כיכר השבת

פסק מיוחד

בית הדין התיר לבעל מסורב גט לשאת אישה שניה

למרות חוק הביגמיה וחרם דרבנו גרשום החליט בית הדין הרבני בתל אביב להתיר לבעל מסורב גט לשאת אישה שניה, לאחר שאשתו הראשונה ברחה לחו"ל ונעלמה שם (אקטואליה)

| 11 |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: שלומי כהן)

למרות חוק הביגמיה וחרם דרבנו גרשום החליט בית הדין הרבני בתל אביב להתיר לבעל מסורב גט לשאת אישה שניה לאור הנסיבות המיוחדות של המקרה.

המדובר בבני זוג שנישאו לפני כשמונה שנים. כחצי שנה לאחר החתונה עבר הבעל תאונת דרכים קשה בה הוא נפצע אנושות. הוא אושפז, עבר שיקום של שנים רבות וכיום הוא נמצא בשלב שיקומי סופי לקראת חזרה לשגרה.

מספר חודשים לאחר הפציעה טסה האישה עם התינוק שנולד לביקור משפחתי בן עשרה ימים בצרפת. מאז חלפו שבע שנים ועד היום היא לא חזרה לישראל עם בנה.

הבעל פנה לבית המשפט ודרש להחזיר את בנו הקטין לישראל מכוח אמנת האג. בית המשפט קבע כי העברת הקטין לצרפת על פי אמנת האג נחשבת כמעשה חטיפה והורה להחזיר את הקטין לישראל לאלתר. האישה ערערה לבית המשפט העליון שדחה את ערעורה על הסף.

על סמך זה, קבע בית המשפט לענייני משפחה משמורת משותפת על הקטין לשני ההורים. אף על פי כן, נשארה האישה בצרפת וסירבה לממש את פסק הדין. בשלב מסוים היא עברה למדינה שלישית שאין לה הסכם הסגרה עם ישראל ואינה חתומה על אמנת האג.

הבעל פנה לבית הדין הרבני האזורי בתל אביב בתביעה לגירושין. האישה לא הגיבה, פיטרה את פרקליטיה ומאז נעלמו עקבותיה גם בצרפת.

אב בית הדין הרבני בתל אביב הרב צבי בן יעקב פנה לבית הדין הרבני בפאריס, ובית הדין בצרפת הצליח לאתר את אבי האישה. דייני פאריס ניסו לנהל עמו משא ומתן לגירושין, אבל המגעים לא עלו יפה ולא הניבו תוצאות. לדברי אבי האישהף היא היגרה למדינה שאינה חתומה על אמנת האג ואין לה הסכמי הסגרה עם מדינת ישראל.

בנסיבות מיוחדות אלה שקלו הדיינים, אב בית הדין הרב צבי בן יעקב והדיינים הרב יצחק הדאיה והרב משה בצרי, את הסוגיה בכובד ראש ולאחר שסקרו לעומק את ההיסטוריה המשפטית והחוקית בנושא החליטו: "לאור העובדה כי הצדדים פרודים כבר שש שנים ומקומה של האישה אינו ידוע והיא מתחבאת מאימת החוק, בית הדין סבור שיש לחייב את האישה לקבל גט פיטורין כדת משה וישראל.

"הואיל ואין אפשרות בשלב זה לסדר גט פיטורין, יש להתיר לבעל את חרם דרבנו גרשום, ויש ליתן היתר נישואין לבעל. זאת לאחר השלשת (-הפקדת) גט והיתר מאה רבנים ולאחר אישור של נשיא בית הדין הרבני הגדול הרב דוד לאו. על החתום אב"ד הרב צבי בן יעקב, הרב יצחק הדאיה והרב משה בצרי".

תוכן שאסור לפספס
11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
5
זה מותר על פי השולחן ערוך, וכך נהגו בני ספרד, בני אשכנז קיבלו עליהם חרם דרבינו גרשום, אבל גם לפי שיטתם, הרמ"א פסק שהיום פג תוקף החרם וזה רק מנהג
4
נראה לכם האישה רוצה להיות עגונה? לכן היא בורחת? היא רוצה לקבל גט בלי הסדרי ראיה מחייבים וכן לא לכרוך מזונות בגט. אם הבעל היה מציע לה לקבל גט בלי כל המסביב הוא מזמן היה גרוש ומתחתן. ואם נותנים לו להתחתן ובלבד שיפקיד גט, יוצא שתכל'ס עומדת אצלו אותה אפשרות כמו קודם. מלבד שאם היא תרצה גט תצטרך לבוא לאר
הבעל לא חייב לתת גט בכל מחיר.
3
אין שום צורך להיתחשב בחרם כי א זה חרם פסול מלכתחילה ב כשאישה בורחת לא חייבים לחפש אחריה ג החוק של האג לא קביל בישראל ד החרם הייתה ל500 שנה ויש כבר יותר מ500 שנים מאז לגופו של העינין כל ההליך פסול כי אסור להיתעלל באדם וכשאישה בורחת היא מוותרת עליו כבעל אז מה י
אוי ושומו שמים על הטיפשות שלך ואוי לי שקראתי את דבריך שנאמרו בחוסר ישוב הדעת מי אתה בר נש שכמותך שתדבר כך כנגד אחד מגדולי וקודשי בית ישראל רבינו גרשום מאור הגולה זיע"א שזה חרם פסול מלכתחילה ח"ו איך תדבר כאחת הנבלות ועל כך אני מוחה בך מחאה אדירה ונמרצת ויה"ר שתזכה ויגיעו דברי אלה אליך ותקבלם באהבה ו
וזה רק מנהג שהמשיכו אותו בני אשכנז בלבד... אז על מה נזעקת ? על פי שולחן ערוך מותר לשאת כמה נשים

הצגת כל התגובות

2
מכיר יהודי מסורב גט 17 שנה שבית הדין לא הסכים לאשר לו נישואין, ולאן התגלגל כי לא הייתה לו אפשרות להינשא, ולבנות את ביתו.עוול רציני מאד
1
אני בעד , אבל שיעשו זאת גם במקרה בו הבעל נעלם .
מצד ההלכה יש הבדלים. וכל מי שמגיב, מוטב שילמד פרק או שניים בהלכות וביראת שמיים לפני שמגיב.
אולי גם יעניין אותך
בארץ