כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מדוע תלמידי הבעל-שם-טוב עלו לישראל?

שנים רבות לפני ה"ציונים החילונים", תלמידי הבעל שם טוב זי"ע היו הראשונים לעלות לארץ ישראל. כל מי שעלה – עשה זאת בקדושה וטהרה, ללא מחשבות לאומניות זרות (חסידים)

| 8 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Kobi Gideon / Flash90)

רבים סבורים בטעות שהחיבה לארץ ישראל שייכת אך ורק ל"תנועה הציונית" החילונית, ובזכותם היהודים זכו לחזור לארצם ולקיים "מצוות התליות בארץ".

האמת היא ששנים רבות לפני ה"ציונים החילונים" תלמידי הבעל שם טוב זי"ע, בעיקר מאזור גליציה ובוקובינה, היו הראשונים לעלות לארץ ישראל והתבססו בעיקר בעיר טבריה תובב"א, ובזכותם זכה עם ישראל ל'קיבוץ הגלויות' בימינו.

היו אלה ימים שכל מי שעלה – עשה זאת בקדושה וטהרה, ללא מחשבות לאומניות זרות, אך ורק לקיים תרי"ג מצוות בקדושה וטהרה.

"יד החסידים תהיה על העליונה"

מגוון דעות ישנם בעניין, ננסה לפרט: ישנם חוקרים המצביעים על כך, שתלמידי הבעש"ט עלו לארץ ישראל לאחר שה"מתנגדים" ניצחו אותם בכל החזיתות, ולא נתנו להם לעבוד את השם כרצונם, או אז הלכו למגיד ממזריט'ש שהבטיח להם: "תעלו לארץ ישראל, ושם תהיה על העליונה".

ישנם שסבורים שהיה זה בשל שהחסידים בגליציה חששו ביותר מפני תנועת ההשכלה, ובזמנם בגליציה היו הרבה עימותים ביניהם, עד שההנהגה הרוחנית החליטה, שאין ביכולתם להתמודד עם ההשכלה בניכר, ולכן פנו לארץ ישראל שם קדושת ארץ ישראל תעמוד להם.

למעשה הגה"ק רבי גרשון מקיטוב הוא החסיד הראשון שארץ ישראל ראתה. כבר בשנת תק"ז (1747) הוא עלה והתגורר בירושלים עיר הקודש, נותרו בידינו אגרות קודש אל גיסו אור שבעת הימים הבעל שם טוב זי"ע, בהם הוא נרעש מגדולתו של ה'אור החיים הקדוש' שנפטר כמה שנים קודם בואו, עליו הוא שמע מזקני ירושלים.

• • •

העלייה המאורגנת הראשונה, ארעה בשנת תקכ"ד (1764) בה עלו הגאונים הקדושים רבי מנחם מנדל מפרשמילן, רבי נחמן מהורדנקא, בשיירה של מאה ארבעים יהודים, מגליציה ומטורקיה ועוד.

אחריהם עלה הרה"ק רבי יעקב מקרלין זי"ע בשנת תק"ל (1770), (כנראה בנו של הגה"ק רבי אהרון הגדול מקרלין).

אח"כ - העלייה הגדולה של שלוש מאות חסידים בראשות הגה"ק רבי מנחם מנדל מויטבסק, רבי אברהם מקאליס ורבי ישראל מפּוֹלוֹצק מרוסיה הלבנה בשנת תקל"ז (1777), ובהמשך עליית הרה"ק רבי יעקב שמשון משפיטובקה מווהלין בשנת תקנ"ו (1796).

למרות הרצון העז של הגה"ק רבי מנדל מפרשמילן (שעלה ב-תקכ"ד -1764) להיפגש עם הגה"ק רמ"מ מוויטפסק (שעלה בתקל"ז 1777) הרי שהראשון נפטר לפני שהשני הגיע לטבריה.

יהי רצון שימליצו עלינו מתחת כסא הכבוד, וישפיעו עלינו שפע ממרומים, כן יהי רצון

לקריאה נוספת: יסוד המעלה, אהרון סורסקי. קובץ בית אהרון וישראל מאמרו של הרב אביש שור

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
5
תנו לי להבין רגע המטרה של ארץ ישראל זה רק מצוות התלויות בארץ? מה המקור לזה בבקשה? אין לארץ קדושה מיוחדת? איזו טעות חמורה. בלי נטיות "לאומניות זרות" כאילו לבנות מדינה זה משהו רע אתה יכול להגיד שלבנות מדינה חילונית זה רע אבל מה רע בזה שיש מדינה? וכי דוד המלך לא היה לאומני? ואני חושב המשיח נקרא בן דוד
נכון רק שמשיח יבוא אז מותר להקים מדינה תקרא באריכות בספר הקדוש ויואל משה שהבבא באלי אמר עליו שהוא "המסכת של דורינו" שמסביר את ענין 3 השבועות וכן את הספר על הגאולה ועל התמורה וספר גחלי אש (בזמן הגלות באמת יש כאלה שסוברים שאין מצוות ישוב ארץ ישראל כמו הרמב"ם ועוד הרבה פוסקים אך יש את הרמב"ן שהוא אומר
4
יחי ההבדל
3
וממילא אין אויבים ואין שונאים ויראו שהכל עורבא פרח של כמה מינים ואפיקורסים שיצאו לאוונטורות על חשבון עם ישראל דמו ונשמתו.

הצגת כל התגובות

2
גם תלמידי הגר"א ר' ישראל משקלוב וחבריו עלו לארץ עוד לפני תחילת הציונות בעת החדשה. וכן יש את עליית התימנים בתמ"ר ועוד.
1
בארץ הקודש היו ספרדים שלא עזבו את הארץ מעולם. ואליהם הצטרפו החסידים
זה לא כל כך נכון שהספרדים לא עזבו את הארץ מעולם כי בימי הבינים היה אסור ליהודים להיות בארץ ישראל גם מצד המוסלמי וגם מצד הנוצרי רק שעלה השלטון הטורקי העותמני אז התחילו להגיע יהודים לבוא לאט לאט
האשכנזים עלו אחרי פןגרומים אאחרי שנעשו עניים...
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש