כיכר השבת

מחשב מסלול מחדש

מדוע החליט אהרן גרנות לתלות את חליפת חסידי גור ולהוציא מהארון בחזרה את חולצותיו הצבעוניות • מה גרם לכובע העגול לעלות על ראשו רק כשהוא נכנס לכ"ק מרן האדמו"ר ואילו בשאר הזמן מחליפה אותו כיפה סרוגה • האם הוא החל לזגזג? מי שמחפש השמצות לא ימצא אותם כאן • אהרן גרנות מסביר את צעדו התמוה בטור אישי מיוחד ל"כיכר השבת" (מאמרים)

| 82 | כיכר השבת |
גרנות והכיפה החדשה
גרנות והכיפה החדשה (צילום: אלי קובין)

בימים אלה אני גורם למבטי תמיהה חוזרים אצל כל אלה המלווים אותי ואת תמונותי. שוב הוחלפה החולצה הלבנה בצבעונית ועיקר העיקרים, על ראשי שוב נראית כיפה סרוגה. האמת היא שהדבר ארע לפני כחצי שנה וכבר פורסמו תמונותיי ב'משפחה' חבוש בכיפה סרוגה, אלא שתמונה שבה הנציח אותי שותפי הצמוד והנאמן לעבודה העיתונאית, הצלם אלי קובין, בלשכתו של אבו מאזן במוקעטה הבליטה את הכיפה הסרוגה שבראשי עוד יותר. השאלה התעוררה ביתר שאת. הוא החל לזגזג? שוב הוא משנה את לבושו? הוא מחליף דעות כמו נעליים? מה קרה לו? הוא לא יציב ועוד כהנה וכהנה שאלות המתעוררות לנוכח מחזה הזוי שכזה ומחובתי להסביר.

לו הייתי איש פרטי, לבושי היה ענייני הפרטי בלבד. אבל אני לא, ואני חושב שהציבור זכאי לתשובות כנות ולכן שמחתי להיענות להצעת עורכי האתר לפרסם על כך מאמר.

אקדים ואומר, מי שמצפה למצוא כאן השמצות נגד הציבור החרדי שבו נולדתי ובקרבו אני חי את חיי המקצועיים כעיתונאי עד היום הזה, מי שמצפה למצוא כאן השמצות נגד הציבור הדתי לאומי שבו גדלתי ובקרבו אני חי את חיי המשפחתיים והקהילתיים, לא ימצא אותם כאן. הטור הזה הוא כתב האשמה נגד אדם אחד בלבד – כותב השורות, כלומר אני עצמי או יותר נכון נגד תכונת המהירות שלי. זוהי תכונה חיובית שהולידה רבות מהכתבות ההזויות והאמיצות שמהן אתם נהנים אבל זוהי גם תכונה שלילית שהולידה את התופעה שבגינה אני מוכרח עכשיו לכתוב טור ולהסביר. אני חושב שהסיפור האישי שלי בעניין זה צריך להוות תמרור אזהרה לכל הממהרים לשנות את הסטטוס והמראה שלהם. לא תמיד צריך להימנע מלעשות את זה, אבל צריך להשתדל לעשות זאת כמה שפחות. כשאספר את סיפורי תבינו מדוע. וזאת בלווי של כמה תובנות מעניינות אחרות שהספקתי לאסוף במהלך השנים האלה.

כזכור למי שזוכר את המראה החרדי שלי עטיתי על עצמי בעקבות גירוש יהודי גוש קטיף. כאבתי את כאבם, בעיקר את תכונת ה'פראריות' שלהם. חוויתי את המשבר העצום של ההנהגה הרוחנית הדתית לאומית ואת ההתעקשות של שכני וחברי לדרך להמשיך ולטעון בתוקף מומחיותם הבלעדית בנושא הגאולה שמדינת ישראל היא ראשית צמיחת גאולתנו וממשלתה היא ממשלת המשיח. מאז ומתמיד התנגדתי לקו הזה אבל אסון יהודי גוש קטיף החריף בי את ההתנגדות עד שהחלטתי שאני חייב לחזור הביתה, כלומר לגור. כולם שאלו 'מה הוא מחפש בגור"? "מה פתאום הוא בחר דווקא בחסידות הזאת"? הם התעלמו מהעובדה ששם נולדתי. כמו רעב במוצאי יום כיפור המסתער על הסעודה המפסקת, הסתערתי במהירות על ה'חרדיות' שלי. תוך חצי שנה פרק זמן קצר מאוד לתהליך כזה הוארכה החליפה, התעגל הכובע שלא לדבר על כיפת גור וה'הויזען זוקען'. לשווא כיהה בי אבי מורי שיחיה ויאריך ימים וביקש ממני לזכור שרבינו הקדוש והטהור מרן האדמו"ר ה'בית ישראל' זיע"א לא נתן למצטרפים לעשות זאת כלל, אטמתי אוזני לשמוע לעצות זקנים שיעצוני להיכנס אל הקודש פנימה. אני, שאיני זז עד עצם היום הזה בלי עצות הזהב מהקודש פנימה, דווקא על נקודה זאת לא שאלתי והסתערתי בלי לחשוב על התוצאות.

בגור, צריך לומר מייד, קיבלו אותי בזרועות פתוחות ובאהבה רבה, בחצר כ"ק מרן אד"ש לא הייתי זר. הייתי ניכנס אליו גם טרם הכובע והחליפה ואני ניכנס אליו עד עצם היום הזה (לבוש בכובע וחליפה). זכיתי גם להיות שותף בהקמת שטיבל אחד ובית חסידים אחר של גור ברח' אור החיים בבני ברק שם חי ופועל אבי מורי שיחיה אף הוא אימץ אותי בחום עד כאן הכל טוב ויפה.

איך אומר השיר? כאן נולדתי כאן נולדו לי ילדי. אצלי, רק החלק הראשון של השיר הוא נכון, החלק השני לא. כאן טמונה הבעיה המרכזית. הסתערתי קדימה בלי לחשוב את מי אני משאיר מאחור, בלי לחשוב שיש לי אישה יקרה וחמישה ילדים (שאליהם נוספו במשך הזמן גם שני חתנים, כלה וגם נכדה) אלה נותרו בציבור הדתי לאומי והמשיכו לחיות את חייהם. מאחר ולא עלה בדעתי לפרק את המשפחה שלי השינוי בבית היה מינורי ביותר: לבד מלבושו של ראש המשפחה שום דבר בעצם לא השתנה. המשכנו להתגורר בחברון, ילדי המשיכו ללמוד באותם מוסדות דתיים לאומיים, בנותיי שירתו בשירות הלאומי כמנהג חברותיהן, בני החל ללמוד בישיבה שתכוון אותו בסופו של דבר ללימוד תורה יחד עם שרות משמעותי בצה"ל ורק אני הסתובבתי בישוב שלי, בבית שלי עטוי בחליפה ארוכה, חבוש בכובע עגול כשמכנסי תחובים בגרבי כשאני מרכיב משקפי פלסטיק חסידיים כאילו זה עתה הגעתי מהעיירה גורא קליווריא.

בקרב הקהילה שלי לא אמרו דבר. אחד התכונות המאפיינות את הציבור הדתי לאומי זה שכל אחד לובש מה שמתחשק לו ואיש לא עושה חשבונות. אני מניח שהיו שריננו מעט אחרי גבי, היו שהתווכחו איתי, היו גם שהסכימו, אף אחד לא החרים אותי חלילה ואני סיכמתי לעצמי בסיפוק ש"אני לא רואה ממטר, אני עושה מה שאני חושב", בלי לדעת שבכל מקרה גם כשאתה לא רואה ממטר, יש תמיד מישהו שמשלם את המחיר.

המחיר לא היה גדול צריך לומר, הוא היה קטן שכן לא באמת התרחשו שינויים בבית שלי, אבל הוא היה ברקע. הילדים שלי לא יכלו להכיל בקרבם אבא שנראה כל כך אחרת מאורחות חייהם. זאת ועוד, את הקטן שבילדי ביקשתי להפנות לכיוון החסידי. תשובה שקיבלתי בקודש פנימה הניע אותי מלעשות זאת, "חס ושלום", נאמר לי, "אם אתה לא רוצה שהוא ייהרס תשאיר אותו במקומו, החינוך שהוא מקבל גם היום הוא חינוך תורני, אתה רוצה דגש חסידי תעשה זאת בבית אל תגרום לו לשינויים". בדיעבד אני מסכם לעצמי שהתשובה הזאת הצילה את המשפחה מהרס מוחלט. אם חס וחלילה הייתי עושה את מה שחשבתי לעשות, הייתי הורס בעיקר אותו אבל גם את שאר בני המשפחה.

חלף הזמן, נרגע הכעס קצת, המחאה עשתה את שלה. השגרה שלטה ואני נותרתי בעיקר עם .... חוסר ההחלה של הילדים שלי ולא ידעתי איך יוצאים מזה. תופעות שהתגלו אצל בני ביתי יוחסו לשינוי הזה שעברתי בלבושי. אבל המשכתי. וכי אחליף עכשיו שוב את בגדי? שוב אגרום לבריות לרנן אחרי?

הלוק החדש של אהרן גרנות (צילום: אלי קובין)

אבל יש לעיתים מאורעות המביאים את האדם לעצור לרגע ולבצע 'מחשב מסלול מחדש'. ואז קרה הדבר שהדליק לי אלף נורות אדומות. בוקר אחד נקלעתי לשיחה שלא נועדה לאוזני אבל מהשמים יירטו אותה אלי, שיחת טלפון שבה ניסתה רעייתי היקרה שהחילה את הכל ולא אמרה דבר, להסביר לשדכנית התורנית שאפילו שאני נראה כחסיד גור, אבל האווירה בבית היא דתית לאומית, כדרך הטבע והאווירה שבה גידלתי וחינכתי את בני ביתי. בת אחת אומנם השתדכה עם משפחה של חסידי גור, אבל בני ובתי האחרים חיפשו שידוך דתי לאומי ואשתי צריכה הייתה להכשיר את הדרך כל הזמן. אנשים בכל אופן טיפה נרתעו. בבת אחת נדרכתי. בבת אחת הבנתי יותר מתמיד מה עשיתי בחיפזון ובלא דעת לפני שמונה שנים. באותו רגע קיבלתי את ההחלטה אבל עכשיו כבר למדתי לקח, לפני הביצוע, התייעצתי. ורק אחרי שהתייעצתי עם מי שהתייעצתי הבנתי שהחלטתי מהבוקר הזה שצריך מייד לחזור למראה הקודם ולו רק למען ילדי הייתה נכונה . עדיף שאני אתפתל בהסברים ולא הילדים שלי. הדבר ארע כבר לפני כמעט שנה וכבר פורסמו תמונות שלי בכיפתי הסרוגה ואפילו בכיפה סרוגה לבנה ועליה ספודיק בעת חתונת בתי אבל כאמור תמונה אחת בלשכתו של אבו מאזן במוקטעה היסבה את תשומת הלב.

את התועלות מהמעשה החריג שעשיתי ראיתי מייד: בתוך פחות מחצי שנה חיתנתי בן ובת בהפרש של חודש וחצי ביניהם, יחד עם הוצאת בגדי הצבעוניים מהארון עלה גם הצבע בלחיי ילדי. אני מייחס את השינויים לטובה שחלו בעיקר בקטן שבבני לחזרה שחזרתי לנראותי הקודמת.

ועוד תובנה בשולי הדרך: אני אומר זאת רבות לכל אלה שלכאורה שינו סטטוס, חרדים שהסתרגו, סרוגים שהתחרדו, חילונים שחזרו בתשובה ודתיים שחזרו בשאלה: לעולם לא תהיה משהו אחר ממה שהורגלת. חרדי לשעבר לעולם לא יהיה חילוני באמת. הוא לא יקיים מצוות אבל באדיקות חרדית כי כזה אורח מחשבתו וכן על זו הדרך. פעמים רבות מצאתי את עצמי אומר "בעניין הזה לא התקלקלתי, נותרתי 'מיזרוחניק'. אומנם נולדתי בבית גוראי חרדי אבל את רוב שנות נעורי עשיתי אצל מורי ורבותי חובשי הכיפות הסרוגות. בנערותי זכיתי להתחנך אצל ראש ישיבת 'אור עציון' וראש ישיבות בני עקיבא הרה"צ הרב חיים דרוקמן, בתום שירותי הצבאי זכיתי ללמוד תורה במשך שבע שנים אצל ראש ישיבת 'שבי חברון' הגאון רבי משה בלייכר והיום מורה דרכי בהלכה הוא מורי ורבי המובהק שבצילו אני מסתופף עד עצם היום הזה מרן הגאון הרב דב ליאור. לא אכחיש שכשמזלזלים בהם ובגדלותם בציבור החרדי, כואב לי מאוד. הם היו מורי ורבותי. דווקא אצל הרב דרוקמן למדתי לכבד כל גדול באשר הוא גדול לא משנות דעותיו. בעניין הזה למשל לא התקלקלתי, נשארתי 'מיזרוחניק', למדתי להבין ששום כובע עגול ו'הויזען זוקען' לא משנים אדם באמת. אדם לא משנה את התכונות שבהם הורגל רוב שנות נעוריו. ועוד תובנה שקשורה בשינוי אורח חיים שכזה: אי אפשר לעשות צעד כזה בלי להיות שייך לקהילה כזאת. בלי שיהיה לי 'שטיבל' משלי, בלי שאגור במקום כזה בלי שאהיה בחברה כזאת אין סיכוי לדבר הזה להתקיים. והלקח העיקרי לכולנו: אם אתה רוצה לעשות צעד כל שהוא, תחשוב תמיד שמאחוריך משפחה שבמידה רבה תלויה בך.

ובכל זאת לצד קלות הדעת שבה נקטתי הרווחתי גם כמה דברים על הדרך: זכיתי בחתן מהחסידות שאני אוהבו כבני, זכיתי להדר במצוות תפילין ואני מניח היום גם תפילין של רבינו תם, זכיתי בהמון חברים מהחסידות שלא היו לי לולא התקרבתי ועיקר העיקרים: אולי לא אקרא עוד חסיד גור, אבל נותרתי חסידו הנאמן של מי שבעיני הוא צדיק הדור כ"ק מרן האדמו"ר מגור שליט"א שאיני עושה צעד בחיי בלי לקבל את ברכתו. איך הגיב לי אחד מזקני ת"ח בגור כשאמרתי לו שעכשיו אני אהיה חייל בלי מדים, הוא אמר לי מייד, "אתה תהיה חייל במדים, אבל במדים המיוחדים שלך".

הביא לפרסום - צביקה גרוניך

תוכן שאסור לפספס
82 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
55
אוי המשוגעים של היום...
54
הוא לא הבית היהודי אני בטוחה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
53
ובלבד שתכתוב נכון! שיעור ראשון: מכיל, מכילה, מכילים, הכלה.

הצגת כל התגובות

52
תודה על הכנות, האומץ והישירות! תובנות מאד מחכימות!
51
האדם מחפש אד דרכו ואת מנהיגו שיהיה לו בהצלחה ושיגיע סוף סוף אל המנוחה והנחלה.
50
זכתי להכיר אישית את אהרון גרנות ..איש כישרוני ברמה ..עיותונאי ברמה בנילאומית.אנחנו חשוב שנדע כולנו אנחנו בדור של אברהם אבינו א אברהם מעבר אחד והתורה האמיתית מעבר שני הכל ניראה לא ברור מבובלבל מפחיד...לאברהם היה יותר קשה מאיתנו חובה להמשיך להאמין בדרך ללכת בה .לא לקבל פיק ברכיים מי שמאמין......
49
הוא אמר שאתם תראו כמה הוא צודק במה שליאור אמר ש"לפיד יועיל לעולם התורה "..... כמה אוילות שלו וכמובן של ליאור אחד שמכיר...
48
אין מה לומר, האיש הזה אמיתי, הוא לא מתבייש לומר את האמת שלו, אני מצדיע לו
47
אתה נראה טבעי יפה, ככה הולם אותך..
46
לא שם על אף אחד ומוציא לכולם אצבע...
45
הסבר ,לא הבנתי בכלל את ההסבר המלומד .אם הייתי צריך להשתדך עם משפחתו עדיין היה תמוה בעיני הזיגזוג. לא הבנתי את הסיבה להחלפת הלבוש לחסידי כמו שלא הבנתי את הסיבה לחזרה לציבעוניות והשאלה שנשארה היא : מה עומד מאחורי הזיגזוג הקיצוני -בענה עומדת !
44
אשריך שיצאת מהחושך וגילית את האור
43
עכשיו אתה כבר לא נראה כמו פורים שפיל.
42
מי זה בכללללללללל??? את מי זה מעניין????????? לא חסרים תמהונים שלא מצאו את עצמם??? יותר מעניין לקחת מישהו ששבוע חרדי שבוע חילוני... אני מכיר כאלו מוזרים!
41
'כמו רעב במוצאי יום כיפור המסתער על הסעודה המפסקת' ???
40
ליצן קטן שלי.... אוירה פורימית מושלמת....
39
מאחר ושידוכים מגור הוא לא היה מקבל מבתים מאד חסידים, כגון שלא יושבים בשולחן אחד עם גיסות ועוד. אבל את כל זה הוא היה צריך לחשוב קודם.
38
הדתית שהיא תמיט אסון על עם ישראל, לצערי הוא צדק. המציאות היום מוכיחה זאת.
שבקייב ממש עדיף להיות עכשיו..
37
פשוט אדם מוזר! לך ל"אחיך" הציונים והמיזרחיסטים המטומטמים ותישאר איתם לא צריך אותך בחסידות גור ובכלל העולם החרדי! צבוע!
36
'רעייתי היקרה שהחילה את הכל' שהכילה כצ''ל
35
אני מאחל לך הצלחה בעבודת השם מכל הלב ואל תתרגש ממרננים כלשהם.
34
יפה, העיקר לעבוד את אבינו שהשמים...
33
מעריכה מאד את הכנות שלך ואת האומץ לחשוף כל כך הרבה. בעיני עשית את הצעד הנכון, לא משנה מה יאמרו וכמה יגידו המשפחה שלך היא הדבר החשוב ביותר! אתה חכם, אמיתי ואמיץ!
32
כל הכבוד שהיה לך את האומץ לשנות שוב את הלבוש שלך, למרות שידעת שכולם ירימו גבה, ראוי להעריך אדם שחושב על משפחתו וילדיו.
31
"מרן הגאון דב ליאור"? נו באמת! אינך חושב שהענקת תןאר "מרן הגאון" לכל אחד גורמת לזילות של המושגים "מרן" ו"גאון"? חוץ מזה: אישתך הכילה, לא החילה. פרט לכך - כתבה מעניינת.
30
נתקלתי בחיי גם בסוג אנשים כזה שמוכנים להתאבד בשביל האשה. אנשים שמוכנים למכור את האמת שלהם בשביל נוחות מסוימת. יש אנשים שנשארים חילונים למרות שהם באופן אישי מתים להיהפך דתיים רק בגלל שהאשה עוצרת אותם(וגם להפך גבר שעוצר את אשתו) ושלא יספר לי סיפורים של "גירסא דינקותא" כביכול כי מאוד מקובל אצל חלק גדו
29
לפני שנה הוא אמר שכולנו עוד נושה לבנט, אז הנה תודה ראשונה. תודה בשם כולנו שלקחת מאיתנו את האדיוט הזה....
עם תגובה כמו שלך מר 'ברוך שפטרנו' חבל שמתגובתך ניכר שאתה שייך לציבור החרדי. ככה לעלוב באדם? הלכך חינכו אותנו חז"ל, אני מאוד מקווה שאתה שייך לציבור הכללי ואין חלקנו עמך. תתנצל בפני מר גרנות, מי אתה בכלל שככה תעלוב בבן אדם מעל גבי הרשת? מי שמך לאיש שתוכל ככה לכנותו? אני רק מקווה שאת התגובה שלך כתב
28
לא הכיפה קובעת ולא הזקן מהדר אלא האדם וכיון שכך אפילו לא היית מסביר לציבור גם ניחא ועוד יותר עכשיו אני מבין למה אתה צדיק כי אתה לא באמת חסיד גור המשפחה מעל הכל חזק ואמץ
27
אהבתי אותך (ואת כתבותיך המקצועיות והמרתקות - חבל שרק חלק קטן מהם יכולתי לקורא כאן בלי לרכוש עיתון בכעשרים ש"ח) כשעשית את הצעד הראשון וגם עכשיו עם הצעד השני. אדם צריך לעשות מה שהוא חושב לנכון בלי לחשוב על מה יאמרו הבריות. ממך נלמד כולנו שהעיקר שיכוון ליבו לאבינו שבשמיים.
26
תקשיב, אני לא מכירה אותה, אבל היא נהגה בך ובפזיזות שלך בכזו סובלנות מקסימה... אני מקווה בשבילה, שאתה יודע להעריך במה זכית... לא כל אשה היתה מחכה בכזו סבלנות. (וגם לילדים מגיע צל"ש) רוב נחת!
25
אני חושב שהגיע הזמן לא לספור אף אחד ומה שאני חושב לעשות כמובן באישור מרב לעשות בלי להתבייש ולחשוב מה יגידו ומה יאמרו כי מה ולמה יאמרו רק הגויים ולא אנחנו ונמאס כבר מהמבטים שמסתכלים על חבר/שכן שעשה משהו לא כנהוג ולהתחיל עם אפעאס מה הוא עושה ולרנן אחריו זוהי דעתי מוזמנים לחלוק עלי וגם על אהרון גרנות.
24
אם אתה יהודי טוב ירא שמיים ויש לך מידות טובות שום דבר לא משנה תלבש גם תחתונים על הראש רק שיהיה לבריאות ובשמחה
23
אהרון שלום. כחרדי מבית (תמני :) ) שעושה את השינוי ואף מתעסק במחשבות על השינוי האישי תוך כדי השארת המשפחה במקום ה"חרדי" אני מסכים לכל מילה שלך. ואף חושב שהדבר זקוק למחקר אמיתי על השינויים האלה. וזה גם ייתן מענה להרבה אנשים שמחפשים את עצמם בעוה"ז....
22
מייד בסיום הכתבה עולים כול מיני שאריות של כתבות ישנות הקשורות לכתבה שקוראים, לא לחינם זה עלה, כי זה מסביר מה השקפתך האמיתית, כרגע הרבי מגור בדרך להודות לנפתלי בנט? או שהשכנות עם חבריך המזרחיים העבירה אותך על דעתך?? שני דברים אני יודע, אדם שעושה צעד חייב להיות החלטי ולעשות אותו באמת, וסוף מעשה במח
21
אהרון גרנות מוכר לי בקשר עקיף. הרבה מהעובדים איתו עובדים איתי, ומכולם שמעתי הסבר א': הוא אמיתי מאוד עם עצמו, אבל רגיש מאוד לחינוך ילדיו. אני אמנם חרדי גאה שלא כ"כ מתחבר לתנודתיות הזאת, אבל אני מעריץ את היכולת שלך לעצור ולעשות את זה.במשקפיים חרדיות שלא מסוגלות להכיר שינוי זהו הצעד הכי מסוכן שעשית בחי
20
אבל אני לא מסכימה עם חלק מהדברים שאמרת. אדם בהחלט יכול לשנות את מהותו. מי שפורק עול, במשך השנים "מתחלן" לגמרי. ולהיפך- מי שמתחרד- יכול להתחרד לגמרי, גם מבפנים, בחשיבה. התהליך אצלך היה שונה, מסיבות שונות. אל תעשה הכללה על כולם. זה היה קושי שלך בגלל תכונות, סביבה וכדו'. בכל אופן, שיהיה לך טוב היכן שאת
19
ההתרשמות שלי מזמן כבר שמדובר באדם לא יציב.קצת קוקו.פעם שמן, פעם רזה ושוב שמן.גם הלבוש והסגנון משתנה מקצה לקצה וחוזר חלילה. אדם מוזר ומצחיק.
18
לולא האישה לא היית מגיע לתובנות הסופיות (מקווה כך בשבילך) וזה מה שאורמ הכתוב "כל אשר תאמר אלייך שרה שמע בקולה " צריך להבין שאדם נמצא בהתבוננות הוא יעשה אמת גם אם הדרך לא נראית כך יישר כח ובהצלחה תבינו שהיהדות הינה פאזל גדול מאוד המורכב מפסיספס קטם מאוד של כל אחד ואחת מאיתנו אני התרג
17
לא קרה כלום, מגור למזרחניק לגור ומזרחניק עוד פעם. גור ומזרחניק הם אותו דבר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
16
כל הכבוד על האומץ היושר והכנות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
15
אבא שלך הוא בן של חסיד גור. הוא בעצמו לא היה עד לפנסיה חסיד גור. הוא התפלל בבית כנסת במתחם של פנימיית בנות ברחוב אדמור מגור שהיה בית כנסת אזורי ליהודי עמך, ורק לאחר שיצא לפנסיה עבר להתפלל בבית החסידים אור החיים. כך שאתה לא נולדת למשפחה גוראית וגם לא גדלת כזה, ולא לחינם למדת בישיבות של המזרחי כי זה ה
14
ירבו כמוך בישראל, אתה מלמד ומחזק אותנו בכל כך הרבה דברים בטור אחד בלבד
13
אבל שיהיה בהצלחה
12
בגלל חסידים כמוך עוד ניתן לראות כיצד חסידות גור נולדה מחסידות קוצק!!
11
אבל תצטרך להשלים את החסר ולחזק ברוחניות את עצמך ומשפחתך בדרכים אחרות.
10
אנשים מגיבים בחוסר רגישות. כאילו מישהו חייב להם משהו. כאילו גרנות חייב להם דין וחשבון. גרנות נתן דין וחשבון גם כשלא היה חייב רק בגלל אנשים כאלה שמיד שופטים ומרננים. אל תדון אדם עד שתגיע למקומו. כל אחד ומה שהוא מתמודד איתו. אף אחד לא רוצה להחליף עם אף אחד את ההתמודדויות שלו. דוקא בציבור שלנו?? שלומדי
9
דבר כל כך נדיר במחוזותינו יהודי כנה ואמיתי בלי להתפתל, נוגע גם בנקודות האמת הלא נעימות בהכרח. כמובן כהנהגה לכלל הציבור אני לא בטוח שזה רעיון טוב שכל אחד יחליף מדים כמו שבא לו אבל לסוג האנשים האלו שחיים וסופרים רק את האמת הפנימית שלהם זה בהחלט מתאים. איך הוא כתב?.. "מיזרוחניק".
8
מאוד נהנתי לקרוא את הטור שכתבת. הלוואי וכולם היו מתנהגים כך שלא הבגדים הם מה שקובעים אלא האדם עצמו בהליכותיו והתנהגותו. תודה על הטור ועל הצעד האמיץ אני בטוח שעזרת לכמה אנשים שמתנדנדים במעלה הדרך. כל הכבוד!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
7
זאת יכולת פרגמטית מצויינת, שהיתה עושה טוב להרבה אנשים. כל הכבוד!
6
צריך לטעום מכל או מהרבה דרכים כדי לדעת מה טוב בשבילך
5
כל מה שאנו עושים או לובשים זה כלים כדי לעבוד את ה' יתברך . הבגד אינו מטרה בפני עצמה כדי לשייך עצמך לפלג כזה או אחר. בארצות הגויים הדבר היה חשוב לגויים שהיהודים יבדילו עצמם מהם , והאמת שהדבר היה חשבו ליהודים לא פחות , והיהודים עשו זאת בהרבה יופי ואצילות לפני שנולדה תנועת החסיות וגם אחריה עם המתנגדים
4
בשניה הראשונה עלה לי תחושה שהנה עוד מעט אתה תיהיה כופר. ואז עצרתי כדי לחשוב עליך כאדם ולא כחפץ המשנה צורתו. אני נותן לך יד על האומץ שלך כי זה לא מובן מאליו לעשות צעד כזה. אני מאמין שהאמונה שלך חזקה מהמראה החיצוני שמשייך אותך חיצונית לקבוצה מסויימת. בא לי להגיד שאני אוהב אותך. (נשלח באמצעות כיכר הש
3
זה בסדר איש יקר...דתי ציוני זה לא מילה גסה ולציבור החרדי יש ללמוד לא מעט מהזרם הדתי ציוני... בכל אופן...שכל אחד יבדוק בארבע אמותיו מה לתקן (ולא חסר) במקום להסתכל על האחר ולזרוק מילים נבובות כמו "מזגזג" וכו... נ.ב: רק יתברך שמו יודע מה בלבו של כל אחד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
2
יש בפסיכולוגיה מושג שנקרא דיסוננס קוגניטיבי, ובמילים פשוטות אדם מחבר בין הדעה שלו למעשים שלו גם אם מלכתחילה דעתו שונה. ולכן קשה מאוד לבן אדם להפריד בין הלבוש לבין הדעות שלו. אז כל הכבוד שמלכתחילה לא גררת אחריך את כל משפחתך וכל הכבוד שהצלחת לחזור ללבוש המקורי שלך כשראית שזה גורם נזק למשפחתך. אפשר לומ
1
מלשון הכלה, מכיל, מכילים, וכו' איש יקר בהצלחה לך.
אולי גם יעניין אותך
אנשים