כיכר השבת

הישיבות כמיטת סדום

בימינו, "הישיבות הקטנות" משמשות כמיטות שבהן מותחים את הנמוכים / הקצרים (עד שיתפרקו אבריו), בעוד "הישיבות הגדולות" משמשות כמיטות שבהן חותכים את הגבוהים / הארוכים (טור אישי)

| 43 | כיכר השבת |
כותב השורות
כותב השורות (צילום: יובל אצילי)

כולנו מכירים את הביטוי "מיטת סדום" שמקורו בתיאור במסכת סנהדרין (קט,ב) "הויא להו פורייתא דהוו מגני עלה אורחין, כי מאריך גייזי ליה, כי גוץ מתחין ליה" (בתרגום לעברית: הייתה להם מיטה שהיו משכיבים עליה אורחים, כשהאורח ארוך חותכים אותו, כשהוא קצר מותחים אותו).

למרבה הצער, אינני מוצא תיאור טוב יותר לעולם הישיבות החרדי בימינו, כש"הישיבות הקטנות" (כיתות ט'-י"א) משמשות כמיטות שבהן מותחים את הנמוכים / הקצרים (עד שיתפרקו אבריו כלשון רש"י בסנהדרין), בעוד "הישיבות הגדולות" משמשות כמיטות שבהן חותכים את הגבוהים / הארוכים. להבהרת דבריי, עלי להאריך מעט.

ב"ישיבות הקטנות" נכנסים נערים בגילאי 13-14, לסדר יום ארוך מאוד (מ-7:00 עד 21:00) שכולל לימודי קודש בלבד, ובפרט לימוד גמרא. הם נדרשים לשמוע בכל יום שיעורי גמרא בעיון ובבקיאות, כשבמרבית הישיבות אין שימוש באמצעי עזר פדגוגיים ואפילו בלוח קיר, כשבנוסף לגמרא הם נדרשים לקלוט בשיעורים מפרשים רבים ראשונים ואחרונים. מעבר לשיעורים הפרונטליים בעיון ובבקיאות, מתבצעת רוב הלמידה באופן עצמאי בחברותא. הנערים הללו נדרשים להשתתף בשלוש תפילות ביום עם חליפה ומגבעת, ובמרבית המקרים נמנעת מהם האפשרות לשחק במשחקי חברה וכדור. ברוב הישיבות יקפידו מאוד על הופעתם החיצונית גם מחוץ לכותלי הישיבה, וכמובן שיאסרו עליהם כל חשיפה לעולם שבחוץ ובפרט למכשירים הטכנולוגיים. חלק גדול מהנערים הללו נמצא בתנאי פנימיה מלאים, וגם אלו שחוזרים בכל יום הביתה, אינם עושים בבית כמעט כלום מעבר ללינה.

מדובר למעשה בדרישה להתבגרות מהירה של נערים צעירים, והתמסרות כמעט מוחלטת ללימוד תורה. כשמדובר בכאלו שחשקה נפשם בתורה ומוצאים טעם בלימוד גמרא בעיון ובבקיאות, אלו עשויות להיות השנים הנפלאות ביותר, אבל עבור מי שאיננו מוצא עניין רב בגמרא, או שנפשו מבקשת פורקן במשחק ובהתעניינות בספורט ובהוויות העולם, או שהוא מבקש לחרוג מכללי הלבוש וההופעה הנוקשים, או שהוא מתקשה לעמוד בסדר יום כה ארוך ותובעני, עלולה תקופה זו להפוך לסיוט מתמשך, ולמאבק אינסופי עם אנשי צוות ועם הורים, שאינם מבינים לנפשו. למרבה הצער, רבים מאוד הם חללי מיטה זו, שאבריהם מתפרקים ממתיחת יתר. באופן אישי, פגשתי במהלך השנים האחרונות נערים רבים מאוד מקבוצה זו.

"הישיבות הגדולות" עבור נערים בני 16-17 ומעלה, נועדו להצמיח גדולי תורה במודל של "ישיבות ליטא" שהוקמו במתכונת של ישיבת וולאז'ין, בהן צמחו תלמידי חכמים וענקי רוח בעלי כישרון מעוף ויצירתיות. אולם בדורנו אנו, כנראה בשל הרצון לפתוח את היכלי הישיבות לעשרות אלפי תלמידים, וגם בשל העדריות שהשתלטה על הקהילה החרדית, איבדו מרבית הישיבות הגדולות את הרוח שפיעמה בהן. הישיבות הגדולות פועלות כיום כבתי חרושת ענקיים, המייצרים בסרט נע בחורים צייתנים הולכים בתלם, שמקדישים את מרב ומיטב זמנם ללימוד תורה בסגנון הישיבתי המקובל, וללא יצירתיות ומקוריות.

כל בחור שיבקש לגלות שאר רוח ואותנטיות, בתחומי הלימוד ובסגנון הלימוד, בשאלת שאלות, ובהעלאת רעיונות חדשניים ומקוריים, ייתקל מהר מאוד בהסתייגות ובהתנגדות מכל כיוון, מצוות הישיבה, מהחברים ומהמשפחה. הוא יבין היטב שאי הליכה בתלם מסכנת את מעמדו החברתי ואת סיכוייו לשידוך טוב, גם אם הוא יצטיין בלימוד תורה ובהתמדה ובמידות טובות. זוהי מעין "מכסחת דשא", המבקשת ליצור שכבה של דשא בגובה אחיד. זוהי לצערי מיטה שנועדה לקצוץ את אבריו של כל מי שגדול יותר ממידותיה.

וכך הבינוניות שולטת בנו, באלו שנמצאים למטה מהבינוניות אין אנו משגיחים, ובאלו שעשויים לגדול הרבה מעבר אנו עושים כל מאמץ למנוע מהם לעשות זאת.

אני מודע לכך שאלו הן האשמות חמורות וחריפות ביותר, אולם לצערי הרב אני מביע אותם לאחר התבוננות ארוכה של שנים רבות, מתוך אכפתיות אהבה ודאגה לקהילה החרדית בכלל ולעולם הישיבות בפרט. אני משער שרבים וטובים מבוגרי עולם הישיבות יכירו שיש ממש בדברים, גם אם לדעתם הצגתי אותם בחריפות יתירה. בקשתי אפוא מהם, במקום להלין על אופן ההתבטאות שלי או על אישיותי, אנא התייחסו ככל האפשר לתוכן המרכזי שלהם.

תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
33
הבעייה כנראה נובעת מהמעבר של העולם לכפר גלובלי, והיטשטשו הייחודיות של כל ישיבה וישיבה והדגשים של כל אחד, כולם עברו לייצר המוני אחיד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב
32
המון זמן שאני חושב על זה בהקשר של מיטת סדום. תודה על העלאת הדברים
אכפת לי
31
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ניו יארקר

הצגת כל התגובות

30
דרך אגב החזון איש אמר שישיבה זה בית חולים בחור נורמלי אין לו מה לחפש בישיבות
שפוי
29
סדר היום בישיבות צריך להיות מלא בכל חלקי התורה ולדוגמא: 9 עד 10גמרא עיונא. 10 עד 11 גירסא. מ11 עד 12 פרשת שבוע עם אברבנאל מלבי''ם אלשיך אוה''ח וכו'.מ12 עד 1 נ''ך עם מפרשים מ4 עד 5 משניות עם מפרשיהם. שעה הלכה למעשה טור וב''י. 5 עד 6 מדרש עם מפרשיו בעיון. פעם בשבוע מומחה לציצית (או תפילין או אתרוג וכו
משה בן אברהם
28
נראה שאתה בן אדם שמחפש את האמת ולא איכפת לך מה אומרים עליך , כאלה אנשים אנחנו רוצים באתר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף
27
ובכלל אם התורה היתה ניתנת היום אז חיוב מצוות היה באזור גיל 18 (עפ"ל) תצא מזה מהר חוצמזה שעולם הישיבות עשיר ומלא בישיבות מכל הסוגים לכל סוגי הבחורים.
פוגרום
26
המצב הרבה יותר גרוע ממה שאתה חושב, חזק ואמץ,מה שהיה בליטא לפני 100 שנה זה לא מה שיש היום,חונקים את הבחורים בלי שום הגיון ואחר כך מתפלאים למה יש כל כך הרבה נושרים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נחמן
25
בדבריך הנכונים לחלוטין אין לדידי כל חידוש, חבל שלקח לך שנים של התבוננות בדבר כה פשוט. השאלה היא מה הפתרון וכיצד להביא לשינוי בציבור ובדעת הגדולים
dusha
24
מהתגובות....
נעמה
23
חי בסרט...
מושקה
22
אל תתרגשו הוא פשוט במסע שיווק לישיבות חרד"ליות ממלכתיות
דוצה
21
"לעולם הישיבות החרדי בימינו," כיון שהוציא את עצמו מהכלל כפר בעיקר {כמשל } זה כמו ששר החינוך דתי ככל שיהיה יבוא לומר לנו הוראות !!! לשפר מבפנים מצוין לבוא להתריס מבחוץ ... זו דרכם של החרדשי"ם ואת ההצלחות שלהם נראה בעוד כמה שנים ואז נוכל לשפוט {ואני חושב בנין נערים סתירה } וא"כ לא צריך לחכות
מגידו
20
גם אם טענותיו צודקות, להשתמש בביטוי של מיטת סדום כלפי הישיבות הוא מזעזע. לבד מכך שהוא מתעלם מן הטענה שעולם הישיבות הוקם כרע במיעוטו, וכברירת מחדל למצב השורר ברחוב. לא כל האמצעים כשרים בכדי לעורר תשומת לב, או פרובוקציה.
עו"ד
19
תפעל ותקים ישיבה ברוח הזמנים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה
18
כל מילה בסלע...חבל לדוגמא שאין כמעט בנמצא יהודים חרדים שיודעים את התנ"ך על בוריו...מילא לא יודעים כמוני,אבל העובדה שזה בכלל לא אישיו (נושא חשוב) ולא מפריע להם,זה הבעיה...וכן שבישיבות וכוללים יכולים לטחון 10 דפי גמרא במשך זמן חורף שלם במשך כל הבקרים ולהרגיש שהם "עסקו בתיירה ברמה הכי גבוהה&q
משה - בוגר מסלול שחר
17
מסכים עם כל מילה! מכיר את הבעייה שנים ארוכות צריך לשים דברים על השולחן!
מש
16
אבל החז"א דיבר מכיוון אחר משלך אבל בלי ספק עולם הישיבות צריך ריענון והתאמה לדור הקדמיה ואייפון שלנו.
נחמן
15
אל תתרגשו הוא פשוט במסע שיווק ופרסום לישיבות חרד"ליות ממלכתיות
דוצה
14
כל מילה בסלע. השאלה באמת מה עושים? אין מסגרת טובה לבחורים בגיל של ישיבה קטנה. הלווטח שהייתה. הייתי הראשונה לרשום את בני (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מירי
13
לצערנו המערכת שהצמיחה את רוב הקוראים של טור זה היא זו שחינכה אותם שהם צודקים ללא פקפוק. חוש הביקורת של בחורי ישיבה ליטאיים מאוד מפותח בענייני גמרא אך אינו קיים באשר לסוגיות הנוגעות למהות החיים. עולם הישיבות הקטנות הוא פטתי ועוסק בזוטות כדוגמת צבע הנעליים של הבחור. הלוואי ויירבו בישראל מחנכים אמיצים
צבי הר אבן
12
אדון בצלאל תפסיק להטיל רפש על בחורי הישיבות שבזכות תורתם אנו חיים מה נזכרת עכשיו הרי מזה שנים רבות זו המערכת .אם אתה למדת בישיבה ויש לך חסרון ילדות של משחקי חברה עדיין לא מאוחר תשלים זאת עם ילדיך מספיק יש לנו אוייבים לא חסר עוד אחד כמוך עם כיפה שיחלל את ה' .חזור בך מדבריך הנלוזים .. (נשלח באמצעות
תלמיד ישיבה
של הערכת מצב כואבת! דברי חנופה והטמנת הראש בחול ערבים לרגע, אך אחריתם מרה כלענה!
רפאל
11
יכול לכתוב מאמר מצויין כזה.כל הכבוד היטבת לתאר חלק קטן מבעיות הישיבה. עלה והצלח. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רמי
10
אכן מי שאין לו שכל בקודקוד שילך לישיבה מזרוחניקית. אבל מי ששומע לעצת גדולי ישראל ושולח לישיבות קדושות רק סייעתא דשמיא תצא לו מזה. ואל תקח דוגמה את כל גיסיך שלצערנו לא התאימו לשום ישיבה ונשרו לרחוב ובסוף הלכו לישיבת רשי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ח. א.
לכו ובידקו כמה בחורים טובים ממשפחות טובות נשרו ונהרסו מכיון שלא מתאימים להם שיטות חינוך כמו שצריך ומתאים להם, אם הבחור לא עומד בכללים "שנתפרו" לפי הכללים שנוחים למשגיחים כדי שיהיה לישיבות "שם טוב" הבחור "עף" החוצה, ולא מתיחסים לכלל של "חנוך לנער לפי דרכו" מלבד זאת, כשבחור שגם עובד בחלק מהיום, מגיע
משל
9
אבל האם אתה רוצה להניח את ראשך על הגליוטינה ?
יוסי החילוני
8
גם כשהגדולים עצמם מבקרים את עולם הישיבות הרי לא שומעים בקולם(עיין 50 מכתבי הרב שך והסטייפלער ודברי מר"ן הרב שטיינמן) אז מה ניתן לעשות
dusha
7
כאילו אין גדולי הדור שיודעים ומבינים איך צריכים לחנך וללמד את בנינו.
מאיר
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כך זה ישיבה. ועם יש לך בהיה תיכתוב את הכ
5
אתה יודע יותר טוב מגדולי הדור? מי אתה שתעביר בקורת על עולם הישיבות????? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ר
המשפט הזה מפחיד אותי! וכי צריך להיות מישהו מיוחד כדי להביע דעה? וכי הזכות לחשוב שמורה למעמד מיוחס, ואלו לדלת העם נותר רק לציית? לא זו דרך תורתנו הקדושה!
רפאל
4
אלף נכנסים בשביל האחד.....מאי אהנו לן רבנן. .... חזור בך מדברי הבל.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לוי יצחק
3
יותר ממה שהמאמר מעיד על עולם הישיבות, יש בו בכדי להעיד על כותב המאמר. לשון משתלחת המתאימה יותר למאמר השתלחות יותר מלמאמר ביקורת. נראה שכותב המאמר פשוט מתעב את עולם הישיבות. חבל! היה אפשר לכתוב ביקורת עניינית ונקיה.
יוסי
2
להפחית את עומס הלימודים ואת הדרישות התובעניות כל כך,גם להוסיף לימודי חול או מקצוע מה רע?
טלי
1
הוא לא מחדש שום דבר פשוט ישנם הורים שלא קשובים לילדיהם רוצים אותם בני תורה מפחדים יאמרו השכנים וכולי ישנם ברוך השם את הישיבות התיכוניות החרדיות כאב לבן שלומד שם הם יוצאים משם סופר חרדים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ברוך
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות