כיכר השבת

פסק הלכה

מתרימי הת"תים לוחצים? כך תתחמקו מהם

לקראת מגביות הפורים של הת"תים בעולם הישיבות, פסק הלכה של הגאון רבי יצחק זילברשטיין, מאפשר לתורמים לחמוק ממתן תרומה - מעבר ליכולתם, גם בדרך שנראית כרמאות (חרדים)

| 15 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: David Cohen/Flash90)

בימים הקרובים יגיעו בחורי הישיבות לבתי עמך בית ישראל מטעם הת"תים של הישיבות כדי לאסוף צדקה עבור בחורי ישיבה נזקקים או עבור החזקת תורה.

רבים ניצבים בפני דילמה, בעיקר בחג הפורים, בעת שאותם מתרימים מרשים לעצמם 'ללחוץ' על בעל הבית לתרום סכום שלמעלה מיכולתו הכלכלית, וכך, פעמים רבות, בגלל אי נעימות של התורם, הסכום הנתרם הוא הרבה מעבר למה שתכנן התורם לתת מלכתחילה.

כעת, פסק חדש, של חבר המועצת ורבה של רמת אלחנן, הגאון רבי יצחק זילברשטיין, בשם גיסו מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, מביא פתרון למצבים כגון אלו.

לפי פסק ההלכה, מותר לתורם להתחמק מהתרומה שמעל ליכולתו הכלכלית - גם בדרך מתוחכמת שנראית כרמאות.

וזה נוסח השאלה כפי שהציג הגר"י זילברשטיין בשיעורו: "בפורים מצוי אוספי כספים אשר גובים בצורה שאינה אדיבה, בלשון המעטה. מעשה בגבאי צדקה שבאו לאדם ואילצו אותו לתרום תרומה גדולה עבור המוסד שלהם, אותו אדם כבר נתן חלקו לצדקה, וסירב למלאות את בקשתם שלא הייתה מוצדקת, אך מאחר ולא יכל לעמוד בפניהם ובפני הפצרותיהם, הוציא פנקס צ'קים וכתב את הסכום שדרשו אבל חתם בקשקוש בעלמא, ולא בחתימתו המדוייקת האמיתית. הגבאים הלכו לדרכם שמחים וטובי לב, אך לא ידעו שבבואם לבנק לא יוכלו לגבות ולקבל את הכסף כי הפקיד יבחין מיד בזיוף, אך ליבו של ראובן נוקפו שאולי הם יפסידו 20 שקל, דמי עמלת שיק שלא נפדה. האם בכל זאת עשה כדין או לא?".

תשובת הגר"י זילברשטיין: "אם הגבאים נהגו שלא כדין והתעקשו להוציא ממנו ממון שלא חייב תורה - מותר לנהוג בהם מנהג עקשות וכמו שנאמר בתהילים 'עם עקש תתפתל'".

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
11
הבריסקער רב אומר שאדם שמבקש צדקה בעזות וחוצפה אין לתת לו-כי הוא לא באמת זקוק לה
יאיר
10
עכשיו גבאי הצדקה יודעים על המרמה. צריך פטנט אחר
האברך דוד
קיבלתי ציק שחתום עליו פורים שמח. וכמובן שלא נפדה
דוד
אפשר לומר חד משמעית לא, תנסו
ג'פרי
9
מכיר את זה טוב . נתת צדקה לאחד באים אחריו עשר [כנראה מחליפים מידע ] לא נתת לאחד מפסיקים לבוא .
חזי

הצגת כל התגובות

8
מה הקשר להיות רעים
למה
7
אומרים "לא תודה" וסוגרים את הדלת. ניסיתי ונושעתי.
פשוט מאד
6
כשהגבאים ינסו לפדות את הצ'ק ללא חתימתו האמיתית של התורם, זה לא רק שהצ'ק יחזור, הם עלולים להיחשד בזיוף החתימה ולהסתבך פלילית. אינני מצליח להבין מה הבעיה להגיד להם ישר בפנים כבר תרמתי מספיק היום מחוצפים עופו מפה. "לא נעים" "מה יגידו" זה שם של מחלת נפש בני ברקית.
ירוחם
5
מחילה מכבוד תורתו! אבל מהיכא תיתי לגרום הפסד לשני וכי הייתה סכנת נפשות אם התורם היה מסרב?
ערן
שאם אדם נותן משהו בעל כרחו או אי נעימות או לחץ וכיוצא בזה יש בזה סרך גזל למקבל ולכן יפה פסק הרב שאפילו בגלל דרכי שלום מותר לשנות וכ"ש כאן שמונע ממנו להכשל בסרך גזל .אני כל פעם מחדש מתפעל מהיצירתיות של הרב זה מדהים
יוני
וכי הגאון שליט"א הרב זילברשטיין זקוק לאישורך? "יפה פסק"... באמת טוב מאוד שכבודו אישר את הפסק. חזק וברוך!
אחד שמבין
4
מנסיוני, בסכומים קטנים הבנקאי כלל לא בודק את החתימה, ומכבד את השיק בכל מקרה.
שלומי
3
היום לצערנו יש הרבה מוסדות שמפעילים מכבש לחצים על תורמים שבקושי יש להם לצורכי משפחתם
ל
2
אני למדתי לומר "אבא לא נמצא". גם בעלי אומר לפעמים שאבא לא נמצא. מה לעשות, אבא שלו ואבא שלי באמת לא גרים אצלנו.
בני ברקית
1
הבלים. בנקים לא בודקים חתימה והכסף יצא וישולם.
מני
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות