כיכר השבת

על פי תורת רבי נחמן

מהפרשה אנו למדים: איך מקבלים הגנה ומסתור משונאים?

מי שרוצה להוכיח צריך לדעת איך לומר את הדברים שיכנסו לליבו של השני, שיהיה לו רצון לעשות שינוי בשמחה. ורד שאלתיאל במאמר מיוחד על פרשת דברים על פי תורתו של רבי נחמן מברסל זי"ע (חסידים)

| 1 | כיכר השבת |
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע (להגביה עוף)

רבי נחמן – פרשת דברים

'אתה סתר לי' – איך מקבלים הגנה ומסתור משונאים?

משה רבנו מוכיח את עם ישראל בסוף ימיו, ומלמד אותנו איך מוכיחים.

לא נראה שיש היום הרבה אנשים שיודעים להוכיח, או שראויים לכך.

מי שרוצה להוכיח צריך לדעת איך לומר את הדברים שיכנסו לליבו של השני, שיהיה לו רצון לעשות שינוי בשמחה.

תוכחה נכונה: היא רק אם האדם מרגיש שווה ומוערך, נפשו מרוממת ומעוררת לעשות שינוי אמיתי.

להוכיח עם – 'ריח טוב'

אומר מוהרנ"ת: "אלה הדברים אשר דיבר משה" – משה רבנו הוכיח את העם, ע"י:

"דייקא, נתן בהם ריח טוב, כי היה יכול להפוך - העוונות לזכויות".

איך העוונות הפכו לזכויות?

כשמשה רבנו אמר דברי התוכחה, הוא עורר את הדברים הטובים שיש בנשמות ישראל, דהיינו הדגיש אתה ה'ריח הטוב' שיש בהם, וכך הוא מלמד לדורות את - סוד קבלת התוכחה!

כשאתה מוכיח את השני, גם תוכיח לו כמה הוא שווה – התוכחה תתקבל!

זאת הדרך היחידה שתגרום לאדם לעשות שינוי - אין דרך אחרת!

ללמד זכות ולהוכיח - בנשימה אחת

בפרשה, כשמשה רבנו מוכיח את עם ישראל, הוא מזכיר את כל התחנות שהם עברו וחטאו בהם, ומלמד עליהם זכות ביחד עם התוכחה, ואומר:

המקום שעברתם בו - גרם לכם לחטוא!

היו מקומות שהיה לס"א ולקליפות הרבה כח, ואם הייתם יודעים:

הייתם מכינים 'כלי' מלחמה, ונלחמים חזק בכל הכח – ולא חוטאים.

הדרך הזאת מתאימה לימים לפני ימי בין הזמנים, שיפגישו כל אחד עם מקומות ואתרים שיש בהם 'קליפות' שירצו 'לחגוג' עליו...

רחמי ה' רבים, ולעולם - לא נגמרים!

למשה רבנו היתה מטרה, הוא רצה שעם ישראל ידעו וילמדו לדורי דורות:

עד כמה – רחמי ה' גדולים, ולא מובנים בשכל אנוש! ולכן: אסור לעולם -  להתייאש מהרחמים!

הקב"ה ריחם וסלח לבניו לאחר חטא העגל, ואף לאחר חטאו לפי הכניסה לא"י.

מהיכן 'שורש' נשמתך?

שורש כל נשמות ישראל נחצב מתחת לכיסא הכבוד, וכל אחד הוא 'חלק אלוק ממעל', ולכן, לא משנה מה מצבך הרוחני עכשיו, כי:

לכל אחד יש שאיפה נסתרת וכמוסה, לעשות רק – רצון ה'!

יתכן, שאתה לא מודע לתשוקה שיש לך, שלא ללכת נגד רצון ה'.

ואם כך – מדוע בכל אופן האדם חוטא?

אתה מצוי כרגע במקום, שגורם לך לחטוא...

העולם הזה עראי וחולף - "ימי שנותינו בהם שבעים שנה, אם בגבורות שמונים שנה... כי גז חיש ונעופה":

שים בנזין - סע פז! שבעים שמונים שנה, והלוואי...

"והרוח תשוב אל האלוקים אשר נתנה" – נשמתך תשוב למקורה, ותחזור להנות מזיו השכינה.

לחיות בשני עולמות ברגע אחד - מבלבל!

אף אחד לא חי כאן לעולמים, אבל, העולם הזה נראה כל כך אמיתי, ששוכחים שעד כמה הוא זמני וחולף... ובסיום המסע הנשמה עולה:

לעולם נצחי שהוא 'למעלה מהזמן והמקום' – לתת דין וחשבון!

בעולם האמת, הנשמה נותנת דין וחשבון על כל מחשבה דיבור ומעשה שהיה בכל רגע ורגע בחיי האדם.

כשהנשמה מגיעה לעולם האמת, בודקים לאיזה תפקיד היא ירדה לעולם, ואיזה 'כלים' היא כדי להתגבר על הקשיים והניסיונות, ומהם ה'כלים' הייחודים שקיבלה לצורך תפקידה.

ה'כלי' מלחמה - מנצחים את הניסיון

כמו שלא נותנים לילד קטן להרים 50 קילו, כך הקב"ה לא נותן לאדם ניסיון רק אם הוא יכול לעמוד בו, הניסיון מותאם לכלים שהאדם קיבל, ולכן:

בעולם האמת – בודקים אם האדם הכיר והשתמש ב'כלים' שקיבל!

כל אחד ישאל:

האם כלים עזרו לך - לנצח את יצרך? ולעשות רצון יוצרך?

הניסיון מגיע לאדם בשביל שיבחר בין טוב לרע, והבחירה תמיד ביד האדם, "אמת כי אתה יודע יצרו" – האדם הוא לא מלאך, פעם מצליח ופעם נכשל, ולכן:

התשובה - נבראה לפני בריאת העולם! ותמיד אפשר - לתקן.

העולם הזה נראה קבוע, אבל הוא ממש זמני, רק בעולם הבא:

שווה לעמוד בניסיון רגעי, כדי לזכות לחיי נצח בעולם שהוא  'מעל המקום'!

בכיה לחינם – בכיה לדורות

עם ישראל לא האמין למשה רבנו ורצה לבדוק, אם הארץ באמת טובה, והתוצאה? בכיה לחינם שגרמה לבכיה לדורות...

הוצאת הדיבה גרמה לעם ישראל 'להיתקע' במדבר עוד ארבעים שנה, בדיוק כמו:

שאנו תקועים בגלות הפרט והכלל – ולא זזים!

צעקת 'איכה' – מוציאה מגלות לגאולה!

יש פתרון מצוין לימים אלו, שמעורר כל אדם שנרדם ורוצה להיגאל:

תצעק בלב שבור, ריבונו של עולם – איכה???

מלך העולם, אני רוצה להשתנות, תעזור לי:

'איה' מקום כבודו? איפה אתה מולך? איפה נמצא כבודך? היכן אתה?

כשאתה עובר ניסיון, תשאל: איפה הקב"ה נמצא בתוך הניסיון הזה?

אתה מרגיש בהסתרה שבתוך הסתרה, מרגיש – לבד!

אבל, הקב"ה נמצא בכל מקום, שכן:

"מלוא כל הארץ כבודו" "הלא את השמים ואת הארץ אני מלא נאום ה'".

הקב"ה מחכה בדיוק לצעקה הזאת, שתגלה אותו בתוך מה שנראה 'טבע' וכדרך העולם, ותקרא אליו, וזה מה שיביא את ישועתך, כי:

כשאתה מגלה את הקב"ה בתוך ההסתרה, הקב"ה – גואל אותך!

העולם מונהג במידה כנגד מידה, ולכן:

"אתה סתר לי" – כשאתה מגלה את הקב"ה בהסתרה, הקב"ה מסתיר אותך מאויבך!

זאת הדרך לצאת מגלות לגאולה – פרטית וכללית!

הצעקה מגלה לך, שאין לך רצון לעשות דברים נגד רצון ה', ויש לך:

כוחות – שיכולים להתגלות ברגע אחד! רק תצעק!

תתחיל מהתחלה – הקב"ה מחכה לך!

בכל מה שיעבור עליו, תזכור:

רחמי ה' גדולים – בשום מצב, אל תתייאש מן הרחמים!

"אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים".

לכן, אומר מוהרנ"ת ומדגיש:

"יפה צעקה לאדם - בין קודם גזר דין, בין לאחר גזר דין".

לכן, בפרשה מודגש כמה משה רבנו התפלל והתחנן לקב"ה, כמו שכתוב: "ואתנפל לפני ה'" כדי שנלמד מזה, שהדרך היא:

"שיתחזקו בתפילה וצעקה לה' יתברך, כי רחמיו אינם כלים לעולם" (הלכות ערלה ד', אות טז').

תזכור שצעקתך היא:

ישועתך! בהצלחה...

תוכן שאסור לפספס
1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
1
ריבונו של עולם שלח לנו מנהיג אמיתי ורחמן שיוכל לנהוג אותנו ברחמים כמו משה רבינו. אמן! תודה רבה על המאמר המחזק!
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש