כיכר השבת

פרויקט 'כיכר'

יחסם של אדמו"רי החסידות למדינת ישראל

יחסם של אדמו"רי החסידות למדינת ישראל - שביום זה מציינת 73 שנים, ידע עליות ומורדות לאורך שנות קיומה של המדינה; בעיקר מורדות • "כיכר השבת" בסקירה מיוחדת מהעבר וההווה (חסידים)

| 29 | כיכר השבת |
עליות ומורדות: יחסם של אדמו"רי החסידות למדינת ישראל
(צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

יום העצמאות תשפ"א: יחסם של אדמו"רי החסידות למדינת ישראל - שביום זה מציינת 73 שנים, ידעו עליות ומורדות לאורך שנות קיומה של המדינה, ובעיקר מורדות.

'כיכר השבת' ערך סקירה קצרה על האדמו"רים שדווקא כן תמכו מאוד בהקמת המדינה ואפילו השתתפו בחגיגות העצמאות, אך עם זאת במהלך השנים ובעיקר בשנים האחרונות, ישנה תופעה של חסידויות , בעיקר הקטנות, שדווקא מקצינות ומתרחקות.

אדמו"רי רוזין

עוד בשנים שלפני הכרזתה של מדינת ישראל, קראו אדמור"י רוז'ין, ממקום מושבם בארצות מוצאם, ליהודים החרדים לעזוב את הגלות ולעלות לארץ ישראל. כל זאת מתוך הבנה של גודל השעה שיש לציבור שומר התורה והמצוות ביצירת צביון רוחני, למדינה שעתידה לקום בארץ ישראל.

בנוסף, תמכו אדמו"רי רוז'ין בלקיחת חלק במוסדות הציוניים, זאת מחשש שאם לא כן, האחריות על החוסר ברוחניות תהיה גם על גבם של היהדות החרדית, במידה והם לא יהיו חלק פעיל ושותפים לפעילות הציונית.

יום לאחר ההכרזה על הקמת המדינה, דרש הרב יעקב פרידמן, בעל 'אהלי יעקב' לבית רוז'ין בתל אביב על חשיבותה של מדינת ישראל. "צריך לזכור, כי הקמת המדינה היהודית, אף כי אין ערוך לחשיבותה, עדיין אינה הגאולה שהובטחה לנו", אמר.

עוד הוא הוסיף, שהתנאי לקיומה של מדינת ישראל היא לחיות בשלום ובאחווה, ובקדושה וטהרה.

אדמו"רי רוז'ין, שרובם עברו עם הזמן להתגורר בארץ ישראל, ציינו את שמחתם על הקמתה של מדינת ישראל, בכך שאמרו הלל השלם, והשתתפו בצעדת העצמאות כשהם חובשים לראשם 'שטריימל'.

חסידות גור

בחסידות גור ידועה האימרה שמיוחסת לאדמו"ר בעל ה'אמרי אמת מ'גור', שהתבטא בזמן הקמת מדינת ישראל וציטט מדברי הירושלמי: "כך גאולתם של ישראל קימעה קימעה".

דהיינו, שמצד אחד עם ישראל מתקבץ יחד במדינתו, שזה סוג של גאולה, ומצד שני זה רק קצת, ולא הגאולה האמיתית והשלימה.

בגור מספרים כי כוונתו של הרבי זיע"א היתה בעיקר לאפשרות של קיבוץ עם ישראל בארץ ישראל ולא לעצם הקמת המדינה.

בחסידות אף מספרים כי באיגרת מיוחדת שפורסמה בשם האדמו"ר ה'אמרי אמת' זצוק"ל לאחר ביקור שערך בישראל, נכתב כי הוא משוכנע שיהודים וערבים יכולים ומסוגלים להתגורר יחד בשלום ובשלווה.

באוסף מכתבים מיוחד כותב ה'אמרי אמת' על הרב אברהם קוק ז"ל. "הוא איש אשכולות בתורה ובמידות, גם רבים אומרים כי הוא שונא בצע, אולם אהבתו לציון עוברת כל גבול, ואומר על טמא טהור."

עוד הוא כותב. "הרבה התווכחתי עמו, כי אם כוונתו רצויה, אבל מעשיו שנותן יד לפושעים, כל עוד שעומדים במרדם ומחללים כל קודש, ובניין נערים סתירה".

האדמו"ר מגור בעל ה'פני מנחם', בנו הצעיר של ה'אמרי אמת' התבטא פעם ואמר: "בעולם חושבים שלאבא הייתה נטיה לציונות, אבל כשהוקמה המדינה אבא התבטא: 'א פינסטעריש אויפן וועלט' (-חשכות יורדת לעולם)"

אשלג

חסידות 'אשלג' שרבם האדמו"ר הרב יהודה הלוי זצ"ל, מציין באחד מספריו, על כך שיום הקמת המדינה הינו יום חשוב מאוד. עוד הוא מציין בספרו על כך שהוא מתרעם על העובדה ששמו של הקדוש ברוך הוא, לא הוזכר במגילת העצמאות.

מונקאטש

האדמו"ר ממונקאטש הרב ברוך רבינוביץ זצ"ל, אימץ גישה של תמיכה והכרה במדינת ישראל, בניגוד לעמדת חותנו, מה שגרם לכך שרבים מחסידיו יצאו נגדו בשלל כינויי גנאי, ורבים מהם נאלצו לעזוב את החסידות ולהישאר ללא מנהיג במשך כמעט עשרים שנה, אז מונה בנו לעמוד בראש החסידות.

בוהוש

חסידות נוספת שידועה בהכרתה בציונות ובמדינת ישראל היא חסידות 'בוהוש'.

האדמו"ר ר' יצחק, שמכונה ר' יצחק השני מ'בוהוש', עלה לארץ ישראל בשנת תשי"א, והתגורר בעיר תל אביב. רבי יצחק גילה יחס אוהד למדינת ישראל ונהג ללכת ביום העצמאות לתפילת שחרית בבית הכנסת הגדול, שהיה אז אחד המקומות שציינו בהם את יום העצמאות בחגיגיות.

עם זאת, כיום, נכדו, שמשמש כאדמו"ר מבוהוש נחשב לאדמו"ר קנאי יותר ביחסיו למדינת ישראל, למרות הדרך בו הלכו אבותיו.

ר' ישראל דב אודסר

בספרו 'אבי הנחל' הוא כותב: "עלינו לשוש ולשמוח לשיר לרנן ולזמר להודות להלל ולשבח לאדון עולם על יום העצמאות יום הניסים והנפלאות אשר עשה ה' עמנו". עם זאת לאחר מספר שנים התבטא נגד חילולי שבת של ה'ציונים'

חב"ד

בספר אגרות קודש, חלק י"א, עמוד פ"ה מופיע מכתב של הרבי, שנכתב למחנך ששאל כיצד להתייחס לתאריך ה' אייר, היום בו הוכרזה מדינת ישראל, וכך הוא משיב.

"הנה ידוע פתגם הבעש"ט שמכל דבר שהאדם רואה או שומע, יכול ובמילא גם צריך ללמוד הוראה בעבודתו עם השי"ת, ועל כן במאורע (הכרזת המדינה), שנוגע לכל אחד ואחד מבני ישראל, ובפרט אם רואים שמסר השם יתברך רבים ביד מעטים באופן נסי, הרי זה צריך לעורר תוספת כח לעבדו יתברך. וגם אלו המתנהגים אחרת נופלים תחת ממשלתו של היצר הרע, וזהו נוסף על כל שאר הענינים הנהגה דכפוי טובה".

אגודת ישראל

לאחר השואה באירופה וההחלטה על הקמת מדינת ישראל, נקטה אגודת ישראל גישה חיובית יותר כלפי המדינה, בתקווה שזו תלך בדרך התורה, ובשאיפה להשפיע על אופייה.

עם פרוץ מלחמת העצמאות אף קרא מרכז אגודת ישראל בירושלים לכלל הגברים החרדים הצעירים בעיר להתגייס למלחמה, לאחר שהוסדרה הקמת חטיבות חרדיות והובטחה עמידה על דרישות הדת במחנות הצבא.

בזמנינו אגודת ישראל היא שותפה פעילה בהנהגת המדינה, כאשר נציגיה מכהנים בכנסת ישראל.

יש לציין שאדמו"רי הקהילות החסידיות השונות כהיום, לא הביעו דעתם באשר למדינת ישראל וחגיגות העצמאות, אך רובם הגדול משתפים פעולה עם מוסדות המדינה באשר הם.

יחד עם זאת, בשנים האחרונות חל שינוי בדעתם של מספר אדמו"רים, בהם האדמו"ר מ'ראחמיסטריווקא', האדמו"ר מ'סלאנים', חלקים מסויימים בחסידות ברסלב, וכאמור, האדמו"ר מ'בוהוש', שבעבר היו בעד שיתוף פעולה עם מדינת ישראל, ובעקבות שינוי דרכם, חלקם אף לא הורו לחסידיהם להצביע בבחירות האחרונות, ואף לא בבחירות לראשויות המקומיות שהתקיימו לפני כחצי שנה.

תוכן שאסור לפספס
29 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
23
אם תקראו מה הרבי מחב"ד כתב על הציונות ועל השטות של 'אתחלתא דגאולה', תחשבו שהכי קיצוני בסאטמר כתב את זה.
יוסי
22
הכל מודים שהשי"ת עשה ועושה ויעשה מליוני ניסים ונפלאות גלוים ונסתרים ולא ימיש עמוד הענן לעולמים ממדינת היהודים, על אפם ועל חמתם של כל צוררי היהודים ובכן עם ישראל משבחים ומפארים את שמו יתברך להודות על הניסים ועל הנפלאות על התשועות ועל הנחמות ועל המלחמות שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה, ויבוער במהרה
הלל הגדול
21
שיתוף פעולה עם המדינה בזה שלוקחים תקציבים(כי גם לנו כמשלמי מיסים מגיע קצת תקציבים) אך מכאן ועד תמיכה בעצם שלטון המדינה ואף תמיכה בה ובחגיה? רוב רובם של כל שלומי ישראל כולל ליטאים ספרדים וחסידים כולם מכוונים ומלכות הרשעה מהרה תאבד כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ עד אז אין לנו ברירה אלא להציל מהקוזק (להו
נחמיה

הצגת כל התגובות

20
תודה ענקית ששמתם את חב''ד
שכוייח
הלו אתה חבדניק? כי הם סילפו בכלל את דעתו של הרבי. הביאו מכתב אחד שהרבי בכלל התכוין סתם שצריך להודות שאחרי השואה יש ליהודים איפה להיות, וזה כולל אמריקה או בארץ ישראל, אבל לא על עצם הציונות, על עצם הציונות יש מכתבים אחרים של הרבי ששם הוא מאוד חריף נגד בעלי הדמיונות שזה אתחלתא דגאולה
1
19
כיכיר אתם באמת לא יכולים להיות הוגנים? למשל לגבי חבד? למה לא הבאתם גם את המכתבים של הרבי ששם הוא כותב בחירופות נגד מישהו שרצה להגיד שהמדינה זה אתחלתא דגאולה, למה את זה לא הבאתם? כי זה לא יציג את חבד טוב? ולמה לא הבאתם גם את הרה"ק מרדכי חיים מסלונים, שהיה האדמור מסלונים באותו זמן של הקמת המדינה? ו
א
מהסיבה הפשוטה שמטרת המאמר הייתה להביא את דעתם של אדמו״רים שכן ראו את הקמת המדינה כדבר חיובי לעם ישראל
דוד
18
הנסיון התייפיפות לכ מוצלח, דעתם של רוב האדמורי"ם החסידיים זצוק"ל ולהבל"ח שליט"א היא שמדינת ישראל אם היא לא הולכת בדרך התורה, אז זה לא שמחה בכלל. רק בניגוד לקיצוניים הגישה היא פרקטית שהרי יש מדינה והדרך הכי טובה להשפיע עליה לטוב היא מבפנים.
התייפיפות פשוטה
17
לאחר ה' אייר תש"ח התבטא הרבי בכאב בקשר לאמירה כי הקמת המדינה היא אתחלתא דגאולה: האם סבלנו 1900 שנה רק בשביל שיהיה לנו דגל ונציגות באו"ם ? בהזדמנות אמר הרבי בנוגע ליום הכרזת העצמאות: "לא רק שאין זו אתחלתא דגאולה, ולא רק שאין זה יום-טוב ויום ישועה עבור יהודים וכו' - אלא בכך עיכבו את הגאולה למשך כך וכ
דוד
אתה מתכוון שהרב חודקוב הראה את הלוח שנה לרבי ואז הרבי אמר למחוק
ישראל
16
מספרים שחרדי נקלע ליער ירושלים ביום הנפנף וראה חרדליס"ט יושב באדיקות כשידו אחת מנפנפת ובשניה מחזיק ב"ויואל משה" פתוח ולומדו בעיון, לשאילתו היתכן שביום זה הוא מסתכל בספר הנ"ל, המזרחיס"ט החגור בגארטל על הציצית ענה לו כן, זה החסידישע ספר היחיד המדבר על חג זה
רון
15
הרבי מלובאוויטש נקט בעמדה שמתנגדת לציונות אך לא נלחמת בציונות וזה ההבדל הגדול
.
ואני יוסיף לך יותר מזה, שהוא גם נקט בעמדה שנלחמת בציוניות, אבל שונה משאר שנלחמו בציונות, וגם בחכמה גדולה, הוא שלח מאות שלוחים להחזיר בתשובה את הציונים, ואין לך נקמה יותר גדולה מזה בראשי הציונים שרצו לעקור ולשנות את העם היהודי, ואחרי שיהודי חוזר בתשובה אפשר כבל להביר לו את החילוק שציונות זה לא גאולה
א
14
Zelig
האדמורים החדשים לא חיו תחת שלטון הבריטים
13
כחסיד רוזין רצוני לומר שראשי הציונות דאז באו לבקש את ברכת והשתתפות האדמורים באירופה ונענו ע"י כי אתם תבנו לכם באוגנדה ופנינו ל"ארץ ישראל" ולא למדינת ישראל
חסיד מהצד
12
מכיוון שהחסידות של היום היא פחות בית חם לעם שבשדה(מלבד חב"ד וברסלב) ויותר מועדוני אנ"ש סגורים עם שפה ארכאית ועברית משובשת, לא פלא שהיא מתרחקת ומתרחקת מסתגרת ומסתגרת...
איש משומקום
11
מחבד ועד סטמר כולם היו נגד המדינה ככה יוצא, כל החילוק בפרקטיקה, דעתו של הרבי מחבד דומה להנהגה הכללית, של רוב רבני ישראל, [כמשתמע מתגובות חבד כאן, וכידוע ליודעים] רק בחבד התעסקו עם קירוב יהודים, ולכן הם נראו כאילו הם לא נגד הציונות, בשונה מכמעט מרוב האדמורים.
א
10
לקחת איגרת קודש אחת שהיא אמת אבל לא מראה את היחס הכללי של הרבי הציונות לא תורמת לגאולה. מה עשו הציונים ? לקחו סממנים דתיים על הדגל ואמרו לעם ישראל בואו תרגישו לאומיים קשורים ליהדות אבללל תעשו מה שאתם רוצים - ככל הגויים ה'ישמור... להיות עם חופשי בארצנו ה' ישמור עבד ה הוא לעולם חופשי !!!!
חבד
9
שכחתם לציין את חסידות העץ הירושלמי, שרבם גם עבר מהפך מתמיכה חלקית במדינה בדרכו של הרב שך, להתנגדות על פי דרכו של הרב מסאטמר.
מוישי
הרב שך לא תמך אף פעם במדינה חס ושלום מה אתה מבין בכלל רשע
444
8
הרעבע מליובאוויטש היה ממש נגד הציונות והעניין של החגיגה ביום העצמאות. האו אמר בעצמו שהקמת המדינה הרחיקה את הגאולה בחמישים שנה.
אשכנזיה
תיקון קטן: שלומר שהקמת המדינה היא אתחלתא דגאולה הרחיקה את המדינה. ובהחלט הרבי היה נגד בכל מכל, והאתר הזה מנסה לסלף ולשטוף את דעת הציבור
מ
7
שכחתם את הרבי מהוסיאטין והרבי מבוסטון.
איינער
6
תראו מה קרה במירון. תראו מי בא לסייע, ותראו את תגובתם של שונאי ישראל למינהם לאובדן חיי יהודים. ואז תשכילו. מדינת ישראל והיהודות אחד הם !! לא יתכן שחסידויות ואדמו"רים, צדיקים ככל שיהיו, לא יתמכו במדינת ישראל. שבזכותה, בזכות הצבא, בזכות אנשיה, יש גם לחרדים ולחסידים ארץ שנעים לחיות בה. אני חילונית, מאמ
ללא שם
5
נעביך מנסים לקושש תמיכה במדינה הגוססת...... בחגם אשר בדו מליבם והוא ריק מכל תוכן, ללא שום סממן של כלום..... מרגש בעיקר אזכורו של "האדמור" רבי ברוך ממונקאטש......
נעביך!!
4
אדמורים שהודו להשם על הקמת המדינה
האדמור ממזבוז זצ"ל
3
מעניין מאוד.
מוישי
2
גגולי ישראל בשנת הקמת המדינה אמרו הלל ביום הזה
שירו
1
ישנן מגוון דעות בארץ, וזה מצויין. אומנם, אי אפשר להתעלם מכך שאנשים מבוגרים מאמינים באגדות, פנטזי ובטוחים שעל ה"עובדות" שלהם חייבים להתקיים. בין רוצים או לא רוצים, מדינת ישראל הינה נווה במזרח התיכון ונס מציאותי שיש להתגאות בו.
מגוון דעות
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש