כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

זה הצדיק שגנח גניחה איומה מהקורקבנים

הסיפור על הצדיק שאכל קערה גדולה של בונדליך ואווז שלם ומסביביו קורקבנים, ואחר שאכל גנח גניחה איומה - עורר סערה גדולה, כעת חושף ישראל שפירא את המקור (היסטוריה)

| 53 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרק ב': אמש הבאנו את המעשה של אחד מגדולי החסידות זי"ע "שדרכו היה לאכול בערב שבת קודש, לאכילת טועמיה, קערה גדולה מיוחדת עם דגים וקערה גדולה של בונדליך (ובלשונו "אגנצע פרימסיק מיט פיש און אגאנצע לכאניע מיט בונדליך") ואווז שלם ומסביביו י"ג קורקבנים, ואחר שאכל כל זאת גנח גניחה איומה [גרעפס] ונתעלה בהתפשטות הגשמיות לגמרי", ותהינו האם סיפור זה נכון, או המצאה של משכילים רשעים?!

כדי לזכות את הרבים, ו"להוציא מליבם של טועים" נביא פה לפניכם את סופו של המעשה.

נכנסתי לתוכנת "אוצר החכמה", והקשתי בשורת החיפוש את המילה "י"ג קורקבנים", ומיד קיבלתי ארבע תוצאות:

  • ספר יצירה השלם.
  • רזא דעובדא.
  • ארבעה מאמרים.
  • פתי יאמין לכל דבר.
(צילומסך 'אוצר החכמה')

התוצאה הראשונה "ספר יצירה השלם" לא הייתה קשורה לנושא.

ספר יצירה השלם (אוצר החכמה)

נכנסתי לתוצאה השניה, שהיא ספר "רזא דעובדא" מכ"ק אדמו"ר אליעזר זאב מקרעטשניף זי"ע, (נפטר בתאריך כ"ז אייר תש"ד, 1944) ושם אורו עיני, וכך מסופר:

מתוך ספר "רזא דעובדא" לרה"ק מקרעטשניף זי"ע (אוצר החכמה)

וכך נכתב בספר רזא דעובדא לרה"ק מקרעטשניף זי"ע: "סיפר הרה"ר ר' ברוך שוק מוותיקי החסידים הידועים שזכה לשמש ק"ס צדיקים, וביניהם הרה"ק מאפטא זצלה"ה, שדרכו של הרה"ק מאפטא היה, שבעש"ק לאכילת טועמיה חיים זכו, הגישו לפניו קערה גדולה מיוחדת עם דגים וקערה גדולה שעועית (בונדליך) (ובלשונו אגנצין פרימסיק מיט פיש, אין אגאנצע לכאניע מיט בונדליך) ואווז שלם, ומסביביו י"ג קורקובינים ואחר שאכל הרה"ק מאפטא את כל זאת, גנח גניחה איומה, ונתעלה בהתפשטות הגשמיות לגמרי, וסיים אדמוה"ז מוהרא"ז זלצלה"ה שר' ברוך שוק אמר בזה"ל, אווז שלם עם י"ג קורקובנים, גם אני יכולתי לעכל, אבל לגנוח גניחה זאת, ולהישאר אח"כ בהתפשטות הגשמיות, לא הייתי יכול לעשות כמוהו".

הנה לנו עדות מהימנה על המעשה, וכך שם הובא את שמו של אותו צדיק שגנח גניחה איומה וכו', שהיה הרה"ק מאפטא זי"ע.

שער הספר "רזא דעובדא" (באדיבות אוצר החכמה)
יש לציין שבהקדמה לספר "רזא דעובדא" נטען שהוקפד להביא את הסיפורים בלשונו של הרבי זי"ע (באדיבות אוצר החכמה)

שלחתי את צילומי המסך מ'אוצר החכמה' לידידי החסידים שטענו לי שסיפור זה מסולף, וטענתי לפניהם: "הנה, אחד מגדולי האדמו"רים העיד על זה.. לכו לקברו של האדמו"ר לבקש ממנו מחילה על זה שקראתם לו "משכיל" ובעל 'סיפור הדיוטים'" (אומנם לא נוכל לעשות כן, מחמת שהוא נרצח הי"ד באושוויץ ומקום קבורתו לא נודע).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
36
אני בניגוד למרא דעובדא ז"ל מעיד בעצמי כי יכול אניי בקלות לעשות גרעפס של התפשטות הגשמיות. אבל לאכול את כל הקערות והקורקבנים?! בחיים לא! מכל מקום שנינו: אחד המרבה ואחד הממעיט, ובלבד שיכוון ליבו לאביו שבשמיים.
צדיק אוכל לשובע נפשו
35
ל"קריש" שהגיב לי; אתה הרי לא מאמין בסיפורי חסידים בכלל, (כי אם כן אז אתה אמור להאמין גם בסיפורי ניסיו) ממילא אין לך ראיה לבזותו בסיפור הקורקבנים
משה בן אברהם
34
יש בספרים של האפטה רוב מלא סיפורים עם גוזמאות יעין שם בסוף וזה דבר ידוע כבר שיש שם סיפורים אם גוזמאות כמו שמביא שם סיפור אם הגלימה והביצה יעוין שם באוהב ישראל וחס ושלום. אין לנו השגה באנשים כאלה שהיו מלאכי עליון וצריך לדעת מה הפשט אבל זה ידוע שיש שם מלא גוזמאות וזה לא חידוש. וברור ופשוט שאין הענין כ
גולש ייי

הצגת כל התגובות

33
עם סיפורי הדמיונות על החזו"א אתם כבר מסודרים.
גורא
32
אנא תואיל להעלות כתבות ענייניות יותר ולא "צהובות". או לפחות תשתוק, יחשבו שאתה חכם...
היסטוריון נכבד
31
מה שיקרה כמה שעות אחרי הקערה הגדולה של בונדליך יהפוך את הגניחה הגדולה לאירוע שולי. גבולות הגשמיות והרוחניות ייעלמו לגמרי. למזלו של ברוך שוק הוא לא נשאר להעיד על כך.
גנזל
חחחחחח
אויש
30
תיזהר אתה משחק באש לכתוב בזלזול על הרב הזקן מאפטא צדיק של פעם זה לא אדמור של היום
אשכנזי
29
בושה שהאתר מביא את גיבוב הבורות הלזה תחת איצטלא מלומדת כביכול א' הספר הינו של הרבי ר' הערשעלע זיע"א מקרעטשניף-סיגעט אשר בראשית ימיו בארה" ק התגורר בכפר-עטה (קריית אתא דימינו) ולאחמ"כ קבע מקומו בקודש בירושלים עיה"ק תובב"א הרבי סיפר את העובדות הללו אודות זקנו ההייליגע זיידע ר' לייזער וואלף זכויסוי
ההייליגע זיידע זכויסויוגיינולייני
28
איפה הרבה החוקר החסידי יהושע מונדשיין שיעשה סדר בתעשיית הסיפורים החסידים. חבל על דאבדין
כרם
27
מגפת הקורונה, בגלל שלא מקפידים במצוות טועמיה ולכן מאבדים את חוש הטעם... נשתדל להתחזק במצווה זו ולאכול קערת בונדליך וקורקבנים כנ"ל בכל ערב שבת, ולהשתדל גם בענין האנחה כדי להחזיר את חוש הריח.
חוסיד
חחחחחחחחחחחחחח
שרה
26
גניחה = גרעפס? זה כבר המצאה של הכותב. הוא הוא המזלזל! וכמובא בהמשך: "וסיים אדמוה"ז מוהרא"ז זלצלה"ה שר' ברוך שוק אמר בזה"ל, אווז שלם עם י"ג קורקובנים, גם אני יכולתי לעכל, אבל לגנוח גניחה זאת, ולהישאר אח"כ בהתפשטות הגשמיות, לא הייתי יכול לעשות כמוהו".
אריה
25
נגמר לכם מה לעשות?
יוסף
24
לא חושד בכותב בזלזול צדיקים אך חושד בו בהתנשאות וחטא היוהרה
ללא שם
23
אפילו אם זה נכון, כבוד הכותב ישראל שפירא, זה לא מתאים להביא כאלו דברים וספורים מעין אלו, כי זה לא מובן אצל כל אחד, וגורם לזלזול בצדיקים / בחסידים. אנשי דורנו הם אנשים שלעתים שופטים את הגדולים, ועלולים לראות כזה ספור שצדיק אוכל בצורה מופרזת אולם האפטער רב זי"ע היה ק"ק ומעשיו ואופן הליכותיו הם גבוה מא
חסיד
22
סתם להביא את זה כדי לזלזל בצדיקים? ממה נפשך זלזול או בכותב או במי שמסופר עליו... ממש לא מובן למה האתר מביא את זה
תמיהה מליטאי
21
לא חושד בכותב בזלזול צדיקים אך חושב בו בהתנשאות וחטא היוהרה
ש.ח
20
למרות שאני דתי ורחוק בהרבה מההשקפה החרדית, אני באמת לא מבין למה ראית לפרסם דבר כזה... איזה תועלת יש? זה בהחלט אבק לשון הרע, אפילו אם הכותב המקורי התכוון לשבח, היית כבר אמור להבין מהתגובות של החברים החסידיים שלך ומהתגובות כאן שאנשים רואים את זה כגנות. אני נהנתי בהתחלה מהכתבות ההיסטוריות שלך, אבל לאחר
לא חרדי
19
לא מתחילים היכרות צדיקים עם הדברים המתמיהים, בפרט עתה שרבו האפיקורסים וליצני הדור שיקחו זאת כחומר ללעג.
משה בן אברהם
זה אכן חומר נלעג ומטומטם שמראה כמה דרך החסידות היא חסרת היגיון ומטופשת
קריש
זה גם מראה כמה אתה מטומטם וחסרי סיפוק ומקנאה לחסידים שכל היום מלאים בסיפוק כי הם עובדים את ה' ולא כמוך שעובד את הראש ישיבע
חמור
18
מה השפירא הזה עוד יביא לנו שבקרשניף אמרו שראש השנה שחל בשבת לא תוקעים בשופר מפני שהמלאך הממונה על התקיעות הוא הממונה על שמירת השולנט שלא ישרף!!! ולכן זה דוחה התקיעות ובאכילת שולהנט בראש השנה שחל בשבת וכמובן עם הרבה בונדלאך יש בזה התיקון של שופער!!!! וגם בבעלז יש פירושים על תקיעת רבי אהרן מבעלז שזה ל
יוסי
17
תלמיד טועה כתבו...
תגובת הרב שפיגל
16
על המובא לעיל יש תורה שבעל פה שאחרי שאכל מה שאכל והיה בהתפשטות הגשמיות ,ואחרי זה היה ריח גן עדן בסביבתו???
יוסי
15
יאללה כמהכתבות על נושא אחד לא מענין!
איש
14
ואחר שגנח אותה הגניחה , ישב לו עם בקבוק משקה שנקרא בלשון העם גולד-סטאער וייעשן מאותם חומרים שגורמים להתפשטות הגשמיות עד כי אין מחר וירווח לו, ע"כ.
מעשה מורינו
13
ישראל, זמנך תם.
ישעיהו
12
היסטוריון שיודע לחפש באוצר החכמה... כל הכבוד...
יוסי
11
נו שוין.. תסתכלו במהדורות מסויימות של שבחי הבעש״ט.. ותבינו שהסיפורים לא קשורים לבעלי המעשה אלא לפשטות ההמון באותם ימים שלמענו נכתבו הדברים..
מאיר
10
יש לי כבוד גדול לדת ישראל ולדברי חכמים. אולם, רצוי שמנהיגי הקהילות הדתיות והחרדיות ידאגו - מלבד החינוך ללמידה ולקיום מיצוות, גם להקנות לעצמם ולתלמידיהם נימוסים ודרך ארץ, הקפדה על נקיון הגוף, נקיון הבגדים, ומה שחשוב לא פחות - נימוסי שולחן. זה אומר לאכול עם מזלג וסכין וכשהם בולעים את האוכל - לעשות זאת
סוזן
9
צדיקי דורו שהכירו אותו אמרו עליו על האפטא רב שיש לו משקולת של זהב בפיו וכך הוא שוקל כל מילה לפני שמוציא מפיו והנה בנו כותב בשמו, שאמר שאפשר לומר דבר זה בשמו כשומע מפי נביא, והנה רוח הקודש גלוי. לפני ביאת המשיח ירד שפע גדול לעולם עד כדי שהרגיל לגור בחדר אחד יהיה רגיל לגור ב3 חדרים וכן הלאה כלומר שה
חסיד
חמודי, אצל הליטאים יש את הפלג שהתפצל בשנת תשעב שהוא חלק קטן מהליטאים שחי בבעיה וממשיך להתפצל בתוך עצמו. אצל החסידים למרות שכל עיירה זה חסידות הפיצולים נמשכים. רק בשנה האחרונה פיצול בסאטמר (מעבר לפיצול הקודם) בין הדוד לאחיין. פיצול בגור בין האדמו''ר לראש הישיבה. פיצוץ בסדיגורה בין צוואת האדמור המנוח
ש.
8
ומכאן תוכחה גלויה לכל המזלזלים בהנהגות אשר יסודתם בהררי קודש, ואין לשער גובה מעלתם הקדושה, ואין לחסר ולהוסיף עליהם כמלוא נימה, ובמקום שאמרו לגנוח גרעעפס בלע"ז אינו רשאי להפיח , כי כל דבר יש בו רעש גדול בשמי מרום , וכשם שאמרו שתי משכבות וכו' דבכל אחד מהם הווה עניין גדול ,וטעם אחר אשר אין לשערם ע"כ.
שמייל
7
יש הרבה דמיון שם מספרים עליו מעשה שלא היה שבערב פסח שנה אחד היה לו 72 בריתות ונטל ידיים לכל ברית בנפרד ובירך והספיק לסיים לפני סוף זמן אכילת חמץ
תעבור על הספר
6
ישראל שפירא, במחילה, בתחילה היית מעניין ומלומד, כעת אתה מחפש סנסציות מן הגורן ומן היקב, כדי בכל זאת לעורר תשומת לב גולשים (רייטינג, בלע"ז). אני מיוצאי חברון (3 דורות!) חסר לי רק שהחסידים יתחילו לחפור ולקבל עדויות על אורח החיים והסגנון של צוות הישיבה ומשפחותיהם בשנות הכ' ובעיקר בשנות הל' העליזות...
גד
אוי ענית לו טוב. אוויל כאיוולתו.
חיימקה
יסביר נא אם כוונתו ח"ו לכל הצוות ולכל בני משפחותיהם? או שמא לפלוני ולאשת פלוני, ולבן פלוני וכו'. יש נפ"מ גדולה כמובן, מלבד מה שמה שאשה פלונית התנהגה כך וכך אפי' אם לא בסדר עדיין צריך לדעת את התמונה כולה, (כגון איזו יתמות שחורה היא עברה וכו'). אגב יש גם חצר חסידית מפורסמת שיש איזה נכד שעשה משהו.
מחילה מכבודו
למה סתם לכתוב ולרמוז דברים לא טובים
חיים
גד - צודק! ישראל שפירא, ידידי היקר, גם בגמרא אנו מוצאים סיפורים תמוהים, רק תמוהים? גם מוזרים, רק מוזרים? גם מגוחכים על התנאים והאמוראים הקדושים. אנחנו לא יכולים לשפוט את הסיפורים האלה בעיניים החומריות שלנו, ולפי מוחנו העכור. יש דברים נשגבים מהשכל הפשוט שלנו. ואם לא תבין זאת היום. יום יבוא ותבין ה
שעיה
שתף בבקשה!
גד
איך שפירא הצליח להוציא ממך כזאת נבזות ושפלות, להשמיץ שורה של ת"ח, שלא נגעו בך לרעה, רק כדי להציל את כבודך הפגוע?!! גועל נפש!
יוחנן
אוי כמה טוב ענית לו..... ועיין התמונות של ראשי הישיבות שנראים בצעירותם כמו גויים בלי כיפה
יהודי
הם גדלו בתרבות אחרת משלך, ומדדו עצמם באופן אחר משלך, ונכון שהם רצו חיצונית להידמות למה שהיה נקרא "יפה" בזמנו. ובודאי שקרה שהגזימו וכו'. גם לי קשה להבין זאת, אבל זה מה שהיה וסופם הוכיח על תחילתם
מחילה מכבודכם
הליטאים נלחמו בהשכלה ע''י ששיפרו את מראם החיצוני שכן מבחינה שכלית הם עלו על המשכילים. החסידים נלחמו בהשכלה ע''י שהפכו לחסרי השכלה ונטשו את לימוד התורה וחכמתה לטובת ספרי מוסר, עד שהעידו גדולי ישראל שקשה למצוא אצלם ש''ס שלם. ועם איך שהם מדברים כאן בתגובות נגד גדולי ישראל של הדור הקודם נראה שגם המוסר
ש.
5
מה הצעקה הגדולה??? זה לא הנקודה מה הוא אכל! הנקודה היא שהוא אכל לכבוד שבת קודש סעודה משובחת ועם כל זה נשאר בקדושתו העילאית, כי אכל לשם מצוה!!!!
בואו אסביר לכם
למה נקראים ילדים של רבנים בהמתן של צדיקים כי הולכים את העטרות של הטלית מאחורה שמה הראש שלהם
יואל ד.
הנקודה היא ה "ג ר ע ע ע פ ס ס ס" הייתי מת להיות נוכח, כמובן מרחוק [וברור עם שחפ"ץ ומסכת אב"ח] להערכתי, המחזה המתואר שווה צפיה.
תלמיד הבעש"ט
4
מניין לקח הכותב המהולל ש'גניחה איומה' הכוונה ל'גרעפס'?....
אני רק שאלה
מתוך כוונה ללימוד זכות: אצל החסידים, זה המקסימום של אפשרות הבנה בגניחות...
מתוך כוונה ללימ
3
כשם שנצוהלומר דבר הנשמע כן מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע ודיי לחכימא
1
2
זלזול וביזוי גדולי החסידות
א
1
שכחת לציין שאכל קודם לכן קערה גדולה של דגים וקערה גדולה של בבלעאך... ממילא מובן מדוע גנח כזו גניחה גדולה. מי יודע איזה רעש גניחה זו עשתה בעליונים...
חסיד
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש