כיכר השבת

מאמר ליארצייט

מה הקשר בין הגר"ח לרבי אלימלך מליז'נסק

המוני עמך בית ישראל, יציינו הערב את יום פטירתו של רבי אלימלך מליז'ענסק • ורד שאלתיאל משרטטת ביד אמן, את הקשר בין מרן שר התורה זצ"ל לרבי אלימלך | מאמר (חסידים)

| 5 | כיכר השבת |
מרן הגר"ח לצד קברו של רבי אלימלך זי"ע
מרן הגר"ח לצד קברו של רבי אלימלך זי"ע (צילום: דוד זר)

ליארצייט של רבי אלימלך מליזנס'ק – כ"א אדר

כיצד צדיק הדור מעלה את כלל ישראל?

רבי אלימלך מליזנס'ק עונה בפרשת 'שמיני' על השאלות: מה הנהגתו של הצדיק? כיצד הוא חי מתוך שליחות? ואיך הוא מעלה את כבוד ה' בעולם?

פרושו של רבי אלימלך מליזנס'ק לפרשה, מתאר את דמותו והנהגתו של רב חיים קנייבסקי זצוק"ל – עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים – בקרוב ממש

מהי הנהגתו של הצדיק?

"הולך תמיד בדבקות, ודבוק בעולמות עליונים" – כך מתוארת דמותו של הצדיק ע"י רבי אלימלך מליזנס'ק, וממשיך:

"כל רצונו של הצדיק, להגדיל ולרומם את כבוד ה' בעולם".

ו"מחמת שתשוקתו תמיד על - טובת ישראל" ומאהבתו להם, הוא רוצה לחברם לקב"ה, במטרה:

"שייטיב להם ה' יתברך, בכל מיני - שפע וברכה".

אומנם, הצדיק רוצה להתעלות במעלות התורה, אך:

הוא מוכן לרדת ממדרגתו ודבקותו עבור - כלל ישראל!

וזה נלמד מהפסוק: "וישא אהרן את ידיו אל העם".

חיבור הצדיק לכלל ישראל, מעורר - לעבודת ה'

הרמב"ם כותב, שאחת לכמה דורות, הקב"ה מוריד לעולם נשמה שיכולה לעזור לכלל ישראל, לסלק מהם את המסכים שמבדילים בינם לבין הקב"ה, להאיר את עיניהם, ולהעלותם למקום גבוה יותר.

השבוע בלוויה, ניתן היה לראות את הציבור המגוון שהגיע לחלוק לצדיק את הכבוד האחרון, מתוך אהבה וחיבור לצדיק.

כל מי שזכה להתקרב לגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל, הרגיש את שפע האהבה שקרן ממנו, מה שגרם לחיבור מידי, ורצון לנהוג כפי דבריו.

הנהגת הצדיק – מעלה את כבוד ה' יתברך

אומר רבי אלימלך, כשרואים את התשוקה והתאווה של הצדיק, להיטיב עם כלל ישראל, נכנס בלב ישראל:

"יראת ד' ואהבתו שכולם נתעורר לבבם לעבודתו יתברך שמו".

אם יוצא חיזוק – שווה להשקיע! בלוויה, סיפר בנו של רב חיים שראה שאביו הפסיק למסור שעור בירושלמי, וכששאל את אביו - מדוע? ענה רב חיים, כי הכנת השיעור גוזלת זמן, שאל הבן: בכמה זמן מדובר? וענה: 5 דקות...

ומצד שני, הנהגתו הייתה: להשיב על כל המכתבים שקיבל, בטענה:

שאם יצא מזה חיזוק, שווה לבזבז זמן... שווה להשקיע...

העלאת כבוד ה' ע"י חיבור לכלל ישראל

הצדיק אינו מבקש את טובת עצמו, כל רצונו להגדיל ולרומם את כבוד ה', ושכלל ישראל יכירו ויעבדו את ה' יתברך.

למטרה זאת, הצדיק מוכן לרדת קצת ממדרגתו, כדי לקשר ולקרב את הציבור לעבודת ה', וזה נרמז בפרשה במילים:

"וירא כבוד ה' אל - כל העם" – כל העם דייקא...

כיצד הורדת השפע ע"י הצדיק מעלה את כבוד ה'?

כיצד יתכן - ש"כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא"? ע"י הנהגת הצדיק.

כל מי שהגיע לבקש ברכה מהצדיק - התברך בו"ה וזכה לישועה, שהיא: הורדת השפע, ואומר רבי אלימלך מליזנס'ק, שהצדיק נקרא:

'כל' - כי הוא משפיע טובה וברכה - ל'כלל' ישראל.

הורדת השפע גורמת לכלל ישראל - להתעורר לתשובה, ולהתקרב לה' יתברך.

ההתחברות לצדיק, גורמת לאדם להתבונן במעשיו, ולעורר רצון ללמוד מהנהגתו, והלב מתעורר לחשבון נפש, ומקבל כוחות להתחזק בלימוד התורה וקיום המצוות.

יראת השמים של הצדיק מביאה - להכנעה

בפרשה רואים שאהרן הכהן נהג בהכנעה גדולה, והיה בוש וירא להתקרב למזבח, כי חשש מנדנוד הכי קל של עבירה, ולכן, משה רבנו היה צריך לומר לאהרן הכהן: "קרב אל המזבח" – כי מחמת הבושה, לא התקרב מעצמו.

הנהגת אהרן הכהן הכניסה ללב ישראל הכנעה, שחיזקה בליבם את היראה והאהבה.

התעוררות הלב מראית - מעשי הצדיק

ניתן לשמוע סיפורים, ולראות תמונות של הגאון רב חיים קנייבסקי זצוק"ל, כגון: איך הוא חיכה בתחנת האוטובוס עם הרבנית, ויושב ולומד, והרבנית קוראת תהילים, וזה - תמונה אחת שווה לאלף מילים, שהיא דוגמא אישית לכלל ישראל.

רבי אלימלך מתאר את יראתו של אהרן הכהן להתקרב למזבח, וכאשר כלל ישראל ראו את יראתו, אמרו לעצמם:

"אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר"?

הדבר גרם להם - להרהורי תשובה...

"קרב למזבח" - הכבוד שראוי לצדיק

משה רבנו רואה שהנהגתו של אהרן הכהן היא בהכנעה ובענווה, ואומר לו: "ואם כן, אתה הוא - הצדיק השלם הראוי ליקרב למזבח".

אתה הראוי לתפקיד - ליקרב למזבח, אתה ראוי לשמש בקודש, כמו שכותב רבי אלימלך: "שכך הוא ראוי לצדיק - להתנהג בעבודתו יתברך שמו".

"וזהו ויקרב אהרן אל המזבח" – בכל פעם שאהרן הכהן היה צריך ליקרב למזבח, היה מרגיש בושה והכנעת הלב, והיה מוצא חסרונות בעצמו, והיה: "מחשב תמיד שצריך למזבח כפרה" ולכן, היה ראוי - לשמש בקודש.

הנהגת הצדיק מביאה להתעוררות – כלל ישראל

כשרואים שצדיק שלא חטא, נוהג - בהכנעת הלב, אומר ה'נועם אלימלך':

"נשבר לבם בקרבם, ומוסרים נפשם ודמם - לעבודתו יתברך שמו".

וכך ישראל לומדים מדרכי הצדיק, ומוכנים גם הם למסור נפש עבור התורה והמצוות, עד שמוכנים להקריב את דמם, ומפרש רבי אלימלך שעל זה נאמר "ויקריבו בני אהרן את הדם אליו":

"שע"י הצדיק - מקריבים דמם לו יתברך שמו".

ומכאן לומדים את מעלת הצדיק - שיכול לעורר את כלל ישראל:

עד כדי שיהיו מוכנים - להקריב את דמם עבור ה' יתברך!

הצדיק מעלה את מסירות הנפש – על קרנות המזבח

מה הצדיק עושה עם מסירות הנפש של כלל ישראל?

"ויטבול אצבעו בדם", אומר רבי אלימלך:

"רמז, שהצדיק מעלה את הדם של מסירת נפשם, על - קרנות המזבח"

ומפרש שהמילה קרנות מלשון:

"גדולה ושררה, שפועל בזה לדבר - גדול מאד".

"ואת הדם יצק" – הצדיק יוצק את 'דם' נפשם, מסירות הנפש של כלל ישראל: על 'יסוד המזבח' – ונעשה מהם יסוד לעולם.

מהו השכר על - מסירות הנפש?

הנהגת ישראל במסירות נפש ובהכנעה, מתוארת במילים: "אדם ובהמה".

מפרש רבי אלימלך: "אלו בני אדם, שמשימים עצמם - כבהמה" כמו:

"דהצדיק מכניע ומשפיל עצמו - כבהמה" וע"י זה:

"ישראל מנצחים את אויביהם".

ומסכם, כאשר עבודת הצדיק היא דוגמא לכלל ישראל:

"ע"י זה כללות ישראל - נגבהים ומתעלים", והבן! ('נועם אלימלך', פר' שמיני).

"ונשגב ה' לבדו" – העלאת כבוד ה'

הרב דב קוק אומר שהגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל הוא 'עץ החיים' שלם בתורתו ויראתו, וכשעלה לגנזי מרומים, השאיר מניצוצות היראה, וכל מי שמתחבר אליו ולתורתו, יכול לדבק בניצוצות קדושתו, ולהדליק בליבו את אש יראת ואהבת ה', ואשרי הזוכה.

ועל רבי אלימלך מליזנס'ק אומר הרב דב קוק שליט"א, שכאשר הוא היה מתחיל להתפלל, כך האיכרים הרוסים שהיו במרחק והיקף של כמה קילומטרים, היו אומרים: 'עכשיו הרבין הקדוש התחיל להתפלל'...

פרושו של רבי אלימלך מליזנס'ק על הפרשה, מתאר את הנהגתו של הגאון הצדיק רב חיים קנייבסקי זצוק"ל, והוא – גילוי והעלאת כבוד ה' יתברך.

החיבור בין שני הצדיקים מוכיח, מהי גדולת צדיקי כל הדורות, עד הדור שלנו, עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים בקרוב, כבר אמרנו?

שיזכה לראות פני משיח במהרה בימינו, אמן.

לע"נ בעל ה'נועם אלימלך' רבי אלימלך בן רבי אליעזר ליפמן ומיריש מאניפולי, זכותו תגן על כל עם ישראל, נזכה לראות את משיח צדקנו במהרה בימינו, אמן.

תוכן שאסור לפספס
5 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
2
ורד שאלתיאל. אין שום משוואה בין הרבי אלימלך לבין שר התורה. רבי אלימלך לא אמר אף פעם שמי שישמע לקול רבותיו הוא ממשנאי ה'. או בהמות על יהודים. או זקן ממרא על צדיקים שחלקו עליו וכו' וכו'.
הפוך על הפוך
עציץ עלוב טיפש. מתי תחזור בתשובה...
אחד
דבריך לו מובנים, ובכל מקרה, מי אתה ואני שנעביר ביקורת על ענקי התורה??? תמוה בעיני
כל הצדיקים קדושים
1
למה קשה לך לחבר בין שני גדולי תורה? כוחנו באחדותנו
רק אחדות תנצח
למה קשה לך לשמוע את האמת?... כן היה צדיק ומתמיד גדול, אבל האם מה שמגיב 1 כתב לא נכון?
קבל האמת !
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש