כיכר השבת

הוראה מחנוכה

הגר"ש אלתר: מדוע המיעוט לא נכנע לרוב?

"זהו עניינו של חנוכה - תוקפו של המיעוט שלא נכנע לרוב מכיוון שהולך עם האמת", הסביר הגאון רבי שאול אלתר במהלך שיחה שמסר לתלמידיו בליל השבת האחרונה (חסידים)

| 87 | כיכר השבת |
הגר"ש אלתר הסביר לתלמידיו: מדוע המיעוט לא נכנע לרוב?
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מאות תלמידיו של הגר"ש אלתר הגיעו בשבת האחרונה להשתתף בתפילות וה'טרינק' שערך לכבדו שבת חנוכה, בבית מדרשו הזמני, בסמינר בית יעקב שרחוב מנחת יצחק בירושלים.

בליל שבת, דיבר בפני תלמידיו והתייחס לנושא של רוב ומיעוט, והסביר מדוע הרוב לא נכנע למיעוט, בדרך של אמירה למדנית בנוגע להלכות חנוכה.

הגר"ש פתח בשאלה על המעשה בפח השמן, על פי הדין ביין נסך שאפשר לבטל יין האסור, ע"י ששופכים טיפין טיפין מיין נסך ליין של היתר, וכל טיפה בבואה ליין המותר בטילה ברוב והופכת להיתר, וכן הטיפה הבאה, וכך הלאה – "קמא קמא בטיל". ואם כן קשה מדוע לא הכשירו את השמן הטמא בפח שמן טהור באופן של "קמא קמא בטיל".

והתירוץ הוא שהרי כל עניינו של נס חנוכה הוא נצחון המיעוט על הרוב "רבים ביד מעטים", והיינו, שהמיעוט למרות היותו מיעוט חלש לא נכנע לרוב החזק ממנו, ונלחם בו במסירות נפש והצליח, כי נגד האמת הרוב לא משפיע כלום ואינו מבטל.

בעדכוני דבר אמת, מהנעשה בקהילת הגר"ש, ציטטו את המשך דבריו, שהביא את נמעשה הידוע מהרבי ר' יהונתן אייבשיץ, ששאלו הכומר מדוע אתם היהודים לא נכנעים לגויים הרי הגויים הם הרוב ובתורתכם כתוב 'אחרי רבים להטות'?.

הסביר לו הרר"י שביטול לרוב שייך רק במקום ספק ואי ידיעה, ששם רוב יכול להיות הכרעה. אבל כשהאמת ברורה אין שום שייכות לכפור באמת מפני הרוב. וכך היהודים למרות היותם המעט אבל כיוון שהאמת ברורה להם והם צודקים אין שייך שיתבטלו ברוב הגויים.

"וזהו עניינו של חנוכה - תוקפו של המיעוט שלא נכנע לרוב מכיוון שהולך עם האמת. ואם כן בחנוכה גופא לא שייך להשתמש בהיתר של מיעוט בטל ברוב", אמר להם הגר"ש.

תוכן שאסור לפספס
87 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
21
היכן אפשר לשמוע את השיעור?
ישעי'
20
הסיפור הזה רק ירתח יותר ויותר. יש כאן יהודי אמיתי של הינ כבר כמה דורות. מידות זהב, אמת לאמיתה וכולו ספוג בידעת התורה כולה בעומק וברוחב. אש קודש.
אש
19
גור טרור לא יעזור לכם כלום
בני ברק

הצגת כל התגובות

18
האם זה לא תורה על מנת לקנטר? אתמהה...
תוהה...
17
עושה צער בשמיים לאביו הרבי 'הפני מנחם' מגור זצוקל, מעולם לא שמענו שיוצאים נגד רבי שחי ומנהיג עשרות שנים קהילה -זה ממש בושה וחרפה !!!
שלום
מי שציער את אביו שבשמים היו אנשיו של זה שמצער את קהילת הגר"ש וגורם לסכסוכים בין משפחות.
יעקב
נכון,כת' בתורה שרק מלך אחד יכול למלוך וזה לא בסדר שאנשים עוזבים את כת ירמיהו ומצטופפים לשמוע דברי תורה.תן מקור הלכתי שזה עברה....
ברוך
ברור שלא שמעתם על זה, כי מעודכם לא למדתם חסידות. לא לימדו אתכם על החוזה מלובלין שעזב את ר' אלימלך, על היהודי הקדוש שעזב את החוזה ופתח חצר עצמאית, על האיז'ביצער שעזב את קוצק ועל החידושי הרים שעזב את קוזניץ. בורים משרישים.
שלום וברכה
איך אתה משווה את המקרים שהזכרת למקרה דנן, וכי הרבי מגור הוא החוזה מלובלין או הקוצקער או הקוזניצער. רבי שאול הוא אכן גדול.
יוסי
מעולם לא שמענו על רבי שבמשך עשרות שנים שמנהיג קהילה, רדף כל כך הרבה אנשים, כאשר כל מגמתו איך להגדיל כבודו ושכולם חייבים לציית לו, הוא אסר עליו לדרוש ברבים, והוא ציית לו. הוא אסר עליו להגיד שיעורים, והוא ציית לו. הוא אסר עליו להיות בקשר עם מקורביו, והוא ציית לו. הוא רדף אותו בכל מקום, והוא שתק. בגל
יהודי
אחי ! הכי אני מזדהה עם זה שהמלמדים גם חבשו כובע סמט והוא שתק . איזה ענווה איזה שפל ברך . רק בשביל זה הייתי פותח חצר ושכולם יילכו שם עם סמט
מעלום ועד עולם
הנקודה היא לא כובע הסמט, העניין השתיקה מול הצביעות והשקר. עומד מנהיג קהילה גדולה, שכולו נדרש לפחות על פי תפקידו להשתוקק להתגלות כבוד ה' בעולם, ובכוח המעמד שהבורא נתן לו לפעול למען כבודו ית'. ובמקום זה, הוא מתעסק כל היום בשטויות והבלים איך להוריד את כבודו של הגר"ש. באם הגר"ש הולך עם
יהודי
כך היה דרכם של המיתויננים במדבר על משה ואהרון לראות כל דבר חיובי כאילו זה מינוי פולטי ................. וד"ל
היום יום
נו נו,
חסיד
חזרת על מה שהסבירו לך הקומדנטים, שזה קרח, וכו, תהחיה באם תבחר לברר את האמת. לעבוד את השי"ת במסירות נפש, ולא עפ"י דעת החברה והקהילה המצומצמת שלך. תבין, תתבונן, ותראה, למה כל עובדי ה' בעולם לא זכו לקבל את העניין שהאדמו"ר הוא "קדוש ה'" "צדיק הדור" וכו' וכו'. מדוע כולם מבינים שכל רדיפת הגר"ש במשך 23
חסיד
אני עושה בידיוק מה שהגר"ש עשה בימי אביו זצ"ל ........................
היום יום
ובכך הציל נשמות אומללות מהשבי
אלישע
בגלל שהוא שתק על הסמט , הוא זכה לחצר שכולה סמט , ולא רק על הכובע גם על הכיפה............
סמט
ב"ה! חשבת למה כ"כ הרבה לא געררס מגיעים לשמוע אותו?הרי יכלו ללכת לירמיהו? מדוע עוזבים את המשפ' בשבת ומגיעים? לא ידוע שמחלקים שם קוקטייל,רק צפוף ומחניק.תחשוב מה הסיבה
אהרון
מגעים לתמונות
צלם
אכן, כפי שבתקופת החידושי הרי"ם, כל צורבא מרבנן ודורש ה', הצטרף להיות מתלמידיו, גם כיום, כל מי שמגיע ורואה את הברען, את האמת, את הגאונות והחריפות, ואת היראת שמים, מצטרף. גם חסידי גור, כולל חברך לשולחן בשטיבל ובבימ"ד, בודק את האפשרות להצטרף לקהילת הגר"ש. וברבות הימים יגיע.
יהודי
איזה יהודי טוב אתה שנינו ביחד רוצים לעקור את החסידות הזאת מבפנים עם השולחנות
קופישניץ
בשנה הראשונה עד ג' ניסן תשנ"ז הוא היה חסיד גדול של האדמו"ר, על אף שהוא כבר רדף אותו ואסר כבר בשנה הראשונה להזמין אותו לדבר. ואז עקב בר המצוה של בן ראש הישיבה שתוכננה להיערך בישיבת שפ"א, והאדמו"ר התנגד לכך. הוא הוציא לו עיתון "שעה טובה", ושאל אותו למה מתפרסם תמונות של הגר"ש בעתון, הגר"ש ענה לו שהוא
חסיד
16
*זכיתם שיקראו לכם לכוס תה אצל הבית ישראל זי"ע, לקבל פסק של קירוב או ריחוק? לשיטת הרב מאלקנה הייתם חלק ממשחק של "פולחן אישיות" עפ"ל • להאזין ולא להאמין!* אחרי ההקלטה המזעזעת על חלוקת ה"ציונים" לרבוה"ק, מי הגיע למדרגות ומי לא עפ"ל, מגיעה היום הקלטה דרמטית נוס
נחי
להוציא דברים מהקשרם. הבית ישראל זי"ע שכל מגמתו הייתה לקרב לבות ישראל לאביהם שבשמים, השתמש בפולחן האישיות לדבר אחד בלבד, לחזק יהודים בקדושה וטהרה ובמלחמות היצר, ואכן כתוצאה מאותה פולחן אישיות יהודים חסידים וליטאים נשמרו מכל דבר רע, והתחזקו ביהדות. בתקופה זו, אחיינו עם ראש קטן ותינוקי, נהנה מפולחן ה
חסיד גור
עפר לפיך אתה. מכה רעהו בסתר קטנוני ונלעג. כל יומיים אתם מעוותים ועורכים אמירה אחרת, וחושבים שזה ירשים מישהו. פולחן האישיות המדובר אינו 'משחק'. זו הייתה שיטתו של הבית ישראל לקרב יהודים *אליו*, *כאמצעי* לקירובם לאביהם שבשמים. הוא טיפח את ההתקרבות אליו ואת ההערצה אליו, כדי לשמור את האנשים בקדושה. הדבר
נמאסתם
הייתי שם בליל שמחת תורה באתי להציץ ויצאתי נפעם, הגר"ש אלתר דיבר על כך "ברמב"ם מובא, כי דור אנוש כוונתם בתחיל הייתה לשם שמים והיה להם טעות בצורת העבודה לשבח ולרומם גרמי שמים, בהיות והרבש"ע נתן להם כח, ןברבות הימים נשתבשה אמונתם ועשו מגרמי השמים ע"ז." היו מרבותינו הקד' שסברו לשעתו היה נדרש כב
ירושלמי
אולי תסביר אתה, למה הבית ישראל אהב, כשבחורים רדפו אחרי הערבות שלו שנפל מהושענות, שזה דבר של חיצוניות שלא היה אף פעם בגור, ותמיד צחקו על החסידויות אחרות שהם עוסקים בדברי חיצוניות והבלים, כמו כמה עבה הגארטל ושאר דברי החיצוניות? הגאון הרב שאול אלתר מנסה להסביר את משנתו של הבית ישראל שלא יהיה סתירה עם
חסיד גור בארה"ב
תודה על ההסבר הנפלא . אבל הגר"ש לא צריך את הסברים הוא יכול להוציא לבד הקלטה או מכתב . הוא לא צריך דוברים
ביטול תורה
15
כל הקהילה הזו קמה על מחלוקת. וההוכחה שהוא לא מנסה להתרחק במרחק סביר כדי לא להפריע .אלא מחפש שם באיזור הזה כדי להפריע ולהתגרות כדי שיעשו לו משהו ואז יגיד שהוא נרדף פוי
שטויות
הוא גר שם באזור עוד כשהרבי היה ברשב"ם בבני ברק. הרבה לפני שביהמ"ד בשנלר נבנה. לחילופין ובמקביל, זכותו של כל אדם לפתוח בית מדרש היכן שנראה לו.
הבלים
לא ידעתי שהר נוף ורח' יוסף זיו זה "קרוב".אנחנו נפתח איפה שמתחשק.הפעם ב"ה כבר לא עוזרים האיומים של ה"ועדה" על המשכירים לגור תורה כפי שהיה בב"ב עם כהנמן ועוד
ברוך
על מחלוקת? יש מישהו שאנשי ירמיהו לא רבו אתו... מפני כבודם לא נזכיר את שמותיהם.
יעקב
14
איך אני מקנא בווינקיל החדש איזה יחס כל ב"ע מקבל איך אנחנו לא זכינו לזה ............ איך כל שנה שבאנו לברך ולהתברך בשנה טובה אצל כל בני הרבי זצ"ל איך הרגשנו לידו אפסים , לא ידענו למה הוא לא נותן לציבור יד כמו שאר האחים , אולי אנחנו לא לומדים מספיק אולי לא קדושים מספיק למה הוא לא מתייחס אלינו ???????
קינאת .........
תראה כמה כל השנים הוא היה נזהר מהקפריזות והלחצים של האדמו"ר ח"ו,ולא הסכים לקרב אף אחד, אלא להיפך, כל מי שניסה להתקרב הוא דחה אותו. רק לאחר שהאדמו"ר נידה אותו ואת אנשיו, הוא הפסיק את הסגירה והחומה שהוא בנה סביבו, והגאון הגדול נפתח לעם ישראל. רק כעת מתחילים להפנים מה עם ישראל הפסיד בכל 23 השנים שהו
חסיד גור
הכל טוב ויפה עד הקריזה הבאה!
תוהה...
13
הוא מורד ואינני מבין מדוע אתם מביאים את דבריו
בילבול
חחח במי הוא מורד בדיוק?במלך?? תן מקור הלכתי אחד בבקשה.כוחה של שטיפת מח.זה מה שהאכילו אותך כל השנים
אהרון
לא מורד, כי לא קיבל מהרבי שלכם דבר. הרבי שלכם אינו רבו, ממילא הגר"ש אינו יכול למרוד בו.
סדר
הוא דווקא היה בשנה הראשונה חסיד, כל עוד שהוא סבר וחשב כמו כל התמימים שכותבים לכבוד רבם "קדוש ה'" וכו'. עד שהוברר לו שהרמה של הרבי קדוש ה' שלו היא רמת גן, כמה כאב לו אז כשהוא פגש את המציאות הזאת מול העיניים. אבל פתאום מתברר שראשו ורובו של הרבי הצדיק, באיזה מקום {לא} מכובד יישב הגר"ש, ובאיזה מצב צ
חסיד גור
12
אין עליו כמה שהוא מתמקד רק בעשה טוב נאה דורש ונאה מקיים איזה גאונות מדהים איך הוא מתרחק ממחלוקות ממש מזכיר לי את הברדיטושוב של דורינו
אין עליו
11
אכן דבריו כגיצי אש ונכונים מאד .................. מעני אם היה אומר דברים אלו גם בתקופת אביו זצ"ל???????????? וד"ל
אכן שמע אלוקים
אם אביו ז"ל היה חלילה סוגר ישיבות בשיטתיות, מבטל לימוד עיון ותוס', ומפטר רבנים שלא פסקו לפי החלטות העסקנים - - -
אכן שמע
מה תעשה שהגר"ש יאלץ לפטר מישהו , שלא כפי הבנתך לאן תלך ? כמו פיטורי המנכ"ל החדש ! וזה רק בחודש הראשון
אכן שמע אלוקים
מה בין שמיטה להר סיני. בגור זרקו רבנים כי לא הסכימו לפסוק לפי הוראות המערכת, אלא רצו לפסוק לפי דין תורה. כך הרב מוזסון וכך הרב וקסלשטיין. בכל מקום מפטרים אנשים במקרה הצורך, אך יש צורה וסיבה לעשות את הדברים לא נשמע בעולם, חוץ מאשר רבנים 'מטעם' במלכות הקיר"ה, שפיטרו רב כי לא פסק כמו שהעסקנים החליטו.
שטיא
אדרבה, ראה, המנכל החדש שעזב [לא 'פוטר'] אין לו ולו שבריר תלונה על רבינו ראש הישבה. תברר ותדע. כי אצלנו גם סכסוכים מנהלים בעדינות ולא בגסות ובברוטאליות.
חיים
קודם כל תודה על העדכון לגבי המנכ"ל והאם יש לו עוד קשר לניר שליט"א ואולי בבקשה אתם יכולים להחזיר את קלקיליה ג ני"ו
ביטול תורה
תגובה מס' 10 צודק בהחלט במאה אחוז סליחה לא במאה אלה במיליון אחוזים האם בחיוך של אבא שלו הפני מנחם ז''ל הוא היה אומר את אותו הדברים אם יש למישהו תשובה לשאלה שלי אז בבקשה בדרך אגב אני בכלל לא חסיד גור
,זאב ליפשיץ
אבא זה אבא זה איסור תורה ...................
הנורמלי האחרון
כל הביעה זה החיוך ???????????????????
הבנתי
10
הרב שאול אלתר עובד בחכמה גדולה ובסבלנות עד שהוא יבנה את עצמו חזק וינהרו אחריו עוד ועוד ועוד ,, להערכתי ציבור חסידיו יעמוד באזור 800 חסידים מגור ועוד 200 מבחוץ
יחיאל
אנחנו רוצים כמה שיותר מחסידויות אחרות,עידן חדש איכותי,תורני,חם ואמפטי.תשארו עדרים ואל תבואו
אהרון
9
א. אין מבטלין איסור לכתחילה הוא במקרה של איסור. השמן הטמא לא היה איסור כיון שטומאה הותרה בציבור. ב. היה להם פך שמן טהור שהספיק ליום אחד. מקווה שהארתי את עיניך. בהזדמנות: ללמדן מספר 3. ועד ארגיעה לשון שקר ר״ת שאול. לא שהוא דובר שקר אלא שהוא מבטל השקר.
ללמדן מספר 5
א. ודבריי מדוייקים טמא דינו כאיסור לעניין ביטול ציטוט קטן למען הסר ספק "הפמ"ג ממשיך שם עוד לדון בקושיא זו: "וכי תימא, 'אין מבטלין איסור לכתחילה', למ"ד אין מבטלין דרבנן, ובמצוה שרי לבטל לכתחלה כבסי' תרכ"ו... דמצות לאו להנות נתנו, קשה" ב. ייתכן
1
פשט הפסוק אינו הדיון במסגרת זו. כאן דנים בדברי חידודים (על גבול הליצנות). אמרת גראמען על פסוק, אז אמרו גראם הפוך. לא קרה כלום.
לרון הגאון
זה מאוד בעיון מה שכתבת עיין בפירוש הפסוק ברש"י ובמצודות וכו' פירוש שהשקר מתקיים רק לרגע אמירתו וכמה נאים הדברים לאדם זה שהכל אפיזודה חולפת וזכורני עוד בכולל בחיפה את הקפריזות
רון
נכון, הקפריזות היו אפיזודה חולפת, נאמנים עלינו דברי חכמינו שהמאור שבתורה מחזיר את האדם למוטב, שנים של לימוד ביגיעה בהתמדה ובהתעמקות - וזו אינה אפיזודה חולפת למי שמכיר את ר' שאול מימות הכולל בחיפה ועד היום ממש - בצירוף שנים של רדיפות והשפלה, עידנו וחישלו את דמותו, לאיש אשר אנו חפצים לחסות בצילו. לכם
חיים
אנחנו רוצים מישהו שנוכל להגיד עליו רבינו סר מן הדרך
המנכ"ל החדש
אם 'אנחנו' הכוונה לגור ירמיהו, אז יש לכם רבי שאתם יכולים לומר עליו בפה מלא 'רבינו סר מן הדרך' המסורה לעם ישראל מדור דור, דרך המשלבת ידיעת התורה עם הבנה העמקה ולפלפל בה כחדשה ולא כישנה שעברה ['רשות' לחתן תורה, שאומרים כל כך יפה בגור, ולא שמים לב לאבסורד]. דרך המחפשת קרבת אלוקים ולא מפלגתיות לשמה.
חיים
תיזהר שלא תתקע בדרך ..............
המנכ"ל החדש
תגובה מבריקה.... בהחלט.... אתם כבר נתקעתם בדרך, ואתם תקועים כל כך עמוק, שספק אם אי פעם תצליחו לצאת.
חיים
אחרי זזת מן הדרך אנחנו יכולים להמשיך תודה אחי
דרך
8
אני הבנתי את עיקר דבריו ואני רוצה ללכת בעקבותיו גם אם רוב האתרים מצדדים בעד אחד זה לא אומר שהאמת אתו אני מאמין שר' שאול מסכים לדברי, ורק האתרים אולי???!!!
ישעי'
7
סכומי השיחות שהגר"ש נותן בסעודה שלישית?
למדן
אכן מי יודע את מספר הקו של הדרשות והמאמרים שלו
צופה מהצד
6
א. אין מבטלים איסור לכתחילה ככה שהשאלה לא מתחילה בכלל. ב. אם היה להם פח שמן טהור אז לא היה צריך לבטל היו משתמשים בו, הבעיה שלא היה אחד כזה. לחשוב לפני שמדברים זה דבר חשוב!
1
לא שמעתה את השיעור אז על מה אתה מדבר. במקום לשוטט פה ולהגיד דעות על שיעור שלא שמעת. לך ללמוד את הסוגיה של קמא קמא בטיל. כל דבריו מעוגנים בגמ', ראשונים ואחרונים.
יעקב
א. המצב היה בדיעבד ולא לכתחילה. ב. הכוונה בביטול אחרי שמצאו את פח השמן הטהור למה לא הכשירו שמן טמא בטהור כהכנה לכמה ימים עד שיכינו שמן טהור.
אליעזר
השאלה למה לא ביטלו על ידי 'קמא קמא בטיל' אינה שאלה חדשה, ודנו בה כל גדולי האחרונים. יש כאן תירוץ חסידי, על פי דרכה של חסידות גור, למבינים אופייה של שיטת אמירת ה'תורות' אצל רבותינו מגור, בפרט האמרי אמת. מה שמעניין כאן, איך ר' שאול הצליח לגרום לטוקבקיסטים לפלפל בלימוד. מה שקרה כאן עכשיו, וגם במקומות א
חיים
5
יש מקום לפיצול בגור לא כולם כאחד לא כולם שוים והזכות והבחירה אצל האדם ולא אצל הרודן
שמעון
4
למה לסלף, לדבר ברור בסוגיא דבר שבמנין אינו בטל. גם ברוב. ועם ישראל נחשב לדבר שבמנין ע"י הקב"ה. לדעתי 90% זה למדנים לא חסידי גור שמגיעים....
ראש ישיבה
דבר שבמניין לא בטל מדרבנן אז לא תירצת ברווח
מורה הוראה
זה נהדר,אדרבא שילמדו אותנו.בגור קם דור שני בור
אהרון
3
מתי מיעוט ורבים הולכים אחר המיעוט או אחר הרוב, גם הסאטמר רבי חשב שהאמת אצלו וכל גדולי ישראל כלום ראה ויואל משה, והנה קם מנהיג חדש שטוען שהאמת אצלו למרות שהוא מיעוט, וואו גאונות ממש גיואלדיג עיון להגיע לכזה פילפול, גם קרח טען שהאמת אצלו וידע ללמוד עיון ואף הכין מצגת ושאלות למרע"ה, יש כאן מנהיג 24 שני
רון
אתם גור הגדולים והחזקים הרבי שלכם צדיק הדור.... אז מה אכפת לכם מכמה אנשים שפתחו קהילה. אם אתם כל כך בטוחים בצדקת דרככם למה אתם מפחדים וזורקים בוץ לכל כיוון כולל על עצמכם. עסקו בטוב ונטשו את דרך ההפחדה והשיסוי ובא לציון גואל.
יעקב
לא הבעיה שהלכו הבעיה שהם מזלזלים ומשפיעים על אחרים שיעזבו את ה"חושך" ויעברו ל"אור" כלשונם והם אלו שמסכסכים והורסים משפחות בזה שהם משכנעים ומטרטרים בחורים ואברכים מגור לעבור אליהם (מידיעה אישית) אז כמובן שגור צריכים להתגונן.
יוני
שקר וכזב. מידיעה אישית, לא טרטרו ולא שכנעו אף אחד לעזוב. זהו שקר גס שהוועדה המציאה שאנשי הראש ישיבה מטרטרים אנשים. היחידים שמטרידים הם אנשי גור. ההגדרות 'חושך' ו'אור' אגב לקוחים מדרשתו המפורסמת של משה טאוב. שם הוא מגדיר את הפורשים כבני החושך, ואתכם, אנשי ירמיהו, כבני האור. אז לבוא שוב ולהפוך את היוצ
יעקב
אני מבין שלא תמיד המיעוט צודק ומה שרצה הגרש לומר שיש מצבים שהמיעוט צודק ומי שמרגיש אחרת שישאר אצל גור ירמיה אבל לומר כאלה שטיות שהאדמור שלכם עשה מהפכה בלימוד בזה אתה עושה צחוק מעצמך אם כבר יש הרבה מאוד וגםבתוך גור שסבריםשהוא עשה מהפיכה לכיון השלילי לכן אם יש לך קצת שכל כל עוד שלא דברו על זה על תזכיר
משה
בישיבה הראשונה שקמה בעולם (והיא לא היתה חסידית) לא למדו עיון. רק אומר.
בני ברקי
לרון החסיד הקנאי כבר דיברנו שאצלך היהודי הקדוש שעזב את החוזה מלובלין גם צריך ליהות בכלל ........... ואם אתה צריך דחוף רמזים "ש"פת "א"מת "ת"כון "ל"עד ר"ת "ש"אול "א"לתר "ת"רומם לבות ישראל "ל"קראת משיח צדקנו במהרה בימינו אמן
חסיד גור
מתי דברנו? ---------------- רמה של ר"ת ?
רון
2
סביב מרן ראש הישיבה מתלכד ציבור איכותי ונבנית קהילה חדשה. קהילה ולא חסידות. אתם שם בגור היו רגועים אין קשר בין קהילתו ל גור. מדוע נפל אתם הגדולים והחזקים מתרגשים מכמה מאות אנשים. הקהילה מכילה את מי שרוצה להצטרף ולהתעלות בהר השם. מי ומה המספרים, זה מעניין רק את גור. הירגעו עסקו בטוב קדשו שם שמים והפ
המאמין
מי שמסכסך זה הם שמשכנעים (בכל האמצעים העומדים לרשותם וד"ל) בחורים ואברכים לעזוב את החושך ולעבור אל האור כלשונם (מידיעה אישית). הלכתם יערב לכם אבל למה לזלזל להשפיל ולפגוע במי שלא עשה כמוכם
יוני
להפך. הגר"ש מעודד אנשים להשאר במקומותיהם, ככל שאינם בטוחים שהם ומשפחתם שלמים עם ההחלטה לעבור.
דוני
צדיק אמיתי!!
משה
אנשים לא יודעים איך להכיל את ענותנותו של הגר"ש,רוצה עממיות בניגוד ל.. יש אור במקום הזה.אתם לא מענינים אותו,אנשים להוטים אחריו.2000 משפ' בדרך לעריקה,רק מחכים למוסדות ומזה נדל"ן פוחדים.ענין של זמן.שיטת הקנטורים מזיקה לכם ומחזקת ידנו! אלקנאי/שאוליסט/ממורמר/פו גאה!!
משה
1
ועל תוכן הדברי תורה לפני שאתם מחווים דעה תקשיבו לשיעור ותבינו על מה הראש ישיבה מדבר. הכל מעוגן בראשונים ובאחרונים.
המאמין
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש