כיכר השבת

הפרשה ע"פ רבי נחמן

יעקב אבינו מבקש לשבת בשלווה; האם זה היה מוגזם?

הקב"ה גזר, שמי שיקרב רחוקים, תהיה מחלוקת עליו, והיסורים יהיו חלק מחייו, ולא יזכה לשבת בשלווה, למה זה כך? מאמר על פרשת השבוע על פי רבי נחמן מברסלב זי"ע (חסידים)

| 2 | כיכר השבת |
ציונו של רבי נחמן
ציונו של רבי נחמן (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

פרשת וישב – רבי נחמן

האם מוגזם לבקש שלווה?

"וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב" - 'בִּקֵּשׁ יַעֲקֹב לֵישֵׁב בְּשַׁלְוָה, מִיָּד קָפַץ עָלָיו רֻגְזוֹ שֶׁל יוֹסֵף'.

יעקב מבקש לשבת בשלווה – ולא זוכה...

"וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ - מְגוּרֵי אָבִיו" - אומר המדרש:

"מְגוּרֵי אָבִיו – שֶׁהָיָה מְגַיֵּר גֵּרִים כְּמוֹ אֲבוֹתָיו" (בְּרֵאשִׁית פָּר' פ"ד).

יעקב אבינו החזיר אנשים למוטב, ולכן – נחרץ גורלו!

יעקב אבינו - לא זוכה לשבת בשלווה! וממשיך:

"כִּי זֶה שֶׁעוֹסֵק לְגַיֵּר גֵּרִים בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיִּהְיוּ לוֹ - יִסּוּרִים וּמַחֲלֹקֶת".

(ליקוטי הל' או"ח, הל' ברכת הודאה, ו').

יש ליוסף הצדיק שלווה? ברור שלא!

"אֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף" - יוסף הצדיק הלך בדרך של יעקב אביו, וגם קרב רחוקים, אומר מוהרנ"ת:

"כָּל מַה שֶּׁאֵרַע לְיַעֲקֹב - אֵרַע לְיוֹסֵף"!

ולכן, נסמך למילים: "מְגוּרֵי אָבִיו" – ללמד:

שיעקב אבינו מסר ליוסף את חוכמת קרוב רחוקים.

רוצה לקרב – צמצם שכלך!

לקרב רחוקים – אפשר רק אם האדם מצמצם את שכלו, כדי שיצליח:

"לְהַכְנִיס הַשָֹּגוֹת אֱלֹקוּת בָּעוֹלָם, לְהוֹדִיע לִבְנֵי הָאָדָם - גְּבוּרוֹתָיו".

בגיל שבע עשרה, יוסף הצדיק התחיל לקרב רחוקים:

"רוֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן, רוֹעֶה צֹאן זֶה בְּחִינַת - מַנְהִיג הַדּוֹר".

יעקב ויוסף עברו ניסיונות קשים – מדוע?

כך הקב"ה גזר, שמי שיקרב רחוקים, תהיה מחלוקת עליו, והיסורין יהיו חלק מחייו, ולא יזכה לשבת בשלווה, למה זה כך?

הקב"ה בודק מי יכול להחזיר אנשים בתשובה:

"דַּע שֶׁכְּשֶׁהַקָּב"ה מִסְתַּכֵּל בַּנְּשָׁמָה שֶׁתּוּכַל לְהַחֲזִיר בְּנֵי אָדָם בִּתְשׁוּבָה וְלַעֲשׂוֹת גֵּרִים". וכשמוצא - מה הוא עושה?

"אֲזַי, הוּא יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ כִּבְיָכוֹל, מְבַקֵּשׁ וְרוֹאֶה - שֶׁיִּהְיֶה מַחֲלֹקֶת עָלָיו"!

הקב"ה 'מייצר' מחלוקת על מי – שמקרב רחוקים!

וזה מה שקרה לאבות הקדושים...

לא נוצץ להתקרב, וקצת קשה!

אם לא היה מחלוקת על המחזיר בתשובה, כולם היו מתקרבים, המחלוקת נועדה, כדי:

שיתקרבו רק אלו שיש להם רצון אמיתי להתקרב!

היום, עוד חכמה להתקרב, כי ישראל עוני וצער ועוני, ולכן כתוב:

"מִי גָר אִתָּךְ - בַּעֲנִיּוּתֵךְ" (יְשַׁעְיָה נ"ד).

מה דעת קהל על ציבור יראי ה'? רוצה להיות חלק מציבור זה?

רוצה לקרב? קבל מחלוקת!

יעקב ויוסף עברו יסורין ותלאות - ולא קיבלו שלווה!

מודיע מוהרנ"ת - מה שהיה הוא שיהיה:

"בְּהֶכְרֵחַ שֶׁיִּהְיֶה מַחֲלֹקֶת, עַל מִי שֶׁמַּחֲזִיר - בְּנֵי אָדָם לְמוּטָב, וּמְגַיֵּר גֵּרִים, כְּדֵי - שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ שׁוּם שַׁלְוָה"!

יעקב אבינו בחיר האבות ורגל רביעית למרכבה, והקב"ה מתפאר בו, אבל:

לא נותן לו שלווה! למה זה עובד כך?

כי זה – דייקא! מה שגורם לקב"ה – להתפאר ביעקב!

פארי עליך – ורוגזו של יוסף – גם עליך!

יעקב אבינו מבקש שלווה, ומיד:

"קָפַץ עָלָיו רֻגְזוֹ שֶׁל יוֹסֵף'" – מכיון שגייר גרים,מבאר מוהרנ"ת:

"וְאִם יִהְיֶה לוֹ שַׁלְוָה - לֹא יוּכַל לַעֲשׂוֹת גֵּרִים"!

יהיה לך שלווה – לא תעשה גרים! ולא באשמתך! אלא:

"כִּי אֵין מְקַבְּלִין גֵּרִים לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ" (ליקוטי מוהר"ן, רכח').

ומומלץ להתקרב מהר, לפני שהמשיח יגיע...

מה יקרה כשהמשיח יבוא?

"והריחו יראת ה'" – כשהמשיח יבוא – נגמרו הדיבורים!

המשיח יריח כל אחד מישראל, וידע:

האם יש לו יראת שמים? בלי מילים והוכחות!

ואז: "וידעו כל עמי הארץ, כי שם ה' - נקרא עליך".

בימות משיח, כולם יכירו ויראו שה' הוא האלוקים:

"ומלאה הארץ דעה את ה', כמים לים מכסים"!

ההסתרה – תעלם, ומלכות ה' תתגלה:

והדעת תתרבה "כמים לים מכסים".

הדעת תהיה כמו מים, כי המים משולים – לחסדים ורחמים, כי רק אז:

הצדיקים - ישבו בשלווה, לא תהיה עליהם עוד - שום מחלוקת ודינים.

התקרבתי לקב"ה – למה אין לי שלווה?

מי שיתקרב לקב"ה לפני ביאת המשיח, הכל ילך לו קשה, וירגיש שכאילו הקב"ה מרחיק אותו, כי כך הקב"ה מכפר לו על חטאיו - ככה זה עובד!

מה אתה עושה אם אתה לא משיג מה שאתה רוצה, מוותר? בכלל לא!

אתה רוצה את הדבר – עוד יותר! וזה הסיבה שקב"ה לא נותן להתקרב אליו, יותר מידי בקלות, אבל - אל ייאוש! יש הבטחה ונחמה!

"בכל יום ויום, נעשים עם האדם עניינים חדשים לגמרי! והקב"ה עוזרו ומושיעו - בכל יום"!

אל תביט אחור על יום אתמול, כי מי יודע:

"כמה גדולה הישועה החדשה, שה' יתברך - ישלח לו היום"?

רק מי שלא מתייאש, קם - ומתחיל מחדש, זוכה לישועה חדשה...

יש תשלום - תוספת קדושה!

יוסף הצדיק עבר מסלול מורכב עם - הרבה תלאות! מסלול של עבד! הוא ירד: "לְכָל הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת, בִּבְחִינַת - לְעֶבֶד נִמְכַּר יוֹסֵף".

ועַבְדוּת היא - בְּחִינַת עַצְבוּת!

להיזרק לבור, להימכר לעבד, לשבת בבית האסורים, ועוד...

ואעפ"י כן: נקרא: יוסף הצדיק! מדוע?

כי הוא עמד בכל הניסיונות! "וְיָצָא מֵהֶם בְּשָׁלוֹם"! (ליקו' הלכות או"ח).

הקשיים – מתנה משמים!

עמדת בקשיים? – קבל מתנות!

"אַף גַּם זָכָה, לְתוֹסְפוֹת - קְדֻשָּׁה עֲצוּמָה! עַ"י זֶה שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת יוֹסֵף:

בְּחִינַת - "יִשְׁמַע חָכָם - וְיוֹסֶף לֶקַח" (ליקוטי הלכות).

יוסף הצדיק – יוסיף לקח! וע"י זה, יוסף הצדיק הצליח:

"לַהֲפֹךְ - הַכֹּל לְטוֹבָה! לַהֲפֹךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה - לְשִׂמְחָה"!

העמידה בניסיון מוסיפה קדושה, שמחה וטוב, והתוצאה:

"לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹוקִים לִפְנֵיכֶם".

בסוף תגלה שאלוקים - חשבה לטובה!

אחי יוסף נבהלים מפניו, והוא אומר להם בשלווה:

"וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם לְרָעָה, אֱלֹוקִים - חֲשָׁבָהּ לְטוֹבָה"!

כל מה שקרה – היה רק לטובה, יודעים למה?

"לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה, לְהַחֲיוֹת - עַם רָב"!

הגעתי לכאן 'להכשיר' את הקרקע, ואני זוכה להחיות עם רב...

אף אדם לא סובל – סתם! לכל סבל – יש מטרה!

מי שמקרב רחוקים, חייב:

לרדת ל'היכל התמורות' - ולחזור משם בשלום!

ולכן, כל מי שמקרב רחוקים, נאמר עליו:

"כִּי לְמִחְיָה - שְׁלָחָם אֱלֹקִים"!

"וּלְטַהֵר הַמְקוֹמוֹת אֲשֶׁר - נָפֹצוּ שָׁם, לְקָרֵב נִיצוֹצֵי קְדֻשָּׁה - לִמְקוֹמָם"

אומנם, הקשיים שלו נראים לו - כירידה, ולפעמיים, הוא רוצה להישבר ולהתייאש, אבל – לא!

חייב לזכור, שהירידה היא – תכלית העליה!

"וְאֵין מַנִּיחִים אוֹתוֹ - לֵישֵׁב בְּשַׁלְוָה כְּלָל"!

אז, אולי – תפסיק כבר לחפש את השלווה האבודה?

כי - אין דרך אחרת! ככה – זה עובד!

תסכים לעבור את דרך החתחתים של מקרבי רחוקים, ותזכה:

"וְיָסְפוּ עֲנָוִים בַּה' - שִׂמְחָה"!

כמה ענווה אתה מקבל מהסבל שלך... ואם לא תשבר - יש הבטחה:

"נַעֲשֶׂה בְּחִינַת - בֵּית יוֹסֵף לֶהָבָה! שֶׁמַּלְהִיב - אֵשׁ הַקְּדֻשָּׁה שֶׁל יַעֲקֹב".

הסכמת לסבול מחלוקת ויסורין, אתה מדליק את אש הקדושה בעם ישראל? עליך נאמר:

"אִישׁ אֲשֶׁר - רוּחַ אֱלֹקִים בּוֹ" (ליקוטי הלכות).

רוח אלוקים – מפעמת בך! אתה קורא? תקרא שוב!

שווה או לא שווה?

וקבל עוד הבטחה - לדורות!

"וכל אשר הוא עושה, ה' – מצליח בידו", אמן!

תוכן שאסור לפספס
2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
2
מעולה!
1
כמה אמת במאמר אחד! אשרייך על הזכות לפתוח לנו את הלב להשם יתברך ולרבינו הקדוש כל פעם מחדש! תודה רבה!
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש