
סערת הקריקטורה: הקריקטורה שפורסמה ביום שישי האחרון בעיתון 'יתד נאמן' ביטאונה של תנועת 'דגל התורה', אשר לטענת אי אלו גורמים כוונה ישירות נגד גדולי האדמו"רים בירושלים, ממשיכה להשעיר את הרוחות במגזר החרדי.
בקריקטורה, פרי עטו של המאייר יוני גרשטיין, נראה ראש עיריית ירושלים הנבחר ניר ברקת כשהוא נכנס לשערי העירייה כשהוא מטפס על גזיר "עץ", והמאבטח החסידי, הלובש אפודה של "השומרים", מנמנם ונרדם בשמירה.
הבוקר (ראשון) מגיב עיתון "המודיע" המייצג את תנועת 'אגודת ישראל' בחריפות רבה, במאמר המערכת מתפרסם באורח חריג בעמודו הראשון של העיתון תחת הכותרת "נהרא נהרא ופשטיה".
במאמר, נכתבים בין היתר הדברים הבאים: "בבחירות שהיו בשבוע שעבר ברשויות המקומיות לא הגיעו כל גדולי ישראל לדעה אחת באשר לדרך בה יצביעו הסרים למרותם לראשות העיר ירושלים. היו מגדולי ישראל שהעדיפו לטובת העניין והכלל ועבור קודשי ישראל לקרוא לבחור במועמד מסוים והיו שהעדיפו לטובת העניין והכלל ועבור קודשי ישראל שלא לומר עבור מי להצביע".
"מובן מאליו שאלו הסרים למשמעת גדולי ישראל שהורו להצביע בקום ועשה נהגו כפי שנאמר להם והצביעו עבור מועמד זה. אלו הסרים למשמעת גדולי ישראל שלא אמרו דבר בעניין, רבים מהם נמנעו והיו מהם שהצביעו לאחד המועמדים. אלו כאלו עשו את המוטל עליהם ושמעו בקול רבותיהם וסרו למשמעתם לקיים את לא תסור מכל אשר יגידו לך ימין ושמאל", נכתב במאמר.
וכאן יוצא "המודיע" למתקפה חזיתית: "לצערנו ולכאבנו המובן מאליו אינו מובן לכולם. שכן למשל פורסמה קריקטורה איומה במונחים חרדיים שמטרתה לשים ללעג את הציבור הנאמן להוראתם של מרנן ורבנן חברי מועצת גדולי התורה שלא הורו לסרים למשמעתם עבור מי להצביע לראשות עיריית ירושלים ואולי גם מעבר לכך להרהיב עוז ולדבר סרה בעצם החלטתם של גדולי ומאורי ישראל".
"ועל כך גם אם הרצון שלנו לא להיכנס לוויכוחים וספיחיהם איננו יכולים שלא להגיב כלל", נכתב במאמר, "חציית הקו האדום באותה קריקטורה שמשמעותה הערעור על עצם היכולת לקיים את היחד מחייב אותנו לומר למפרסמי האיור הנורא כי איננו אמורים לבקש רשות מאיש לנהוג כהוראת רבותינו או להתנצל בפני מי שהדבר אינו מוצא חן בעיניו".
מאמר המערכת מסיים בתיאור תחושות הגאווה של הציבור החסידי שנשמע להוראת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל והצביע כפי שהם הורו וכותב: "איננו צריכים ציונים מאיש כשם שאיננו מעניקים מצדנו ציונים למי שנשמעים לרבותיהם הם. יש הסברים מובנים הגיוניים ומבוססים לצד הזה של המטבע בו נקטו רבותינו אולם אין אנו צריכים להסברים כי אנו נשמעים לדעת תורה גם בלי סברה בדיוק כשם שאתם נשמעים לדעת תורה המחייבת אתכם".
בנוסף, מתפרסם מאמר ארוך על-ידי ח"כ ישראל אייכלר, נציג חסידות בעלזא, שהייתה הראשונה לטעון כי הקריקטורה כוונה כנגד רבה, בו הוא מסביר באריכות את הסיבה לאי התמיכה במשה ליאון.
בין היתר כותב אייכלר כי "ברור שזכותו וחובתו של כל מי שהורו לו רבותיו להצביע למשה ליאון לקיים מצוותם, בוודאי שטעמם ונימוקם עמם - ובאותה מידה הפוך".
אייכלר מוסיף ומאשים כי "נציג 'הליכוד ביתנו' טעה או הוטעה לחשוב שהציבור החרדי הוא עדר של מאה אלף איש שכולם הולכים אחרי שריקת העדרים של עסקנים שסגרו בשם כל ישראל".
"אנו מקווים שראש העיר שנבחר יידע כי אין שום הצדקה להעדיף תושב חילוני בעיר הקודש על פני תושב חרדי ולא רק בשכונות החרדיות. בוודאי שאסור לעירייה ולכל גורם דמוקרטי להצר את צעדיהם ולהגביל את התרחבותם של אנשים חרדים בעיר הקודש ותפארתם".
אייכלר, מתייחס ברמז לקריקטורה וכותב: "ישנם גדולי ישראל שלא הורו להצביע עבור המועמד שלהם, ולא בכדי. כל עצמו של ענין ההשתתפות בבחירות הוא משום ועשית ככל אשר יורוך. מכאן, שכל מי שתוקף את הנמנעים, על ששמעו לדעת רבותיהם ולא הצביעו למועמד 'הליכוד ביתנו', משמיט את הקרקע מדרישתו לשמוע בקול גדולי ישראל".
בתוך כך, אל מול ההתקפה החריפה של "המודיע", עיתון "יתד נאמן", בו פורסה הקריקטורה, מפרסם הבוקר התנצלות יוצאת דופן.
בעמוד השני של העיתון, נכתב: "בקריקטורה שהתפרסמה ביום שישי לא היתה כל כוונה לפגוע באף אחת מהחסידויות המפוארות והכיתובים המובאים אקראיים בהחלט, והננו מתנצלים ע"כ", על החתום 'יתד נאמן'.
הצגת כל התגובות