כיכר השבת

היארצייט בעשרה בטבת

האש שהציתה את ברסלב: המפגש ששינה את חייו של רבי נתן

רבי נתן לא ידע מרגוע לנפשו, והרגיש שחסר לו משהו בעבודת ה', ולא ידע להגדיר מה, והלך לחפש אצל כמה צדיקים אולי ימצא מרגוע לנפשו העשירה שנכספה לקרבת אלוקים, אך, עדיין לא מצא מנוח לנפשו | ורד שאלתיאל במאמר מיוחד לזכרו של רבי נתן שהיום חל יום פטירתו (חסידים)

| כיכר השבת |
ציונו של רבי נתן
ציונו של רבי נתן (צילום: ארכיון כיכר)

ליארצייט של רבי נתן – עשרה בטבת

מי הראשון שאמר - 'בברסלב בוערת אש'?

רבי נתן נולד בנמירוב לאביו שהיה בן תורה ועשיר, הוא חי במשפחה ובסביבה שהתנגדו לדרך החסידות. לאחר חתונתו הוא היה סמוך לשולחן חותנו שהיה גדול בתורה, וכונה "רבי דוד צבי הגדול".

רבי נתן לא ידע מרגוע לנפשו, והרגיש שחסר לו משהו בעבודת ה', ולא ידע להגדיר מה, והלך לחפש אצל כמה צדיקים אולי ימצא מרגוע לנפשו העשירה שנכספה לקרבת אלוקים, אך, עדיין לא מצא מנוח לנפשו.

חברו הטוב רבי נפתלי הכיר את דרך החסידות, והיה מדבר עימו בשבח החסידות, עד שקרב אותו לרבי נחמן.

נביא תיאור אוטנטי משולחן השבת של רבי נחמן, ממבטו של רבי נתן שהתארח בשבת הראשונה אצל רבי נחמן מברסלב, כפי שמתואר בספר 'באש ובמים'.

שולחן שבת של רבי נחמן

כשרבנו והחסידים התחילו לשיר "אשת חיל", החלו מחשבותיו של רבי נתן המכונה: מוהרנ"ת טורדות אותו מעט, מצד אחד:

"בער בו ליבו מאד להידבק ברבינו ולהישאר אצלו לחסות בצילו, אולם, מאידך גיסא ידע היטב עד כמה אביו וחותנו מתנגדים לחסידות".

"עודו שקוע בהרהורים על מצבו העגום, שומע הוא איך שרבינו נמצא עדיין בשירת "אשת חיל", וחוזר על הפסוק:

"כפה פרשה לעני וידיה שילחה לאביון".

מוהרנ"ת הרגיש שרבנו:

מושיט לו את ידו, לתמוך בו - ולחזק אותו!

רבנו חזר גם מספר פעמים על התיבות - "ולחם עצלות לא תאכל".

ושוב חש מוהרנ"ת שרבנו מכוין בזה:

לעודדו ולחזקו - שלא יפול לעצלות וכבדות...

'בפתורא חדתא' – אור ושולחן חדש

מנהגו של רבנו בליל שבת קודש בעריכת שולחנו הטהור היה לקדש תחילה, ליטול ידיים, לברך על הפת ולאכול מעט ממנו, ואז היה שר את הזמר "אזמר בשבחין".

כאשר הרבי פותח ושר את המילים הראשונות של כל 'בית' בזמר, והחסידים היו עונים לעומתו את הסוף של כל קטע וקטע...

מוהרנ"ת ורבי נפתלי עומדים ומצפים ומייחלים לשמוע את קולו של רבנו שיפתח בניגון הזמירות.

כאשר החל רבנו לזמר את הניגון הנפלא – 'אזמר בשבחין', הרגישו שני הרעים כי נפשם הולכת וכלה...

רבי נפתלי שהיה בעל חוש נגינה, חש כי לא יוכל לעמוד יותר...

עוד מעט ונשמתו תפרח מרוב נועם ומתיקות.

הוא הוציא מטפחת מכיסו והידק וקשר את ראשו הלוהט, למען לא יבקע מנועם העליון שכמעט לא יוכל לעמוד בו...

"נזמין לה השתא בפתורא חדתא"

נזמין את השכינה הקדושה לקראת שולחן חדש - שולחן חדש... דרך חדשה...

והוא שזכה לכתוב את ה'ליקוטי הלכות' שהוא כמזבח קורבנות, שכולו נחת רוח, אשה לה'...

רבנו יושב כשפניו מאירים כשמש וכירח - כתיאורו של מוהרנ"ת, ומזמר, וכל הציבור מחרה מחזיק אחריו...

רבנו חוזר על התיבות הללו "נזמין לה השתא בפתורא חדתא" כמה וכמה פעמים...

מוהרנ"ת הבין היטב שרבינו מכוון לאותה שיחה נפלאה ששח עמם באותו יום ששי אחר הצהרים, שיוליך אותם בדרך חדשה, כלומר:

"בפתורא חדתא" - שולחן חדש...

ומוהרנ"ת ור' נפתלי השיבו לעומתו בקול רם ובדבקות עצומה:

'ובמנרתא טבתא דנהרא על ראשין':

יאיר על ראשינו אור טוב ושפיר...

אור תורת רבנו הקדושה, אכן, האירה על מוהרנ"ת באור יקרות, והוא זכה להיות זה שהפיץ את תורתו מפיו ממש!

רבינו מגיע לתיבות "לאיתקפא חלשין" - לחזק החלשים:

מוהרנ"ת חש ומרגיש כי - רבנו מכוון בזה במיוחד אליו...

 שיתחזק ויעמוד איתן, בכל מה שיעבור עליו!

ולא רק, כל ענינו של מוהרנ"ת כל ימי חייו, ואחרי מותו בירושה העצומה שהשאיר: לחזק הנפשות החלושות...

לא ראה טוב – מעולם!

"מי שלא ראה עוצם קדושתו ורשפי שלהבת דבקותו בשבת קודש, וסדר הקידוש שלו בליל שבת עם סדר השולחן והניגון שהיה מזמר:

'אתקינו סעודתא', 'אזמר בשבחין', ואיך שהיה מזמר שאר הזמירות: 'כל מקדש', 'מנוחה ושמחה', 'אשת חיל' ו'מעין עולם הבא':

ומי שלא ראה זאת, לא ראה טוב מעולם...

ואילו היו כל הימים דיו וכו' אי אפשר לבאר אפס, קצה ועוצם:

היופי והקדושה, הנוראה והיראה, העצומה וערבת נעימת,

דבקות הנפלא שהיה אז בענווה באמת, אשר לא נראה כזאת בעולם...

מי שיקרא שוב את השורות, יבין:

איזה מעמד מלא הוד והדר חווה רבי נתן בשולחן השבת אצל רבי נחמן...

"קודם הקידוש היה נוטל הכוס בידו, והיה עומד זמן רב עם הכוס בידו לפני השולחן בשתיקה, ולא היו שומעים ממנו, כי אם קצת קול השתוקקות, ועלה אז למקום שעלה.

אחר כך אחר ששהה הרבה מאד, פתח פיו בנעימות נפלא: יום הששי" (שיחות הר"ן קס"ט).

בברסלב בוערת אש!!! הבער אותה בליבי!!!

לאחר שולחן שכזה לא יכל מוהרנ"ת לעלות על יצועו...

רבנו הצית אש בליבו הכוסף והמשתוקק של מוהרנ"ת, אין הוא יכול להעלות תנומה בעפעפיו...

הוא קם בלב יוקד להשי"ת ויצא מחוץ לביתו, כך הלך ופסע עד קצה העיר, והגיע לשפת הנהר 'בוג' הזורם בקרבת העיר ברסלב, ועלה על הגבעה המשקיפה על פני הנהר.

ליבו הוצת - כולו מהאש! שיצאה מבית מדרשו של רבו החדש, והוא:

חפץ שאש קודש זו, תוקד בו תמיד - לא תכבה!

כפי שהשתוקק, מיום עומדו על דעתו להגיע להתעוררות עזה בהשי"ת.

בלב גואה ועובר על גדותיו החל לזעוק בקול לא לו:

ריבונו של עולם! בברסלב יוקדת אש!

להט נא אש זו בלבי פנימה!!!...

(אין ברסלב ברענט אַ פייער! פייער מיר אריין דאס פייער אין הארצן אריין!!!).

שעות מספר עמד מוהרנ"ת על עמדו! מבלי יכולת - לשוב לעשתונותיו.

הוא עמד עד זריחת השמש...

ליבו הפך לאש להבת שלהבת - לאביו שבשמים!

ואז, נפתחו כל השערים - מבלי להסגר...

בברסלב אווה מוהרנ"ת את מכון שבתו עולמים:

וממנו תוצאות חיים עד היום הזה...

האש של רבי נחמן כל כך יקדה במוהרנ"ת עד שאמר עליו רבי נחמן:

"לולא ר' נתן – הוא היה נשאר דף אחד מכל הכתבים שלי" (חיי מוהר"ן).

יהי רצון שנזכה לדבק באש תורתם הקדושה שתמשיך ליקוד עד ביאת המשיח, אמן!

לע"נ רבי נתן בן רבי נפתלי הירץ שטערנהארץ ואימו הצדקת מרת חיה לאנע, זכותו תגן עלינו, ונזכה במהרה לביאת משיח צדקנו במהרה, אמן!

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש