כיכר השבת

גשם בסוכות: "הרגשנו שהסוכה לא רוצה אותנו"

האווירה החגיגית ששרה בסוכתינו הופרה באחת בקול רעמים עזים, ברקים הבהיקו וגשם עז ניתך ארצה. אז מה מרמז לנו הקדוש ברוך הוא? מה רוצה הוא מאיתנו כשהוא מוציא אותנו מסוכתו? הקדוש ברוך מוריד גשמי קללה ומסלק אותנו מסוכתו, הוא בעצם מסיר מאיתנו את כל ההגנות

| 65 | כיכר השבת |
גשם בסוכות: "הרגשנו שהסוכה לא רוצה אותנו"
(צילום: פלאש 90)

האווירה החגיגית ששרה בסוכתינו הופרה באחת בקול רעמים עזים, ברקים הבהיקו וגשם עז ניתך ארצה. גשם שבא שלא בזמנו - גשם של קללה. שולחן החג, שכה טרחה עקרת הבית לפארו ולהדרו, שכה טרחנו לשאת אליו את התבשילים והכלים, נהרס.

התחושה בחג שעבר עלינו, הייתה קשה. כביכול לא רצויה בפני אדוננו המנחה השלוחה. כביכול כל ההשקעה, בסוכה, בדפנות מהודרות כשיטת חזון אי"ש ללא סרך ברזל, בסכך מקני סוף משובחים ובפאר וההדר, כאילו הטרחה הזו שעלתה לנו בדמים, תרתי משמע, לריק הייתה.

לא סתם גשמי קללה באו עלינו, מזג האוויר היה חם. לא מזג אוויר סטדנרטי בו גשמים באים מאליהם כדרך הטבע. דווקא במזג האוויר החם והדחוס הזה, גשמי הקללה המעורבים בחול נתכו עלינו כאומרים, לא רצויים אתם בצילא דמהמנותא.

אז מה מרמז לנו הקדוש ברוך הוא? מה רוצה הוא מאיתנו כשהוא מוציא אותנו מסוכתו?

המשנה בתענית אומרת כי גשמים בחג הסוכות סימן קללה הם, וידוע המשל שמשלו במסכת סוכה (ב , ט) "למה הדבר דומה לעבד שבא למזוג כוס לרבו, ושפך לו קיתון על פניו". וודאי שבשבילנו, שגם כזית ראשון לא הספקנו לבלוע בעודנו יושבים בצל הסוכה, הגשמים הקשים שמנעו זאת מאיתנו, היו לקללה. (אומנם צריך להזכיר, כי שיטת הרמ"א (סי' תרלט) שצריך לאכול כזית אפילו כשיורד גשם, אך אכמ"ל).

ועדיין איננו יודעים לאיזו קללה כיוונו רבותינו? ומה מרמזים לנו גשמים אלו בעידן האיומים האירניים ואי היציבוות הבטחונית בה אנו חיים?

הפנתי את השאלה לאחד מן הצדיקים הנסתרים הנחבאים אל הכלים, שזכות היא לי להכירו, ותשובתו לא הייתה מעודדת, לחלוטין לא.

אותו הצדיק הסביר, לי הקטן, כי בספרים הקדושים סוכה מוגדרת כדבר המגן, 'סכך' מלשון 'סוכך' - עוטף ומגן, על פי האמור בפסוק '"כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה, בְּיוֹם רָעָה וכו' ". וזה ההסבר: שהקדוש ברוך מוריד גשמי קללה ומסלק אותנו מסוכתו, הוא בעצם מסיר מאיתנו את כל ההגנות. ואנחנו עומדים חשופים אל מול פני הסכנות הנשקפות לנו "ביום רעה", ה' ירחם.

כתימוכין לדברים הביא הרב את דברי הזוהר פרשת אמור (קג ע"א) "דכל מאן דיתיב תחות צלא דמהימנותא אחסין חירו ליה ולבנוי לעלמין ואתברך ברכתא עלאה ומאן דאפיק גרמיה מצלא דמהימנותא אחסין גלותא ליה ולבנוי דכתיב וילחם בישראל וישב ממנו שבי". ובתרגום לעברית מדוברת: כל מי שיושב תחת צל קדושת הסוכה, מנחיל חרות לו ולבניו, ומי שמוציא עצמו מצל קדושת הסוכה, מנחיל לו ולבניו גלות.

כשהקדוש ברוך מוציא אותנו מהסוכה, אזי בעל כורחנו אנחנו נוחלין גלות.

המשיך אותו צדיק וסיפר לי כי שמע ממקורות מקורבים למרן ר' אהרון לייב שטיינמן, כי הוא היה מודאג מאוד כבר לפני שבוע, ואמר למקורביו שהוא מקווה מאוד שלא ירדו גשמים בלילה הראשון של סוכות.

ועכשיו משירדו הגשמים, צריכים אנו לקחת את הדברים לתשומת ליבנו, ולקדם את פני הרעה בתפילות ותחנונים.

65 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
38
די לקרוא על המכות בירושלים מתוך שמחה חסידית ועל המכות בערד מתוך הושענא רבא ותבין למה הגשם יורק בחגינו
37
זה יותר קשור כיצד ישראל הולכים ואחרי מי הם הולכים מרבית היהודים בכלל לא שומרים שבת לא שומרים כשרות והנשים הולכות בפריצות זה קשור לאופן פעלתנו כעם וללכת בדרך התורה.
36
זה היה גשם ברכה רק במקרה שירוד גשמיים חזקיםםם רק אז נאמר קיטון על פנו

הצגת כל התגובות

35
דברי כפירה יש לשמוח על שנתכפר לנו על כל העוונות
34
שום כלום לפי עדויות של אנשים מכל איזורי הארץ גם מהמרכז פתח תקוה ועד הצפון וגם באיזור ירושלים כמונו, לא היה גשם חזק שהבריח את האנשים מהסוכות, לכן הפסיקו לחרטט ולקשקש ולחפש כותרות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
33
גם אצלינו במשפחה תמהו מאוד על הגשמים הלא צפויים והרוחות העזות שהיו בליל החג ונקווה מאוד שזה רק כפרת עוונות.
32
לכל אלה שמנסים ליפייף את המצב- תעוררו!! נכון שהכי נחמד להגיד שהכל טוב ויפה אבל אי אפשר להתעלם ממצב הירוד והמקולקל של הדור!! לשון הרע, שנאת חינם ופירוד, אנשים מטמאים את עצמם במכשירים משחיטי הנפש והנשמה והכי גרוע- נשותיהם של לומדי התורה מופיעות ברחובות בצורה מזעזעת ובמיטב ה''פריצות החרדית'' ומנסות באו
31
דרך הגב כתוב בספרי חסידים שבלילה הראשון זה סימן ברכה מגלל שמה שכתוב סימן קללה כי כאלו ה מגרש אותנו אבל בגלל שאת הכזית הראשון חייבים לאכול בסוכה אפילו שיש גשם זה סימן שה לא מגרש אותנו אלה אפוך הוא הואב אותנו ורוצה לתת לנו גן עידן
30
למה צריכים להסחף, מברורים שערכתי בכמה מקומות ישוב בארץץ הגשם היה מועט וגם זה היה רק טפטוף קל . אסור לראות שחורות זה לבד מביא צרות
29
תתבייש לך תסירו מייד את הכתבה הזו אתם משולים ל 10 המרגלים שמדברים דיבה על הארץ וזורעים שינאת חינם !! מי שמך להיות הפרשן והדובר של בורא עולם ???? חוצפה כזו !! גישמי קללה ???!!!!! השם ירחם !!!! לידיעתך אני לא בחור דתי ולא חובש כיפה אבל מאמין בן מאמין יותר מהרבה כאלה שמחזיקים מעצמם דתיים ולפי מיטב ידיע
אמנם לבוא ולהפחיד את כולם עם המושג "גשמי קללה" זה לא הכי חכם, אבל בד בבד שים לב גם אתה, כי אמנם גשם הוא ברכה, אך כל דבר שמקבלים שלא בעיתו, סימן רע הוא, מכיוון שיש עת לכל דבר, ולכן, מאחר ועודנו משבחים "מוריד הטל" ומבקשים "ברכנו" (בטללי רצון, ולא "ותן טל ומטר לברכה"), וכל זאת עד לתפילת מוסף של הושענא
28
ולעבוד את הקב''ה בלבב שלם ולהתחזק בלימוד התורה והמצוות והוצאת מכשרי טומאה ותעב מביתינו ( אל תאמרו ומה איתך אני אמרתי לחבר לכתוב כך)
27
שיא הרצינות מה נראה לכם שתהייה מלחמה?
26
האם זה גם רמז?
25
אם זה קרה לך אז אתה צריך לפשפש במעשיך! לנו ב"ה זה לא קרה אמנם טיפטף קלות אך הסעודה התנהלה על מי מנוחות הגשם לא נכנס לאוכל והוא לא גירשינו מהסוכה כמו"כ ישנו בסוכה ללא שום הפרעה רק הרגשה עילאית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
24
יש משפט שאומר שהשעה שהכי חשוכה היא השעה שלפני עלות השחר [לפני הזריחה] אנחנו מגיעים לשיאה של פני הגאולה, כולנו צריכים להתחזק מכך, מהעובדה שירד גשמים- זה אמור לקרב אותנו לאבינו האוהב שאליו באנו בתחנונים וזכינו להתקרב בחודש- חודשיים האחרונים! מה שבטוח זה שאנחנו נבחרנו באהבה!! והקדוש ברוך הוא בא לתת לנ
23
ישבנו בסוכה בליל סוכות וביום ולא היה גשם כלל פה בפתח תקווה, אז אני לא יודע מה הכותב הנכבד מדבר בכלל. קיתון על פניו הוא רק כשהוא מונע את מצוות ישיבה בסוכה, ולנו לא היתה כל מניעה, אז אנא לא להרהיב בדברים שאינם רלוונטיים למציאות.
22
עזבו אותכם משטוית הדבר הכי גרוע זה לקטרג אל עם ישראל אני מאמין בכול ליבי שהשם אוהב כול יצור שבראה לתפארתו אפילו אליהו הנביא שזכותו תגן בעדנו נענש אל ידי בורא עולם רק בגלל קטרוג אל עם ישראל עם ישראל קודש וקדושה אל תפחדו מכלום כי השם צבאות ישראל מגן בעדנו בכול עת לא ינום ולא ישן שומר ישראל חג שמח לכול
21
עכשיו עבר יום כיפור וה' כיפר לנו על כל החטאים! ומה אמור להביע המשפט הזה: "מה רוצה הוא מאיתנו כשהוא מוציא אותנו מסוכתו? הקדוש ברוך מוריד גשמי קללה ומסלק אותנו מסוכתו, הוא בעצם מסיר מאיתנו את כל ההגנות" מאיפה לך לדעת מה הוא רוצה מאיתנו?? אצלנו ירד ממש קצת גשם, נשארנו בסוכה ושמחנו בחגנו. על איזה גשם
20
אבינו ופשענו
19
בנאדם שחושב שאם הוא שם תפילין על היד והראש בבוקר זה הופך אותו לצדיק וכל החילונים רשעים משהו אצלו דפוק להזכיר לכם שדור המבול חי בתקופה שעוד לא הייתה תורה ואפילו לא היו שבע מיצוות נח מה שהוביל לעונש היה הגזל וההתנהגות בין אדם לחברו אז במקום לזעוק כל הזמן תוסיפו תורה ותוסיפו מיצוות קודם תעבדו על המידות
לא לעוות בבקשה ! דרך ארץ היא הקףדמה לתורה, זו כוונת המשנה.. ז"א שללא דרך ארץ אין קיום תורה, ויכול האדם ללמוד כל חייו, ללא הועיל,שכן אינו מיישם דבר. אך מנגד, אנן דרך ארץ ללא לימוד תורה, מאחר והתןרה היא ההנחיה הברורה לדרך ארץ. מסקנה - תפסיקףו להשתמש במשניות לפי הבנתכם! תוסיפו תורה, תוסיפו מצוות ו
אף אחד לא אמר לך אל תקיים מיצוות אם אתה רוצה להניח תפילין או לשמור שבת זה בינך לבין אלוקים אל תתערב לאנשים אחרים בחיים סתם דוגמא אם אתה סוגר לי את המאפיות בפסח אתה חושב שאתה מונע ממני לאכול חמץ אתה גם לא מונע ממני וגם אתה גורם לי לשנוא אותך ואת הדת ועוד דוגמא ראש השנה שזה חג שאמור להיות יום אחד עיקמ
18
דור של חטאים נישאר לנו רק לנסות לתקן תעצמנו ולאמין יותר ויותר הכל עוד פתוח לפנינו
האמת היא שגם לעצמך אל תתנבא. פשוט תפסיק לחפש נקודות רעות ותחפש נקודות טובות (ליקוטי מוהר"ן רפ"ב)
אשריך!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
17
זה הכל לא לדבר שטיותתתת!!!!
16
בגלל זה הקדוש ברוך הוא כועס
15
ישבנו בסוכה, אכלנו, הרעמים הרוח והגשם לא הוציאו אותנו מהסוכה להיפך כשהיינו בסוכה ירדו רק טיפו קלות ביותר והסכך הגן עלינו, נא לא להפחיד אותנו
14
מישהו יכול להתווכח עם גמ' מפורת שכעבד ששפך לו רבו כוס על פניו כי לא רוצה בשימושו ( חוץ מזה אני צפונ ואצלנו טיפה טיפטף לא הפריע לשום דבר וקיימנו חג בשימחה )אך למי שירד אין להתווכח עם גמרות מפורשות ודי לחכימה ברמיזה
13
הקב"ה לא הוציא אותנו מהסוכות כלל וכלל למי שזה קרה עליו לחזור בתשובה במיוחד
12
עובד השם באמת אנוכי גולש רק בדברים טובים ותמיד בשימחה
11
"ראשיה בשוחד ישפוטו(ביבי) כהניה במחיר יורו(החרדים) נביאיה בכסף יקסומו(הבאבות) ועל ה' ישענו לאמר, הלוא ה' בקרבנו, לא תבוא עלינו רעה. לכן בגללכם ציון שדה תחרש, ירושלים עיין תהיה, והר הבית לבמות יער."
10
שיחליף משקפיים...
9
מה זו הכתבה הנוראית הזו? ממש לא גשמי קללה! כתבים טרוטי עיניים מה אתם כותבים שטויות כאלו? מביאים הוכחות מופרכות לחלוטין. ה' ירחם עליכם שככה אתם מקטרגים על עם ישראל הקדוש שראוי כבר לגאולה! תחזרו בתשובה מהר! שנה טובה וחג שמח!
8
שאם ירד גשם לפני החג זה סימן ברכה.
7
אצלינו בכלל ירדו כמה טיפות בודדות, וב"ה הצלחנו לאכול בסוכה, ולישון בסוכה גם בלילה וגם בבוקר וקיימנו את מצוות הסוכה כהלכתה.
6
חג הסוכות מקומו בחג הפסח. " כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בצאתם ממצרים" רבו המדרשים להעתקת החג מהחודש הראשון לשביעי להראות כמה חביבה המצוה על ישראל שגשמים ורוחות נושבים והם יוצאים לקיים מצות בוראם. יוצא שהגשמים והרוחות הם הם המעידים על המסירות בקיום המצוה והשמחה בדבקות. כל פרשני ההבל לראות ביורה גשמ
5
נשאל עצמנו האם אנו באמת שמחים במצוות ה'?? כמה כעס רוגז ועצבנות יש בתוך משפחותינו?? יד על הלב?!!!
4
לוא יפה לכתוב כך אולי זה לטובה וליכתוב גישמי קללה חוצפה
3
לא להיהבל לפעמים באים דברים על מנת לבלבל ולאו דווקא אותנו ... גם הצד האחר.. עם זאת אנחנו רחוקים מלהיות מושלמים כי אנו עדין לא משלימים . אולי השנה כל יהודי עם גרביים לבנות , עם כיפה קטיפה שאו סרוגה ידע שהוא אחד מבניו של יעקב ולצידו עוד 11 אחים שונים ומשלימים. אחד עם דבקות בלימוד תורה בצורה ליטאית
2
באמת זו מחשבת היצר הרע לאמר לנו ה' לא רוצה אותנו את מצוותינו אבל מי שמאמין יודע שה' מנסה אותנו שנעמון בנסיון ונשמח בחג וודאי שרוצה את מצוותינו ועלינו לקבל באהבה למשל אצלנו כלם גם הקטנים ברכו את הברכות עושה מעשה בראשית וכו והיה מאוד כיף בהצלחה שנה טובה ומתוקה
1
הסירו דאגה מליבכם.. ישנו בסוכה והכל היה תקין.. להיפך היה אפילו נעים לראות את הגשם בחוץ ובתןך הסוכה כלום!! ממש צילא דמהימנותה!!..
סוכות