כיכר השבת

על הכרת הטוב לאלוף יאנוש בן גל

כמפקד גדוד או לימים כאלוף פיקוד, עמד בן גל בפרץ בגבורה בפני האויב האכזר. וזה המקום שגם אנחנו, כציבור חרדי, נכיר טובה לאדם זה, גם אם בשום אופן לא ניתן להזדהות עם אורח חייו (טורים)

| 9 | כיכר השבת |
דב הלברטל
דב הלברטל (צילום: כיכר השבת)

על התפר הצר שבין הזדהות עם שירות בצה"ל, והכרת הטוב לחיילים הנופלים על הגנת עם ישראל, צריך לשמור. מחד, לא להיגרר להזדהות ולסוג הערכה שאינה במקומה, ומאידך, לא להיות חוטא בחוסר הכרת הטוב. בכל זאת, הם נהרגים, ובכך מאפשרים גם לציבור החרדי להתנהל בדרך הקודש.

נכחתי פעם כששאלו את הרבי מבוסטון זצ"ל, על הסיבה מדוע הציבור החרדי לא אומר תפילה לשלום חיילי צה"ל. השואל - שהשתייך לחוגי הציונות הדתית, והאדמו"ר הכיר לאביו טובה גדולה, עוד מזמן מגוריו בארצות הברית - הדגיש שהוא מבין למה החרדים לא אומרים תפילה לשלום המדינה, אך הוא שאל: מה הבעיה עם התפילה לשלום חיילי צה"ל, ומה עם חובת הכרת הטוב?

אני לא זוכר בדיוק את מילותיו של האדמו"ר. אך באופן כללי, האדמו"ר ענה לו ששאלתו במקומה, ובוודאי שיש להכיר טובה. אלא שקיים חשש שבאמירת תפילה כזו, תיפול טעות של הזדהות עם הצבא. יכול להיות שהרבי גם לא חשב שמן הראוי לומר תפילה שהתחברה על ידי מי שאינו מוסמך לחבר תפילות. בכל מקרה, היה מורגש שהרבי מזדהה עם הבעיה.

ניתן לכן להבין את הקושי העקרוני שעומד בפני גדולי ישראל, להצהיר בפומבי על הצורך להביע את הכרת הטוב. אך בשום אופן זה לא אומר שחובה כזו אינה קיימת. ידוע עד כמה רבי חיים שמואלביץ' והרב שך זצ"ל, לדוגמא, הביעו באופן גלוי את צערם הגדול על נפילתם של חיילים. בכלל, אצל גדולי ישראל עניין הכרת הטוב הוא יסוד גדול בתורת האדם. יכולתי היווכח בכך אצל הרב אלישיב זצ"ל, שהקפיד להכיר טובה, ולבטא את זה באופן בולט, על דבר גדול כקטן, אם לבעל מקצוע, יהודי פשוט, או לרופא הגוי.

לכן נדמה שגם במסגרת התקשורת החרדית, צריך למצוא איזה שהוא ביטוי להכרת הטוב הגדולה שכולם חייבים כלפי האלוף יאנוש בן גל. הוא היה המחסום האחרון במלחמת יום הכיפורים, בינינו לבין הסורים. בקרב גבורה, שלו כמפקד חטיבה, ושל פיקודיו, מעטים מול רבים, ובסכנת חיים ממשית לכולם, הציל את המצב.

ולא רק במלחמת יום הכיפורים, אלא גם במלחמות ישראל אחרות, כמפקד גדוד או לימים כאלוף פיקוד, עמד בן גל בפרץ בגבורה בפני האויב האכזר. וזה המקום שגם אנחנו, כציבור חרדי, נכיר טובה לאדם זה, גם אם בשום אופן לא ניתן להזדהות עם אורח חייו, או עם ערכיו כאיש צבא וכיהודי שאינו דתי. וזה הזמן לומר ליאנוש תודה גדולה, על כל מה שבכל עשה למענינו, בחירוף נפש.

תוכן שאסור לפספס
9 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
5
רחשי ליבו של "חכם" הלברטל מעריך את הדרך של יאנוש מצד אחד. ומצד שני הלברטל יוצא בהשמצות נגד אריה דרעי שבנה מקוואות, דואג לחלשים, הקים עולה של תורה בישראל והחזיר עטרה לעם ישראל. עד מתי .....יעלוזו.? הלברטל מתי תרד לנו מהחיים.
יוחנן ויצמן
4
דוביק יתכן שהתחלת לקחת כדוריםמולטפל בבעיה הפסיכולוגית שלך? סוף סוף כתבה לעניין כל הכבוד לך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה
3
מה קשור הכרת הטוב לאורח חיי האדם שעושה מעש טוב. לפני כמה שנים נתקעתי במקום מבודד בניו יורק. הרכב פשוט שווק חיים....רכב עם בחור אפריקאי עצר הוא היה מכונאי,עמל על הרכב כשעה ותיקן את התקלה.הוא סירב לקבל כל תשלום....אז אני לא הכיר טובה משום שהוא לא יהודי חרדי....כמובן שאנו מכירים טובה לבן גל ,ולכול לוח
mike
שימו לב לאיש הזה (עו"ד הלברטל)- הרבה מהמאמרים שלו הם דברי אמת גם אם הם לא נעימים לאוזן והם חדים כתער. אגב - אני חובב מושבע של הסטוריה צבאית ואני עוקב אחרי האלוף הזה כבר 30 שנה (43 - זהו גילי) בקריאה אין סופית כמעט על מלחמת יום הכיפורים (שגם אבי עליו השלום לחם בה כקצין קשר). ממש מאוחר מדי וחבל שנזכרי
חובש קרבי במיל.

הצגת כל התגובות

2
אורח חיים חילוני מובן שלא להזדהות, אבל עם ערכי איש צבא שכוללים הקרבה ומסירות נפש לעם ישראל ולא"י, מנהיגות וגבורה מה הבעיה, בעצם מובן שהכותב יש לו ערכיים גלותיים שמתנגשים עם כל זה, רק שהכותב הנבער שכח שגלות זו קללה ולא ערך חיובי.
אשר
1
ככר השבת אני קורא את מה שהאיש הזה רושם ולפי דעת רבים מי יתן זכות דיבור ופרסום לדיבורים שכאלה..? אתם שוכחים שגם חרדים ניכנסים לככר השבת וזה בטוח מרחיק הרבה צופים מהאתר שלכם וחוץ ממחלוקת וביזוי גדולי הדור או תלמידי חכמים לא ראיתי שום תועלת בכתבות המפגרות שלו.תודה.האם השם רוצה שתעלו את זה לאתר? חוששני
אלי
אולי גם יעניין אותך
בארץ