ליארצייט של האריז"ל - ה' אב
מהי סגולת האריז"ל - לקבלת התפילות?
האר"י הקדוש מגלה סוד עצום לקבלת התפילות - ושפע ישועות.
למי מבטיח האריז"ל שתתקבל תפילתו?
למי שיש אהבת ישראל! לא קל לאהוב כל יהודי, ואפילו - קשה!
האם אין תנאי אחר לקבלת התפילה? כנראה שלא! מדוע זה כך?
הריני מקבל עלי מצוות עשה של - ואהבת לרעך כמוך!
ברוב הסידורים מובא לפני תפילת שחרית:
"הריני מקבל עלי מצוות עשה של ואהבת לרעך כמוך, והריני אוהב את כל אחד מבני ישראל כנפשי וכמאודי" (מנחת אהרן פארדו, כלל ט אות ה).
איך מצליחים לאהוב כל יהודי? סוד האריז"ל!
איך אפשר לא לשנוא את מי ששונה ממני? ועוד לכבד ולאהוב אותו?
מהם המפתחות להיכלות - הרחמים והישועות?
אומר הבעל שם טוב הקדוש:
שאמירת פרק תהילים לבבי, טרחה בעשיית טובה ליהודי בגשמיות או ברוחניות, ואהבת ישראל, הם: המפתחות שפותחים את כל המנעולים של:
היכלות הרחמים, דלתות - הרפואה, ישועה ופרנסה! שווה?
שווה לאהוב כל יהודי, לטובתך! יודע למה?
שפת ה'אינטרסים' – מובנת לכולם, וקל להסביר בשפה זאת, ומתוך 'שלא לשמא יבוא לשמא', כי - אחרי המעשים נמשכים הלבבות.
הבעל שם טוב הקדוש מסביר מדוע חשוב לאהוב כל יהודי, ואומר:
כל יהודי חוטא במשהו, ונשאר פגם - באיבר שחטא, ולכן:
השכינה אינה שורה עליו, ותפילתו - אינה מתקבלת.
הפתרון לקבלת התפילות - אהבת ישראל!
האריז"ל נותן פתרון: כיצד תפילתך תתקבל, על אף שלא מגיע לך?
יהודי שאוהב כל אחד מישראל, ומכליל עצמו עם כלל ישראל:
מרוויח שכל איבריו הופכים למתוקנים ושלמים, כולל האיבר שחטא בו, כי איבריו נקשרים בכלל ישראל, ויש יהודי אחר, שלא חטא באיבר שהוא חטא, ולכן הוא נכלל בקדושה העליונה:
ותפילתו עולה ומתקבלות כ'תפילת הצדיקים' – ורואה ישועות.
תפילת הצדיק – מה זה אומר?
הקב"ה מתאווה לתפילתם של צדיקים, היא עושה לו נחת רוח ושעשוע, והוא:
לא רק 'שומע' תפילתם, אלא - מחכה, מצפה ותאב לתפילתם!
ולמה זוכה הצדיק בתפילתו? "צדיק גוזר והקב"ה מקיים".
מה שתבקש ותגזור – תקבל!
האם יש עסקה משתלמת יותר מלאהוב את השני, וכל - תפילותיך יענו?
הקב"ה מבקש "והלכת בדרכיו", ואף אם נפגעת מחברך - תספוג עלבונך.
אומר הקב"ה לישראל:
בני, מה אני מבקש מכם, שתהיו אוהבים זה לזה, ומכבדים זה את זה.
ואם בקשתי מידי קשה, אומר הקב"ה:
אני מעדיף להחריב את ביתי, כי אין בני אוהבים זה את זה.
אני בעצמי אעזור להחריב את ביתי, בגלל שפגעתם בילדיי.
מדוע "ואהבת לרעך כמוך" קשור - ל"אני ה'"?
"ואהבת לרעך כמוך אני ה'" – מה הקשר בין תחילת הפסוק להמשך הפסוק?
אומר הקב"ה לישראל, איך שתנהג עם חברך, כך, גם אני אנהג איתך.
וזה בסוד 'ה' צילך' – אומר הבעל שם טוב הקדוש, שמשמים נוהגים עם אדם כמו 'הצל' של עצמו:
כשאתה אוהב את חברך, הקב"ה – אוהב אותך.
כשאתה מתנהג עם חברך בחסד ורחמים, כך הקב"ה - מתנהג עימך.
האם שווה לך? וזה כלל גדול:
"קודשא בריך הוא ישראל ואורייתא – חד הוא" - לא ניתן להפריד בין הקב"ה ישראל והתורה - כולם 'אחד', שאם חסר באחד מהם, לא ניתן להגיע לשלמות.
הזהיר האריז"ל לתלמידיו: "שיהיה ביניהם אהבה גדולה"!
כי עיקר המשכת התורה, הוא ע"י - אהבה וחסד, שהוא בחינת:
השתוקקות וכיסופין דקדושה, שעל ידה זוכים - לקבלת התורה ולכל טובה וברכה.
האם שווה לך להיאנח – על צרת השני?
כמה שווה אנחתך על צרת חברך? אומר הבעל שם טוב הקדוש:
אנחה של יהודי על צערו של יהודי אחר, שוברת את:
כל מחיצות הברזל של – המקטרגים!
יהודי ששמח בשמחת יהודי אחר, תפילתו עולה ומקובלת אצל ה' יתברך:
כתפילת רבי ישמעאל כהן גדול, בעת שנכנס - לקודש הקודשים
שווה?
מוסיף הבעל שם טוב הקדוש, שכל יהודי:
יקר לקב"ה, וחשוב אצלו - כספר תורה.
יעוד שונה לך ולי – איך נהיה דומים?
לכולנו יש מטרה משותפת:
לרומם ולהגדיל, את כבודו ומלכותו של הקב"ה בעולם.
כל יהודי ירד לעולם למלא תפקיד ושליחות אחרת, וקיבל את הכלים המתאימים לייעודו, ושאיפת כל יהודי לעשות רצון ה', ולשמח אותו, כי:
כל יהודי הוא 'עבדו' של מלך העולם – הקדוש ברוך הוא!
וכל 'עבד' מעבדי המלך צריך לשמוח, כשאחד מעבדי המלך משמחו.
מה מערכת היחסים בין עבדי המלך?
האם עבד אחד מתחרה - בעבד השני? או יתכן, שעינו צרה בעבד אחר שעושה נחת רוח למלך? או שהוא צריך לשמוח, במי שמשמח את המלך?
האם המלך שמח במי שרואה בחסרונם של עבדי המלך, ומדבר ברעתם?
והאם המלך ירצה למלא את משאלות ליבו?
או אולי... מקפיד עליו, שאינו אוהב את בניו אהוביו?
את מי אתה אוהב – את עצמך או את המלך?
יש עבד – שאוהב את עצמו, ויש עבד – שאוהב את המלך.
תבדוק, מה מניע את מעשיך? טובת עצמך או טובת המלך?
עבד שאהבת המלך בליבו, ישמח בשמחת המלך:
ויכבד את כל עבדי המלך, כי זה - רצון המלך!
ומי שעינו צרה ב'עבד' שמשמח את המלך:
הוא לא אוהב את המלך! ונראה שהוא אוהב - את עצמו...
אולי לא אהבת המלך - מניעה אותך?
כל אחד מעבדי המלך, ישאל את עצמו:
היתכן שלא אשמח במה שמשמח את מלכי?
שאקנא? או שיהיה לי עין צרה, או שאדבר ואשמיץ אתעבדי המלך?
היתכן, שחשוב לי, שהמלך יהיה מרוצה רק ממני?
והשאר – לא מענין אותי? הלזה יקרא – עבד המלך?
במי מתפאר המלך? ומי – אהוב עליו?
המלך שמח במי שמעשיו מוכיחים: שהוא שמח בטובת המלך!
והמלך מבקש מעבדיו:
שתהיו אוהבים ומכבדים זה את זה...
חומר למחשבה...
יהי רצון שזכות האר"י הקדוש - רבי יצחק לוריא בן רבי שלמה אשכנזי תגן על כל עם ישראל, ונזכה לאהוב אחד את השני אהבת חינם, שתביא במהרה את משיח צדקינו ברחמים, אמן!
לע"נ מינה יונה בת אברהם אליהו.
הצגת כל התגובות