כיכר השבת

הדתי לאומי של היום, זה הקיבוצניק של פעם

בן הקיבוץ ניר עוז בשיחה מטלטלת: "לא שמרנו יום כיפור, עכשיו כל השנה זה כיפור"

התנועה הקיבוצית ניסתה לפרק את התא המשפחתי ולבנות את התא הקבוצתי, האם זה עבד להם? | כתב 'כיכר השבת' ששירת בתוך קיבוץ ניר עוז משוחח עם יליד המקום שפותח הכל, על דת ומדינה, תורה ומצוות והיחס לחרדים | האם לחילונים יש ערכים ואיך זה לגדול בבית ילדים ולא בתוך בית נורמלי? | האם הם הצליחו לפרק את התא ומשפחתי ולמה הם לא הצליחו לברוח ממסורת בית אבא? | ריאיון כואב (בארץ, המגזין)

| 36 | כיכר השבת |
על רקע חורבות המטבח הבית של אביו
על רקע חורבות המטבח הבית של אביו (צילום: מנדי אושר)

שבת בבוקר, אני בעמדת השמירה כשלפתע הפלפון שלי מצלצל, סגן המפקד על הקו. אני עונה לו, מתוך מחשבה שמדובר בצורך מבצעי, מידע מהותי, אולי התרעה, חשש פיקוח נפש.

"שבת שלום", הוא אומר לי. "אני יודע שאתה שומר שבת אבל התקשרתי לצורך".

- "כן", עניתי, "מה העניין?".

"תראה", הוא אמר, "רציתי לשאול אותך שאלה הלכתית. אנחנו רוצים לעשות סעודת שבת משותפת כשתסיים את השמירה ורציתי לשאול האם אני יכול לחמם לך את האוכל בשבת?".

מה עונים על דבר כזה?!

>> למגזין המלא - לחצו כאן

הוא באמת בא מטוב לב, באמת חשב שמותר להתקשר לצורך. כמובן שהסברתי לו אח"כ שצורך זה רק בפיקוח נפש או חשש פיקוח נפש. הוא כמובן התנצל, אמר שלא ידע ואפילו ביקש ללמוד ולדעת מה מותר ומה אסור.

האמת שיש צמא גדול ללימוד, לרוחניות, גם כאשר מדובר באנשים שרחוקים הם עדיין רוצים להתחזק במשהו. ומשהו מצחיק היה שהדרוזי ששירת אתי אמר לי שהוא מקפיד לחלל שבת כי הוא יודע שלפי היהדות אסור לו לשמור שבת ולכן הוא צדיק.

אבל סיטואציות כאלו קורות. והמורכבות קיימת כל הזמן. מי שיגיד לכם שהכל גלאט, משקר. רק שכאן אני חייב להבהיר. יש קושי גם כשמדובר בפלוגה דתית אך הדברים עוד יותר קשים כשמדובר בפלוגה שאינה מוגדרת ככזו. ספציפית במקרה שלי היו ביחידה דתיים רבים שחלקם הגדול יראים ושלמים ומקפידים על קלה כחמורה.

מי שהגיע מתוך שליחות גם נשמר ברוחניות, למשל הרב איתמר שהיה מקפיד את כל התפילות להתפלל בשעה שהתקיים המניין בבית הכנסת בו הוא בישוב שלו, לקיים את הנפסק בשו"ע או"ח (סימן ד' סע' יא) שמי שאינו יכול להתפלל עם הציבור במניין, יתפלל ביחיד בזמן שהציבור מתפלל.

ובכל זאת, חשוב לי להדגיש. אני לא מורה הוראה, לא איש השקפה ובכתבות האלו שלי אני לא אומר מה נכון או לא נכון ליהודי שומר תורה ומצוות, אני רק משתף ממה שאני עברתי, לטוב ולמוטב, וראוי שכל אחד ישראל את רבותיו לפני כל צעד שהוא עושה.

הנשקיה. אני חייכתי שעתיים עד שהגיע החייל שעידכן שהוא יצא להפסקה (צילום: מנדי אושר)

כמעט כל יום מגיעים לקיבוץ כוחות צה"ל היוצאים מהרצועה ומגיעים לכאן להתרענן. כולל כל מיני כוחות מיוחדים שלעיתים גם עושים סיורים בישוב. יוצא לנו הרבה לדבר ולשמוע. כל מיני ארגונים מארגנים להם מנגלים ופינוקים, לפעמים גם אנחנו מקבלים הזמנה להצטרף.

מזכיר לי שבערב שבת, הייתי קצת בודד. בדיוק למדתי עם הבן שלי את הדף קשר בטלפון כשפתאום הגיעה שיירה של רכבי שרד, מתוכם יצאו כל מיני גבירים בהם אחד שעיקר פרסומו היה סביב עזרה ומתנות לחיילים. חשבתי שאם לא אייפון לפחות יתן לי פיצוחים לשבת, אבל גורנישט. כמה תמונות עם התורמים והוא המשיך הלאה. לא טרח להגיד שלום.

באחד הרענונים פגשתי את נמרוד שהגיע בהתנדבות לשמש כמציל בבריכה שנפתחה לטובת החיילים המתרעננים. נמרוד התברר לי כאוצר של ידע וכבן הקיבוץ נולד וגדל בניר עוז והוריו התגוררו בו עד השביעי לעשירי.

מה קורה נמרוד, ספר לי קצת על עצמיך...

"בן קיבוץ ניר עוז, נולדתי כאן ב-1971. כיום אני גר בקיבוץ דורות".

וההורים שלך?

"גרו כאן, אבל בגלל מה שקרה הם גרים בקריית גת. כל הקיבוץ גר שם בכמה בניינים. היו כאן 400 איש מתוכם נהרגו ונחטפו איזה מאה, חזרו בעסקאות בערך 30.

"כשאני נולדתי, המדינה הייתה בת 20. הקיבוצים היו בשיאם. היה ניסיון לעשות מודל חדש. העלייה המרכזית של יהודים לארץ היה בסביבות 1950 אחרי 2000 שנה בגלות. פה הם ניסו לבנות את היהודי החדש. קודם כל בעלות על אדמה. מה שאפיין את הגלות זה שהיה אסור לך להיות בעל אדמה, או שלא הרגשת שזה שלך. אנחנו היינו בכל מקום בגלות אזרחים סוג ב' וכאן חלמו להיות בעלי הבית.

"החלומות של היהודים היה להיות החסון, החקלאי, החייל, הספורטאי, זה שיודע להגן על עצמו ולשלוט. בגלל התנאים הקשים שהיו באותה תקופה היה יותר קל להיות כמה מאות אנשים יחד בקיבוץ. שכולם דואגים לכולם- לאוכל, לעבודה, לכביסה ולגידול ילדים מאשר כל אחד לעצמו. במקביל הייתה גם הערצה לאמא רוסיה, לסטאלין. וזה היה החזון שלהם, חברה בריאה וחזקה, פחות מתמסכנת".

המקום בו התאכסנתי בניר עוז (צילום: מנדי אושר)

אם מדברים על נושא הדת, ממה שאני יודע, התנועה הקיבוצית מאוד התנגדה לדת. היו לכאורה נגד הדת...

"אני יגיד לך, איך אני רואה את זה. אם למדתי טוב היסטוריה, חלק ממי שהקימו את הקיבוצים זה ילדים שהגיעו מבתים חרדיים מאודסה, מרוסיה, אוקראינה ופולין ששם הכל התחיל. שם גרו יהודים מאות שנים בסגנון מאוד קשוח. הילדים המתבגרים עשו סוג של מרד, סוג של לברוח. עלו לארץ עוד לפני קום המדינה. אנשים כמו בן גוריון ושמעון פרס ועוד הרבה אנשים ביניהם מי שהקימו את הקיבוצים. הם ניסו לברוח לעצמאות גם מבחינת דת. הם תפסו את עצמם כיהודי הגלותי, המסכן, שסובל כל הזמן מהפריץ. זה מה שהם ניסו לשנות".

טוב, זה נראה שלא ממש הצלחנו לברוח מזה. גם תראה איך האוייבים שלנו מגדירים אותנו בקריקטורות. הערבים עדיין מציירים יהודי, בדיוק כמו אותו יהודי מקורי עם זקן ופאות. וגם באסון שקרה לכם כאן בבית, שהייתם נרדפים בדיוק כמו בגלות...

"כן, תכף נגיע לזה. לא הצלחנו לברוח מזה. אבל עוד לפני חשוב לי להבהיר. אומרים שהקיבוצים הם אנטי דתיים, אני לא חושב שאנטי דתיים אלא אנטי דברים שהצטיירו ככפיה דתית. הדברים שאותם אנשים רצו לברוח מהם, מה שהם חונכו וגדלו בבית, כמו שמירת שבת וכל ההלכות.

"מצד שני כל המסורת והחגים היו מאוד מאוד חזקים בקיבוץ. כל חג חגיגה. פסח זה פסח וסוכות זה סוכות. אומנם לא לפי ההלכה, כמו שחרדים עושים. אבל סדר פסח היינו עובדים עליו שבועיים, מקשטים את החדר אוכל, מבשלים שבוע וקוראים בהגדה שכמובן עיוותו והוסיפו קטעים שיתאימו. אני זוכר ששרנו את כל החד גדיא ואת כל אחד אלוקינו. זה היה חג. פורים היה פורים. מסיבה כמו שאומרים עד דלא ידע ושבועות אומנם היה לא דתי אבל היה חג. חנוכה היה שבוע של אירועים, ראש השנה. סוכות כולם ישנו בסוכות. הרי גרנו בבתי הילדים וישנו בסוכה כל השבוע.

"גם שיעורי תנ"ך היו מאוד מודגשים. בזמנו שהייתי ילד למדנו כמו שצריך. למדנו גם ספורט, ואתלטיקה. דברים היו הרבה יותר רציניים מאשר היום. לפני 40 שנה היה הרבה יותר ערכי.

"אגב, החרדים היו אוכלוסייה הרבה יותר קטנה, הרבה פחות משפיעה. הקטע שלא מתגייסים לצבא הרבה פחות הפריע. לא כל כך הרגשנו אותם. לא דיברו על זה ממש. ש"ס ויהדות התורה היו קטנים. רוב המדינה שמרו מסורת בעיקר כמובן המזרחיים. היה קיבוצים ומושבים שיותר אבל היו המון חיי רוח. הרבה יותר משמעות".

יום כיפור?

"לא משהו שאני זוכר. אולי היה משהו, אבל אני די בטוח שהיה 3 סעודות בחדר אוכל של הקיבוץ, אני די בטוח שזה לא ככה היום. אנחנו לא ציינו יום כיפור פעם בשנה ועכשיו כל השנה יום כיפור. אי אפשר לברוח".

בקיבוץ יש חדר כושר ישן שישמש אותנו כמקום מפלט (צילום: מנדי אושר)

חג הפועלים?

"כן עלו לאוטובוסים נסעו לתל אביב, היה מעמד פועלים שהאמין בעיר. כל מצביעי גוש המרכז ושמואל היו הולכים באחד במאי".

הפנקס האדום?

"בהחלט. כל האחרים היו כאלו שרצו קפיטליזם שבעינינו זו הייתה מילה גסה, כל מה שאנחנו כיום סוגדים לו".

סוגדים למה?

"אנחנו סוגדים לכסף, החברה החילונית, וכמובן אני מדבר בהכללה, סוגדים לכסף. כל מי שיגיד למשהו אחר לא אומר את האמת. אין כיום כבר למה לסגוד אז סוגדים לכסף, אבל כשהיינו ילדים זה לא היה ככה".

אתה אומר מילים קשות. אתה תעמוד מאחורי המילים שלך?

"כן. אפילו הרוויזיוניסטים של אז והקפיטליסטים של אז לא חשבו שזה ילך למקום כל כך קיצוני כמו שיש היום שאתה מרגיש כל אחד הוא לעצמו. הכסף הוא המלך ואין שום ערכים. כשאנחנו היינו ילדים היו ערכים, הכסף לא היה נושא".

אפשר להתווכח על הנושא הזה של ערכים, כל אחד יגיד שיש לו ערך משלו...

"כיום חשוב לנו לגור בווילה הכי טובה, לנסוע באוטו הכי טוב, לעשות כמה שיותר חופשות, אבל אין שום דבר לשאוף אליו. כשאנחנו גדלנו בקיבוץ הייתה שמחה אמיתית. היינו קמים בבוקר הולכים לעבוד ולא מקבלים גרוש".

זה נשמע כל כך מקסים, למה זה נכשל?

"כי אנשים התחילו להגיד אני עובד יותר, הוא עובד פחות. וגם מחוץ לקיבוץ היה בום כלכלי. הדברים הם גם לא רק ברמת המדינה, זה תהליך עולמי. נהיה בום כלכלי. אחרי מלחמת העולם הראשונה העולם נכנס למשבר גדול ואחרי מלחמת העולם השנייה העולם התחיל לחזור לעצמו והייתה פריצה כלכלית מטורפת. בשנות השבעים היה סטטוס קוו ומשנות ה-90 התחילה התפתחות בכל העולם, לדעתי זה קשור להתפתחות המחשב האישי. כך שכל אחד התחיל לחשוב על האני העצמי. כל עוד חשבו על הכלל יותר מהאני העצמי הקיבוץ התאפשר".

בדרך הביתה. (צילום: מנדי אושר)

למה התחילו לחשוב?

"כשנהיה לך טוב מידי. ועדיין אני חושב שבשנים הבאות תהיה חזרה מסוימת. אנשים מחפשים לחזור לקהילתיות".

זה קשור לסולם הצרכים של מאסלו כשיש את הצרכים הבסיסים יש את כל השאר. איך היה לגדול כילד בקיבוץ?

"א. לא הכרתי משהו אחר. ב', יש קושי לכל ילד בקיבוץ היה קשיים, גם כי היו דברים ספציפיים כאן במיוחד כי אתה לא גר עם ההורים אבל להיות ילד זה קשה. אבל בגדול היה נפלא. יש לי הרבה מילים טובות היינו עצמאים, היינו חברים. הקיבוץ ניסה לפרק את התא המשפחתי ולבנות את התא הקבוצתי. פירקו את התא המשפחתי של אבא אמא אח אחות וכל ילד גדל עם בני גילו. לא גדל עם האחים שלו אלה עם בני ובנות גילו. לומדים ביחד, אוכלים ביחד, ישנים ‏ביחד, מתקלחים ביחד עד כיתה ו׳. הכל ביחד".

יש לזה את האתגרים של זה, התפרסמו כל מיני סיפורים...

"נכון אבל לא כל כך נושא. זה היה די טבעי והילדים בני אותו גיר היו כמו אחים ואחיות אחד של השני. סיפורים תמיד היו אבל זה אחד לאלף. בגדול זה היה מאוד מאתגר לילד להיות 24 שעות כמעט בחברה. אין לך קטע שאתה הולך הביתה בסוף היום".

זאת אומרת שאם יש ילד שהוא לא מצליח חברתית ולא טוב לו עם חברים, אין לו את הבית לברוח אליו

"נכון. זה קשה מאוד. אתה כל היום סביב אותו מעגל. אתה כל היום במאבק החברתי. בסך הכל ניסו לגדל אותנו כמו פס נע. אבל זה לא הצליח. לא כולם יוצאים אותו דבר ויש שאהב יותר עבודה פיזית ויש אחד יותר. וזה היה קשה כי היה או לעבוד בפלחה או ברפת או במוסך.

"כשאני הייתי ילד התחילו פתאום קצת לשמוע על דברים אחרים. אחד ביקש ששלמו לו ללמוד ציור והשני ביקש שיתנו לו איזה מחסן בשביל האומנות שלו. אבל זה לא ממש היה מקובל. הכל היה מאוד בסיסי".

עד איזה גיל אתה בקיבוץ?

"קודם כל עד הצבא. וזה נקודה חשובה, בקיבוץ של פעם מכיתה א׳ חולמים על הצבא. מכיתה א׳ וכל התיכון, צריך לעבור את זה כדי להגיע לצבא. הצבא זה פסגת השאיפות וגם אין שאיפות אחרי הצבא כי טוב למות בעד ארצנו. אין שאיפות, אתה לא חושב על אחרי הצבא.

"עכשיו ככה, בתקופה שלי 1989 אם אתה מתקבל לצנחנים, לגולני או לגבעתי אתה ג'ובניק בן ג'ובניק. חד משמעית. בושות. הולך עם ראש כפוף. אם אתה מתקבל לפלסר צנחנים, לסיירת גבעתי, סיירת גולני אתה עדיין ג'ובניק. אתה ‏חייב להתקבל לסיירת מטכ"ל או לסיירת שלדג או לשייטת".

או טייס?

"יש קיבוצים שהיה להם. אני התקבלתי לקורס טייס וחתמתי ויתור בשביל ללכת לסיירת מטכ"ל ועבר כאן מישהו - שאגב נרצח בשביעי באוקטובר - וצעק עלי 'עד שיש לנו טייס, איך אתה עוזב' ואני זוכר שעניתי לו שלטייסים אין סכין בין השיניים".

הרצון הזה להתגייס קצת מזכיר את הציבור הדתי לאומי שאצלם קרבי זה הכי וגאווה גדולה...

"הדתי לאומי של היום ‏זה חד משמעית הקיבוצניק של פעם, בכל תחום כמעט".

רק שלהם יש אידיאל משיחי דתי

"גם לנו היה אידיאל משיחי".

מה היה האידיאל המשיחי?

"הקיבוצניקים של פעם היו בעצם המתנחלים של היום. הם עולים על הקרקע בלילה בלי שהבריטים יודעים ומציבים עובדה בשטח. הם חשוב להם הקרקעות".

אז למה יש להם כזה מיתוס שהם שמאלנים כולם?

"אההה, אתה יודע דברים הם לא שחור לבן. אם אנשים ילכו אחורה, יראו אחרת את הדברים. קודם כל בתקופת הבריטים היה את מבצעי חומה ומגדל ליישב את הארץ. עלו על הקרקע בלילה לשים חומה המגדל ואז הבריטים לא יכולים לפרק את זה, ההתנחלות לכל דבר. הם ישבו את גבולות המדינה".

אבל יש עכשיו סרטונים שמראים על הקיבוצים שלפני ההתנתקות מגוש קטיף תמכו במהלך.

"ברור, כולם תמכו. הרי את הקיבוצים הקימו סביבות 1940 עד בערך 1960 את ההתנחלויות מ-1977 עד 2000, עכשיו מה שהיה קונצנזוס לפני לא היה קונצנזוס אחרי. אחרי שכבשו את יהודה ושומרון ואת עזה ולא יודעים מה לעשות, לבלוע או להקיא. החומה ומגדל היה לפני שהקימו את המדינה עוד לא היה פה הכל מסודר. ב-1970 יש ומדינה ויש ממשלה והאזרחי מצפים שדברים יהיו בצורה ממשלתית. אם עכשיו יבואו 20 איש ויקימו התנחלות בעזה...".

אבל הממשלה היא לא זו שהקימה את יישובי גוש קטיף?

"לך תקרא על זה. היו מתנחלים. פרס ורבין התנגדו ואז לווינגר תמך ודיבר אם פרס ואיך שהוא זה קרה. אבל מהתחלה הכל התחיל עקום".

אבל הם היו השכפ"ץ שלכם. זה שישבו בגוש קטיף ונהרגו שם מנע את מה שקורה כאן...

"אתה מדבר על 1990 והלאה. החמאס הוקם בשנות ה-80. כנראה ואתה צודק אבל אי אפשר להגיד דברים חד משמעיים. זה סוג של ביצה ותרנגולת. כיום 90 אחוז מאמינים שאם לפלסטינים תהיה מדינה הם יהפכו למדינת טרור. זו בעיה קשה. אבל מה נמכור לילדים שלנו, מלחמה אין סופית?

"אני מסכים איתך שאם ניתן את יהודה ושומרון היא תיהפך למדינת טרור, מצד שני אם נשאיר את המצב כמו שהוא היום, ‏כמה שנים נחזיק את זה? בסוף זה יתפוצץ. תמיד היה לנו חשש שהם יפרצו מעזה פנימה. מיליון איש יבואו ויכנסו פנימה, מה תעשה? בסוף הם באו למרות כל הגדרות והמכשולים הסופר מתוחכמים ששמנו. אז אתה רואה שכוח וצבא זה לא תמיד פתרון".

אז מה אתה מציע?

"אין לי הצעה, הלוואי והיה לי פתרון".

הופתעתי לראות בקיבוץ אברך חסידי. התברר שהגיע לראות את הבית בו נרצחו כל משפחת סימן טוב: ההורים יונתן ותמר ו3 התאומות שחר וארבל בנות ה- 5.5 ובנם עומר. רק הכלב נשאר בחיים. לבקשת המשפחה הוא כותב ס"ת לזכרם. (צילום: מנדי אושר)

>> למגזין המלא - לחצו כאן

בפרק הבא, נסייר עם נמרוד בקיבוץ. נשמע על יום האסון, כיצד אביו הצליח להמלט מהבית הבוער, על החטופים וההרוגים שהוא מכיר, על המחדר הגדול של כוחות הביטחון והאנשים הטובים שנכנסו לוואקום בו המדינה לא הייתה קיימת...

תוכן שאסור לפספס
36 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
32
בקיצור שיחה בין 2 חילונים בדרגות שונות אולי גם לבוש טיפה שונה )או שזהה(
אלי
31
קיצור העניין אין תורה אין כלום אבל כלום כלום !
קיבוצניק
יש חינוך מעולה, יש השכלה, יש עבודה, [כולל יום בשבוע לבני הנעורים], יש תרבות, יש פתיחות, יש קבלת האחר, יש שירות צבאי, יש אהבת אדם, ועוד ועוד... ואתה? מה יש לך? כלום, כלום, כלום.
קליאו
דחפו לך הדתה בצורת צמר גפן מתוק. מהכותרת נרמז שה 7.10 הוא עונש לאלו שלא שמרו כיפור. טיעון מוכר ונלוז במיוחד. לפחות התוכן בפנים צופה בסוכר.
לא קיבוצניק
30
הכותרת כבר מראה שהכתב אינו מבין כלום על חיי קיבוץ. איך זה לגדול בבית ילדים ולא בבית אבא. קיקוש נגמרו הימים שגדלים בבית הילדים. בית הילדים זה משבע עד ארבע אחר כך בבית ההורים. מי רוצה לפרק את המשפחה? חבל תלמד תתעדכן אחר כך תראיין
עזראז
מדבר איך זה היה שהוא היה ילד
לא הבנת

הצגת כל התגובות

29
מטורף. יש כאן כל כך הרבה כותרות ואמירות חשובות
יוסף נוב
28
איזה גיבוב של שטויות ...הכותב מפקיר את נשקו בכל תמונה הנשק מופיע כשהוא לא על חייל . קודם להתגייס ליחידות לוחמות ( כח אבשלום שבו משרת הכותב עוסק באבטחת ישובים ולא בלחימה) ואז לכתוב כתבות . אחרי לעזה!
חרטטן בפיתה
27
א . ערב יום הקדוש יום היכפורים הוא אינו זמן לדבר ב"מעלתן" של ישראל ולומר דברים חמורים כהנ"ל ב . הישמע באתר המכונה חרדי מנסים לעשות חשבונות שמים "בואו ונחשב חשבונו של עולם "אולי תגידו לי מתי אני יעבר טסט ודי
אא
26
התמונה האחרונה קורעת את הלב משפחה שלימה שנרצחה
יוסף
25
מספיק עם השטויות האלה !!
הוגה דעות
24
שותפות ואחריות עם עם ישראל אפשר ללמוד מהם, ןגם לנו יש מה ללמוד מהם. והם מאיתנו
דוד
23
בענווה מותר לומר גם לציבור החרדי והדתי אין ידיעה מה ואיך יהיה ! פשוט צריך להיות חלק בתהליך שהקב"ה מוביל בעולם
דוד
22
שהקיבוצניק יספר כמה כסף הם קיבלו ב''הלוואות'' מהמדינה וכמה אדמות
יוסיפון
21
בדיוק הפוך
תמיר יגאל
20
אתם דוחים.
ללי
19
יש לנמרוד שם משפחה? כבר עשורים שאין לינה משותפת. מי זה העגלה הריקה שהעלה את ה"ראיון" המפוברק והתלוש הזה?
עמית
18
כתבה מחרידה, היו ששמרו שבת וכיפור ועדיין נטבחו..יש חיילים שומרים שבת ומצוות ועדיין נהרגים...איפה החרדים שניתנו כתף אמיתית על הגנת המדינה
רז
17
נכון מאוד, גם בני הישיבות שמתו באסון מירון לא צמו בכיפור... לכן נענשו
אמיר
16
נראה לי שהכתב מחפש כותרות בכוח, מצא איזה קיבוצניק מהורהר.
עירוני
15
מספיק עם בלבולי המוח. בחברה החילונית יש יותר ערכים מבחברה החרדית. מספיק שפועלים על פי עשרת הדברות וזה מספיק לחברה ערכית ויציבה. לא צריך את כל ההלכות המטומט... של הרבנים שחלק גדול מזה נעשה למען עצמם.
אסי
14
הימין המשיחי המתנחלי הקיצוני והלא יפה נפש. גרם למלחמה ע"י הזרמת מזוודות $ לחמאס. הבושה לכם.
משה משה
כשמשקרים צריך גם לדעת איך: אתה יודע מצוין שהימין בכלל והמתנחלים בפרט שונאים את חמאס בכל לבם [ מעניין למה ] אז איך הם הזרימו לו כסף , יא סתום?????????????
אנדר וויגין
13
כמעט לא קורא את סוג הכתבות האלו אבל מאוד מעניין תודה
חיים
12
התגובה העוקצנית שלי תמתין
שמואל
11
He needs leaper for his Avon of 7.10
Your elohim should ask for mehila
10
איזה ערכים יש לאדם דתי?בוא נראה החמאסניק המצוי אדם דתי?יש לו ערכים לא?לנער גבעות יש ערכים?אז למה הוא שורף בתים?ובקיצור,אדם זקוק לא 7נה ולחיות בחברת אנשים מצריך סט של ערכים,אבל בדת עצמה יש סכנה כשהיא מעורבבת עם פוליטיקה ומדינה.
ביביסט
9
יש פתרון אתם מפחדים להגיד אותו גירוש
בגין
8
זבל טהור. שני עלגים מקשקשים למוות
נחמנית
7
כתבה שהיא שטיפת מוח דתית, אהה זה לא חמאס עשה את הפוגרום זה האשמה של הקיבוצניקים שלא שמרו שבת ואכלו בכיפור... אתם פתטים ויותר גרוע אתם חסרי בושה
רחל
6
זו לא שפה של קבוצניקים, האדם פה המרואיין נשמע יותר כמו קיבוצניק מומצא ממוחו הקודח של הכותב... לא סתם אין שם משפחה או דרך להתחקות אחריו
רמת אמינות - ביבי
5
כתבה מפוברקת של אדם שאין לו מושג מה זה קיבוץ.
איזה קשקוש
4
כותרת כל כך רעה ומניפולטיבית, שלא מתחשק לקרוא הלאה
דובי
3
הוא לא כותב את שם המשפחה של נמרוד, אז יכול להיות שזה שם בדוי וכל מה שכתוב זה פרי רוחו של הכתב שרוצה להוכיח שהתורה אמיתית והקיבוצים שקר
יהודה
2
תראו, יכול להיות שהנמרוד הזה אמיתי. אבל זה לא נשמע אמין. הוא גר בקיבוץ דורות. קיבוץ דתי. אין לו עברית של בן קיבוץ מ 1971. גם התאריכים לא נכונים. גם הסיפורים על סיירת מטכ"ל. הכרתי לא מעט בני קיבוץ ששרתו שם והם לא מדברים ככה. קיבוץ דורות הוא קיבוץ דתי, אז מדובר בסיפורי סבתא. אין כאן ממש
בן קיבוץ אמיתי
1
כל הכבוד ואמן שכל זה כבר יהיה מאחורינו אינשאללה!
אנדר וויגין
אולי גם יעניין אותך
בארץ