כיכר השבת

פסיקת הדיינים

למרות שלא עברה חליצה - ילדיה הותרו מחשש ממזרות

בית הדין הרבני האזורי בנתניה התיר לאחרונה בפסק דין נדיר לשני ילדים של יבמה - שלא עברה חליצה - לבוא בקהל, ופסק למעשה כי הם אינם ממזרים • הסיפור המלא (חדשות, בארץ)

| 9 | כיכר השבת |
בית דין. אילוסטרציה
בית דין. אילוסטרציה (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

בית הדין הרבני האזורי בנתניה התיר לאחרונה בפסק דין נדיר לשני ילדים של יבמה - שלא עברה חליצה - לבוא בקהל, ופסק למעשה כי הם אינם ממזרים.

הפרשה נחשפה כאשר שני בני זוג, תושבי נתניה, שנישאו ב'נישואין אזרחיים' בקפריסין ביקשו להתגרש ולסדר להם גט כדת משה וישראל.

בני הזוג סיפרו במהלך הדיון בבית הדין כי הם לא נישאו כהלכה משום שהאישה הייתה נשואה בעבר כדת וכדין אבל התאלמנה מבעלה הראשון שנהרג בתאונת דרכים שנה לאחר נישואיהן.

מאחר והנישואין היו ללא ילדים אסר בית הדין על האישה להינשא כל עוד היא לא תקבל חליצה מאחיו של המנוח. האישה ובעלה הנוכחי, המבקש לגרשה, התקשו לשכנע את האח לבוא לבית הדין כדי לחלוץ. הם החליטו לדלג על הליך החליצה ולהינשא בנישואין אזרחיים בקפריסין.

במשך השנים נולדו להם שני ילדים וככאשר כעת הגיעו בכדי לבקש להתגרש בבית הדין, הדיינים נדרשו לסוגיית כשרותם של הילדים שנולדו ליבמה ללא חליצה ומנישואין אסורים.

הספק שעמד בפני בית הדין הוא האם דינם כממזרים שנולדו לאישה שאיננה פנויה.

אב בית הדין הרבני בנתניה הגאון רבי שניאור פרדס בחן את הסוגיה לעומק כאשר במרכזה השאלה האם בן שנולד מיבמה הינו בחזקת ממזר, וזאת לאור העובדה כי בני הזוג נישאו בנישואין אזרחיים ולא הלכתיים.

בפסק הדין המקיף סוקר הרב פרדס את נושא היבמה והחליצה החל מהתורה ועד ימינו וכן את סוגיית משמעותם ההלכתית של נישואין אזרחיים. בסופו של דבר כותב הרב פרדס בפסק הדין: "שני ילדיה של המבקשת רשאים להינשא ולבוא בקהל ואינם ממזרים כלל – לא מדאורייתא ולא מדרבנן".

תוכן שאסור לפספס
9 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
6
סתם ויש .לא כולם מסכימים אם זה שהלכה כסתם. יש הרבה פעמיים שנוהגים כיש . תפתח משנה ברורה ותראה .
5
אני מתפלא על מה שכתוב שהתירו אותה בקהל, ובודאי שלא התירו אלא את בניה אבל היום אם היא רוצה להתחתן הרי היא צריכה לעבור חליצה.
4
הן אמת שההלכה הקלאסית פשוטה, והן אמת שיש דיינים עמי ארצות אך אין לשפוט (במקרה הנני מכיר את הרב פרדס ומדובר בת"ח.) ולהגיב לפי שרואים את המקרה בעינים וקוראים את הפס"ד. יתכן שכתב הוא העם הארץ...

הצגת כל התגובות

3
זה לא ממזר זה רק אולי איסור לאוו ואין שום בעיה לבוא בקהל . וכל הכותרת היא למשוך אש שכאילו הותר ממזר זה שטויות תכתבו כמו שצריך ןלא סתם למשוך אש בעיקר בשבר כזה רגיש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
2
סתם ויש בשו"ע, לפי הסתם אינו ממזר ולפי הי"א ממזר מדרבנן. וקי"ל הלכה כסתם. בשביל זה לא צריך משכורת של דיין ובוודאי לא לעשות פרסום...
מה הקשר אם היא התחתנה בנישואים אזרחיים או לא? לולד יש אותו דין בכל מקרה. מחלוקת אם הולד כשר או ממזר מדרבנן. ממזר מדאורייתא ודאי שלא כי ביאה עם שומרת יבם היא לא איסור כרת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלו!!!!! לכן הוא כתב חבורה שלמה... חחחח
ומעיקר הדין פוסקים כסתם. תלמד את הכללים של פסק, בפמ"ג יו"ד
1
איזו הזיה! במדינת ישראל המודרנית עדיין מתעסקים בשטויות האלו...? אין דברים כאלו "עגונה" ו" ממזר"! כן ירבו" ממזרים" בישראל!
אולי גם יעניין אותך
בארץ