כיכר השבת

בעיון וביגיעה

הצצה לשיטת הלימוד של הרבי מסאדיגורה

האדמו"ר מסאדיגורה נשא דברי חיזוק והדרכה לבחורי החסידות, במהלכם סיפק הצצה נדירה לשיטת הלימוד ודרכי הלימוד וההתמדה כפי שהוא מצפה מהבחורים; מיוחד (חסידי)

| 31 | כיכר השבת |
הרבי מסאדיגורה
הרבי מסאדיגורה (צילום: ללא קרדיט, באדיבות המצלם)

האדמו"ר מסאדיגורה נשא דברי חיזוק והדרכה לבחורי החסידות, במהלכם סיפק הצצה נדירה לשיטת הלימוד, כפי ההסתכלות שלו, ועל דרכי הלימוד וההתמדה כפי שהוא מצפה מהבחורים, חברי החבורה דסאדיגורה.

בתחילת דבריו אמר הרבי כי המחשבה שתכלית הלימוד הוא עצם ריבוי הידיעות, מבלי להעמיק ולהבין את הנלמד בטעות יסודה. הרבי הוסיף ואמר כי "יש השואלים, מדוע בתקופה שלפני המלחמה היו בכלל ישראל 'ש"ס אידן' (יהודים רבים שידעו את הש"ס. ש"ש), שהש"ס כולו היה חקוק במוחם ולבם, ואילו בדורנו אין רבים שאפשר לקרוא להם בתואר מיוחד זה?".

התשובה לזה היא, אמר הרבי: "שבדורות העבר היו יהודים שהשקיעו מוחם ולבם ונפשם בתורה הקדושה, תוך שהם נהיו מקושרים לתורה בכל נימי נפשם, כאשר גם כששכבו על מיטתם, היתה כל מחשבתם נתונה ושקועה בלימוד התורה, כך בדרך זו הם צמחו והתעלו בלימודם, עד אשר זכו לבקיאות מופלגת בכל מרחבי הש"ס".

האדמו"ר המשיך בדבריו והביא דוגמא מעבודת התפילה, שבה לדבריו מהות התפילה היא הדבקות וההתקשרות להקב"ה, ולא רק ההימצאות בבית הכנסת בשעת התפילה, כך גם בלימוד התורה, מי שעוסק תמיד בלימוד התורה ושקוע בעיונה בכל כוחו, כתוצאה מכך הוא אכן יגיע גם להספק גדול בידיעת כל מסכתות הש"ס.

בשלב זה עבר הרבי לדבר על מסלולי המבחנים השונים הקיימים בעולם הישיבות ואמר כי הדרך שבו קובעים היום מסלולים שונים למבחנים על החומר הנלמד, זהו בוודאי דבר טוב שמסייע לכל אחד ואחד לקבוע לעצמו את סדר הלימוד, אך יש לדעת שהעיקר הוא שירצה האדם בכל לבו ונפשו לזכות ולהיות תלמיד חכם, משום שאם אין לאדם את הרצון להיות תלמיד חכם, גם אם יעשה מסלול מבחנים כזה או אחר, הוא לא באמת יזכה להתעלות ולהגיע למטרה.

בהמשך דבריו המשיך הרבי והסביר לבחורים את שיטת לימוד הגמרא בעיון, תוך שהוא מסביר כי לפעמים בחור יכול לחשוב בדעתו מה התכלית בכך שהוא מתייגע בלימוד דברי האחרונים וראשי הישיבות, ועוד יותר מה התכלית בכך שמתייגע בהבנת דברי המהרש"א בבירור שיטת התוס' וכו'?

אולם האמת הסביר הרבי, "היא שמחשבה שכזאת יסודה בטעות מוחלטת בהבנה הנכונה מהו הדרך בלימוד התורה. מחשבה שכזאת נובעת כתוצאה מכך שאין יודעים מהו העיקר באופן הנכון של דרך לימוד התורה".

אופן הלימוד צריך להיות בהשקעת עמל ויגיעה, וללמוד את סוגיית הגמ' במתינות עד שיבין הכל בבהירות - זהו צורת לימוד העיון, והיא הנותנת לסדר הלימוד שנקבע בישיבות הק', כשלומדים מסכת ב"מ כל אחד מרגיש את הקושי בהבנת הסוגיות, ולכן קל יותר לקבל הדרכה נכונה באמצעות מסכתא זו, יותר ממסכתות קלות יותר ללימוד כמו תענית ומגילה.

לסיום דבריו אמר האדמו"ר כי כשמעמיקים להתבונן מדוע ישנם בחורים שמוצאים את סיפוקם בלימוד מסכתות אחרות שאינן נלמדות בסדרי הישיבה, נראה שהסיבה היא, כי בכך הם רוצים לחמוק מהמאמץ הנדרש בלימוד המסכת הנלמדת בישיבה, ואפילו אם לומד מסכת קשה יותר, אך כשאינו לומד זאת במסגרת העיונית בישיבה, הוא אינו משקיע את המאמץ הנדרש בבירור פרטי הסוגיא לעומקה, ואשר על כן, על כל בחור לדעת שהחשיבות של לומד תורה השקוע בלימודו עד כדי כך שאינו רואה את אשר לפניו, גדול עשרת מונים מזה שכל לימודו הוא רק הספק של עוד ועוד דפי גמ' מבלי להשקיע מאמץ ויגיעה אמיתיים להבנת הסוגיות.

תוכן שאסור לפספס
31 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
אני ממש לא מתחבר ללימוד בעיון. בסדרי הישיבה היינו צריכים למרוח שבוע על עמוד אחד, ולא מצאתי ידיי ורגליי. לא לכל אחד זה מתאים, ולמי שזה לא מתאים, זה עלול להוציא את הטעם מהלימוד..
16
הוא צריך עוד קצת נסיון, יהיו לו ילדים גדולים והוא יראה שלא כל אחד מסוגל ללמוד בעיון. יש לכל אחד את הכוחות והכשרונות שה' נותן לו ולפי זה הוא צריך ללמוד. ואין כללים...
כל אחד יכול, הכל תלוי במי מלמד וכמה הלומד מוכן להשקיע (מנסיון מצעירותי, שגדלתי עם בעיות לימודיות קשות, ואח"כ בלימוד עם הרבה אנשים מכל הגילאים)
15
שמעתי שיש שיטה מיוחדת בחסידות גור שנקראת מזומנים, שלומדים רק גמרות קלות, ואת הקשות מדלגים.
אתה מחרטט ביודעין לא מתחיל ולא נגמר. ה'מזומנים' זה פשוט לשבת ללא ספר ולומר בעל פה את הגמרא. יש בגור אלפי (!!!) בחורים (ואברכים) שעושים 'מזומנים' על מסכתות שלמות בש''ס. אז אתה תמשיך לטקבק באינטרנט. והם בזמן הזה יקנו עוד דפי גמרא בע''פ כקניין נצח. לדעתי- זו דווקא אחלה חלוקה
הם כל כך יודעים מזומנים עד כדי שגם שהם יורקים על אנשי קהילת הגר"ש הם אומרים מזומנים ........ הדיוט ... הבושה של הציבור החרדי...

הצגת כל התגובות

14
אני מכיר את האדמור מהזמנים שלמד בישיבה "נאה דורש ומקיים"
13
ומה לגבי שיטת הרבי בקיום מצוות כיבוד אם?
אין לי קשר לחסידות זו, אך אינני מבין שאלתך. הוא עושה כמו שנפסק בפירוש בגמרא ובשו"ע שאם האבא אומר כך (ועוד יותר כאשר זה גם רבו מובהק) והאמא אומר להיפך מדבריו, חייבים לעשות כדברי האבא. ובפרט כאשר המדובר במוסדות השייכים לחסידים ואינם ירושה כלל, וכל החסידים וחברי הקהלה קיבלו את האדמו"ר הקודם כמנהיגם ה
12
עכשיו אפשר להתחיל להבין מדוע אביו בחר אותו על שאר אחיו
11
עצום!! אמיתי!! לשמוע דיבורים כאלו מאדמו"ר חסידי ועוד בכזה גיל!! אשריכם חסידים!!
10
החכמתי
9
אכן בגלל זה כדי הכל שהרבי יהיה צעיר, ומדבר לבחורים מתוך נסיונו ומדבר לתכלית, ללמוד גמרא, ולא כמו אדמורים אחרים שמדברים הרבה ווארטים, אבל עם מעט למעשה ומעט על הלימוד בכל יום, אבל מצד שני אני לא יודע אם רבי צעיר כזה, יכול להיות במועצת גדולי התורה ולהורות הוראות לכל כלל ישראל, אפילו בעל תפילה ראש השנה
8
להגיד בקולו ממש כזה חידושים דרוש אומץ גדול! בימינו כולם מפחדים להגיד את זה בקול!
7
אין ספק שהאדמו''ר הצעיר הינו ת''ח ויר''ש , הדבר בולט ונראה עליו, אך לגבי השיטה בלימוד, כבר אמרו חז''ל "אין אדם לומד אלא במקום שליבו חפץ" כלומר במסכת ו בדרך . ולכל אחד יש דרך ששם הוא מרגיש שהוא מתחבר וכך הוא אכן צריך ללמוד ! ומה שהאדמור הצעיר מרגיש אלו הרגשותיו בלבד ודרכו בעבודת השם ובוודאי שאי אפשר
אפשר וצריך להנחיל את דרך הלימוד לבחורים בישיבה שלו כמו כל ראש ישיבה דרך שאגב מקובלת ברוב עולם הישיבות לגבי הבחורים שלא מתאימה להם דרך זו יש ישיבות שמתאימות להם
6
הרבי לא דיבר על עיון או בקיאות הרבי דיבר על עמקות והבנה בתורה לא גריסה של מגרסת דפים לימוד בריא ועמוק גם בלימוד בקיאות בוודאי בלימוד עיון
5
רבי שמתעסק רק במה שחשוב
4
כמובן איני בא לזלזל במה שאמר, אלא להעלות צד נוסף
3
מוזר שהוא החליט להסתכסך עם האדמו"ר מגור. למה להתגרות? למה לומר בפומבי שלימוד במרוצה באופן של אסיפת ידיעות זו לא דרך הלימוד? ועוד הגדיל לעשות ולהסביר שהלימוד בעיון ובהבנה זו הדרך לגדול תלמידי חכמים, נו באמת.
להתגרות??? לומר לבחורים בישיבה שלו מה דרך הלימוד שהוא מתווה לבחורים זה נקרא להתגרות ? הגזמת!! יש לך ספק שדברים באותה באותו הסגנון ואף יותר חריפים מכך נאמרים ברוב הישיבות בארץ ובעולם
האדמו"ר מגור מתנגד נחרצות ללימוד שאינו במרוצה ועם כל הכבוד כדאי לרבי הצעיר ליזהר בגחלתו של האדמו"ר מגור.
גדולי גור כמו הרב אטלס זצ"ל ור' שאול סוברים כמו הרבי מסדיגורא
איזו גחלת? טרור רוע רשעות. סכסוך משפחות. די לשקר.
איזה גחלת? בדיחה עצובה. אולי גחלת של רוע ורשעות וסכסוך משפחות, להפריד ילדים מהורים והורים מילדים, להרוס חתונות
לא מספיק שיש דיקטטורה בגור, עכשיו אתם רוצים שכולם יקבלו את דעתו המשובשת?
הוא לא עובד לא אצל האדמור מגור ולא אצל אף אחד הוא אומר את דרך הלימוד שצריך ללמוד וזה שאביו זיעא דרש תמיד מהחסידים
2
אומרים שכשהוא דבר שיחת חיזוק לני קבוצת בחורים מבוגרים על נסיונות הבחורים אמרו לו כשתגיע לגיל שלי תדבר על נסיונות וד"ל
מתי בדיוק דיבר לבחורים מבוגרים? בלי זלזול חסר רמה בבקשה!
1
בדרך הלימוד = הכלל הוא שאין כללים. זה כלל גדול בתורה.
לכן כל אחד יבחר לו את רבו והכל על מקומו יבוא בשלום
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש