כיכר השבת

מתולדותיו ותורתו

היארצייט של אחד מגדולי המשפיעים בחב"ד והניגון המצמרר

המוני עמך בית ישראל ציינו בשבת האחרונה את יום פטירתו של אחד מגדולי המשפיעים של חסידות חב"ד, הרב החסיד, רבי הלל הלוי מפאריטש זכרו יגן עלינו | ורד שאלתיאל במאמר מיוחד מתורתו ותולדותיו (חסידים)

| 5 | כיכר השבת |
ציונו של רבי הלל מפאריטש זי"ע
ציונו של רבי הלל מפאריטש זי"ע (הקהילה היהודית בחרסון)

ליארצייט של רבי הלל הלוי מפאריטש – י"א באב

יש לך שאלה במסכת ערכין? קודם תעריך את עצמך!

רבי הלל הלוי מפאריטש היה מגדולי משפיעי חב"ד, וגם מי שלא מכיר את תורתו, יכול לשמוע את הניגונים שחיבר, ולהרגיש את גדלותו העצומה בתורה וביראה.

אין אחד, שניגוניו של רבי הלל פאריטש לא 'דיבר' אליו, תנסה...

ילדותו: רבי הלל למד בילדותו אצל ה'בת עין' והיה שקדן גדול.

כשהיה ילד קטן אביו הכניסו לרבו ה'מאור עיניים', וכשהילד ראה את ה'מאור עיניים' מיד זעק: אש אש - כי ראה נר דולק מעל ראשו של הצדיק.

בגיל שלוש עשרה רבי הלל היה כבר בקי בש"ס, ובפוסקים, ובגיל חמש עשרה, היה בקי בכל כתבי האריז"ל.

רבי הלל היה חסיד טשרנוביל, עד ששמע יום אחד את רבי זלמן זעזמער, חוזר על מאמר חסידות של 'בעל התניא' האדמו"ר הזקן, והמאמר תפס אותו חזק, ואפילו חזק מאוד מאוד...

זאת הייתה ראשית דרכו בלימוד בתורת 'בעל התניא'...

רצונו העז לפגוש את האדמו"ר הזקן: לרבי הלל היה רצון עז לפגוש את האדמו"ר הזקן, אך, לא הצליח להתראות עימו פנים מול פנים.

בכל פעם שרבי הלל היה הולך לעיירה ששהה בו 'בעל התניא', 'בעל התניא' היה כבר מספיק לצאת משם.

פעם אחד, הצליח רבי הלל להגיע לעיירה שתושביה, חיכו לקבל את פניו של 'בעל התניא', ומה עשה רבי הלל לפני ש'בעל התניא' הגיע למקום?

התחבא רבי הלל מתחת לשולחן בחדר ש'בעל התניא' היה צריך להיכנס להכין את דרשתו, והכין מראש קושיה קשה במסכת ערכין.

This browser does not support the video element.

יהונתן ארזוני מבצע את "ניגון הגדול" (יח"צ)

כאשר האדמו"ר הזקן נכנס לחדר, רבי הלל שומע את קולו של האדמו"ר הזקן אומר בניגון, 'האברך, שיש לו שאלה במסכת ערכין, שיעריך - את עצמו תחילה, ורק אח"כ - יבוא וישאל'.

כששמע רבי הלל את דברי 'בעל התניא' - התעלף מתחת לשולחן...

וקם רק לאחר שסיים האדמו"ר הזקן את דרשתו העמוקה, שרצה כל כך לשמוע מפיו.

ויוצא מהדברים, שרבי הלל לא פגש מעולם את האדמו"ר הזקן פנים מול פנים, ורק שמע את קולו...

וכך התחיל רבי הלל ללמוד את ספר התניא של האדמו"ר הזקן, והמשיך ללמוד את תורתו מהאדמו"ר האמצעי, ומה'צמח צדק'.

מגדולי המשפיעים: רבי הלל הפך לגדולי המשפיעים של חב"ד לדורותיה, ובאר בצורה בהירה, חדה וברורה, מאמרים רבים של רבותיו, בנועם ומתיקות פנימיות התורה.

רבי הלל היה מגיע לערי רוסיה להפיץ את תורת חב"ד, והיה נוהג להשמיע לתלמידיו סיפורים מזקני החסידים, ותוך כדי שהיה מספר, היה נוהג לנגן ולהשמיע ניגונים, ואשרי מי שזכה להרוות את צמאונו...

רבי הלל הלחין ניגון לפיוט שכתב האריז"ל 'אזמר בשבחין' הניגון המיוחד נשאר עבורנו ירושה, וניתן לשמוע אותו...

מידותיו: רבי הלל היה נוהג בתכלית הענווה והשפלות, בקדושתו הנוראה היה פועל, שיכל לשלוט על כל מה שקורה עימו.

רבי הלל התאפיין בענווה ושפלות לצד – גאונות ועמקות, והיה מוסר נפשו כדי לרשום לבאר את תורת רבותיו, והיה מוסיף עליהם גם ביאורים משלו, ובהמשך, כתב בעצמו דרושים שבנויים על דברי רבותיו, ולהפיץ אותם לתלמידים הרבים, והשאיר את כתביו 'נכס' לדורות הבאים.

רבי הלל האריך ימים וזכה ללמוד אצל שלושת אדמו"רי חב"ד:

האדמו"ר הזקן, האדמו"ר האמצעי והצמח צדק.

חצי רבי: על רבי הלל היה פתגם ידוע שאומר, שלאדמו"ר ה'צמח צדק' יש שני חסידים וחצי, כשהחצי הכוונה - לרבי הלל, כי הוא בעצמו היה - חצי רבי.

רבי הלל מאוד התאמץ להפיץ את תורת החסידות,  ולא נרתע להפיץ את תורת חב"ד גם לאנשי הכפרים, למרות שבתורות אלו יש גם הרבה נושאים עיוניים ומופשטים.

דרכו של רבי הלל היתה, להשתדל לפשט את דברי התורה, כדי שגם האנשים הפשוטים - יתענגו מתורת רבותיו, והיה נוהג לומר, שגם כאשר הכפריים לא מבינים את דבריו:

נשמתם מרותקת לנועם זיו - אור התורות הקדושות ששמעה...

רבנות בעיירת פאריטש לצד חיבור ניגונים: רבי הלל התיישב בשנת ה'ת"ר בעיירה פאריטש ושימש בה כרב, והיה מחבר ניגונים מרטיטים, והיה שר אותם בעת תפילתו ובהזדמנויות שונות, מניגוניו הידועים:

'הניגון הגדול לרבי הלל מפאריטש' - הלב והמעיין, ו'הניגון הארוך', וגם הניגון 'דער ז'עבינער קאפ' מיוחס אליו, ניגוניו נחשבים לניגונים עמוקים ומעוררי לב, ופורטים על נימיה העדינים של הנשמה...

אמר עליו ה'צמח צדק' שזה 300 שנה, לא היה בעולם צדיק במעשה כמו רבי הלל,  שרבי הלל היה יודע בהידורים רבים ובחומרות יתרות, כדי לחדור ולהבין את עומקה של תורת החסידות.

מעשה במכתב: אחת החומרות שרבי הלל נהג בה, שלא היה שולח מכתבים בערב שבת קודש.

פעם אחת היה ענין כללי דחוף, והרבי ה'צמח צדק' זירז את רבי הלל לשלוח מכתב בערב שבת קודש, בלב כבד עשה רבי הלל כבקשת הרב נגד מנהגו.

מאוחר יותר התברר, שכאשר הדוור הוציא את המכתבים מתיבת הדואר, בטעות, מכתבו של רבי הלל,  נשאר בתיבה...

ישב הרבי ה'צמח צדק' עם בניו צחק ואמר:

הוא, רבי הלל - השיג בכל זאת את שלו...

'רצון יראיו יעשה'...

רבי הלל נפטר בי"א אב תרכ"ד, כיומיים לפני פטירתו למרות חולשתו העצומה, הוא התענה את צום תשעה באב.

לע"נ רבי הלל מפארטיש בן רבי מאיר, זכותו תגן על כל עם ישראל, ונזכה להתענג מתורתו הנפלאה, וניגוניו המרטיטים, שיעלו להיכל הניגונים ויקרבו את הגאולה במהרה ברחמים, אמן!

תוכן שאסור לפספס
5 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
5
ישר כוח
4
כתבה יפה. יישר כח. ציונו נמצא בחרסון. אדמור האמצעי הקים מושבות חקלאיות חסידיות כדי שיהודים לא יהיו תלויים בפריצים לפרנסתם והוא היה הרב של המושבות שהיו יהודים יראי שמיים. כל מחוז חרסון היה מלא בעיירות כאלה. כיום האזור במצב מלחמה ויהודי האזור מתכנסים בציונו שימליץ טוב בעדם.
3
אמן! תודה!

הצגת כל התגובות

2
כן זהו ניגון מקסים ממש
1
כתבה מיוחדת, רק לא ציינתם את ספרו הגדול פלח הרמון שנלמד עד היום בחב"ד בעיקר ע"י המשפיעים זה די נדיר שספר שאינו של רבותינו נשיאנו כ"כ יתקבל. היחיד שאולי דומה לזה זה אביו של הרבי רבי לוי'ק נ"ע שגם הוא התקבע מעמדו אף שאינו משבעת הרועים
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש