![הובטח לנו שהשנה זה יהיה פשוט, לחיצת כפתור אחת ו—פוף! הדרגה תופיע](https://images.kikar.co.il/cdn-cgi/image/format=webp,fit=contain,width=1200/2025/02/06/e50e7ce0-e460-11ef-8e5a-63e488324772__h667_w1000.jpg)
לאחר שכל עם ישראל נשם לרווחה, עת פורסמו מבחני התמיכה לשנת תשפ"ה למעונות יום, התברר במשפחות רבות שאנחת הרווחה הייתה מוקדמת מדי.
למרות ההבטחות שהשנה הכל ילך בלחיצת כפתור, ללא מאמץ וללא ציפייה מורטת עצבים כבכל שנה, המציאות התבדתה.
נכון להיום, על פי הפניות הרבות שנערמו במערכת 'כיכר השבת', ניתן להבין כי משפחות רבות עדיין ממתינות לקבלת הדרגה ובינתיים נאלצות לשלם את התעריף המלא. משפחות אחרות קיבלו דרגה שלא תואמת את הנתונים, חלקם התבקשו לעלות מסמכים שלא קיימים, לדוגמא: טופס חזרה מחופשת לידה- כאשר האישה עדיין בחופשת לידה; ואחרות קיבלו לכל ילד דרגה אחרת.
טעויות יכולות לקרות- אבל כשיש גם עיכובים וגם טעויות במסות ואין למי לפנות- הבעיה מתעצמת.
ולמה בעצם אי אפשר לפתור את זה? כי אין עם מי לדבר. משרד העבודה והרווחה החליט לאחרונה להחליף את המענה האנושי במענה אוטומטי – והכירו את שירה, הנציגה הדיגיטלית שלא באמת יכולה לעזור.
כך נשמעת השיחה:
נציגה: "שלום אני שירה- הנציגה הדיגיטלית … איך אוכל לעזור?"
לקוחה: "אני רוצה נציג".
נציגה: "הורים יקרים מוקד השרות האנושי מטפל כרגע בבקשות סבסוד בלבד במטרה לאשר את זכאותכם בזמן הקצר ביותר- בינתיים אני יכולה לסייע לכם- במה אוכל לעזור?"
לקוחה: "אני רוצה נציג".
נציגה: "הורים יקרים מוקד השרות האנושי מטפל כרגע בבקשות סבסוד בלבד במטרה לאשר את זכאותכם בזמן הקצר ביותר- בינתיים אני יכולה לסייע לכם- במה אוכל לעזור?"
לקוחה: "אני רוצה שתקדמי את הבקשה שלי שאקבל כבר דרגה".
נציגה: "כדי לטפל בסטטוס הבקשה שלכם בבקשה אני צריכה כמה פרטים מזהים- אנא אמרו את מספר הזהות של ההורה…"
לקוחה: "********"
נציגה: "המספר שהתקבל הוא *************** האם המספר נכון?"
לקוחה: "כן".
נציגה: "אנא אמרו את מספר תעודת הזהות של הילד בקול רם וברור- ספרה אחר ספרה".
לקוחה: "************"
נציגה: "רק רגע- בודקת".
לקוחה: "אני מבינה שאתם רוצים מעוניינים לברר את סטטוס הדרגה של הילד- אנא אמרו את מספר הזהות של הילד בקול רם".
נציגה: "המספר שהתקבל הוא ******* האם המספר נכון?"
לקוחה: "כן".
נציגה: "אנא המתינו מספר רגעים בזמן שאני מאתרת את הבקשה … להלן פרטי הבקשה… הדרגה שהתקבלה היא… האם יש משהו נוסף שאוכל לעזור בו?"
לקוחה: "זה לא הדרגה שאני אמורה לקבל".
נציגה: "הייתי שמחה לעזור- תודה ולהתראות".
בקיצור, אם ניסיתם פעם לדבר עם המקרר שלכם – זה אותו דבר, רק ששירה לפחות אומרת 'שלום'.
ככל שהחורף מעמיק נראה שמשרד העבודה והרווחה נכנס עמוק לתרדמת חורף- נותרנו רק עם שירה- הנציגה הוירטואלית ועם אלפי סימני שאלה של הורים ששואלים את עצמם: כיצד פותרים את הבעיה ומי יעזור לנו בינתיים לכסות את ההלוואות?
ממשרד העבודה והרווחה נמסר:
"מבחני התמיכה לדרגות הסבסוד למעונות היום פורסמו השנה באיחור של למעלה מ-4 חודשים וזאת משום שהנושא המתין להכרעת בג״צ, בעניין אוכלוסיית הזכאים לסבסוד.
מרגע שנפתחה המערכת בסוף חודש נובמבר 2024, הוגשו למעלה ממאה אלף בקשות ומשרד העבודה פועל במרץ כדי לאשר את ההנחות לכל הזכאים, ואף ירד לשטח עם ניידות בפריסה ארצית כדי לסייע להורים להגיש את הבקשות.
נדגיש כי השנה המשרד השיג תוספת תקציבית לסבסוד, כך שמשפחות רבות יקבלו את ההנחה ומשפחות נוספות, יזכו לסבסוד גבוה יותר.
בשבועיים האחרונים הודענו כי המוקד עובר למתכונת מיוחדת במסגרתה כל המשאבים יופנו לטובת קידום מתן הדרגות. עד כה נבדקו כ-80 אלף בקשות ואנו ממשיכים להעניק את הזכאות בקצב מוגבר, כך שהשנה קצב קבלת הדרגות הוא מהיר הודות לפיתוחים ולמענים הייחודים שיצרנו.
כלל ההורים שהגישו מסמכים - לא יצטרכו לפנות שוב ולאחר בדיקתם, יקבלו את התשובה בימים הקרובים.
המוקד יפתח למענה בימים הקרובים וייתן שירות עד 20:00 בערב וזאת כדי לתת מענה לכלל ההורים הזכאים".
'כיכר השבת' בעז"ה ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות, בתקווה שיימצא פתרון וההורים יוכלו סוף סוף לנשום לרווחה.
הצגת כל התגובות