום קודשו.

פערי המעמדות האלה, הם שאפשרו לציבור החרדי להפוך למה שהוא. רוחני יותר, מסתפק במועט, מוסרי יותר. אין דרך אחרת להניע את העולם. אם לא הייתה שאיפה להיות עשיר – לא הייתה כלכלה עולמית, אם ילדים לא היו רוצים לצמוח גדולי תורה – לא היה עולם התורה.

ככה זה, אם לאנשים לא יהיה דרייב לעלות בסולם, לא יהיה סולם ולא יהיה עולם. אבל נראה שבלי ששמנו לב, בחלקים מהציבור שלנו, התחלף הסולם. הסולם הגשמי החליף את הסולם הרוחני, והדרך לעלות במדרג החברתי כבר לא עוברת לצערנו רק בבית המדרש.

הנושא הזה נפיץ מספיק מכדי לכתוב עליו בביקורתיות או בשיפוטיות. כותב השורות יושב בתוך עמו, נטוע עמוק בעולם העשייה ושגרת יומו עוברת עליו בניסיונות לטפס בסולמות שהעולם הזה מניח לפתחו, אבל ההשתייכות לציבור החרדים העובדים לפרנסתם, נותנת לי פרספקטיבה על השינוי שחל בסביבה שלי בשנים האחרונות.

בלי רוח, בלי גשם

אף בן אדם לא אוהב לראות את עצמו במקום השני. בשנים האחרונות קמו מפלגות, קבוצות דיון וארגונים שצצו כפטריות אחרי הגשם שנועדו להחזיק את החרדים שיצאו לעבוד בתוך המסגרת. שלא ירגישו דחויים. קשה להתעלם מהצורך החיוני של הפעילות הזו. היו וישנם אנשים יראים ושלמים שהם וילדיהם הוצאו מחוץ לגדר רק בגלל שהאבא חטא בחטא הנורא מכל והלך להביא פרנסה לביתו.

'רדיפת' החרדים העובדים הביאה בתקופות מסוימות לחיסול מעמד הביניים החרדי. בפני החרדי עמדו שתי אופציות: או להיות עשיר מופלג או להיות עני מופלג.

מי שאיתרע מזלו ונתקע באמצע הדרך, במה שמכונה 'מעמד ביניים', איבד גם את העולם הזה וגם את העולם הבא שלו. למוסדות החינוך הוא לא מתקבל, בבית הכנסת הוא מרגיש דחוי, וגם פרנסה אין לו מי יודע מה.

רבים העדיפו לנקוט בשב ואל תעשה. העבירו את מיטב שנותיהם בבטלה, הוקרבו על מזבח הנורמות החברתיות ושילמו בנפשם ובגופם את המחיר החברתי שנועד להפוך את בני התורה לאליטה היחידה בעולם האמוני.

כל זה השתנה בשנים האחרונות. מצוקת הציבור החרדי העובד עלתה לראש סדר העדיפויות. המענה ניתן בשורה ארוכה של נושאים: מוסדות חינוך קמו, מסגרות לימודיות נוסדו ואפילו המפלגות הפוליטיות החרדיות נאלצו להיכנס לעובי הקורה.

בכל מערכות הבחירות האחרונות התקיימו חוגי בית ייעודיים לאותו ציבור ולמצע המפלגות החרדיות נכנסו לראשונה סוגיות שעוסקות במצוקות החרדים העובדים ואפילו הרשימות קלטו אנשים שבעבר היו נחשבים למוקצה מחמת מיאוס. מי שהפכו לשוליים בעל כורחם, חזרו למרכז הקונצנזוס החרדי.

אבל ישנה תחושה, סובייקטיבית כמובן, שהפעילות הזו הצליחה יותר מידי. מרוב מאבק על זכויות הפרט החרדי - אנחנו עלולים לאבד את הכלל. אולי, מרוב רצון חיובי לשמר את הדור הצעיר שיוצא לשוק העבודה בתוך החרדיות, ויתרנו על ערכי הליבה והיסודות עליהם נבנה עולם התורה בעידן הנוכחי.

בסוף, עם כל אי הנעימות, אם רוצים לשמר את הערכים של עולם התורה ולהצמיח כאן דורות נוספים של עמלי התורה, האנשים שיוצאים מהעולם הזה צריכים להרגיש קצת פחות שווים. אין דרך אחרת. בגילאים בהם נער חרדי חושב על עתידו, הוא חייב לדעת שלימוד התורה הוא הערך העליון. לא רק לשמוע על זה בשיחות בישיבה - אלא ממש להרגיש את זה. אחרת, הסיכויים שיבחר במסלול תורני שמלא בקשיים ואתגרים גשמיים שואף לאפס.

קשה להימלט מהתחושה שמרוב דאגה לציבור החרדים שעובד לפרנסתו, שכחנו את העיקר. את הסיבה בעטיה התכנסנו כאן לעולם הזה: לחזק את לומדי התורה ולחלום להיות בעצמנו חלק מהם.

מצורף החוברת המלאה מביהמ"ד 'חלקי בעמלי'

תוכן שאסור לפספס
71 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
62
מוזכר בכתבה משהו רמבו. רק תסביר מה זה ואז נבין האם עדיין זה בושה מתוק וכו'
61
המצחיק זה שעולם ה״אברכיים״ לא יכול לשרוד בלי עולם ה״עובדים״ כי הם הרי חיים מהכסף שלהם. (אוספים מהם כסף לכוילל, דורשים כסף מהשווער וכו׳ ) משא״כ ה״עובדים״ שרובם גם לומדים ומעריכים תורה יכולים לחיות יופי בלי ה״אבריכיים״ שחלקם יותר מבזבזים זמן מאשר להשקיע בתורה.
60
בגלל אנשים כמוך, חתכתי על המגזר המכוער הזה. לומר על אדם שיוצא לעבוד סוג ב מבחינתי זה יותר מקו אדום, ברור שמי שלומד תורה ומסתפק במועט הוא אדם מיוחד במינו זאת אומרת הוא מעל הא', אבל אדם שיוצא לעבוד הוא סוג א', רובו ככולו של האברכים כיום הם בטלנים מכך רגל ועד ראש.

הצגת כל התגובות

59
תנו לו דלי פופקורן דחוף ושיהיה בשקט
58
נו נו
57
מַרְגְּלָא בְּפוּמַּיְיהוּ דְּרַבָּנַן דְּיַבְנֶה: ״אֲנִי בְּרִיָּה, וַחֲבֵרִי בְּרִיָּה. אֲנִי מְלַאכְתִּי בָּעִיר וְהוּא מְלַאכְתּוֹ בַּשָּׂדֶה. אֲנִי מַשְׁכִּים לִמְלַאכְתִּי, וְהוּא מַשְׁכִּים לִמְלַאכְתּוֹ. כְּשֵׁם שֶׁהוּא אֵינוֹ מִתְגַּדֵּר בִּמְלַאכְתִּי, כָּךְ אֲנִי אֵינִי מִתְגַּדֵּר בִּמְל
56
הכותב סותר את עצמו בכתבה.... מצד אחד הוא אומר שכל אחד יכול להגיע לפסגה מצד שני הוא אומר שילדי העובדים נתקלים בקשיים להתקבל למוסדות וכו... הוי אומר שהם כבר לא יכולים להגיע לפסגה. כי לצערנו, בחברה של היום, לא מספיק שאתה יושב ולומד, צריך ללמוד במקום הנכון כי אם לא אתה לא נחשב לשום דבר...
55
הרב גרינבוים מלך!
54
דברי הבל ממש. "שפוף ובוכה" בשפה טיפה יותר עדינה. תרים ראש. לעבוד זה הדבר הנורמלי, השפוי, המתבקש מכל אדם. כך ברא הקב"ה את האדם וכל ניסיון לברוח מזה יתנפץ, וזה יהיה כואב. כבר עכשיו זה כואב.
53
בלה בלה בלה איזו אומלל. גש דחוף לפסיכולוג
52
תמצית המאמר: "כל זה השתנה בשנים האחרונות. מצוקת הציבור החרדי העובד עלתה לראש סדר העדיפויות. המענה ניתן בשורה ארוכה של נושאים: מוסדות חינוך קמו, מסגרות לימודיות נוסדו ואפילו המפלגות הפוליטיות החרדיות נאלצו להיכנס לעובי הקורה. בכל מערכות הבחירות האחרונות התקיימו חוגי בית ייעודיים לאותו ציבור ולמצע המ
51
שמעון ב. היקר דבר אחד צריך להדגיש... שאם הציבור העובד היה שומר על האורח חיים שלו כחרדים הכל היה אחרת... אני עובד ואבא שלי עובד והשווער שלי עובד וגיסי עובדים וכולם שומרים על צביון חרדי... (כולם בעבודות מכובדות...בנק, ביטוח, שעונים, סיטונאות, סייבר, רפואה) לא אמרתי להראות חנון או להתלבש בצדיקות... אלא
באמת מעניין איזה פרוטקציות יש לך
50
100%
49
שמעון אתה הולך עם גו שפוף? מרגיש פחות שווה!? אוי מתוק שלי. תשאיר את הגו שפוף. ואל תשכח להתנצל על זה שיצאת לעבוד. כנראה שמי שגדל בעולם הליטאי אינו יכול להשתחרר לנצח מתסמונת האישה המוכה.
48
כל הקשקוש הזה בא מתוך התנשאות שטיפת מוח לכן העולם החרדי נראה כמו שהוא נראה חוליגנים שמגיע להם הכל מציתי אוטובוסים זורקי אבנים שורפי פחי אשפה מסכני חיים אם לא הייתם דוחים ופוגעים ומתנשאים ובזים למי שהולך להשיג את מזונותיו בכבוד לא היו צריכים לקום עשרות עשרות אירגונים שידאגו לגרום לעובדים הרגשת
47
אתה פשוט חולה נפש !!!!
46
זה מפורש בפרקי אבות שיגיעת שניהם משכחת עוון ועדיף לעבוד ולחשוב על הלימוד מאשר ללמוד ולחשוב על הכסף ....
45
מ שקורה כאן זה עיוות השקפתי שנוצר בעשורים האחרונים על ידי הישיבות הליטאיות. כבר כתוב בגמרא שהרבה עשו כרשב"י וחבריו דהיינו רק ללמוד כל היום, ולא עלתה בידם. עניין זה אף נפסק בהלכה ומובא במשנה ברורה הליטאי שאדם לא אמור רק לשבת וללמוד כל היום, אלא לעבוד לפרנסתו ולקבוע עתים לתורה. ישנה הסתייגות כלפי יחיד
44
למה מי שאמור לדאוג לפרנסתו צריך ללכת בגו שפוף?? מה המקור לכך מהתורה שמשום מה לא הזכרת אותה בכלל בדבריך הארוכים וחסרי התוכן.. לא מצליח להבין למי אתה מתחנף כרגע.. תתבייש! אף אחד שיוצא לעבוד לא עושה את זה מרצונו החופשי כמובן אם הוא באמת רציני בלימוד.. לא צריך אותך שתחנך את אלפי האנשים המסורים שעובדים
בבא בתרא קמא. ״דתניא מצוה לזון את הבנות וק״ו לבנים דעסקי בתורה״.
43
מה יגידו זה אם כל חטאת חבל שאתה עדיין שם
42
שמעון היקר המוכשר והאהוב קבע עיתים משמעותיים לתורה ולא תרגיש שום רגש שלילי ולא תכנס לדרוגים טיפשיים . אם תשקיע באמת שעתים שלוש ביום בלימוד מעמיק תרגיש את הטעם הטוב של התורה ותתמלא וגם תהיה לך ההזדמנות להכיר את דעת תורתינו הקדושה על מגוון הנושאים שאתה דן בהם בטוריך , ושלא תבין אותי לא נכון אני מוקיר
41
במסכת אבות כתוב "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ, שיגיעת שניהם משכחת עוון" תסתכלו מה כותב הרב מברטנורא - מדובר בלימוד תורה עם מלאכה. זה לא דיעבד אלא לכתחילה (אלא אם כן רבן גמליאל הוא לא מספיק גדול בעיניך לחוות דעה בעניין...) תמיד היו גדולי הדור ועילויים, אבל אין שום דבר פסול בפרנסה בכבוד, אם אין קמח אין ת
40
כל כך עצוב לקרוא את הדברים... הרי ישנם אנשים עובדים שעובדים את הקב"ה בכל ליבם וישנם "יושבי כוללים" כביכול שמנותקים בליבם מכל זיק של יראת שמים אולי המבט שלנו צריך לחלק בין יהודי שליבו בוער לה' גם אם הוא עובד לבין יהודי שליבו רחוק גם אם הוא חובש את הכובע "היוקרתי" כביכול של "אברך"... הגיע הזמן לבקש אמ
39
תכוונו לשם שמיים ולא למעמד החברתי, ממילא הכל יהיה לכם נעים וטוב
38
דווקא אני חושב שהחינוך הנכון צריך להיות גם גשמית וגם רוחנית. ולא רק תיירה תיירה תיירה... כי אולי בסוף יגיע גאווה גאווה גאווה...מעניין שנראה מהכותב שהכיוון לעזור מגיעה ממפלגות חרדיות. דווקא נשמע שאולי שס היא אכן נכנסה לשם אך לא ג.
37
על התורה ועל העבודה. מאן דתני ליבה לא משתבש. גמרא מפורשת במסכת בבא קמא ס.
36
העיקר יראת שמיים או העיקר מה הסביבה חושבת עלי שאני אברך משי? כל הדורות עבדו ולמדו ולא ראו שום סתירה בעניין. לפני השואה בכל אירופה היו רק 600 בחורי ישיבות. תראו כמה נוער נושר יש, מסבירים להם כל הינקות שזה או שתהיה גדול הדור או שתהיה 'עמרץ' (עם-ארץ) ושהוא מגיע לגיל 14-16 והוא מבין שהוא לא יהיה גדול הד
35
כתיבה משובחת, מושחזת, פורטת על כל המיתרים הנכונים, הכל טוב ויפה. אך יש כאם כמה עיוותים בסיסיים שקודמיי כבר ניסחו בטעם. ראשית- ממתי הרצון של דור אחרי השואה להקים עולם תורה חדש ופורח הפך לגזירה עד אחרית כל הימים? מתי זה הפך מפיתרון קבוע למשהו זמני שהכופר בו כאילו כופר בתורה כולה? שנית - עם כל הכבוד לב
34
לצערי כותב השורות חווה תהליך פסיכולגי של הרגשת נחיתות ממליץ מאד על טיפול ראוי כדאי פעם אחת ולתמיד לומר שאין קשר בין עבודה ללימוד תורה במשך היסטוריה שילבו זאת יחד היפך הוא הנכון לא היה קיים אדם שרק היה לומד בלי עבודה באופן כללי לא היו הטבות ועזרה ממשלתית וכו
33
דם כחול? מעמדות ? שכחנו מאיין באנו ולאן.. מה זה לומדים בשביל מעמדות? כן ,זה ידוע ,טבע האדם, אבל שהוגה דעות מכובד כותב כך?! לאן הדרדרנו?? נראה כמו פלייר בחירות של יהדות התורה. וד"ל.
32
וואו אני ככ לא מסכימה!!! אני שמסרתי את הנפש להיות אשת אברך במשך למעלה משמונה שנים, שהייתי יוצאת לעבודה בסדר יום מפרך בשעה חמש וחצי בבוקר! כל יום !! קיץ חורף סתיו אביב בתחילת הריון ובסופו כשהייתי כמה שעות לפני לידה, עם תינוק קטן ועוד אחד ועוד, ועוד ברוך ה.... תוך כדי שהמשפחה ב״ה גדלה וגדלה כי הרי גם
31
מצחיק. יש לי תחושה שלא החזרת את הטופס ריק בגלל הבושה...
ששששששששש אל תגיד בקול
30
דברי פי חכם חן ! אשריך רבי שמעון
29
המטרה שלי היא לטייל בעולם, אכפת לך לעבוד קצת ולפרנס לי את הטיול כדי שאוכל להגשים את המימוש הנעלה שלי???
28
אז נפתח עמותה ... בזה אפשר לעבוד . שנורר
27
טעות בהשקפה. 1) אפשר להיות הכולל לשתות קפה לפטפט לדבר בפלאפון ולהירדם, ואפשר תוך כדי עבודה לשמוע שיעורי דף יומי ומשניות ועוד. 2) רבי יוחנן הסנדלר, יוסף רועה צאן או מלך מצרים היה יוסף הצדיק. 3) היו צדיקים נסתרים שלמדו הרחק מעין רואים וכאשר היו מול הציבור פתחו תהילים והתבוננו בסוגיות שידעו בעל פה
26
יפה מאד חשוב ביותר. קצת ענווה. עיתון חשוב מאד עיצוב מיוחד
25
המה יגידו זה הדיבר הראשון אצל אוכלוסיה מסוימת, וחבל מאד שכך , כי אנשים מקריבים את מיטב שנותיהם ומצב רוחם ונשמתם על זה. כשאנשים יתחילו לעשות מה שמרגיש להם טוב, ולא לשכנים, יהיה עולם מתוקן יותר. כל אחד יש לו תפקיד בעולם ולא כולם בהכרח צריכים לשבת עד 120 בכולל, אם הם לא מסוגלים לכך. ליבי על אלה שכל החי
24
אני לא מבין את המשפט אנשים שיוצאים מהעולם הזה (בני תורה) צריכים להרגיש פחות שווים מה עם "אני בריה וחברי בריה וכו" ממתי יהודי עובד הוא פחות שווה? אני רוצה לראות גדויל אחד שאמר את זה!! אין כזה דבר כולנו שווים!! והמלאכה שלנו היא לא להמעיט בערך העובדים אלא לייקר את הלומדים
23
רק בציבור הליטאי זה בושה לעבוד, בציבור החסידי זה מקובל מאוד, יש להם מרכזי השמה, לא מוציאים ילדים מהמוסדות וזה לא חיסרון בשידוכים. כדאי להפסיק את הגישה הזו, תמיד החרדים היו עובדים ולומדים. צריך להביא פרנסה הבייתה הרי זה מה שהתחייבנו עליו בכתובה לא?!
22
"הציבור שלנו הוא הציבור שמאפשר לכל אחד להגיע הכי גבוה שאפשר" מעולם לא קראתי משפט מנותק כל כך מהמציאות....
21
כפוף ובוכה גירסת 2021
20
תתביש לך שאתה דואג למשפחה. באמת בושה! תקרע תאישה שתעשה הכול ילדים בישולים כביסה ניקיונות. תחזור בערב אחרי שהילדים ישנים ותצא מוקדם לפני שהם מתעוררים.
19
מוזר שבכל העלון הזה, אין ספרדי אחד לקישוט לכל הפחות
אין לו דם כחול...
אבי מימרן
18
ללמוד מאנשי חו"ל....
חלומות נעימים
17
סבא שלי היה נוהג לומר: "כשאני הייתי ילד כולם עבדו. מי שלא עבד - מת מרעב. עבודה הייתה כורח של מבוגרים, ולאף אחד לא היו את המשאבים כדי להרשות לעצמו לשבת וללמוד". ואז הוא היה מהרהר לרגע, ואומר: "ומה אתה חושב? גם היום זה נסמך על משאבים של מישהו - המשאבים של מדינת ישראל".
16
תראו מה שכתב ר' ראובן מרגליות בהקדמה לספרו הידוע על סנבדרין "מרגליות הים" ויותר מזה מה שכתב גדול הפוסקים מדורו של הגר"א מוילנא מרן הר' אברהם דנציג זצוק"ל בעמח"ס 'חיי אדם' וכו' כתב על עצמו בהקדמת ספרו 'חכמת אדם' ז"ל: "והנה ידעתי כי יתלחשו עלי ויאמרו הגם שאול בנביאים הלא זה האיש ידענו בו שהיה מסוחרי א
15
ישי
14
כי תאכל אשריך וטוב לך, זה לא פרס נחמה אלא כל מילה מדוייקת בתכלית הדיוק.
13
מכעיס אותי העיוות, לקחת את חיים וולדר ו"להלביש" לו (במסווה של אומנות) חולצה תכלת זה עוול!!! אולי זה אומר משהו? תענו אתם!
12
תוכן מדויק.כתיבה משובחת.יכולת מופלאה לתמרן בתוך גבעות הרגשות וגאיות המציאיות החברתיות התורתיות והמעמדיות.יישר כח.
11
שמעון אלוף כל מילה - בסלע! אל תדאג מהמלעיגים עליך. או שמתעלמים ממה שקורה במגזר או שהם כבר לא שם...
10
כל זה השתנה בשנים האחרונות. מצוקת הציבור החרדי העובד עלתה לראש סדר העדיפויות. המענה ניתן בשורה ארוכה של נושאים: מוסדות חינוך קמו, מסגרות לימודיות נוסדו ואפילו המפלגות הפוליטיות החרדיות נאלצו להיכנס לעובי הקורה. בכל מערכות הבחירות האחרונות התקיימו חוגי בית ייעודיים לאותו ציבור ולמצע המפלגות החרדיות
9
יעטעע
8
נכון שמעריצים את הרבנים אבל אל תשכח כמה מעריצים את העסקנים והנגידים.... אולי ילדים לא אוספים תמונות של גפני או ויינרוט אבל תמיד החרדים התגאו בהם ! בחברי הכנסת - בראשי ערים - באנשי עסקים ואפי' סתם חברי עירייה פשוטים.. ואני לא מדבר על ילדים שמתלהבים מהוולו של החכ או הב.מ.ו של העשיר אלא מה
7
כמה מחברותיי לא יולדת ומונעות הריון.... עשו אותי עבד גם בחוץ . וגם בבית..... וגם לא יכולה לרץקנות דברים מינימליים.
שבי עם בעלך ותעשו חושבים, הוא התחייב בכתובה ולא את. כל עוד שלא מדברים לא יודעים מה הצד השני חושב, בהצלחה.
6
חז"ל לא אמרו: אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוין ליבו לשמים? האם אין העיקר קרבת אלוקים? האם מדרגת האדם נקבעת לפי כמה שעות תורה הוא לומד? מתי המצאת דת חדשה למען השם!!??
5
כתיבה משובחת, מושחזת, פורטת על כל המיתרים הנכונים, הכל טוב ויפה. אך יש כאם כמה עיוותים בסיסיים שקודמיי כבר ניסחו בטעם. ראשית- ממתי הרצון של דור אחרי השואה להקים עולם תורה חדש ופורח הפך לגזירה עד אחרית כל הימים? מתי זה הפך מפיתרון קבוע למשהו זמני שהכופר בו כאילו כופר בתורה כולה? שנית - עם כל הכבוד לב
4
הפרדוקס של שימען, אם היית כותב את מה שאתה באמת חושב כבר לא היית חרדי עובד... זה בסדר תמשיך לבלבל במוח מה לא עושים בשביל פרנוסה, וכמו שאמר(בערך) אבי מ. בסדרה נייעס: "בדיוק כמו שגפני חייב לעשות מה שאמרו לו גם אנו יכולים לומר רק דברים שאישרו לנו"
3
אתה טועה בענק. הסביבה העיקרית להתנתקות של חלק מהחרדים העובדים מהתורה והרוחניות היא דווקא העובדה שאין שום חינוך לאיך אמור להראות יהודי שאינו אברך. הצגת האברכות כאופציה היחידה לחיי תורה ולמילוי הייעוד, במיוחד כשהיא מצטרפת לחינוך קלוקל של אפס בניה ומחשבה עצמאית, אלא היתלות מוחלטת באחרים שידעו ויחליטו
2
לשבת וללמוד כל היום כציבור זה המצאה של הדור שלנו מעולם לא היה כזה דבר בעם ישראל זה פשוט תוצאה של הוראת שעה של החזון איש לשקם את עולם התורה אחרי השואה עיוור מי שלא רואה את התוצאות ההרסניות של טעות זו אלפי אברכים מסכנים גם אין להם פרנסה וגם מרגישים שהם מבזבזים את הזמן בכולל. לא סתם חזל אומרים באין ספו
שגם שימען חושב ככה.. אבל כרגע נוח לו לכתוב אחרת אז כותבים אחרת
אהבתי
1
הרצון של להרוויח את ציבור העובדים גרמה לכם לחשוב שהגזמתם בלרצות את ציבור העובדים. לגופו של עניין, ציבור העובדים מתחלק לשתי חלקים. ציבור שיצאו לעבוד בלית ברירה והם באמת סוג ב ושייכים לציבור החרדי הליטאי, ויש את ציבור העובדים מלכתחילה, הם סוג א אבל לא שייכים לשום דבר שקשור ליהדות התורה, ואותם אין צור
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות