כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

על איזה מנהג כתב רבי שלמה פישר שהוא "רע ומטופש"?

"תנוח דעתך ואינך צריך להצטער על ביטול המנהג הרע והמטופש", כתב הגאון רבי שלמה פישר זצוק"ל לאדם ששאלו לדעתו על ביטול המנהג שנהגו אמותיו לאחר החתונה (מאמר)

| 61 | כיכר השבת |
הגר"ש פישר זצ"ל בישיבת איתרי
הגר"ש פישר זצ"ל בישיבת איתרי (צילום: באדיבות המצלם)

פרק ב': מפורסם מנהג תגלחת שער ראש הנשים שהיה נהוג לפני השואה אצל חלק מנשות גליציה והונגריה ואף חלק מפולין. בימינו המנהג נפוץ אצל חלק מהקהילות בעיקר הישוב הישן בירושלים, תולדות אהרן, אברהם יצחק ועוד.

נשתברו הטעמים והנימוקים בטעם מנהג קדוש זה. יש שאמרו שמדובר בחשש של סחיטה מהשערות בשבת קודש. היו שהתנגדו, כהמקובל רבי יהודה פתייה זצ"ל (מנחת יהודא ס' כ') שכתב בשמו של האריז"ל (שער המצוות פרשת קדושים): "שהאשה אינה מגלחת ראשה, ואדרבה מגדלת שער ראשה כנודע, כדי להשאיר שורש אל הדינים".

ברם, הפוסקים שמצדדים בגילוח, מסיקים שדבריו החמורים של האריז"ל נאמרו בדווקא בתער. בשו"ת 'שואל ומשיב' לגאון רבי יוסף שאול נתנזון הזכיר בדבריו את החשש של 'לא ילבש' והתבטא בחריפות כנגד מנהג זה.

יש שאמרו שהמנהג החל על ידי ועד ארבע ארצות, וכבר בתקופת הגאונים הובא על "עונש" גילוח הראש לאישה.

לכבוד הטקס, בפעם הראשונה בחלק מהמשפחות נערכת סעודה הנקראת "שלייער ווארמעס" (ארוחת הצעיף), בה מעניקים לכלה מתנות המכונות "פאלאדנע". מסופר שביום אחרי החתונה של ר׳ יודיל ע״ה סלונים בא המחותן לר׳ מוטיל ז״ל וביקש מתנה להכלה על גילוח אמר לו ר' מוטיל: "איך האב דיר נישט געהייסען" - אני בקשתי זאת?".

חשיפה ראשונה של מכתב מאת הגאון רבי שלמה פישר זצוק"ל בעניין זה.

להלן מכתבו המלא של הגר"ש פישר זצוק"ל, שנכתב ככה"נ מאת אברך שבבית אבותיו (אמות אמותיו כמובן) נהגו את מנהג זה, והוא וזוגתו, התלבטו האם לנהוג כן, והוא שאל את הגר"ש פישר שיחווה את חוות דעתו ההלכתית.

ממכתבו של הגר"ש פישר זצוק"ל (ההדגשות לא במקור), אנו למדים את דעתו אודות מנהגים ללא מקור אותם כינה גהנום.

"ב"ה שוכ"ט

"תנוח דעתך ואינך צריך להצטער על ביטול המנהג הרע והמטופש (שלכל הדעות אפשר להמליץ עליו מליצתו של ר"ת מנהג אותיות גהנם) לגזוז הנשים הנשאות שער ראשן, דבר שהוא נגד הדין ונגד השכל והוא צער גדול מאד לנשים כידוע.

"בגמ' עירובין ק ב אשה מגדלת שער כלילית וברמבם בפי"ב מהל' ע"ז ה"י שאסור לאשה לגלח ראשה כאיש ובגמ' נזיר כח ב' אי אפשי באשה מגלחת. והנה הנשים המגלחות לובשות פאה נכרית בצאתן לחוץ ואילו בבית הן מנוולות לבעליהם היפך דין תורה. וכבר כתב רש"י בחומש פ' ואתחנן (ד' ט)' כשתעשום על אמיתותם תחשבו חכמים ונבונים ואם תעוותו אותם תחשבו שוטים.

"והנה הספרדים הם נוהגים ע"פ קבלה בכל הדורות יותר מן האשכנזים והם בקיאים הרבה יותר מהם בחומרות הקבלה ולא עלה אף פעם בדעתם לעשות כדבר הרע הזה להיות אשה גוזזת שער ראשה. ואם נתבטל יש לשמוח ע"ז ולא להצטער.

"שלמה פישר".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
61 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
27
ה״שואל ומשיב״ אומר שחיפש בכל התורה מקור למנהג ולא מצא אלא- ״ ויספר המן לזרש אישתו״
26
מה עם אל תיטוש תורת אמך?? אף רב לא יכול לבטל מנהג קדום וקדוש
יש מנהגים חדשים וקדושים. יש מנהגים קדומים וטמאים. ויש מנהגים מטופשים. ואף אחד לא יכול לכפות את העדפותיו החולניות על זולתו. ובאשר ל"אל תיטוש", זה פסוק במשלי המדבר על מסורת תושבע"פ. מה לזה ולמנהגי עמארצות מטופשים?
'אל תטוש' חל רק ש... אם האמא הולכת בלי גרביים, ואו ומגלה חצי משערות ראשה, אזי חייבת הבת להמשיך במסורת זו..... ואנשים כאלה מחליטים איזה מנהגים קדושים ואיזה טמאים ואיזה מטופשים... וד''ל...
25
איש הדעת, בקיא בכל חדרי ומרחבי התורה שהשיגה בכשרון עילאי ובעמל מבהיל.
רוב המקורות שהוא הביא מוכרים לכל תלמיד ישיבה. ותימה גדולה היא שאדמורים לא מכירים גמרא מפורשת.
תמיהה? לא לי

הצגת כל התגובות

24
המנהג קיים גם כיום בסאטמר וצאנז
23
למגיב 9 ולעוד מגיבים מצומצמי האופקים: א, מרן זיע"א לא קורא לבטל מנהג חלילה, מי שיש בו קצת 'הבנת הנקרא' מבין שהשואל מצטער מכך שאינו יכול לקיים המנהג של אמותיו אצל אשתו שכנראה לא באה ממקום זה, ועל כך כותב לו מרן שתנוח דעתו ואין לו להצטער אם המנהג הזה מתבטל אצלו שלא לרצונו, ומעודדו בכך שאין זה מנהג נכו
22
ובשו"ת יביע אומר קרא על זה "ויספר המן לזרש אשתו"
איפה?
זה לא ביטוי שלו. זה של השואל ומשיב.
זה כבר מופיע בשו"ת שואל ומשיב להגר"ש נתנזון זצ"ל
סבתי ע"ה הייתה מגולחת עוד מגליציה וגם פה בארץ הקודש עד סוף ימיה. ומה שלא נהגו כן בגלילות הספרדים לפי שהם נטו מן הדרך לפי הוראת זקן ה"ה מרן בן איש חי זיע"א אשר רבות חלק עליו ביביע אומר שם
21
למה להביא ראיה מגמרות? הנוהגים במנהג הזה אפילו מקרא לא שנו. דברים כ"א, יב. רמב"ן שם: "ותגלח את ראשה שהוא נוול גדול" יכול להיות שבעבר חששו שהנשים לא תטבולנה כראוי כי רבו עמי הארצות ולא הייתה תאורה בלילה והבלניות לא יכלו לעקוב אחר הטבילה אז עשו "עת לעשות לה' הפרו תורתך" ומכאן הגיע המנהג הזה שהיה לשעת
על מי אתה אומר ' אפילו מקרא לא שנו' ? על החתם סופר זיעוכי''א? על כל שאר גדולי ישראל מוועד ארבע ארצות שהתקינו תקנה זו בדם וביזע? על גדולי ישראל זצ''ל של הדור הקודם שהחזיקו במסירות נפשר תקנה ומנהג קדוש זה ולהבדיל גדולי ישראל רבנים ודמורי''ם יושבי על מדין שיבדלחט''א
אתה עמרץ רציני-עדיף שתשתוק ''גם אוויל מחריש חכם יחשב''
20
א. זה לא ש 'יש טוענים' שזה תקנת 'ועד ארבע ארצות אלא כל מי שיקרא את ההיסטוריה יודע שכך הוא תקנת ועד 'ארבע ארצות שקיבלו אליהם ועל זרעם 'כל גדולי ישראל' מהועד של ארבע ארצות, ומי לנו גדול כמרנא החתם סופר זיעוכי''א שכתב שאשה אשר תציית למנהג תזכה לבנים כשרים והוסיף בפ''ק 'ומכלל הן אתה שומע לאו. ב. זה לא '
הכתבהה לא נוטה לשום צד, יש פה ציטוט מדויק של אחד מגגאוני הדור שחיו בדור האחרון. זכיתי להיות מתלמידיו בישיבת אתרי. מנהג שנוגד את ההלכה דינו לעבור מן העולם, וודאי כשזה גורם לנשים בזיון נורא!
חוץ מה'ציטוט המדויק' יש עוד כמה דברים המסולפים ונוטים לצד מסוים ובפרט שיש כמה דברים שאים בינהם לבין המציאות ולא כלום, אם תדייק, אגב יש הרבה מנהגים ש'מצערים' כמו ברית מילה, טהרה, אכילת חמץ, תוספות שבת, ועוד ועוד, ואוי להם להמזלזלים ב'מנהג ישראל תורה' ועל כגון דא אמרינן הזהרו בגחלתן, וגם אל תטוש תו
חוץ מהמכתב וה'ציטוט המדויק' יש בכתבה כמה דברים נוטים שקריים ומסולפים, אתה מחליט מול החתם סופר ועוד גדולי ישראל איזה מנהג יעבור מהעולם... רח''ל... עפ''ל
אני גם מוחה על זלזול במנהג אלפי ישראל רבבות תלמידות סמינר ובפרט בדרך סנז המסורה לנו מרביה"ק זיע"א. ידוע שכל מי שזילזל ח"ו במנהגי ישראל כמו שידוע בקובנא במזמור ראש השנה, חלילה סרו מן הדרך, ונעשו צאצאים מזרוחקנים וכדו'
אפשר מקור לחתם סופר?
לא צריך מקור על דבר שידוע שאלפי אלפים ההולכים בדרכו של מרן החת''ס זי''ע וכל אחד יכול אשר 'קצת יודע היסטוריה ואפשר לקרוא בספרי דברי הימים, ודבר זה מהחמורה שבחמורות עד שכמעט שיקול מרכזי היכול לעיתים קרובות לבטל שידוך - הנ''ל כמובן לעדות יוצאי הונגריה וכל המקומות שהזכרתי, אשר אוחזים במנהג אבותיהם ואמות
אם הגר''ש פישר אומר ''רע ומטופש'' אז זה רע ומטופש.
19
אינני מבן את הנידון זה ברור שהמנהג הוא קדום ולפחות חלק [גדול] מגדולי ישראל לדורותיהם החזיקו במנהג וחיזקו אותו אם הגר"ש פישר זצ"ל חלק עליהם, זה אולי שסבר שהסיבות של פעם אינם רלוונטיות להיום אינני בקי בסיבות של פעם [והכל רק מפי השמועה] ולכן קשה להצדיק או לצעוק על הגר"ש זצ"ל
18
Weiss guy
17
לר'שלמה פישר היה שכל ישר מאוד
16
היה הכי גדול שהיה פה ב 100 שנים האחרונות
15
לא פוסקים הלכה כרבי שמעון רק במקום שנכתב בשם רבי שמעון. במקום שנכתב רבי שמעון בר יוחאי פוסקים כמותו כמ"ש בית יוסף בשר וחלב ובדרכי משה ע"ש. ובספר בן יוחאי כתב שקודם מערה נקרא רבי שמעון. ואחרי מערה רשב"י וא"ש. ועיין מש"כ שער רול הקודש וכו
'לכאורה' החת''ס וכל שאר גדולי ישראל הנוגים במנהג קדוש זה גם ידעו את מה שאתה יודע ....
14
האם זה הוא שבאים אליו הרבה מזרוחניקים?
אני מציע לך לא לדבר בלי לדעת,זה אווילי. מדובר כאן באחד מגדולי תלמידי החכמים שקמו בדורות האחרונים-הסטייפלר כינה אותו ''מופת הדור''. וכן-היו כמה מזרוחניקים תורניים שהכירוהו כי בענוותנותו הסכים למסור שיעורים קצת בבית אל, והייתה פעם שהגיע למרכז הרב ביום ירושלים (רק אחת כי היה שם איזה מעשה ואכמ''ל)
ישיבת איתרי זה מיזרוחניקים? זה שאנשים 'ונשים' הולכים ללא גרביים משום ' אל תטוש' או אולי בשביל 'לא לצער את בנות ישראל...
חנה קהת היא הבת שלו.....
אכן..לאינטליגנציה יש בסיס גנטי-וחנל'ה אינטליגנטית בטירוף-גם אם לא תסכים אם דעותיה
מה עדיף? איזה באבע יענטע מגולחת שאוכלת קניידלאך כל היום??
איזו הערה מרושעת ומטופשת (מעבר לרמיזה המכוערת לחנה קהת עצמה). מה לזה ולנושא הנדון? ומי היו בניו ובני בניו של הרב שך? ומי היה נכדו של משה רבנו? וכמה רבנים גדולים במזרח אירופה שבניהם היו ראשי הקומוניסטים והייבסקציה? מעניין כמה מהגולשים כאן יודעים שקרל מרקס שר"י הוא מצאצאי רש"י...
מה יש לך נגד קרל מרקס מה הוא עשה נגדך או נגד מישהו אחר תלנוד קצת היסטוריה... הוא היה הוגה דעות בלתי מוכר עני ואביון שחמישים שנה אחר מותו הקומוניסטים השתמשו ברעיונותיו להרעיב מליונים
13
אם אולי אמרה הגאון לאיזה צורך שעה, הס מלומר שביטל ואף חירף למנהג ותיק שהוזכר ואף נומק על ידי הנצי"ב מוולוזין בספרו העמק שאלה פ' אחרי (קע"ד).
12
חשוב מאוד להפסיק לצער בנות ישראל. ומי יודע כמה מכשולות של פריצות ושלום בית יש בגלל תקלה זו. בגמרא כתוב שהאיש יכול לעכב את אשתו מלגלח את ראשה. בהכרח שזה לא מנהג קדוש על דעת הגמרא חז"ל. ג.ה.מ. מירושלים
11
חזק וברוך
10
לכל המגיבים נגד הנ''ל-מי שלא הכיר את ר' שלמה לא יכול לדבר, זה ישמע אווילי בד''כ , מאחר שמדובר בגדול הת''ח בדורות האחרונים בגאון אדיר צדיק קדוש וטהור בעל ענווה שאין כמותה ומאידך תקיפות הדעת ובעל עצמאות ביקורתית שאין דומה לה, ומכאן הלשון הקצת חריפה של ''רע ומטופש'' שכ''כ נבהלתם ממנה. וצריך לדעת שאם ר'
9
איש ספר
8
בזמנו אמר לי אחד האדמורים דברים חריפים נגד גילוח האשה, והוא הביא ראיה מיפת תואר שצריכה לגלח שער ראשה בכדי להתנוול
לא צריך אדמו''ר כשיש את ר' שלמה
7
בררתי הנושא אצל חסידים ואמרו לי שתי סיבות: בתיקו"ז מובא ששיער אשה מעורר דינים, בפרט כשעלול לבצבץ חוצה. ב) שיער מצוי תדיר שנדבקים-נהדקים בו אלמנטים זרים כמו קשקשים וכינים, וקשה לחטא השיער באופן מוחלט ויסודי, ואם אשה תטבול כך, לא עלתה לה טבילה.
6
ברוך ה שיש לנו גדולים
5
זה נכון. אבל לא צריך להגזים. אישה שטוב לה עם זה לא צריך לעקור ממנה את התמימות. הנה רבי שלמה זי"ע שהלך עם האמת שלו שילם מחיר בבית פנימה. בדור שלנו כולנו על כביש סואן. בכביש תהיה חכם ולא צודק.
4
לכל האוחזים הדק היטב במנהגים קדומים - לא כל מנהג הוא מנהג שמקורו בקודש
3
יש האומרים שהמנהג נועד להניע גויים מלטמא את נשותיהם, ואם כן באמת אינו שייך היום.
2
לידיעתכם ר"שלמה פישר זצל גאון הגאונים שהסטייפלער היה קם לכבודו ,ור"שלמה זלמן היה מתחשב בדעתו בבפסקיו, אדם שיגע בתורה, בצורה מבהילה,והרביץ תורה לאלפי תלמידים, אדם שמי שהכירו,ידע שכמותו וכמו מרן שר התורה,לא היו שיכים לדור הזה כלל,לחלוק עליו מבהיל
1
מי שמך? האם גדולי ישראל החסידים, שנהגו על פי הקבלה, לא ידעו מה שהוא יודע?
תקרא את התשובה... חז"ל דברו על זה, המקובלים הספרדים לא היה אחד שהזכיר דבר זה (ואפילו ההיפך) רק האדומרי"ם יודעים? האמוראים התנאים ? כולם בטילים לרבי... איך כתב המהרש"ל? ראיה שלא הולכים לפי הזוהר נגד הפשט, שהרי לא פוסקים הלכה כר שמעון בכל מקום על אף הגילויים שלו
ישנם גזירות שלא היו בזמן חז"ל, וניתוספו ע"י הגאונים, הראשונים, האחרונים האם הם בטלים ומבוטלים. האם ידוע לך המעשה למה הרמ"א (שעליו נאמר ובני ישראל יוצאים ביד רמה) כתב ורבים נוהגים כן, וכן נהגו. אני שייך למגזר שמאד מקפידים על גילוח, ואומר לך, שמי שנלחם על המנהג כמו אריות, הן הנשים עצמן, הן לא מסכנות ו
החתם סופר זי"ע לא היה אדמו"ר (היה יקה מפרנקפורט)
לא. הרב פישר כמו אחיו הגר"י היה בקי וגדול מכולם
היה בקי יותר מהחתם סופר זי"ע?
יש מצב,מי שמכיר יבין..אבל לא עושים השוואות בין הגדולים
יש מצב-ליודעי דבר בלבד.
כנראה שלא.
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש