בראשית השבוע נחשפו אזרחי ישראל לפרשת הונאה מסועפת אשר עסקה בסחר סדרתי ושיטתי באלפי תגי נכה, אשר הופקו במרמה ונמכרו לכל דורש, תוך פגיעה בזכויות ציבור הנכים "האמיתי" ופגיעה מצטברת בקופת המדינה בשיעור מאות מיליוני ש"ח.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
הפרשה שהתפוצצה היא רק קצה הקרחון לתעשייה מסועפת ומסואבת הסוחרת בזכויותיהם של בעלי המוגבלויות שביננו. באופן מביש התופעה המגונה פושה גם בקרב הציבור החרדי, כאשר המרוץ להשגת תג נכה לרכב הפך לאחת מתרי"ג מצוות, אם לא אחד מעשרת הדיברות. בערים ובשכונות החרדיות הצפופות, הסובלות ממחסור חמור בחניות, תג החניה נחשב לג'וקר המאפשר חניה מופרעת על המדרכות - וככזה ערכו עולה על זהב טהור.
מה זה "תג נכה" ואילו זכויות הוא נותן?
תו נכה (תג נכה) הוא תעודה המאפשרת לבעלי מוגבלות לחנות במקומות חנייה המיועדים לנכים. תו נכה מאפשר גם לחנות באדום-לבן, הנחות באגרת הרישוי, פטור מתשלום על חניה במקום ציבורי – במידה והגישה היחידה למקום הציבורי היא דרך החניה במקום זה, ונסיעה בנתיב תחבורה ציבורית.
מי זכאי לקבלת תג חנייה לנכה? נכה שדרגת נכותו מגיעה ל-60% לפחות, ותנועתו בדרכים בלי רכב עלולה לערער את מצב בריאותו. נכה המוגבל בהליכה, וזקוק לכיסא גלגלים לצורך ניידותו. מקבלי קצבאות מהביטוח הלאומי זכאים לתג באופן אוטומטי. בעל תעודת עיוור של משרד הרווחה. הורים לילד נכה (העומד בתנאים לקבלת תג נכה). נכה משרד הביטחון. מוגבלי ניידות בכל הגילאים (כולל "מתקשים בהליכה" וכאלו הסובלים מכאבי גב המקרינים לרגליים). נפגעי פעולות איבה בעלי אישור של ביטוח לאומי.
לצד זאת ישנה קבוצה הזכאית לתו נכה מסיבות רפואיות מבלי קשר לביטוח הלאומי או משרד הביטחון: חולי לב בדרגה 3. בעלי יתר לחץ דם. מחלת ריאה כרונית. מחלות שלד ושרירים. חולי סוכרת בעלי מגבלות בניידות. מטופלים בדיאליזה. כל מי שסובל ממחלה שפוגעת ביכולת ההליכה או לחילופין שהתנידותו העצמית מסוכנת לבריאותו או לסביבה, או שמרותק לביתו בנסיבות רפואיות.
והמספרים מטורפים: לפי הנתונים של משרד התחבורה, ב-2020 היו כ-90 אלף תווי חניה לנכים, בעוד ב-2024 הגיע המספר כבר ליותר מ-680 אלף! מדובר על יותר מ-16% מסך הרכבים בארץ - אחד מכל שישה רכבים הוא רכב עם תג נכה. לשם ההשוואה: בארה"ב היחס הוא 10%, בקנדה 7.4% במדינות אירופה סביב 5%-6%.
שיטות הזיוף השונות
למעשה, עיקר הזיוף מתבצע על בסיס הנתונים של קבוצת הזכאים השלישית (חולים, שאינם זכאים מצד הביטוח הלאומי או משרד הביטחון), וזאת משום שבשנת 2021 הושקה האפשרות להגשת בקשה לתג נכה באופן מקוון, מבלי לעבור ועדות וחוות דעת רפואית כמו בביטוח הלאומי ומשרד הביטחון, מה שהביא להקלה משמעותית בהליך ההגשה. את שירות בחינת הבקשות לתגי נכה מפעילה חברת ׳פמי שירותי בריאות פרמיום׳ שזכתה במכרז ממשלתי ומנהלת ממשק מכוון דרך משרד התחבורה מול הציבור.
- המקושרים: במקרה האחרון שנחשף, כמו בשורת מקרים שנחשפו לפניו, מדובר באנשים המקושרים אל הרופאים המאשרים את המסמכים המבטיחים את הזכאות. כך יצא, שרופאים קיבלו רשימות של אנשים שיש "לאשר אותם" מבלי בחינה מדוקדקת של מסמכים רפואיים שהתקבלו בממשק המקוון - שהיו כמובן מזויפים. לציין שיש מספר רופאים בין העצורים.
- המתוחכמים: שיטה דומה להשגת תג נכה במרמה היא לזייף מסמכים רפואיים, בתקווה כי הרופא המאשר לא יבחין בזיוף. וזאת משום, שהמערכות בארץ אינן מסונכרנות זו בזו - והרופא המאשר אינו חשוף לתיק הרפואי בקופת החולים, כך שאפשר לזייף בכיף. ביולי האחרון נתפסו בבדיקה אקראית 369 תגי נכה שאושרו על בסיס מסמכים מזויפים, כאשר באופן בולט כמות תגי הנכה הייתה גדולה לעומת גודל האוכלוסייה בו.
- הפשוטים: אם אתם לא מספיק מקושרים למערכת ולא ממש מתוחכמים בכדי להציג או לזייף מסמכים, נשאר לכם הדרך הפשוטה מימים ימימה - פשוט לזייף פיזית את התג מפלסטיק. בספטמבר האחרון נעצרו שני תושבי הדרום בסמוך לירושלים כשברשותם עשרות תעודות נכה מזויפות, בבדיקה שערכו חוקרי יחידה ללוחמה בפשיעה ציון מול נציגי ביטוח לאומי, עלה כי אין מדובר באזרחים העונים לתבחינים המקנים תעודת נכה מעין אלו שנתפסו ברשות החשודים.
עם זאת, אין בהכרח חובה לזייף פיזית את הכרטיס ואפשר לעשות שימוש שאינו הוגן אף בכרטיסים אמיתיים, כגון: אדם בריא המשתמש בתג נכה אמיתי שאינו שלו או תג נכה שפג תוקפו. בכל המקרים הללו, מי שבאמת נפגע מהשימוש הציני והנלוז בכרטיסים שאינם מתוקפים - הם בעלי המוגבלויות שהם אלה שזקוקים לזכויות הללו.
הקנסות בחוק
לפי החוק, השימוש בתג החניה לנכה, מותר אך ורק כאשר הנכה נוהג או נוסע ברכב עם מלווה. אדם לא מורשה העושה שימוש בתג עובר עבירה פלילית שלצידה צפוי לקנס של עד 13 אלף שקלים, והזכאות לתג עלולה להתבטל זמנית.
נוסף על זה, המשתמש בתו נכה מזויף עובר על: א. זיוף, עבירה לפי סע' 418 לחוק העונשין התשל"ז-1977 (עד חמש שנות מאסר). ב. שימוש במסמך מזויף, עבירה לפי סע' 420 לחוק הנ"ל (עד חמש שנות מאסר) ג. קבלת דבר במרמה, עבירה לפי סע' 415 לחוק הנ"ל (עד שלוש שנות מאסר).
אם כן מדוע ההפקרות בכל זאת חוגגת? מכיוון שהפיקוח והאכיפה הינם באחריות הרשויות המקומיות, ופקחי העיריות שגם כך עמוסים בעבודה, אינם מפנים מזמנם לטיפול בנגע הרע הזה, כך שהחגיגה נמשכת.
הצעדים הבאים
בכדי להבין כיצד במערכות אכיפת החוק מתכוונים למגר את התופעה, שוחחנו עם שבתאי גרברצ'יק דובר המשטרה לציבור החרדי, ראשית גרברצ'יק מבהיר כי "בהמשך למעצרים עד כה, יהיו בהמשך חקירות של הרבה מאוד אנשים". באשר לטיפול בשיטות הזיוף אומר גרברצ'יק: "ככל הנראה הרשויות יעשו ריקול של כלל התעודות הללו על מנת לוודא שמי שיש לו אחת כזו עשה זאת בהליך חוקי. עם זאת, מי שזכאי ביטוח לאומי או נכה צה"ל - לא יצטרך להיבדק מחדש בכדי להוכיח את זכאותו".
שוחחנו גם עם אלכס פרידמן, מייסד ויו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם", הפועל למען זכויות הנכים, שאלנו את פרידמן האם לדעתו יש מקום לזמן מחדש את כל המחזיקים בתג נכה או שמא מדובר בטרחה גדולה מדי עבור בעלי המוגבלויות? אליבא דפרידמן, עם כל הקושי בדבר, (ומדובר בקושי גדול עבור בעלי המוגבלויות) חייבים לבצע בדיקה מחדש לכלל תגי הנכה.
This browser does not support the video element.
תגובות:
מהמשטרה נמסר כי "בנוסף, לאכיפה הפלילית והכלכלית שתושת על המעורבים, משטרת ישראל ויאח"ה בלהב 433, יחד עם משרד התחבורה, החשב הכללי והפרקליטות האזרחית, נערכים למהלך משלים של אכיפה אזרחית, אשר תתבצע במקביל ולאורך זמן, וזו עתידה לסתום את הגולל על תופעת פשיעה שפוגעת ברבים מאזרחי המדינה, בכלכלתה ובנורמות הציות לחוק ואיכות החיים בה".
מארגון "נכה לא חצי בן אדם" הפועל לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות בישראל נמסר: "הארגון מברך את משטרת ישראל ומשרד התחבורה על פענוח חקירת מרמה בהנפקה סדרתית שלא כדין, של תגי נכה לכל דורש, תמורת תשלום, ועצירתם של שמונה חשודים לחקירה.
"מזה זמן רב מתנהל ברשתות החברתיות מכר לא חוקי של תגים, שהוביל לגידול במאות אחוזים של תגי נכה, וכתוצאה מכך במחסור חמור ביותר של חניות נכים ופגיעה קשה באנשים עם מוגבלות שזקוקים לחניות הללו.
"הארגון, יחד עם עמותת "נגישות ישראל", פועל בשנים האחרונות למיגור התופעה בשיתוף פעולה הדוק עם משרד התחבורה והעומדים בראשו. זוהי סנונית ראשונה וחשובה למהלך רחב היקף, שישים סוף למצוקה הקשה".
אלכס פרידמן, מייסד ויו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם" אומר: "כראש הארגון ואדם עם מוגבלות קשה בעצמי, נתקלתי פעמים רבות במחסור חמור בחניות נכים, שבהרבה מקרים היו תפוסות על ידי רכבים שלצערי ברור כי נכים אינם יכולים להרשות לעצמם. הקלות שבה מופקים התווים, לצד חוסר האכיפה, הובילו לשימוש ציני של המצב - החגיגה נגמרה. אני מודה לשרת התחבורה מירי רגב, למנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, ולכוחות המשטרה על הפעילות הנחושה ושיתוף הפעולה".
>> למגזין המלא - לחצו כאן
ואחרי הכל, יש לעשות הפרדה בין עבריינים ופושעים המחללים את זכויות הנכים, לבין חברות ועמותות הפועלות לטובת הנכה הזקוק לעזרה מול הבירוקרטיה והרשויות, ואינן פועלות במרמה ובגניבה.
הצגת כל התגובות