בתום דיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת הודיע היו"ר, ח"כ דוד ביטן, כי התיקון לחוק שירותי תעופה – שמטרתו לצמצם זכויות צרכניות במקרים של ביטולי טיסות – יחול רק על חברות תעופה שיחזרו לפעול בישראל.
הדיון, שהתקיים היום (ראשון), עסק בניסיון להחזיר חברות זרות לטוס לישראל, תוך מתן הקלות משפטיות וכלכליות שיפחיתו את הסיכון שנובע מהמצב הביטחוני.
החוק, המכונה "חוק טיבי", נועד להסדיר פיצויים לנוסעים במקרים של ביטול טיסה. עם זאת, התברר כי החוק במתכונתו הנוכחית מקשה על פעילות חברות תעופה זרות.
ח"כ אחמד טיבי, יוזם החוק המקורי, מתח בדיון ביקורת על חברות שניצלו את המלחמה כדי להפעיל לחץ על הממשלה. "איך זה שאל על המשיכה לטוס אם הבעיה היא בחוק?" שאל.
בדיון הציעו חברי הוועדה מספר תיקונים, בהם הוראת שעה שתפטור חברות מתשלום פיצויים עבור טיסות שבוטלו בין 7 באוקטובר 2023 ל-30 בנובמבר 2023, ותצמצם זכאות לפיצויים במקרים מסוימים עד פברואר 2024.
"אנחנו חייבים לוודא שהחברות יחזרו לטוס. זה לא רק עניין כלכלי, אלא גם צרכני," אמר היו"ר ביטן.
נציג ריינאייר, עו"ד אייל דורון, הציג את שלושת התנאים לחזרת החברה לפעול בישראל: "שקט ביטחוני, תיקון החוק, והפעלת טרמינל 1 או הפחתת אגרות תעופה."
הוא הדגיש כי פתיחת טרמינל 1 תאפשר לחברה להחזיר 10,000 מושבים בשבוע לעשרה יעדים מרכזיים.
גם מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, הביע חשש מהסיכון הכלכלי של תשלום פיצויים במצבי חירום. "אנחנו מרוויחים 18-20 דולר לנוסע, ולא יכולים להיות חשופים ל-12 מיליון דולר פיצויים במקרה של ביטול טיסה," אמר.
נציגת אגף התקציבים במשרד האוצר, ספיר איפרגן, טענה כי בעיית החברות הזרות אינה רווחיות אלא ביטחון. "תמריצים כלכליים לא יפתרו את החשש של צוותים לשהות בישראל," אמרה. למרות זאת, היו"ר ביטן דחק באוצר להפחית אגרות תעופה כדי לעודד את החברות לשוב לפעול.
הדיון הסתיים ללא הצבעה בשל הצורך לדון בנושאים נוספים, כולל בקשות להרחיב את תקופות הפטור מפיצויים. ח"כ ביטן סיכם: "אני לא מוכן לקחת אחריות על העלייה במחירי הטיסות ועל כך שאנשים נתקעים בחו"ל. רק חברות שיחזרו לטוס יהנו מהתיקון לחוק."
ההצבעה על התיקון צפויה להתקיים בשבוע הבא.