כיכר השבת

פרשת בשלח

רבי נחמן על הפרשה | רוצה לברוח מהמרירות? זה הפתרון

מרגיש מרירות – ורוצה לברוח? המרירות מרה - מרה מאוד! ואתה רוצה לברוח ממנה - ואין לך לאן. החכמה היא – לא לחפש איך לברוח! אלא, דווקא: לפחד, ואפילו – לרעוד מפחד, אבל, עם אבא שבשמים | רבי נחמן מברסלב זי"ע על פרשת בשלח (יהדות)

| 2 | כיכר השבת |
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע (להגביה עוף)

רבי נחמן – פרשת בשלח

גם למרירות – יש גבול!

לאחר שירת הים בתופים ומחולות, בני ישראל מתחילים ללכת במדבר, ומגיעים למקום שנקרא 'מרתה', ושם:

"וְלֹא יָכְלוּ לִשְׁתֹּת מַיִם מִמָּרָה... שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט - וְשָׁם נִסָּהוּ".

אומר מוהרנ"ת: "זֶה עִיקַּר הַנִּיסָּיוֹן לְכָל אָדָם, הַמַּתְחִיל לְהִתְקָרֵב שֶׁצְּרִיכִין לִסְבֹּל הַמְרִירוּת שֶׁעוֹבֵר עָלָיו".

אתה רוצה להתקרב לה' יתברך, ודווקא אז, מגיעים לך ניסיונות שלא חלמת עליהם... אבל, יש הבטחה:

"כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ, כִּי - אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ" (ליקוטי הלכות, או"ח, הל' נ. ידים, ו', יח').

לכן, בליל הסדר עושים בהגדה חשבונות שונים, כדי להגיע ליותר מכות...

העונש – לפי המעשה?

הקב"ה לא מעניש מיד, מידתו ארך אפיים, כי אם האדם היה נענש מיד:

לאדם - לא היה בחירה!

כי הוא מבין שעוד רגע, הוא – ישלם על עונשו.

אבל, אם האדם מידי מתרחק מהקב"ה, הקב"ה מעיר את האדם עם יסורין, כדי לטהר אותו, הוא נותן לו:

'מכה' קלה יותר מחטאו, רק כדי - שיחזור אליו בחזרה.

הקב"ה אבא אוהב, ולא רוצה לתת 'מכה' לבניו, אבל, לפעמים אומר רבי נתן:

"כִּי הֲלֹא, אִי אֶפְשָׁר לְהִתְרַפְּאוֹת! כִּי אִם עַ"י - מְרִירוּת כַּנַּ"ל".

לפעמים - אפשר להירפא רק ע"י מכה, אבל:

הקב"ה הבטיח שלא יתן מכות קשות כמו שהיו במצרים, כי אם המכה היתה כפי ה'חטא', בני ישראל:

"לֹא הָיוּ יְכֹלִים לִסְבֹּל וְהָיוּ - לְאַחַר יֵאוּשׁ" – בני ישראל היו מתייאשים.

ברחמי ה' – תשובה קדמה לעולם

התשובה נברא לפני בריאת העולם, כדי שהאדם תמיד:

יוכל לעשות תשובה – ותקובל תשובתו!

אם הקב"ה מעניש את האדם - זה לטובתו, ורק לפי יכולת הסבול שלו, ורק – בחסד וברחמים, אומר מוהרנ"ת:

"וְלֹא יִשְׁלַח לָהֶם, כִּי אִם - כְּפִי יְכָלְתָּם".

לפעמים, העונש נראה כל כך קשה, ונראה לאדם שעוד רגע – קורה לו משהו... אבל: בדיוק אז – מתגלים כוחות הנפש שחבויים בו.

איך אומרים: 'עברנו את פרעה, נעבור גם את זה'.

תחזיק חזק – אני ה' רופאך

כאשר האדם מחזיק מעמד – הניסיון נגמר!

אין דבר שנמשך לעולם, אתה בחושך ונראה לך שלעולם אור היום לא יאיר! אבל:

"קץ שם לחושך" – הקושי והיסורין הם תמיד לפי כוחך, ותמיד יש להם סוף, וזהו:

'כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ' - "שֶׁאֲנִי ה', שֶׁאֲנִי רַחֲמָן גָּדוֹל! עוֹסֵק בִּרְפוּאָתְךָ".

הקב"ה עוסק ברפואת האדם - בכבודו ובעצמו, ולכן:

"בְּוַודַּאי לֹא אֶשְׁלַח עָלֶיךָ מְרִירוּת - כְּפִי מַעֲשֶׂיךָ".

כי יש הבטחה: "כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם":

לא אשים עליך, גם אם מגיע לך - לפי מעשיך.

מרגיש מרירות – ורוצה לברוח?

המרירות מרה - מרה מאוד! ואתה רוצה לברוח ממנה - ואין לך לאן.

החכמה היא – לא לחפש איך לברוח! אלא, דווקא:

לפחד, ואפילו – לרעוד מפחד, אבל, עם אבא שבשמים!

תחפש כמה דקות של ישוב הדעת, ותעורר את האמונה ובטחון, ותראה:

שכוחות הנפש שטמונים בך – מתגלים.

אבא לא מכה את בנו האהוב מעבר למה שיכול לסבול, הוא לא רוצה לשבור אותו, רק ליישר אותו, אבל:

איך זוכרים את הדברים ברגעי משבר? איך מחזקים לב נשבר?

כשאתה בימים ה'טובים' שלך, ואין לך ניסיון...

תשנן את ההבטחה – 'אני ה' רופא.

יש אמונה – לא אכנע!

מרירות, פחד וחרדה, מתח ופחד קיומי, ואיה מקומי?

הקרקע נשמטת תחת רגלך, ודווקא זה – מרים אותך!

שכמריר, בדיוק אז – אתה מתחיל להתרומם!

חזק את התקווה והאמונה, כי האמונה תביא – לשמחה.

כששמחים, גם אם קצת מר לך – המרירות איכשהו עוברת...

לא לתת לאף אחד לייאש אותך, כולל - אתה את עצמך!

ואז, תרגיש לאט לאט - שבתוך המרירות יש גם מעט מתיקות.

מחשבות טובות... מחזקות את האמונה ותקווה, ואתה מסוגל:

לשתף את הקב"ה בכל מה שקורה לך - תתפלל תתחנן ותבקש.

הקב"ה מחכה שתספר לו מה עובר איתך, כי הוא:

רוצה לחלוק איתך את צערך – מאוד שווה!

כל מרירות מגיעה בהשגחה פרטית - אין טעויות, היא לטובתך ותחלוף במהרה, רק: אל תיפול לתהום הייאוש, רק תדע מה לעשות איתה...

'יונתי בחגווי הסלע' – מה עושים?

המדרש על הפסוק מספר: "יונתי בחגווי הסלע" – היתה יונה שברחה מהנץ, ובבריחתה, הלכה להתחבא בנקיקי הסלע, ושם היא פוגשת נחש, ואין לה לאן לברוח... והקב"ה כביכול אומר: 'נראה למי היא תפנה'.

משהו לא מובן - ליונה אין אופציות... ברור שהיא תפנה לקב"ה!

אם התוצאה ידועה מראש, אז – למה צריך מבחן?

התשובה – זה לא מבחן מהסוג שאתה מכיר, המבחן הזה:

נועד להוכיח לך - עצמך, שבמצב הזה אתה פונה לקב"ה.

הקב"ה הכניס אותך למצב 'ביש', כדי לחלץ ממך את - האמת שלך בעל כורחך!

לכל אחד יש את רגעי המצוקה והלחץ, שאז, הוא צועק – בכנות.

והוא משחרר את התפילות והמילים הכי אמיתיות שלך, והקב"ה שומע ומאזין:

"עימו אנוכי בצרה, אחלצהו ואכבדו – ואראהו בישועתי" – וישועתך באה.

אתה נושע ונרגע, ולא מאמין שמהפה שלך יצאו כאילו דיבורים...

בשעת מצוקה, האמת הפנימית שלך – יוצאת לאור.

דווקא השעות הרגילות של חייך, הם – רגעי ההסתרה שלך.

בשעת מצוקה – אתה מוציא את הדיבורים שבאמת נמצאים בלבבך!

וברגעי ההסתרה - האמת שלך מתגלה ונחשפת גם לך!

עוד תירפא ברחמים – יש הבטחה!

אל תדמיין את ה'תסריט' הכי נורא... הוא יכול להיגמר לפני, כי:

הסיוט חייב להיגמר לפי שיגמר לך כח הסבל, וזה אומר מוהרנ"ת:

"כְּפִי יְכולְתְּךָ בְּאֹפֶן - שֶׁתִּסְבֹּל וְתִתְרַפֵּא".

צריך להתאמן על האמונה ובטחון בה', ולזכור:

הקב"ה נמצא איתך עימך ואצלך, גם בזמן שהוא - מעניש אותך.

שא עיניים למרומים, ותבקש - הכל ברחמים, אומר מוהרנ"ת:

"אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ, וּבְוַודַּאי - אֲרַפֵּא אוֹתְךָ כָּרָאוּי".

וישועת ה' כהרף עין, אמן!

תוכן שאסור לפספס
2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
2
אמן! תודה רבה על המאמר המחזק!
יהודית
1
,USV תודה התחזקתי
דן כהן
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש