כיכר השבת

טור אורח

על שפת המעיין: המפגש המעיק עם תלמידי הישיבה היוקרתית

'הדיבור החם' בימים אלו בעולם הישיבות, על בחורים שפתחו במעין מרד נגד הנהלת ישיבתם, הציף אצל א', חרדי מן השורה, שיחה מחכימה ומעיקה שהתקיימה בהרי ירושלים (טור)

| 45 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel / Flash90)

בימים האחרונים עולם הישיבות סוער בעקבות 'מרד' שהוכרז על ידי תלמידים, נגד הנהלת המקום בו הם קבעו את חוק לימודם. הדבר העלה בזיכרוני מעשה שהיה לי בימים אלו עם תלמידי ישיבה; בלשון חז"ל: "בדידי הווה עובדא".

• "הסכם שלום" ראשוני בין הנהלת הישיבה למובילי המרד

• הסערה בחברון: ראש הישיבה החליט על פסק זמן משיעוריו

היה זה כבר בתוך ימי בין המצרים, בשעות אחר הצהריים המאוחרות, כשהגעתי לבדי למעיין עין עוזי שבהרי ירושלים, הצופה מצדו האחד על עין כרם ומצדו השני על מושב אבן ספיר המטופח.

במקום פגשתי בחמישה בחורי ישיבה מקסימים, שישבו סמוך לשפת המעיין. אחד מהם החזיק בקבוק יין אדום והיה נראה מכונס במחשבותיו, ושאר חבריו היו עסוקים בסמארטפונים (חלקם לא כשרים) שלהם, כשברקע התנגנו שירים לועזיים בקול רם מתוך רמקול נייד המחובר לנגן או דיסק או קי.

איחלנו שלום זה לזה, והפטרתי לעברם בחצי חיוך: "זו מוזיקה וואקלית, נכון? היא ממש יפה, מעולם לא שמעתי מוזיקה כל כך יפה". חלק מהבחורים כנראה חשבו שאני בור בענייני מוזיקה, והשיבו: "כן. זו מוזיקה וואקלית. היא משהו מיוחד...".

התיישבתי במרחק מה מהם, לא מדי צמוד, כי גם גם אני רוצה מעט שקט לעצמי. הנחתי להם לנפשם - ושקעתי בהרהורי האישיים.

כעבור מספר דקות, הם פתחו עמי בשיחה על דא ועל הא, שמהר מאוד זרמה לנושא שמבעיר כעת את עולם הישיבות, בו פתחתי את הטור הזה.

כבר בתחילת השיחה, אני מתרשם שמדובר בבחורי ישיבה ב'ועד חמישי', בני 21 לערך, נבונים ובעלי ראש טוב. כל מכריהם בוודאי יתפעלו מרמת השיחה שלהם. מתברר, כי למרות שהם שומעים מוזיקה "וואקלית" בימי בין המצרים בפרהסיא, רחמנא ליצלן, בתוככי נשמתם הם עדיין 'ישיבע בוחרים' ברמה גבוהה.

התחלנו לשוחח על עולם הישיבות, כשאני עורך באוזניהם השוואה בין מצבו כיום לבין הזמן בו אני הייתי בחור ישיבה. "ארמוז", כי מדובר על תקופה של יותר מ-30 שנה.

גוללתי בפניהם סיפורים שונים על הימים ההם, חלקם "סיפורי גבורה" וחלקם סיפורי כישלון. גם גיליתי להם, בין היתר, מדוע 'העיפו' אותי אז מהישיבה: נסעתי עם חבר ב'ליל שישי' של חודש אלול לירושלים, כדי להגיע לסליחות לכותל המערבי, כשמי שלקח אותנו כ'טרמפ', ושאל אותנו כבדרך אגב איפה אנחנו לומדים ושמע את תשובתנו האמיתית, מיהר להלשין עלינו להנהלת הישיבה.

בשלב מסוים במהלך שיחת הנפש המרתקת, הצביע אחד הבחורים על חברו שישב לידו, ואמר לי: "תשמע. לבחור הזה יש תיאוריה ערוכה על המצב היום בעולם הישיבות. אני לא יודע להגיד את זה כמוהו - והוא יודע מה שהוא אומר".

פניתי לחבר המדובר, ביקשתי לשמוע ממנו את דעתו המסקרנת, וזה לקח נשימה עמוקה, והתחיל להרצות בפני את דבריו, בחצי היסוס שהפך תוך זמן קצר לשטף מלים, שנאמרו במן סוג של ביטחון פנימי.

ואלו היו תורף דבריו המחכימים: "תראה, אני לא יודע אם תאהב לשמוע את מה שאני חושב, אולי גם תחלוק עלי, וזו גם זכותך, אבל אני בכל אופן חושב שעיקר הבעיה בדור שלנו הוא שהכל נהיה חיצוניות! אין פנימיות! אין אמת! אין ואין ואין".

הוא שתק לכמה שניות, השפיל את מבטו לצד, ורגע לפני שהספקתי להשחיל שאלה, הוא המשיך בשלו, ואף פירט ונימק: "החזון איש בזמנו, ולאחר מכן הרב שך, סברו כמנהיגי עולם התורה שקריטי שכל בן תורה ישמור על החיצוניות שלו כדי שייראה 'בן תיירה'; חשוב מאוד שלא יצא בלי כובע וחליפה לרחוב, שילבש כיפה המעידה על מהותו, שהתספורת הנעליים, החולצה וכל המראה שלו יהיה באותו קו ישיבתי הדוק, שלא יהיה ניתן להטיל ספק קטן בכך".

התלמיד המתוק המשיך להסביר לי את שיקולי גדולי הדורות הקודמים, הידועים לכל, כי שמירה על חיצוניות זו מונעת מלהיכשל בעוונות ואיסורים, ומלהיגרר אחר תאוות העולם הזה וכו' וכו'.

וכאן באה התפנית בדבריו, אותם הוא הרצה בלהט: "הבעיה של חלק מעולם הישיבות בדור הזה, היא שכיוון שהשקיעו כל כך בנושא החיצוניות, היא הפכה לעיקר. העיקר לעומת זאת, מהותו ופנימיותו של בן תורה, נהיה טפל".

תביא דוגמה, אני מבקש. והוא עונה: "פעם ה'משגיחים' בישיבות היו מרבים לעורר בשיחות שלהם על החשיבות שבהגעה בזמן לתפילות, ההתגברות כארי לקום בבוקר והמעלה הגדולה שבזה; על החשיבות של שמירת הסדרים ועוד על זה הדרך".

"היום לצערי, על מה מוחה המשגיח? על כך שהלכו לראות את האירוויזיון או את המונדיאל בימים אלו ועל כך שאסור לגלוש בסמארטפונים שלנו למקומות פסולים באינטרנט. אתה מבין לאיזו דיוטא תחתונה הגענו? ולמה הגענו לזה", הוא ממשיך ומסביר לי בשטף, "כי התרגלנו והרגילו אותנו לעסוק בחיצוניות. לכן זה 'לא מתאים' שנלך לראות מונדיאל, כי זה 'לא מכבד' אותנו כבחורי ישיבה...".

"שים לב מה הוא עושה בזה: לקח קטע מסריח, שולי, ועשה אותו לעיקר! כבר אין בעיה של ביטול תורה ושל ביטול הזמן... הבעיה נהייתה 'מה יאמרו, מה יגידו'? וכך זה לאורך כל החיים במגזר שלנו.

"ועל זה צריך לבכות! על זה מאוד כואב לי", סיים בחור הישיבה הנחמד, כשהוא מותיר אותי מהורהר, ועם מועקה כבדה.

• כזכור, השבוע, ביום חמישי הקרוב, יתקיים כנס 'מתמודדים co.il', בו ידונו מיטב המומחים באתגרים ובדילמות שמציבה הגלישה באינטרנט בימינו, בהרצאות ופאנלים מול קהל מגוון.

תוכן שאסור לפספס
45 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
34
א. לא מדברים מספיק עם בחורים על אמונה ועיקרי היהדות (זה דברים פשוטים בכלל לא צריך לדבר על זה...) ב.אין דוגמא אישית.... בהרבה מן הישיבות... ג.אין כבוד לרבנים.... ד.הזמינות של התאוות (הזבל בתוך הכיס בכל מקום ובכל זמן) ה. התחרות, החשיבות, ההתנשאות שמתחילה מגיל קטן ובאופן שטחי גודלים איתה ומזה מזלזים ב
33
זכיתי להתקרב לדעת כל המשפחה חושבת שאני קיצוני . די התרגלתי למצב שאני דתי הכובש את יצרו מדי יום על תאוות עולם הזה. חייב לציין שללא החסידות של אדמור הזקן לא הייתי מגיע לפנימית ועבודת ה' ודבקות. יש עוד המון לאן להתקדם ויש המון מה ללמוד. ברגע שבחורים ימצאו עיניין בתורה יחזרו מהר בתשובה. כרגע העולם קוסם
32
חבל שהכותב לא נכנס לישיבת דרך ה הוא היה רואה שם בחורים מתמודדים אבל סוג א! למה? יש הכוונה יש עם מי לדבר ורק ככה מתגברים ומתבגרים. כואב הלב להכנס לישיבת חברון ולשמוע בחורים מדברים בלהט על ספורט בהתלהבות (אם רק היו משקיעים את כוחם בלימוד משיח היה בא) אח'כ הם מבקשים דירות ,וזו בושה וחבל! ממש כואב ה

הצגת כל התגובות

31
כמה שזה כואב ונכון מה שהבחור ההוא היטיב לבטא את מה שקורה בעולם הישיבות הליטאי וגם בחלק מהחסידי רק ע"י לימוד תורת חסידות פנימיות התורה באמת מרגישים את נותן התורה
30
חומות ועוד חומות ועוד חומות במקום להתעסק בתוכן. חוסר אמון מוחלט בבני האדם שנבראו בצלם.
29
כמו שלא כולם יכולים להיות רופאים, טייסים, עו"ד וכו' כך לא כולם מתאימים ללימוד ישיבתי ארוך טווח. הציבור החרדי צריך להקים מסגרות של לכתחילה לבחורים כאלה, ולתת להם כלים להשתלב בשוק העבודה. במקום שישרפו שלוש-ארבע וחמש שנים בלבזבז את הזמן ולחכות לחתונה. ולענ"ד גם להקים מסגרות בסגנון ישיבותההסדר, שיאפשרו
28
הבעיה היא שלמשל לפני שלושים שנה, לא כל בחור הלך אוטומטית ללמוד שנים בישיבה, והציבור החרדי היה אז קטן יותר, וגם בחורים שלא ממש התאימו ללימוד תורה, הבינו שיש חשיבות ליצור עולם תורה, והתנהגו יחסית בסדר. כיום באופן אוטומטי כל מי שנולד במשפחה חרדית הולך לישיבה, אפילו שהוא ממש לא מתאים לזה. היה צריך שבי
27
א. העדר מבחנים - ידוע כי כדי להצליח בלימוד וגם כדי לראות מה עומק ידיעותיך באמת, השיטה הטובה ביותר הנה המבחן. זה גורם לבחור גם רצון להצליח וגם נותן לו תמריץ ללמוד. בפוכל, כיום בחור שהגיע לישיבה גדולה ואילך (פרט למקומות מאד מסויימים) אינו חייב להיבחן. כך שבאמת אינו יודע את רמתו האמיתית בלימוד מחד וכ
26
וודאי שיש מכלול של בעיות אך הדבר הכי חשוב לפחות לדבר על זה בפני אנשים שיש להם השפעה לא סתם כך ב"כיכר...."
25
יושבים שם ולומדים היום למרות שאלו הימים האחרונים לזמן.
עסוקים יותר בארגון מרד כדי שהתאוות יאושרו.
24
הציבור החרדי במשבר קשה, בכלל כל הדור במשבר, הציבור היחידי שרק בעליה בשנים האחרונות הוא החרד"לי ובראשם ישיבת הר המור, אולי כדאי ללמוד מהם דבר או שניים
23
בישיבות חשוב הפלפול הלימודי אבל הפלפול לאהבת ישראל ויראת שמים הודחק לקרן זווית ליהודי אמיתי עובד על אהבת השם אהבת ישראל ואהבת התורה שתפקידה לחזק את כל האהבות הנל
22
זו רק תוצאה של ההתנגדות לדרך נחוצה בעבודתו השם.
21
בדורות האחרונים מצווה לגלות זאת החכמה!
20
וואו זה פשוט מדהים, זה כבר שנים רבות אנחנו בדור שבלי חסידות אי אפשר לתפקד ובטח לסיורים צעירים, ברוך ה' רואים בישיבות שלומדים חסידות ששם יש פנימיות לעבודת ה' ... אבל ברוך ה' אט אט החסידות נכנסת לכל מקום ולכל ישיבה ומרימה את הבחורים ונותנת להם כח להמשיך ולרומם את נפשם האלוקית על הבהמית..תכף מיד כל עם
19
למחות נגד שימוש באינטרנט או נגד הליכה למונדיאל/ אירוויזיון זה לא דבר חיצוני. בוודאי שהמשגיחים צריכים למחות על כך. אלו דברים שמובילים לקלקול פנימי אצל הבחורים.
18
למה אי אפשר באתרים החרדים, להעביר מסר מבקר, נגד הישיבות, הכוללים, הסמינרים, בלי להמציא איזה סיפור מרטיט? ובלי תמונה של אבא מכה את ילדו בחגורה, ומתחת הכיתוב תמונת איסטרולציה? תגידו מה שאתם חושבים תפסיקו לחרטט סיפורים בלי כיסוי
17
מספקת בנושא. התיאוריה ההפוכה אומרת: שהחזו"א והג"ר יחזקאל סרנא ועוד גדולים בנו את עולם הישיבות דאז, וכיון שנבנה משהו טוב וחזק, הגיעו (כדרכם בכל הדורות) אנשים לא מתאימים והצליחו לכבוש (באופן חלקי) עמדות-כוח בתוך עולם-הישיבות. ומה שאנו רואים היום, אלו התוצאות??? זה לא מתקבל על-דעתי, אבל בכל-זאת אולי
16
לא היינו בסרט הזה ? לא נלמד מטעויות? הבחור צודק אך לרב שך ולחזון איש הייתה הנהגה ולא נשווה את עולם הישיבות לפני הרב שך ואחרי הרב שך כשיש מנהיג מרגישים את זה .משה ביקש מהשם יתברך על יהיו כצאן אשר אין להם רועה ..
15
סוף סוף מילים כמו שצריך, בלי לכבס. תתעוררו שם למעלה, לפני שיהיה מאוחר מידי
14
בפרשת ציצית אומר הקב"ה ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם למען תזכרו את כל מצוות ה' ועשיתם אותם והייתם קדושים לאלוהיכם וכו'. נמצא אם כן שלא תתורו אינו מטרה אלא אמצעי לזכירת השם ומצוותיו ולהיותנו מופרשים לאלוהים. וכאן אני שואל. וכי שמענו איזה ראש ישיבה או משגיח שצועק בשיחותיו ל
שראה בעיני רוחו את המציאות הזו, רבי נחמן מברסלב בסיפור הידוע על בן המלך ובן השפחה שהתחלפו, והמעיין שם בסיפור יראה שזו כוונתו שהחליפו בין העיקר לבין מה שמשמש את העיקר, ואף בן השפחה בסיפור לא מסמל דבר פשוט או שפל, אלא כמו שרבי נחמן מספר שהייתה זו שפחה גדולה במעלה, וזו כוונתו לכל הנהגת החיצוניות שמשמשת
13
מחפש על מי להוציא את תסכולו מעצמו. וזורק בוץ על אחרים. ניתן ללכת למטפל רגשי מקצועי. ...
אבל אני לא מאשים סך הכל אתה סוציופט שהרבה מהנערים הנושרים שאני מטפל בהם הגיעו בגלל טיפוסים כמוך .
12
לנושאים אמיתיים ומהותיים מתיחסים רק לנושאים שוליים למשל רישיונות פלאפונים לבוש חיצוני וכדומה
11
ניסוח יפה מאד של מצב הישיבות בדורנו (הכוונה לישיבות שלומדים בהן). המשגיחים והמרצים המבוקשים (דוגמת הרב מנחם שטיין שליט"א למשל) מדברים יותר מדי על הנושאים האלה וגורמים את ההיפך. משגיח אחד אמר לי "מי יודע כמה נפלו בגלל השיחות האלה" דהיינו בחורים שומעים כל הזמן את אותו דבר וחושבים לעצמם "מה יש שם שכל כ
10
שטות שבא למישהו בראש. פעם התביישו לשוחח עם בחור שאין לו רצינות ואחריות אישית, והיום אנו קוראים בשקיקה כל שטות שנפלטת לו במקלדת, ברגע של חולשת הדעת! בכלל, מאיפה בחור צעיר יודע כל כך טוב את ההווה וגם את כל העבר ההיסטורי, לייצר השוואות מלומדות שפלוני יצטט בהחשבה יתירה בככר?!
9
החינוך החרדי מושתת על לחץ חברתי וחוצוניות... ואם זה ימשך ככה הוא פשוט יקרוס!! בשונה מחינוך הבנים, חינוך הבנות הוא הרבה יותר פנימי ויסודי... גם הוא צריך שיפור במקומות מסויימים אך עדיין הוא כן עושה מלא שיעורים במחשבה יהודית באמונה ובהשקפה, שתכלס זה מה שבונה את העולם הפנימי של האדם
8
חביבי, שניכם צודקים. אתה צודק בטענתך המרומזת שאין פיו וליבו שוים, אבל זה בדיוק מה שהוא טוען - שכל החינוך שלו הוא להטמיע את הדבר הזה - שלא משנה מה נכון באמת ע"פ התורה, משנה מה יאמרו. עדיפה הפוזה על האמת, עדיפה הישיבה ושמה על הטהרה, עדיף הרישום הקדוש על נפשות התלמידים, עדיפים הכשרויינעס על החלשים. יה"
7
מי שיש בו אמת מתחבר לדברי הבחור .רואים את זה על הבחורים מהישיבות הנחשבות ביותר
6
גם אז כמו היום התעסקו יותר מידי עם החיצוניות ועם ה"סור מרע". במקום להתעסק עם ה"עשה טוב" לתת לבחורים אתגרים. רוב אלו שלא התקדמו או שנפלו זה היה בעיקר משעמום. היום המצב קשה יותר, כי כשהבחור משועמם הוא יכול בקלות לפנות לגלישה בכל מיני ערוצים ולא רק שהוא לא מתפתח, הוא נסוג, מי פחות ומי יותר
5
די, בלי רחמים עצמיים והתמסכנות, תהיו גדולים ותפסיקו לחשוב מה יאמרו,
בנות סמינר לוקחות בחור בן תורה וסובלות מחוסר יראת שמיים שלו אחרי החתונה עד שמתגרשות ממנו לצערי
4
הוא מחונך לדרך ארץ. לאהבת העם והארץ, וכשמסיים התיכון הולך ליחידה קרבית, ומוכן למסור נפשו בעד עם ישראל וארץ ישראל.
3
השאלה היא מה בחורי ישיבה עושים במעיין בימי בין המצרים?מה הם מבינים בפלגים.אוי לעלבונה של תורה להתעסק עם דברים מהסוג הזה זה פשוט שנאת חינם.
2
"שים לב מה הוא עושה בזה: לקח קטע מסריח, שולי, ועשה אותו לעיקר! כבר אין בעיה של ביטול תורה ושל ביטול הזמן... הבעיה נהייתה 'מה יאמרו, מה יגידו'? וכך זה לאורך כל החיים במגזר שלנו. מפחיד איך הראש של הבחור הזה עובד.. הוא כבר לא בפרשה לדבר איתו על ביטול תורה או ביטול זמן ועוד מסוגל להעיז כנגד אותו משגיח
1
האינטרנט קיים כבר שנים ארוכות ובגלל ששואלים רבנים שאינם מבינים דבר ולא מתייעצים עם אנשי מקצוע אז מגיעים למצבים הללו
לא להיות מודע למה שקורה בעולם ..זה לא חכם. כן צריך להגיד ולומר, ולהסביר את הצד שלכם למה אתם מסננים או יש דבר כזה נייד לא כשר, ידוע שברגע שאתה סוגר עולם מילד או נער סקרן הדבר הכי טבעי בעולם ..זה לחפש ..סקרנות .
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות