כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

החסידים חגגו בהלוויה והמתנגדים יצאו למסע נקמה

תאריך י"ט בתשרי חול המועד סוכות בשנת תקנ"ח נפטר הגאון מווילנה, ונשבתה שמחת החג בעיר, זולת החסידים שהמשיכו בחגיגות שמחת בית השואבה | זה מה שקרה בעקבות כך (היסטוריה)

| 44 | כיכר השבת |
הגאון מוילנה
הגאון מוילנה (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק י"א: בתאריך י"ט בתשרי חול המועד סוכות בשנת תקנ"ח נפטר הגאון מווילנה, ונשבתה שמחת החג בעיר. זולת החסידים תושבי העיר שהמשיכו בחגיגות שמחת בית השואבה.

אירוע זה זעזע את המתנגדים, והם יצאו להינקם בחסידים על שחיללו את כבוד הגר"א בשעת הלווייתו.

הפרקים האחרונים >>

החרם נערך לא רק מפאת השמחה בהלוויה, אלא גם ובעיקר מחמת התחזקותם של חסידי וילנא, וכבר יום לפני פטירת הגר"א נתקבלו החלטות מאת גבאי הקלויז הישן נגד "כת קאלרינר", ש"מרימים קולם בתפילה ומחדשים דברים בשנוי נוסח התפילה". על רדיפות אלו לא עברו החסידים בשתיקה, והם פנו לשלטונות, ומכאן והלאה החלה פרשה של הלשנות קבוצה אחת על השניה.

כך בהושענה רבה סוכות תקנ"ח, הוכרז חרם נוסף וחריף כנגד החסידים, וירד כמהלומה נגד חסידי וילנא, והיחסים בין המתנגדים לחסידים שבלא הכי היו חריפים, לבשו צורה חדשה של פניה לערכאות רחמנה ליצלן.

עד אז המחלוקת הייתה פנימית בתוך המחנה היהודי, ואילו בשלוש שנים שלאחר חרם תקנ"ח, מאביב 1798 עד 1801 למניינם, נזקקו שני הצדדים לשלטונות הרוסיים ולא נרתעו מהלשנות האחד על השני. ההלשנות גרמו להדחת ראשי הקהל ממחנה המתנגדים, ומאידך להשלכתו לכלא של הגרש"ז מלאדי בפטרבורג.

כפי שבימינו במסגרת המאבקים שהיו בין ה"שונאים" ל"מחבלים", הורדו אברכים מהפלג הירושלמי שהייתה להם חזקה של "בעל קורא" או "חזן" בבתי כנסת שהגבאים תמכו בגישתו של רה"י מרן הגראי"ל שטיינמן, כך גם היה במאבקים בין ה"חסידים" ל"מתנגדים", ובפורים תקנ"ט (1799) החסידים בעיר וילנא בעזרת השלטונות הורידו את קורא המגילה מתפקידו בבית הכנסת הגדול, והחליפוהו בבעל קורא מהמחנה החסידי.

מתיאורי התקופה עולה שהיו חיילים מטעם השלטונות ששמרו על הקהל שלא יצאו מבית הכנסת במחאה על החילופים בתפקיד החשוב "בעל קורא"...

מקורות ראה בספר 'חסידים ומתנגדים' - לתולדות הפולמוס שביניהם בשנים תקל"ב-תקע"ה, מוסד ביאליק, 1990, שאסף וליקט פרופ' מרדכי וילנסקי

הערה לגולשי 'כיכר השבת' מאת כותב המדור ישראל שפירא:

ידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כולל כמובן המחלוקת בין החסידים והליטאים, שגרמה להשביח ולהפרות את תורתם של שני הצדדים עד דורנו. ברור לן שכשיבוא מלך המשיח, יתאחדו הזרמים השונים לעדה אחת קדושה.

"אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא" דרשו רבותינו לרבות תלמידי חכמים, ודי בזה, ומשום מראית עין, נוסיף הדגשה לאלו שאינם מבינים זאת מעצמם: את ההיסטוריה לא ניתן לשנות, וחקר ההיסטוריה התורנית מחייב להביא את העובדות כהווייתן, וידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כמחלוקת הלל ושמאי, וכך גם המחלוקת בין החסידים והליטאים.

אין בדברים המובאים במאמר מלהוריד אף לא במעט מהמעט מכבוד צדיקי הדורות הקודמים, תורתם או קדושתם, ובעתיד עוד נראה, שדעת שתי הצדדים הם דברי אלוקים חיים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
44 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
19
יש רשימה של הרבי הריי"צ שמסבירה את העניין. מכונה "רשימת שמעון הכופר".
ל.מ.
18
מה שהיה היה.... פנינו לעתיד של אהבת ישראל
חני
מהמר על מזרוחניקית
זונדל
17
הגאון פסק שחסידות=מינות. הוא קבע שמייסדי החסידות לא היו תלמידי חכמים כלל!! גם הנודע ביהודה כתב זאת ופסק שהחסידים הם מינים.
יהודה
הגאון פסק שאתה גוי ושמקורך עמלק!@@
העמלקי מכת יוסף קאפח

הצגת כל התגובות

16
אני שואל שאלה פשוטה: הרי כל החסידות הוקמה בכדי לקרב את האנשים ולדאוג לעם ישראל בכללות מול הלומדי התורה שהיו סגורים אז. אבל היכן היום יש קירוב לבבות. 1) חצרות ושוב חצרות של חסידויות שלא יכולים לסבול מי שלא מחסידות שלו וכל שכן ליטאים וכל שכן דתיים לאומיים, וכל שכן מסורתיים וכל שכן חילונים. 2) חילולי ה
RAFI
מי מכר לך את הלוקשים שהחסידות הוקמה "רק" בשביל לקרב אנשים? שנית מה הקשר בין קירוב יהודים פשוטים עמי הארץ, אבל מאמינים באלוקים, ובתורה שבכתב ובע"פ, ולהבדיל כופרים ומחטיאי הרבים, שאסור לכו"ע לפי כל הפוסקים לקרבם, ולאהוב, או לכבדם?? למה אתה עושה סלט ומערבב? "חילול השם" זה אספסוף של בורים שרוצים לשנות
ליטאי פשוט שכותב את האמת לפרצוף הצבוע של
15
טיפת יראת שמים אין בכתבות הללו
ליצנות
אתה טועה. רק מכיוון שהורגלת מקטנות לאמונות כוזבות אז אתה רואה את מי שחונך אחרת ממך כחסר יראת שמים, אבל האמת היא שהבעיה אצלך. האם לא ידעת שגדולי ישראל ראו בתנועת החסידות מינות? האם לא ידעת שמעולם לא חינכונו חז"ל לסגוד לבשר ודם חי וכל שכן מת בבית הקברות? הגיע הזמן שתלמד ותבחן כל דבר לגופו ואל תפריח סס
יהודה
יראת שמיים אתה מחפש פה?? חחח הצחקתני!
לא ליצנות, אלא שקר ורמאות, וצביעות מעוטף
14
מספיק כבר עם העלאת מחלוקות ישנות
ליטאי
13
חסידים לא מכירים גאוני עולם בתורה רק אחד יש להם זה הרבה והשאר הם אפס בשבילם הם ירמסו וידכאו כל מי שלא לרוח שלהם מה להם ולגדלותו הנוראה של הגאון מוילנא נתפלל שבקרוב יחזרו בתשובה אמן
רק רבה
האם הליטאים לא כך בדיוק? ואף יותר גרוע בבחינת אני ואפסי עוד?
איינער
12
עצם זה שהמתנגדים מכנים זה את זה בטבעיות, בתוארים מזעזעים: "מחבלים" "שונאים", זה מספיק כדי לדעת בדיוק מי אתם! כל בן אדם שפוי היה מתבייש ללמוד בפונוביז', או להשתייך לקהילה שמכנים זה את זה בתוארים נוראיים שכאלו!
פונוביז' הישיבה הכי מחללת את השם בכל העו
11
ככה זה כשחסידים נשארים חסידים אנשים לא אוחזים כמה שהקמת החסידות כללה כמויות השמצות לגאון מוילנא ולגאוני עולם ויש שאומרים שאפילו הם גרמו לגאון לשבת בכלא וחגגו כשהו נפטר וכו' וכו'
"מתנגד" עד היום
חח איזה מסכן אתה, אתה מנסה לשכנע את עצמיך או להשקיט את המצפון, על האלימות הידועה של המתנגדים, והכנסת גדולי צדיקי החסידות לכלא, לכן אתה ממציא שכאילו החסידים השמיצו את הגר"א והכניסוהו לכלא, אם היתה בכלל השמצות מצד החסידים, הרי שברור שזה רק אחר שכשל כח הסבל, מרוב רדיפות המתנגדים והחרמות שלהם!
אתה אומלל עד היום, חי בהזיות!
כמדומה שיש לך בלבול בראשך, המתנגדים בווילנה העלילו מרידה במלכות על הבעל התניא (שפירושה שיהודי רוצח בפועל ע"י גוי רב גדול בישראל שבדור אחריו ה'דברי חיים' כתב עליו ומי לנו גדול באחרונים ממנו), על רבי ישראל מרוז'ין שכל גדולי הדור חרדו לעומתו כולל השואל ומשיב כידוע, על רבי מרדכי מטשרנוביל ובניו רי"י מהו
בעערל'ה
יט כסלו מכיר?? משהו מבצבץ לך בזכרון למה חוגגים אתו, תפתח ספר
חבדניק יעעעסססס
חוגגים כי משעמם להם ואין להם מה לעשות 'כל ימיהם כחגים'
חסיד
בווילנא לא לימדו לכתוב בלי שגיאות?
איינער
אל תחיה משמועות...
לך תחקור ותלמד
10
הגאון והנודע ביהודה הורו שחסידות=מינות
יהודה
הגאון והנודע ביהודה הורו שאתה גוי ויינך יין נסך, כיוון שאתה כופר בפסק הרמב"ם (דיעות ו, ב), "להתאבק בעפר רגליהן של החכמים", וכן "להתחבר אליהן בכל מיני חיבור".
משה
לכופר שמכנה עצמו "יהודה", אתה צריך ללמוד לשון הקודש (ממארי יר"ש אמיתי...), לא כתוב ברמב"ם "ללמוד בצמא", זה המצאה של עע"ז כמוך, אלא כתוב (דיעות ו, ב), "להתאבק בעפר רגליהן של חכמים", ואין לך סגידה יותר גדול מזה, (וזה לא סגידה חלילה בתור "אלוה", אלא סגידה בתור ת"ח כבוד התורה, ואתה לא מבין את ההבדל, כי
שפירא תמשיך לסנן תגובות, זה מראה על הרמה
9
ואחרי הכל אתם שואלים למה לא הגיע עדיין המשיח.
משה
8
שמעתי ווארט, למה סיבב הקב"ה שהגר"א שהיה סמל הליטאיות והיראה מכל עבירה, נפטר דווקא בחג סוכות שזה "זמן שמחתינו", ואילו הבעש"ט נפטר דווקא בשבועות שזה "זמן מתן תורתנו"? אלא לומר לך שעל אף שהבעש"ט היה ידוע לעובד השם בשמחה ואהבה, הרי שלא חיסר כלום מלימוד וידיעת התורה, וכן הגר"א על אף שלא היה חסיד, לא ח
ליטאי חסיד
הגה"צ רבי יצחק הוטנר בעל פחד יצחק ראש ישיבת רבינו חיים ברלין זצ"ל אמר זאת
בעערל'ה
7
מה נסגר אתכם? מחפשים בכוח ללבות מחלוקת???? משעמם לכם? חסר נושאים היסטוריים מעניינים.
יענקלה
6
לא נכון,כשמשיח יבוא יהיו כולם חסידים
חיים
5
כתבות תפלות וחסרות טעם
יעקב טוויל
כתבות חשובות מאוד. מגלות איך בתעמולה שיקרית ואלימות הידרדרנו עד היום. גדולי ישראל הכירו את מייסד החסידות וקבעו שהיא מינות.
אברהם
אם תביא מקום אחד, שהנודע ביהודה או הגר"א כתבו בספריהם או אגרותיהם, שחסידות זה "מינות", (לא מה שסופרים מתנגדים כתבו בתולדות שלהם, אלא מה שהם בעצמם כתבו), אתה מקבל אלף.
משה שהחלפת ליהודה, ועכשיו החלפת לשם אברה
4
הקטנים לא יינקו. אז וגם היום זה ריב על מעמדות. ושליטה של חצרות.. חוץ מהגדולים שזה לשם שמים..
יהודי
3
לפי פסק האדמו״ר הזקן גם מחלוקת לשם שמים היא אסורה.
Daniel
הפסק שלו נגד חז"ל. אסור לשמוע לו
אברהם
אל תכתוב פרפרי בטן שלך בהקדמה לתניא הוא כותב מפורש שיש מקום למחלוקות רק צריך לזכור ש'אלו ואלו דברי אלוקים חיים '
איינער
2
בשביל מה אתה מעלה את הנושא, זה נקרא להחזיק במחלוקת, תראה את התגובות, ה' ישמור. למה? זה תורם למשהו? מוסיף? רק רע. בבקשה אל תהיה טיפש ואל תעלה את הנושא כי רוב האנשים פה לא יודעים מה זה להתנגד ומה זה בכלל להיות חסיד ומה דרך החסידות, אז בבקשה... בתודה מראש. ואם חסר לך בפרנסה מהאתר תכתוב על נושאים אחרים
ישראל שפירא
אין להשוות בין דרך המינות לדרך הגאון. המינות השתלטה על המוני בית ישראל תמימים על ידי תעמולה ואלימות
אברהם
אם תביא מקום אחד, שהנודע ביהודה או הגר"א כתבו בספריהם או אגרותיהם, שחסידות זה "מינות", (לא מה שסופרים מתנגדים כתבו בתולדות שלהם, אלא מה שהם בעצמם כתבו), אתה מקבל אלף.
העמלקי מכת יוסף קאפח, חסימת פיות ע"י שפי
מפורש בשו"ת נודע ביהודה חלק יו"ד סימן צ"ג. וכן באיגרת האזהרה של הגאון זתע"א.
אלעזר
כמו לדוגמא אגרת יא באגרות קודש של הרבי מליובאוויטש שנכתבה בעקבות התכתבות בין ר' יצחק דער מתמיד לר"א דסלר.
ל.מ.
1
התגובה של ישראל שפירא בסוף הכתבה, בו אתה כביכול מצטדק שהמחלו' היא לש"ש, ושאתה סך הכל רק "מביא" הסטוריה, אינה כלל אמיתי, כל זמן שאתה מעלה התגובות של הגוי שכותב פה שוב ושוב, שהחסידות זה כביכול מינות ועובדי ע"ז, אם הייתי כותב חלילה שהחפץ חיים וכל גדולי ליטא היו עובדי ע"ז ומינים, היית בכלל מעלה את התג
הצביעות הגדול וחסימת פיות
לשיטת אותו גוי שמכנה עצמו יהודה, חסידים הם עובדי ע"ז, כי הם מקיימים את מה שפסק הרמב"ם (דיעות ו, ב), "ציוו חכמים להתאבק בעפר רגליהן", ו"מצוה להתחבר לחכמים בכל מיני חיבור", ועקב שאותו גוי מתוסכל שבצבור שלו אין כמעט ת"ח וצדיקים, ואין לו איך לקיים את הרמב"ם "להתאבק בעפר רגליהן", לכן הוא פוצה פיו הטמיאה
הכופר מכת קאפח. (סינון לא הוגן!)
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש