כיכר השבת

על פי תורת רבי נחמן

למרות שאינך מבין, הפרשה מלמדת אותנו שיעור חשוב: לך לך

בורא עולם - 'טבע' בך כוחות נפש ייחודים התואמים לשליחותך: אתה – נשמה גבוהה, ולכן קיבלת - יעוד מיוחד! מסלול החיים של כולם, לא תואם לנשמתך! | ורד שאלתיאל על פרשת השבוע מתורת רבי נחמן מברסלב זי"ע (חסידים)

| 1 | כיכר השבת |
ציון רבי נחמן זי"ע
ציון רבי נחמן זי"ע (צילום: להגביה עוף)

רבי נחמן – פרשת לך לך

רוצה – עושה! לא רוצה – לא עושה!

"לך לך מארצך..." – לאן? שואל אברהם אבינו, ומקבל תשובה:

אל ה'לא' נודע – ותעבור הרפתקאות שלא התכוננת אליהם, והם בבחינת:

"נִיסְיוֹנוֹת וְצֵרוּפִים, וַעֲלִיּוֹת וִירִידוֹת - בְּלִי שִׁעוּר".

"לך לך" – לייעודך, לשליחות חייך, למרות – שאינך מבין דבר...

"לך לך" – הקב"ה יוביל אותך, אל תסטה מהדרך שיראה לך.

הקב"ה 'תפר' לך תוכנית חיים - 'שתפורה' למידותיו.

מטרת ה'לך לך' – תבין ש'אין עוד מלבדו' ותפרסם שמו בעולם.

'לך לך' – וגלה כוחות נפשך!

בורא עולם - 'טבע' בך כוחות נפש ייחודים התואמים לשליחותך:

אתה – נשמה גבוהה, ולכן קיבלת - יעוד מיוחד!

מסלול החיים של כולם, לא תואם לנשמתך!

עזוב את הרגיל והמוכר, הוא לא עבורך, רק – לך לך.

תבחר ללכת, ועוד תגיע - לייעוד חייך!

בלי לדעת - שום דבר, בלי להבין - כלום מכלום!

לך אל - ה'לא' נודע! כי אם תלך, גם – תגיע לייעודך!

חשב מסלול מחדש, ולך אחרי – הקול של נשמתך...

למה דווקא אני צריך - לבחור?

מוהרנ"ת מגדיר את הניסיונות, ואומר:

"וְכָל הַצֵּרוּפִים וְהַנִּסְיוֹנוֹת, הֵם בְּחִינַת - מִלְחֶמֶת עֲמָלֵק"

בדרך ליעוד נשמתך, יש לך מלחמה:

ב'עמלק' קטן - ששוכן בתוכך, וקשה לך - לגבור עליו!

'לך לך' – היא קריאה לכל אדם בכל הדורות, כי:

מעשה אבות סימן לבנים – עד בא משיח.

הדרך סלולה – לנשמתך!

אברהם אבינו לוחש לך - 'לך לך'! כי הוא:

סלל את הדרך, כדי - תעמוד באתגר חייך!

מוהרנ"ת מדגיש, שהכוונה שהאדם ילך לעצמו, כי:

האדם הוא – הנשמה שלו! אומר מוהרנ"ת:

"מַה שֶּׁנִּקְרָא אֲנִי, הוּא - רַק הַנְּשָׁמָה".

יהיו אתגרים ורעשי רקע, אבל, אל תתעכב או תבזבז את זמנך, רק:

'לך לך' כדי - שתגיע במהרה ליעוד חייך!

אל תיתן - למה שאתה היום, להפריע – למה שאתה עתיד להיות.

לך לך לעצמך  - למקור נשמתך!

לך לך מארצך – כל אחד 'מכור' למשהו, וחושב שאף פעם לא יצליח להתנתק ממנו.

מוהרנ"ת שולח לך – קריאת עידוד, ואומר:

"נִּדְמֶה לְּךָ שֶׁקָּשֶׁה - לָצֵאת מִשָּׁם" – תזכור, זה רק נדמה לך...

נדמה = כח הדימיון - שמתעתע בך! כי נראה לך - שהתאווה גדולה עליך.

אברהם אבינו יצא מכל מה שהיה רגיל – וגם אתה, ולכן:

"אַתָּה צָרִיךְ לְהִתְגַּבֵּר לֵילֵךְ - מִתּוֹךְ אַרְצְךָ".

עמוד כגבר והתגבר – גבר מלשון: מתגבר! הכח להתגבר – טבוע בך!

שחרר את ה'אזיקים' שכובלים אותך למולדתך:

"וּמִמּוֹלַדְתְּךָ - אֵיךְ שֶׁנּוֹלַדְתָּ, בְּאֵיזֶה גַּשְׁמִיּוּת שֶׁנּוֹלַדְתָּ".

וצא גם: "וּמִבֵּית אָבִיךָ, שֶׁהֵם - הַמִּשְׁפָּחָה וְהַשְּׁכֵנִים וּקְרוֹבָיו וּמְיוּדָעָיו".

כי הם מונעים ממך להגיע ליעוד נשמתך, כי לפעמים:

"דֵּעוֹתֵיהֶם וּסְבָרוֹתֵיהֶם הַהֲפוּכוֹת - מִן הָאֱמֶת".

הקב"ה קורא לך לצאת מכולם, אומר מוהרנ"ת:

"מִכֻּלָּם אַתָּה צָרִיךְ לָצֵאת, וְלֵילֵךְ - לְךָ לְנִשְׁמָתְךָ".

קיבלת - שליחות, וקיבלת 'כלים' – לנצח כל מכשול! אומר מוהרנ"ת:

"כִּי אַתָּה צָרִיךְ לְהַאֲמִין – שֶׁבְּוַודַּאי"! כי:

"אֵין הקב"ה שׁוֹלֵחַ לְהָאָדָם מְנִיעוֹת שֶׁלֹּא יוּכַל לַעֲמֹד בָּהֶם".

אברהם אבינו, יצא למסע רצוף קשיים וניסיונות, מפרש רש"י:

"וְלֹא גִּלָּה לוֹ הָאָרֶץ מִיָּד, כְּדֵי - לְחַבְּבָהּ בְּעֵינָיו!

וְלָתֵת לוֹ שָֹכָר - עַל כָּל דִּבּוּר וְדִבּוּר".

לא תדע, איזה טוב מחכה לך - בסוף המסע, ואעפ"י – לך!

נראה לך שהמסע הזה, לעולם לא יגמר! אבל:

'שד"י' – שאמר לעולמו די!

לכל דבר יש קץ... גם לניסיונות חייך! עוד תגיע למנוחה...

תצא – בלי לדעת שכרך!

מוהרנ"ת מדגיש, שאף פעם לא מגלים לאדם:

"מַה שֶּׁיִּזְכֶּה, אִם יַעֲמֹד בְּזֶה - הַנִּיסָּיוֹן וְהַצֵּרוּף".

אבל, דע לך! שליחותך תביא לך "אוֹרוֹת נִשְֹגָּבוֹת כָּאֵלֶּה"! לנצח נצחים:

"כִּי מִי פֶּתִי וְסָכָל - שֶׁיַּשְׁלִיךְ נְעִימוּת לָנֶצַח כָּזֶה"!

"תַּכְלִיתוֹ - הַטּוֹב הַנִּצְחִי"!

תכלית הטוב – תעמוד לך לנצח נצחים! בחר בחיים...

מתי נלמד לבחור נכון?

הדמיון – יצר הרע, משכנע אותך לבחור במה שאתה רגיל, אבל, תזכור:

הבחירה ביד האדם! מסביר רבי נחמן בליקוטי מוהר"ן (תניינא, ק"י):

"שָׁמַעְתִּי שֶׁאִישׁ אֶחָד שָׁאַל אוֹתוֹ כֵּיצַד הוּא הַבְּחִירָה?

הֵשִׁיב לוֹ בִּפְשִׁיטוּת: שֶׁהַבְּחִירָה הִיא - בְּיַד הָאָדָם בִּפְשִׁיטוּת".

אל תסתבך! פשוט מאוד – הבחירה בידך!

איך זה יתכן? יש כלל חשוב:

"אִם רוֹצֶה – עוֹשֶׂה! וְאִם אֵינוֹ רוֹצֶה - אֵינוֹ עוֹשֶׂה"!

לפסוע בביטחון - ב'גן המבוכה'!

מוהרנ"ת כותב משפט עוצמתי:

"וְרָשַׁמְתִּי זֹאת, כִּי הוּא - נִצְרָךְ מְאֹד, כִּי - כַּמָּה בְּנֵי־אָדָם, נְבוּכִים בָּזֶה - מְאֹד!

מדוע חשב לכתוב את הדברים?

"מֵחֲמַת שֶׁהֵם מֻרְגָּלִים – בְּמַעֲשֵׂיהֶם, וּבְדַרְכֵיהֶם - מִנְּעוּרֵיהֶם מְאֹד"!

כח ההרגל - הורס לך את הבחירות הנכונות של חייך!

"עַל־כֵּן, נִדְמֶה לָהֶם - שֶׁאֵין לָהֶם בְּחִירָה ח"ו, וְאֵינָם יְכוֹלִים לְשַׁנּוֹת מַעֲשֵׂיהֶם!".

כח הדמיון - יצר הרע, הוא – שלא נותן לך לבחור נכון! בום!

כח הדמיון – העמלק שבך!

ממשיך רבי נחמן, ואומר:

"אֲבָל בֶּאֱמֶת - אֵינוֹ כֵן! כִּי בְּוַודַּאי יֵשׁ לְכָל אָדָם בְּחִירָה תָּמִיד עַל כָּל דָּבָר"!

בוודאי - יש בחירה! לכל אדם! ובכל דבר -ותמיד!

'לך לך' – כַּוֵּן את ה'ווייז' של נשמתך – ליעוד חייה!

סוד יעוד חייך, הוא - סוד גדול! מתי תלמד לבחור נכון?

מוהרנ"ת מסיים את תורה ק"י במילות 'מחץ':

"וּכְמוֹ שֶׁהוּא רוֹצֶה - עוֹשֶׂה! וְהָבֵן הַדְּבָרִים – מְאֹד"! (ליקו"מ, תניינא קי').

הבחירה בידך, ואתה עושה מה שאתה רוצה.

שום סיפור לא יתקבל ביום פקודה... כתוב סטיקר במקום בולט:

רוצה - עושה, לא רוצה - לא עושה!

עדי רן מסביר איך מטיילים ב'גן המבוכה' – בעולם הזה...

'לך לך' - בדרכים רבות הלכנו...

לא מצאנו את עצמנו...

ואני הקטן, האחרון שבעם, עומד פה נרגש ונפעם:

כי אתה – קדוש! ושמך – קדוש!

וקדושים בכל יום – יהללוך סלע!

אל תשכח – שאתה קדוש, ולכן: 'לך לך' – בלי שום היסוס!

אל תביט אחור!

שכרך – רב מאוד! ואברכך ואגדלה שמך!

והיה ברכה, אמן!

תוכן שאסור לפספס
1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
1
כל כך מחזק. תודה רבה!
יהודית
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש