כיכר השבת

המסמך נחשף

האח לחב"ד: לא לשכוח את שלמה קרליבך

יחד עם אחיו התאום, הרב אליהו חיים, הגיע ר' שלמה קרליבך לחסידות חב"ד. כאשר בחר בדרכו הייחודית, יצא נגדו הרבי מליובאוויטש בחריפות • מסמך שנחשף, מגלה את בקשת האח (אנשים)

| 26 | כיכר השבת |
שלמה קרליבך
שלמה קרליבך (צילום: יח"צ)

יחסיו של ר' שלמה קרליבך עם חסידות חב"ד, ידעו תחילה עליות ובהמשך מורדות. מסמך מעניין שנחשף בימים אלו, מגלה את בקשת אחיו התאום מחב"ד.

מדובר במנשר שמילא כאשר אספו את פרטי חסידי חב"ד בכל העולם, על מנת להוציא לאור את 'ספר החסידים', כפי הוראת האדמו"ר הריי"צ והרבי מליובאוויטש.

את הדף מילא הרב אליהו חיים קרליבך בשנת תשכ"ג, אז כיהן כרב בקהילת מחזיקי הדת בניו יורק, ומנהל תלמוד תורה תורה תמימה בעיר.

אחרי שמילא את פרטיו, הוסיף בהערות למטה: "שלא לשכוח אחי שלמה תאומי. זעליבקע אינפרמאציע ווי מיינע". בתרגום חופשי: האינפורמציה כמו שלי.

(באדיבות ספריית חב"ד העולמית)

שני האחים התאומים, הובאו על ידי אביהם הרב נפתלי קרליבך אל הרבי הריי"צ כאשר היה בווינה לצרכי רפואה. הרבי בירך אותם אז שיגדלו להיות "חסידישע יידן", ויעבדו את ה' בשמחה.

בהמשך, עברו האחים לניו יורק, שם למדו בישיבת לייקווד אך עדיין שמרו על קשר עם הרבי הריי"צ, שעבר אף הוא לארה"ב. בשליחותו, החלו לצאת לקמפוסים על מנת לקרב סטודנטים ליהדות ולחסידות.

באותם ימים, נוצר קשר מיוחד בין שלמה קרליבך לרבי מליובאוויטש, עוד לפני קבלת הנשיאות. בשליחותו, קירב שלמה קרליבך תלמידים רבים מישיבת לייקווד לחסידות חב"ד.

בהמשך, בחר שלמה בדרכו הייחודית, מה שהוביל לקרע מול חסידות חב"ד. הרבי אף התבטא נגדו בחריפות ואמר כי במשנה כתוב על אהרן הכהן שהיה "אוהב את הבריות ומקרבן לתורה", ולא שהיה מקרב את התורה לבריות.

קרליבך מצידו, סיפר בראיונות, כי לרבי הסביר כי כאשר התחיל לקרב יהודים, ערך ערב למאה אנשים. כאשר אמר להם כי יש צורך לשבת בהפרדה מגדרית, יצאו 90 אנשים. כאשר אמר להם כי לנשים אסור לשיר, יצאו עוד 9 אנשים - ונשאר רק איש אחד, שהרגיש אידיוט.

הוא טען בפני הרבי, כי כתוצאה מכך, במקום לבלות שעתיים עם אנשים שרצו לדעת משהו על היהדות, הוא בזבז את זמנו על אדם אחד. "ככה אני לא יכול לקרב יהודים", טען.

לדברי קרליבך, "הרבי אז אמר לי כי הוא לא יכול לתת לי לעשות את זה בדרך שלי. אבל מצד השני הוא גם לא יכול לא לתת לי לא לעשות את זה בדרך שלי. לכן אם אני רוצה לעשות את זה לבד, שה' יהיה איתי. אז נפרדנו".

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
הרבי מלמד אותנו שבשביל יהודי אחד שווה לעשות כל דבר, בשונה ממנו שהוא לא הבין...... היה אחד שעשה שיעור על הלכות נדה ורק אשה אחת הגיעה לשיעורים. הוא כתב לרבי שזה בזבוז זמן ובעיקר לא נעים ללמד הלכות כאלו בפני אשה אחת... הרבי ענה לו שמשה רבינו הגדול יצא מבת ישראל כשרה אחת, ואין לדעת מה פעולה רזאת באמת פו
ישראל
8
תגו'בה לשרשור ב 1 כל מי שעושה טו-ב למען עמי זה משובח. מה ההשוואות עכשיו'.יצהרע. הרבי אמר שהעיקר שישעשט רצון' ה וייקרבו יהודים. הוא לא צריך את השם שלו. ובכל אופן.הרבי נשיא הדור. הוא הראש.יש צדיקים בבחי איברים אחרים חשובים מאוד ומקרבים זהו תפקידם. אל כמובן שכולם קשורים לראש. הצדיקים האלו בעצמם א
אהבת יישראל
7
תלמדו את הלכות יסודי הצורה של הרמבם ותבינו הכל בגדול ... הקב"ה קוצה שנתבטל אליו ונעשה את רצונו לא משנה ממש לא משנה מה תהיה התוצאה וכפתגם הרבי הרשב שזה לא משנה ההישג אלה המאמץ ....
שי
מה שיפה אצל חסידים זה שכל אמרה הם מנכסים לרבי שלהם, הנה דוגמה קלאסית: לפום צערא אגרא או רחמנא ליבא בעי משפטים חזל"יים ידועים, אבל החבדניק מעלי מצטט את הרש"ב...
אריה
אתה כנראה לא הבנת מה הוא אמר, הפתגם של הרבי הרש"ב זה אומר שלא משנה מה יצא בסוף אלא העיקר זה הדרך (לדוג' יהודי צריך לנסות לעבוד את ה' ולשאוף לעבודת ה' שלימה למרות שבסופו של דבר יכול להיות שהוא לא יהפוך להיות צדיק). לפום צערא אגרא זה אומר שלפי הצער השכר ולא בדיוק הבנתי מה הקשר לפתגם שהוא הביא, ורחמנא
לאריה
ראה לקוטי שיחות כרך ב' שיחת פרשת ואתחנן...
ישראל

הצגת כל התגובות

6
יש עדות מסיפור של חיים ולדר, שר' שלמה חזר בתשובה כמה שעות לפני שהוא נפטר
יהודי
5
במחילה מכבודכם, יש טעות בכתבה. התשובה של הרבי היתה: "שמתוך מאה האנשים שהגיעו, 90 באו להנות ולהעביר את הזמן, 9 הגיעו להתרשם ורק אחד הגיע כדי להתקרב לחיי תורה ומצוות. אז, למה אתה מתרעם כאשר הבאתי לך בדיוק את האחד..." למען אהבת ישראל ואהבת האמת.
אהבת ישראל
צודק במאה אחוז!! בתכלס אין על הקירוב יהודים שעשה הרבי מילובאוויטש!!!
אלי גלבוע
כשאתה אומר אין מה אתה מתכוון??? יותר מלב לאחים? יותר מהרב אמנון יצחק? יותר מערכים? איך אתה יודע? יש לך מספרים?? מידע ברור כמה נפשות כל אחד עשה?
אריה
100%
אבררהם
אין על הרבי מיליובביץ לאמנון יצחק יש בתי קירוב בכל העולם???????????? ואין בכלל השוואה של מספרים אין ערוך בכלל
יהודי
איזה תשובה חזקה ונכונה
חוסיד
4
מה ר' שלמה קרליבך אמר זה מה שהרבי אמר לו! ור' שלמה זכה לקרב רבבות יהודים שהיו שקועים עד הצואר בתאוותיהם, ואפ' הרבי לא הגיע אליהם! אז נא לדייק
מצור דבש
בוא לא נתחיל לעשות השוואת בדבר שכולם פה לא מבינם בו! יש לנו אמרה מפורשת - מקרבם לתורה ולא את התורה אליהם! בשום תקופה ביהדות לא היה כדבר הזה!
אלי גלבוע
3
אני לא נכנס למחלוקות בין רבנים ולא מעניין אותי. אבל אני כילד שגדל והתחנך בבית חרדי מבטן ולידה בחברה ליטאית מאוד שמרנית חונכתי כמו כולם. אני יכול לומר שמה שעשה לי רב שלוימל'ה קרליבך אף רב וגדול לא הצליחו לעשות איתי לפתוח לי את הלב חמימות ושערי דמעות גם לא מגדולי החסידות מה שהוא פעל אף ענק רוח לא יכל
רביינו
אף אחד פה נראה לי לא סותר אותך, רק הקטע של קירוב התורה אל היהודים ולא הפוך חלילה.... זה בעייתי.
אלי גלבוע
כל מה ששלמה קרליבך עשה לא היה בדרך התורה, דרך התורה זה לא ח"ו להקל במצוות, כתוב "מקרבן לתורה" ולא את התורה אליהם ח"ו אסור להקל אפילו בקוצו של יו"ד בשביל לקרב יהודים
כל מה שעשה
הלכה זה הלכה!!! הוא בן אדם טוב אך מעשיו נוגדים להלכה=נוגדים את גדולי ישראל=נוגדים דעת תורה=נוגדים את רצון ה'... עצוב.
ישראל
2
נוארק, זה בניו ז'רסי, לא בניו יארק
צבי
1
מה שר' שלמה אמר זו היתה תגובת הרבי! ור' שלמה זכה לקרב רבבות יהודים לפעמים מתוך הגהינם עצמו, שאפ' הרבי מלובביץ' לא הגיע אליהם
מצור דבש
תתבייש לך!
חב"ד
עשרות אלפי יהודים לתורה עם זה יהדות מרוקו יהדות צרפת שחיה אך ורק בזכות הרבי מליובאוויטש זצ"ל יהודות רוסיה שחיה אך ורק בזכות הרבי מליובאוויטש יהדות תימן, וכל המהפחה שהרבי עשה בעולם ע"י 5000 שלוחים אז מה אתה מדבר שטויות שלמה קרליבך לא מתקרב לרגלים של הרבי בקירוב יהודים
הבהרה
דיון מיותר!! הרבי הוא האחרון שמעניין אותו אם יגידו שהוא יותר או פחות, מעניין אותו רצונו ית' בלבד. וכהפתגם שכל חבדניק מכיר: ...יפרסמו הדברים בשמי או שלא בשמי, לפי התועלת שבדבר... לכן לפעמים יש חבדניקים שאומרים: בעל הלקוטי שיחות, כעל הדבר מלכות, בעל רשימת המנורה וכו' וכו'
ישראל
ר' שלמה כבודו במקומו מונח. נעשה פה 'לא לשמה' שע"י כך אולי 'בא לשמה'..
יוסל
בלום פיך
אלי גלבוע
אולי גם יעניין אותך
אנשים