כיכר השבת

מאמר מיוחד

הילולת הרה"ק רבי גרשון מקיטוב: מה גרם לבעש"ט לדמוע

הבעל שם טוב הקדוש מתאר לגיסו אהובו רבי גרשון, כיצד הוא עלה ל'היכל משיח', ומה ראה שם, ולא ניתן לפרט את הדברים הנפלאים ואינם ניתנים להשגה, אך, נבאר כמה דברים שמוכרים בתורת החסידות (חסידים)

| 2 | כיכר השבת |
הילולת הרה"ק רבי גרשון מקיטוב: מה גרם לבעש"ט לדמוע
(צילום: מאת צלם - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=41344623)

רבי גרשון היה גיסו של הבעל שם טוב הקדוש, והכיר בגדלותו של הבעש"ט הקדוש, מיד לאחר שקיבל משמים רשות להתגלות. הוא היה מראשוני תלמידיו ויד ימינו, והתבטל אליו בהכנעה וענווה גדולה.

רבי גרשון היה אהוב נפשו של הבעל שם טוב הקדוש, האהבה העזה ששררה בין שני שרפי הקודש, והדברים מובעים בצורה נפלאה באגרת ששלח הבעל שם טוב הקדוש לרבי גרשון שהיה אז בא"י, ע"י רבי יעקב יוסף הכהן ה'תולדות יעקב יוסף'.

האגרת לא הגיעה ליעדה המקורי - רבי גרשון, אך, כנראה היה לה:

יעד אחר 'שמימי' להישאר עבורנו - 'זכרון לדורות'.

רבי גרשון - היה בקי בעליית נשמה

בפתיחת האגרת, הבעש"ט הקדוש מביע את צערו הרב על שלא קיבל מרבי גרשון את הכתבים ששלח אליו:

"וצער גדול היה לי על זה, אשר לא ראיתי תמונת ידך קודש, אשר כתבת בפרטות" - מתיקות המילים מעידה על אהבתם הרבה.

כשהבעש"ט הקדוש כותב שהיה לו 'צער גדול' – אין הוא משתמש בלשון הלצה!

השבעת עליית נשמה – כידוע לך!

הבעל שם טוב הקדוש מתאר באגרת לרבי גרשון על 'השבעת עליית נשמה' שעשה בראש השנה תק"ז, ומוסיף את המילים: "כידוע לך".

ומובן מכך, שאם הדבר 'ידוע' לרבי גרשון משמע:

שגם רבי גרשון היה בקי בעליית נשמה.

הבעל שם טוב מפרט באגרת על עליית נשמה שעשה בראש השנה, ומספר על המפגש בינו לבין המשיח, ולכן, האגרת היא - יסוד לכל החסידות.

כי הבעל שם טוב הקדוש מקבל באגרת מהמשיח, תשובה על השאלה:

"אימתי קאתי מר?" והמשיח עונה לו: "לכשיפוצו מעינותיך חוצה...".

"עין בעין יראו" – לימוד דרך ראיה

הבעש"ט הקדוש כותב לרבי גרשון:

"וראיתי דברים נפלאים במראה,מה שלא ראיתי עד הנה, מיום עומדי על דעתי" וממשיך: ואשר ראיתי ולמדתי בהעלותי לשם, בלתי אפשרי לספר ולדבר – אפילו פה אל פה".

הבעל שם טוב הקדוש כותב שלוש פעמים את המילה: 'ראיתי'!

הוא מזכיר שראה דברים נפלאים שלא 'ראה' מעולם!

ואומר הבעש"ט הקדוש - ראיתי ולמדתי, ומהתבטאות זאת ניתן ללמוד, איך יהיה הלימוד לעתיד לבוא:

דרך ראיה, בדרגת מוחין דאבא, כמו שכתוב שבעתיד: "עין בעין יראו בשוב ה' ציון".

האגרת – הדרך להביא את המשיח

הבעל שם טוב הקדוש מתאר לגיסו אהובו רבי גרשון, כיצד הוא עלה ל'היכל משיח', ומה ראה שם, ולא ניתן לפרט את הדברים הנפלאים ואינם ניתנים להשגה, אך, נבאר כמה דברים שמוכרים בתורת החסידות.

רצוא ושוב – הדרך להגיע להשגה חדשה

הבעש"ט הקדוש ראה נשמות של חיים ומתים:

"ברצוא ושוב לעלות מעולם לעולם" – לא רק בעולם הזה עולים ומגיעים להשגות חדות דרך 'רצוא ושוב', כאן מגלה לנו הבעל שם טוב הקדוש שגם בעולם הבא מגיעים להשגות חדשות בדרך זאת.

הדרך להגיע לדרגה חדשה: בכל פעם שעולים לדרגה חדשה, יש קודם לבטל את הדרגה הקודמת, ורק ביטול דרגה והשגה קודמת מאפשרת הגעה ועליה להשגה חדשה.

'עמוד' – דרך עליית הנשמות בין דרגה לדרגה

"לעלות מעולם לעולם דרך - העמוד הידוע ליודעי חן" – הבעש"ט הקדוש עלה מגן עדן תחתון לגן עדן עליון, ובין עלייה מדרגה למדרגה - יש 'עמוד', דרכו:

הנשמות עולות תוך כדי שהם מבטלות את ההשגה הקודמת!

ויוכלו לקבל השגה של העולם החדש שעלו אליו.

מי הם ה'יודעי חן' המעלים את האדם מדרגה לדרגה?

"העמוד הידוע ליודעי חן" – העלייה מעולם לעולם היא דרך העמוד הידוע ליודעי חן, ומי הם?

ה'יודעי חן' שיכולים להעלות את האדם? הצדיקים שקשורים לעולמות העליונים.

הבעש"ט הקדוש רומז לגיסו רבי גרשון, שגם בעולם הבא, העלייה בין עולם לעולם, היא:

דרך ההתקשרות לצדיקים, כי - הצדיק קשור לכל העולמות!

הצדיק יכול להעלות את האדם מעולם לעולם, ולעשות זאת בשמחה רבה וגדולה, כפי שהגדיר זאת הבעל שם טוב הקדוש:

"אשר - ילאה הפה לספר! וכבד אוזן הגשמי - משמוע".

'אחזתני פלצות' – להינצל מכל רע ע"י התקשרות לצדיקים!

הבעש"ט הקדוש מסר נפשו ממש, כדי לבטל גזרות שמד שראה שנגזרו על הציבור, וראה את השמחה הגדולה של הס"מ שעלה לקטרג על עם ישראל.

"ואחזתני פלצות ומסרתי ממש נפשי" – הבעש"ט הקדוש לא רצה לעלות כאלו עליות גדולות לבד, אלא, רק שראה ע"י:

התקשרות למורו ורבו אחיה השילוני – התקשרות לצדיקים!

בכוח הצדיקים להמשיך תמיד לעלות מעלה מעלה, ע"כ ביקש ממורו ורבו, שילך עימו, ויעלה איתו ישר למעלה לגן עדן עליון, ודבר זה, היה צריך סיוע, כפי שהתבטא הבעש"ט הקדוש:

"סכנה גדולה לילך ולעלות לעולמות העליונים, כי מיום היותי על עמדי לא עליתי בעליות גדולות כמוהו".

"ויפוצו מעיינותך החוצה" – הדרך לביטול הטומאה!

הבעש"ט הקדוש שואל את המשיח, 'אימתי קאתי מר'? מתי המשיח יגיע, והמשיח עונה לו:

"תדע, בעת שיתפרסם לימודך, ויתגלה בעולם, ויפוצו מעיינותיך חוצה" זה המשפט הכי ידוע...

ויש לו המשך: "מה שלימדתי אותך והשגת, ויוכלו גם המה לעשות ייחודים כמוך, ואז יִכְלוּ כל הקליפות, ויהיה עת רצון וישועה".

המשיח מגלה לבעל שם טוב הקדוש את הדרך לביטול הקליפות... שהשלב הראשון שלו הוא:

הפצת מעיינות הבעל שם טוב הקדוש, ולימוד - דרך תורת החסידות!

מדוע יש בשמים שמחה כ"כ גדולה?

"אבל מהות השמחה איני יודע עד היום הזה" – לפי פשט הדברים,

בזמן עליית הנשמה, הבעש"ט הקדוש תהה: "ושם ראיתי שמחה גדולה מאוד, ואיני יודע לשמחה מה זו עושה", ואף סבר שהשמחה בשמים היא מכיון שהוא נפטר מהעולם, אך ענו לו שיש בשמים:

"הנאה להם למעלה, כשאני מייחד ייחודים למטה ע"י תורתם הקדושה".

והבעש"ט הקדוש ניסה להבין את מהות השמחה, עד שניתן להבין שהשמחה נובעת:

מעצם זה שהמשיח גילה לו את הדרך להביא את המשיח!

כי ידיעה זו, היא כבר:

התחלת הגאולה, והיא - שמחה גדולה ועצומה!

מה 'מעסיק' את הבעש"ט הקדוש בהיכלו של משיח?

מדהים הדבר, שבזמן שהבעל שם טוב הקדוש נמצא ב'היכל משיח' ומתגלים לו שם - סודות נוראים, חשוב לו לבקש רשות לגלות את הסודות לגיסו אהובו רבי גרשון:

"ובקשתי עבורך ללמד אותך – ולא הורשיתי כלל, ומושבע ועומד אני על זה...".

וממשיך: "אך זאת אני מודיעך...", במילים אלו הבעש"ט הקדוש מעביר לרבי גרשון, סודות נוראיים - שהורשה לגלות, ואומר לו, שאם ינהג על פיהם:

"בוודאי ה' יהיה בעזרך, ובכל אשר תפנה – תשכיל ותצליח...".

וכותב לו בהמשך, שאם יחזור - יהגה וידקדק ברעיונות אלו:

"בוודאי תמצא בכל דיבור ודיבור כמה מיני מתיקות...".

"בכל דיבור ומוצא פיך" – הבעש"ט הקדוש מדריך את גיסו:

שכל פרסום דבר ה' ורצונו, שמגלה ומפרסם: כבוד שמים, וכבוד מלכות ה' בעולם!

ומכאן, שבכל דיבור ודיבור ו"מוצא שפתיך" – של כל אדם ואדם, ניתן לקדש שם שמים, ולקרב את ביאת המשיח, ורבי נחמן מבאר את הדברים במילים אחרות:

שבכל דיבור ודיבור, האדם צריך - "למעט - בכבוד עצמו, ולהרבות - בכבוד שמים".

'מחמת הדמעות' - הבעש"ט הקדוש לא יכול לדבר...

ונסיים במשפט נוסף שכתב הבעל שם טוב הקדוש לרבי גרשון:

"ורציתי להרחיב הדיבור ולטייל באריכות, אך מחמת הדמעות אשר נזכרתי פרדתך ממני, לא יכולתי לדבר...".

הבעש"ט הקדוש רוצה להרחיב את הדברים, אבל – מחמת הדמעות כשנזכר מפרדתו מגיסו...

אין צורך להוסיף במילים, לתאר את קשרי האהבה בין הבעש"ט הקדוש לגיסו אהובו רבי גרשון מובעים כאן בצורה נפלאה...

אשרי עין ראתה ושמעה כל אלה...

מעשי הצדיקים – שימליצו טוב ויחישו הגאולה!

"וירא אלוקים את האור כי טוב" – אומר הבעל שם טוב הקדוש:

אלו מעשיהם של צדיקים, והבן!

בימים אלו, המסוגלים לגאולה ברחמים, נעתיר בתפילה שתתגלה מלכות ה', ונקבל פני משיח ברחמים, ונזכה במהרה לבנין בית המקדש, במהרה בימינו, אמן!

לע"נ רבי אברהם גרשון בן רבי אפרים אשכנזי (מקיטוב) זכותו וזכות הבעל שם טוב הקדוש תגן על כלל ישראל, ויזכו כולם לכל הברכות והישועות, אמן!

תוכן שאסור לפספס
2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
2
קראתי את המאמר בשקיקה. מדהים ממש. רבי נחמן מדבר הרבה על התקרבות לצדיק האמת. עכשיו אני מבין שגם למעלה צדיק האמת ממשיך להעלות את האדם יישר כח עצום על המאמר הנפלא ועל השעות הרבות של כתיבתו והכנתו. יפוצו מעינותייך חוצה
מאיר ויין
1
מעניין. בשבחי הבעשט זה קצת אחרת הקשר בינהם.
יוסקה
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש