ליארצייט של רבי לוי יצחק מברדיטש'ב – כ"ה תשרי.
רוצה לעלות מעל הטבע? למד זכות!
רבי לוי יצחק היה מלמד זכות על כל אדם מישראל, ומי שלומד מדרכו נכנס מרוויח ישועות, ועולה מעל הטבע! כיצד?
הזכות – להתנצח עם הקב"ה
רבי לוי יצחק התנצח עם הקב"ה וטען טענות, שגרמו לקב"ה להתרצות ולהתפייס עם בניו אהוביו, ואף אם הטענות לא נשמעו הכי הגיוניות, הקב"ה קיבל אותם בברכה, כי רצונו של בורא עולם:
שידברו טוב על בניו.
רבי לוי יצחק מברדיטשוב היה נקרא: "סנגורם של ישראל" כי היה מוצא ביצירתיות מופלאה 'נקודת אור' בכל יהודי, והיה מאיר אותה בחן... והקב"ה היה מתרצה לדבריו ומבטל גזרות.
היכל מיוחד בשמים – 'היכל הזכות'
ביום היארצייט של צדיק, ניתן לקבל כח מיוחד ולעורר רצון בלב למצוא ולראות טוב בכל יהודי, וזה כולל שגם תלמד זכות על עצמך...
הקב"ה בנה בשמים היכל חדש שנקרא: 'היכל זכות' מלימוד הזכות של רבי לוי יצחק מברדיטשב, וכל מי:
שמלמד זכות על השני, ואומר עבורו פרק תהילים, זוכה להיכנס להיכל הזכות, ושני היהודים נושעים (אוצר פתגמי חב"ד, עמ' 23, בשם הריי"צ).
שלוש אפשרויות לאהוב את השני
ידוע ההבדל באהבת ישראל בין שלושת הצדיקים:
רבי זושא – מעולם לא ראה דבר רע בשום ביהודי.
הבעש"ט הקדוש – ראה את הרע, ואהב כל יהודי עם הרע שיש בו.
רבי לוי יצחק – ראה את הרע, והפך אותו – לנקודת זכות.
רבי לוי יצחק אהב כל יהודי – אהבה שאינה תלויה בדבר, רק מכיון שהוא:
בן אהוב של מלך העולם, ולכן – מצא תמיד זכות בכל יהודי לא משנה מי ומה הוא.
לאהוב – כל יהודי?
רבי לוי יצחק הביא שני תירוצים, שמוכיחים שניתן לאהוב רשע:
האחד: יש לכל יהודי בלב איזה הרהור תשובה, ולכן, בוודאי גם לו יש הרהרי בתשובה, והוא - צדיק גמור!
השני: גם יהודי שהוא שרשע לפני הקב"ה - זה לא 'עסקך'! כי מי שמך לשופט?
תראה כל יהודי כ'צדיק'... כי אולי יחזור בתשובה, ואם הוא נשאר רשע, יהיה שלב שהקב"ה ישיב אותו אליו בצורה שלא דמיינת, אז:
מהיום, תאהב אותו בלבבך, ותתייחס אליו כ'צדיק'...
אומר רבי לוי יצחק: "ודע, שכשאחד מלמד זכות על עם ישראל, יש לבורא יתברך תענוג מזה! והבורא ברוך הוא בחר רק בעם ישראל", לפיכך:
אין אדם שרשאי לדבר רע על - אחד מישראל! רק זכות וסנגוריה.
'פסק' דין - על חברך, הוא - 'פסק' דין עליך!
אתה חושב, גם אם אלמד זכות, בכלל לא בטוח שזה נכון:
מה ארוויח מזה? תרוויח המון!
אומר הבעל שם טוב הקדוש:
"אין נגזר על האדם שום דין, אלא, אם כן - הוא פוסק בעצמו כן! וכשמלמד זכות על חברו – מלמד זכות על עצמו! ומציל את עצמו מהדין" (הבעש"ט על התורה פר' קדושים).
האדם קרוב אצל עצמו, הוא יודע תמיד לתרץ כל מעשה שלו... ולכן, כשרוצים לפסוק לאדם דין בשמים על מעשה מסוים, מראים לך שחברו עשה את אותו מעשה, ואיך שאתה תגיב ותפסוק על חברך, זה הדין שיפסק עליך בשמים! יוצא:
שאתה פוסק את הדין בשמים לעצמך!
איך שתדון את חברך, כך – דנים אותך בשמים.
איה הקב"ה - מי הזיק לי?
לפעמים, אתה יודע שחברך לא נהג נכון, ויצאת ממנו בנזק מכל הבחינות, הכעס שלך מבעבע ואתה רוצה לנקום בו כמו שצריך... ולהוכיח לו ולכל העולם שאין בעולם אדם יותר רע ממנו... (אין קשר לתשלום היזק כספי עפ"י ההלכה), ואין בכלל על מה לדבר, שאין סיכוי לדון אותו לכף זכות.
כשאתה קצת נרגע, אתה זוכר שהקב"ה מנהל את העולם – מלשון 'העלם', בצורה נסתרת ולא גלויה, ומי שמיטיב או מזיק לך הוא רק שליח של בורא עולם.
אדם שלא קיבל רשות משמים להזיק, לא היה מצליח לגרום את הנזק (מבלי להיכנס לסוגית ידיעה ובחירה) ואם נגרם לך נזק יותר גדול ממה שבורא עולם הקציב לך, הקב"ה כבר ידאג לקזז את הדברים (ע"ע פרעה ומכות מצרים).
לנצח את - הסתרה שבתוך הסתרה
נסה לתרגל את האמרה ידועה של רבי נחמן מברסלב:
"ואפילו בהסתרה שבתוך הסתרה, בוודאי גם שם - נמצא ה' יתברך".
יש לך הסתרה גדולה בנזק שחברך גרם לך, אין לך אפילו לא קצת רצון לדון לכף זכות... תבקש עזרה מהקב"ה, תתפלל על זה תבקש ממנו רחמים שיאיר עינייך כי אתה יודע שהכל בהשגחה פרטית, וחברך הוא רק שליח, ואולי הקב"ה ירחם ויאיר לך איזה נקודת זכות בחברך...
כשאתה פונה לקב"ה בבקשת עזרה, אתה מוכיח שאתה מאמין שאתה מושגח בהשגחה פרטית מדויקת בכל רגע ורגע, ורק בורא עולם:
עשה עושה ויעשה לכל המעשים, ואינך מייחס – לבשר ודם כוח אלוהי!
ואתה זוכה:
מידה כנגד מידה: "אתה סתר לי" – תקבל מסתור ושמירה ברגע חשוב בחייך!
עלה - מעל הטבע! ויעלו אותך – מעל הטבע!
זכרת שהקב"ה נמצא בהסתרה באירוע עם חברך?
עשית משהו - מעל הטבע!
ברגע קשה בחייך, שאין לך שום פתרון לצרה שהגיעה אליך, וכבר - ניסית הכל! אתה כמעט מתייאש ומאבד תקווה, ואין לך על מי להישען, רק על - אבינו שבשמים:
אתה מקבל שמירה והגנה, שלא - עפ"י הטבע!
נבקש מרבי לוי יצחק מברדיטשב שיעמוד לפני כיסא הכבוד, ילמד זכות על כלל ישראל, וימתיק את הדינים, ונזכה כולנו לגאולה ברחמים, אמן!
לע"נ רבי לוי יצחק מברדיטש'ב בן רבי מאיר ואימו הצדקת שרה סאשא זכותו תגן על כלל ישראל, אמן.