כיכר השבת

הריקוד המסעיר

הבעל שם טוב היה גאה באדמו"ר ממעז'יבוז' // דעה

יוחנן בלייך סבור כי ריקוד ה'מצוה טאנץ' העליז של האדמו"ר הצעיר עם כלה גיורת-צדק, אמור להוות השראה עבורנו - ולא מקור להשמצות, להטחת עלבונות ולקריאות בוז (אנ"ש, דעה)

| 74 | כיכר השבת |
הריקוד הנלהב
הריקוד הנלהב (צילום: דוד כהן)

כולנו ראינו את התיעוד החריג מריקוד ה'מצוה טאנץ' של האדמו"ר ממעז'יבוז' עם כלה גיורת-צדק, הנצפית מפזזת במרץ רב לצלילי ניגון חסידי עתיק יומין, כשהאדמו"ר רוקד בעוז.

צילום הרגעים הללו ופרסומם לעיני העם, הוא לטעמי מעשה פזיז ומיותר; אך מה שהטריד אותי יותר, הוא מבול התגובות השליליות שהחלו לזרום בזו אחר זו.

יש שניצלו את הרשתות החברתיות כדי לחבוט בכלה - גיורת, להזכירכם - על שרקדה בפני כל הגברים הנוכחים באולם החתונות; יש שהוסיפו והטיחו עלבונות באדמו"ר עצום-העיניים, על שהשתתף בסצנה החריגה, ויש שהגדילו לעשות ושיגרו קריאות בוז לחסידים בכלל ולמנהג ה'מצוה טאנץ' בפרט.

נעזוב לרגע את הנוהג המגונה של טוקבקים מרושעים ברשת - שמתעצם כאן שבעתיים, מאחר והעושים זאת עוברים על עשרות איסורי תורה הנוגעים למי שמצער גר.

אני רוצה להתמקד באדמו"ר עצמו. האדמו"ר ממעז'יבוז' - כך לתחושתי - לא רק שלא סתר את תורת החסידות; הוא אף מסב עונג ונחת רוח רבה לבעל שם טוב, מייסדה.

מעבר לשם מעז'יבוז', המשותף לרבינו ישראל בעל שם טוב ולאדמו"ר הצעיר, יש כאן נקודה חשובה מאד, שניתן להבין בעזרת אחד הסיפורים הידועים ביותר על הבעש"ט:

ביום כיפור, בבית מדרשו של הבעש"ט, היה נער כפרי ועם-הארץ, שלא ידע לקרוא; הוא עומד בין כל החסידים שמעתירים בעיניים עצומות ובכוונה גדולה, הוא מרגיש את האווירה - אבל לא יודע איך להתבטא, אז הוא שלף מכיסו משרוקית (או חליל, לפי חלק מן הגירסאות) ופשוט השמיע קול שריקה גבוה.

אם נדמיין לעצמו את הסיטואציה לרגע, היא כנראה היתה מלאת מבוכה: חילול החג, בעיצומו של היום הקדוש? אבל הבעל שם טוב ראה מעבר. הוא ראה את ההשתוקקות ואת הרצון העז של הנער - כלימוד זכות על כלל ישראל.

כמובן שאין לנו אפשרות לאמוד את ירידת הדורות ואת הפער בין אדמו"רי דורנו לבין הבעל שם טוב, אבל לא קשה להגיע למסקנה האמורה: הבעל שם טוב היה גאה במעשהו של האדמו"ר ממעז'יבוז'.

שימו את עצמכם לרגע במקומו: מה אתם הייתם עושים?

הייתם יוצאים מהחתונה, ולא רוקדים? הייתם מעירים לכלה הנלהבת, ושכנראה לא בקיאה בניואנסים? בעייתי מאד. יש עשרות ציוויים בתורה על אהבת הגר ואיסורים על גרימת צער לגר.

בנוסף, על פי הגמרא בברכות, "אמר ר' חלבו אמר רב הונא: כל הנהנה מסעודת חתן ואינו משמחו - עובר בחמשה קולות, שנאמר (ירמיהו לג, יא), קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה קוֹל אֹמְרִים הוֹדוּ אֶת ה' צְבָאוֹת".

אי אפשר לגנות את ה'מצוה טאנץ' הזה מתוך מקום של הגנה על החסידות, בו בזמן שרומסים את אחד מערכי החסידות והיהדות החשובים ביותר: אהבת ישראל.

ריקוד ה'מצוה טאנץ' לא זקוק לסנגוריה שלי; אם כי התנהגותו של האדמו"ר מעוררת השראה. הריקוד בעיניים עצומות הוא ביטוי לאהבת ישראל, לשמחת חתן וכלה, לאהבת הגר ולדרך החסידות. הוא ביטוי לראייה כוללת וצלולה - ויהי רצון שנלמד ממנו כולנו.

תוכן שאסור לפספס
74 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
48
אני קרוב לאדמור ותאמינו לי הוא צדיק ברמה מטורפת ולכל הלועגים קודם כל תגיע לרמה שלו וגם אז אל תדבר עליו הוא אוהב ישראל הייתי בטיש שלו הוא מכבד מזרוחניקים...... ומה שאתם מלכלכים עליו ועל המנהג של מצוה טאנץ שקודש הוא תבדוק אם אתה נקי כי יהודי נקי לא ידבר ולו על אחד מישראל
47
אהבת הגר
46
ולא לקח שום משרוקית
אתם הרי בעצמכם לא מאמינים אז מה ולכם ולחסידות אצלכם יש דבר אחד בלבד תורה וזהו אין מה שיעצור אתכם

הצגת כל התגובות

45
הבעש"ט לא קרא לעצמו ואף אחד לא קרא לו אדמו''ר ממז'יבוז', אלא הבעל שם טוב ורק שהיה גר במז'יבוז', ואף אחד לא מקשר בינו לבין הבעל שם טוב, ומי שחושב שמבין את הבעל שם טוב ומה היה רוצה עושה צחוק מעצמו כמו שמישהוא יגיד שיודע איך המלאכים מרגישים כשאומרים שירה, וטוב לדעת הפרופורציות הנכונות
44
בימי הבניים וקודם לכן במקומות מסוימים על הכלה המהוללה להיות עם ההגמון תחילה, כמוזכר בגמרא.. זה לא המקרה אבל משהו בסצינה של האדמור הרוקד עם הכלה לצד החתן שכמו ניצב בשולי הסרט משקיף ומיותר, מזכיר את מעמדו של הבעל בהררכיה ההגמונית הישנה.. הסדר אותו הסדר גם אם השלבים שונים..
43
מנסה לחשוב מה חשב לעצמו האדם שצפה צילם ועד הפיץ בעד שהוא יודע שסרטון כזה בודאי יופץ עד ועד ויצא משליטה שלו ומפורפרציה בכלל. והרי אם הוא היה שם בין המשתתפים בחתונה מסתבר שהוא קרוב או מקורב אל החתן והכלה. אז למה להפיץ דבר שכזה?! לא משנה מה תוכן הסרטון ( בטח במקרה כמו שכאן שהסטואציה לא בדיוק מקובלת..)
42
היא בסך הכל קופצת במקום. מי שזה עושה לו הרהורים שילך לאשפוז דחוף! לא צריך להעיר לה ולא נעליים, זו החתונה שלה ומי שלא שולט ביצרים שלו שיצא החוצה!
באמצע הרחוב. מה הבעיה זה רק לקפוץ.
41
במקום להסתכל על השמחה העצומה ועל האדמו''ר, מסתכלים על הכלה.....
40
כל אלה שלא מבינים בתורת הבעש"ט מערבבים בין חסידות לחרדיות, ואז יש להם תמיהות... תלמדו חסידות ותבינו הכל, לפני זה אל תקשו קושיות.
39
קדוש וטהור שעושה הכל לשם שמים ולא שם את ידו מתחת לחגורה מגיל 13 . יש להבין שלא לזה התכוון הרב כלל וכלל ובגכל שמדובר בגיורת שאינה יודעמה מה צריך לעשות
האדמו"ר ממעזבוז קדוש וטהור אשרי דורנו שבתוך המבול של אדמורי שקר קם ופרח אדמור אמיתי אמיתי בלי שטיקים בלי קונצים בלע חכמת בלי גלימות רק לשם שמיים
38
אשרי הכותב של כתבה זו
37
כחסיד שראה את הריקודי שש שלוש של הליטוואקעס אין לי מושג מה הם עושים כשהם לא בישיבות, אולי בדיסקוטק הם רקדו כגויים גמורים והאדמו"ר פה רק רוקד לקרב!!!
האם מותר לרקוד לפני ראשת העיר ולפני כלה וגיורת שמצווה לשמחה יהיה אסור טלו קורה מבין עינכם
36
למאות אנשים
35
תספרו לעצמכם מה שאתם רוצים אבל דבר אחד ברור כלה שרוקדת מול גברים זה אסור!!!
34
עפרא לפומייהו תוציא את הבעשט הק' מהשיח הזה מבזים את הבעש"ט שלא זז מקוצו של יוד מההלכה ולא עוד מקדושת ישראל הבעל שם הרים יהודים אליו ולא ירד להם לפי ההלכה יש לאסור להגיד שהשמחה במעונו
33
הרב מרדכי אליהו קידש בשבת בעצימת עיניים למרות שמולו ישבה אורחת מתחזקת שהתארחה בביתם ולא הייתה לבושה בצניעות. הבת של רבי ישראל אודסר מספרת שפעם התארחה אצלם בשבת אורחת מתחזקת שהצטרפה לשירה בשבת וכדי לא לביישה הרב הגביר את קולו ורמז לבנים שיעשו כן כדי שקולה לא יישמע וכן סיפרו בני משפחתו של עוד רב גדול
שפשוט לא ידעה .! היא לא חפיפניקית כמו השיטה בכל הדוגמאות שהזכרת, ואם רק היו מעירים-- היתה מייד עוצרת! היא גרת צדק! וזהו השיטה שהבאת היא היא גופא הבעיה ולא הפתרון, !!! אתה לאמ בין? בגלל שפחדו להעיר לה נגרם כאן חילול השם והשפלה של האדמור, אבל אם מישהו היה מאיר את עיניה בלחישה קטנה, -תעמדי, זה לא צנוע
32
המצלמים והמפרסמים לעומת זאת רשעים מושחתים שאסור כידוע לדונם לכף זכות.
31
לגל הדעתנים שחושבים שהם צדיקים גמורים ואיך שהוא צברו נקודות מזה שהביעו עמדה שלילית הבעיה היא אתם! שכל דבר שקשור באישה טמא הוא! זה רק מוכיח שהם לא יכולים אפילו לחשוב על אישה מבלי שהרהורים חטא יציפו אותם
30
מי שלא מפרגן לרבי שמשמח אנשים אז הוא מפגר האדמור איש שמקרב כל אחד ויפה שלא שם חשבון עף אחד כדי לשמח חתן וכלה
29
כאלה שלו מבינים בשום דבר ומבאים ביקורת זה העיקר מצד הליטאים שהם לא מבינים את מינגי
28
הבעש"ט שהיה עובר על איסור קל, אין שום היתר לעבור על שום איסור, ואם אסור לאישה לרקוד בפני גברים לא יעזור כל הקשקושים שהיא גיורת או אהבת ישראל כי צריך לאהוב את הגר אבל זה לא אומר לעבור עבירות, למה תמיד אנשים מחפשים להיות קיצוני או שהם מתירים את האסור או שהם אוסרים את המתר? למה אתם לא יהודים נורמ
27
לכל מטבע 2 צדדים. הכלה אינה אשמה בפרסום הקליפ שלה רוקדת. רואים שזה נעשה מתוך שמחה אמיתית.
26
במיתותא ממך כותב הטור דעה אך הייה אפשר בקלות רבה לפנות אל הכלה ע"י הרבניות שם כמובן מאליו ולהסביר לה את עיניין המצוה טאנץ ולבקש שתפסיק לפזז ולרקוד לעיני כל הגברים והמצלמות!!! תפסיקו לטאטא מתחת לשטיח בלי שום קשר לכלה זו אני לא מבינה איך מעמידים כלה צעירונת מול עשרות ואולי מאות גברים ורוקדים ומ
25
את האיסור שאישה כולל כלה לא תרקוד בפני גברים
24
אין בזה שום דבר יפה יש כאן ערוות דבר והרהורים לכל הגברים הצופים אולי בשם "אהבת ישראל" נוריד את המחיצות בכל החתונות וירקדו זה לצד זה? שומו שמים
23
תמשיכו לדגור באשדוד בני ברק ירושלים בית שמש וכו'. הרבי ממזיבוז לא מסתכל אליכם. הוא הגיע למקום שם אין חרדים, באמצעותו הם מכירים מדורת לג בעומר עילית עם שירי רש"י. נוער שלא קבלתם לישיבותיכם או העפתם אותם, בזכותו הם שרים שירי שבת בהתאספות בליל שבת אחרי האוכל. שומעים אצלו שיעורי תורה שמקרבים לבורא יתב
22
עוד אחד שיודע להגיד במי הבעש''ט היה גאה. אני אומר לך שהבעש''ט לא היה שמח עם לא האחת מתעסק באינטרנט כל הזמן די מספיק תחזרו בתשובה שלמה אוהב אותכם
21
כתבה נכונה ויפה אדמור צדיק ירבו כמותו
20
צדיק אמיתי. אוהב ישראל אמיתי. בעל רוח הקודש. בעל לב ענקי. פועל ישועות. כל זה מהיכרות אישית. איך הרבי רוקד בדבקות בה' ומדביק את כוולם בשמחתו האמיתית לשם שמיים. ירבו כמותו בישראל. אמן. אוהב את האדמור. אליהו.
19
מצוה טענץ כזה הוא פשוט צפצןף על כל העולם החסידי המשתדל לשמירת עיניים בדרך כלל, וכאן פשוט פרצו את כל הגדרות של הצניעות. צפצוף של רועה צאן שאינו יודע כלום ביום הכיפורים הוא אולי זכות דיבור, אבל צפצוף של אדמו"ר במשרוקית ביום הכיפורים אינו תקיעת שופר, אלא קול ענות אני שומע בריקודים ומחולות סביב הטומאה,
18
הכי טוב באמת שניגשים ומעירים יפה ומכובד
17
למאות אנשים ויש לדונו לכף זכות
16
כגרת צדק. צדק. אני בטוחה שאם מישהו רק היה מאיר את עיניה שזה לא נהוג שהכלה רוקדת, ה-כ-ל היה בא על מקומו בשלום. אבל- גישת ההתרפסות והפחד שלא במקומו, כמו של המזרחי וחב"ד ומודרנים למיניהם, עושה נזקים. לדעתי, לא להעיר חמור יותר מלהעיר. גם בבחינת- "לפני עיוור לא תיתן מכשול", וגם בבחינת- "הוכח לחכם- ויאהבך
15
בשביל מה לכם צרות זה אדם קדוש זכיתי להכירו תזהרו בגחלתם
14
סתם תגובת בור, הרי לרקוד לפני הכלה מותר, ואם היא גם רוקדת אין בזה איסור, ומה שאתה מסכן שכל כלה שרוקדת זה מזעזע אותך אז עליך לסגור עין ולא ללמד אחרים דרך המסורה
13
אהבת ישראל בלי אהבת התורה זה פלורליזם בלע"ז לא זהו תורת החסידות אין שום שמץ של קשר של מעשה נבזה זה לתורת החסידות
12
כי בגזע נדבורנה (שושלת האדמו''ר הזה) הנהיג ראש השושלת (הרה''ק ר' מרדכי מנדבורנה זי''ע) שבחיי אביהם יהיו צאציו אדמו''רים - על מנת - לקרב יהודים בעיירות לא כ''כ דתיות; זה הסיבה למה יש נדבורנה ברחובות (קרעטשניף) ברעננה (קליוולאנד) אשדוד (פיטסבורג - לפני שהגיעו החסידים לשם) האדמו''ר ר' איתמר זי''עץע
11
לימוד זכות זה דבר חשוב ואף חיוני אבל ללמוד מזה דרך להתנהגות זה דבר אחר לגמרי ואין ספק שמעשה כזה הוא בלשון המעטה בעייתי מאוד ולשים מילים בפי הבעל שם טוב הקדוש זה דבר שלא יעשה יש הבדל קטן בין ילד שעושה משהו בחוסר ידיעה מתוך כוונה טובה שבלי ספק אף אחד לא יחקה את מעשיו לבין דבר חמור שנעשה באצטלא של מצוו
10
בדבר אחד הנך בודאי צודק- שאין להגיב ולבקר ללא שום מחשבה קודם ללא לחשוב על הצד השני של המטבע.
9
הלטאים רואים בכל הסיפורים הללו של עשיית עבירות שנהפכות למצוות, אצל החסידות כשאילה על כל מהותה של החסידות, ביהדות כל דבר בא עם הגיון ולא עם דמיונות, ואין אפשרות להפוך עבירה למצוה למרות שאין ספק שהקב"ה אוהב את התמימות הפשוטה של כל יהודי שזה בעצם המסר של הסיפור. חלילה איני מערער על החסידות עצמה אך המ
הסיפור מופיע בקונטרס עניניה של תורת החסידות של הרבי הרי"ץ מליובאוויטש ושם הנער צעק קו קוריקו והבעש"ט הרגיע את הקהל והסביר כי היה קיטרוג מסוים על קהילה מסוימת ואף אחד מכל הצדיקים לא הצליח לבטל את זה אלה הקריאה של אותו נער ולעצם העניין - מצווה טאנץ זה מנהג לא צנוע ולא מתאים והרבי מליובאוויטש התייחס לז
8
וחוץ מזה כידוע הרבה אנשים יר"ש אינם מפרגנים למי שמצליח, וכידוע האדמו"ר ממז'יבוז' הוא ב"ה מצליח.
7
המצווה טאנץ זה לא חיוב זה מנהג של חסידים והזוג שהתחתן וודאי לא היו חסידים אז למה לקיים את המנהג הזה שע"פ דעת רבני הספרדים זה איסור חמור?! שהחסידים יעשו מה בא להם אבל לספרדים אסור!
6
למי שמצליח.
5
חבד זה לא מודרניים ואי אפשר להכליל אותם עם. צבורים פשרנים זה תנועה חרדית די לשקרים ולעלילות ואגב אם כבר מדברים אם היית ישר היית מגנה את התופעה האחרונה של חבריך המודרניים שרוקדים במטה ליאון ליד נשים רוקדים ליד קאליש רוקדים ליד נשים במעמד הקמפיין של מעייני הישועה לפני שבועיים
4
יכל לרקוד לפני הכלה אך ברגע שהתחילה לרקוד לעזוב את הגרטעל
3
שוב טועים בגרסה שהמציאו המשכילים כאילו הנער חילל החליל ובעצם חילל את קדושת היום טוב. זה לא נכון! הוא השמיע קול של תרנגול או אחז את הסידור בצורה מסויימת לגרסה אחרת. ראה מחקר שנעשה בעניין וכן הדעות בחבד על כך
2
שחחררו, כל אחד עשה לשם שמים. ולכל מי שיש בעיות שלא יצפה בזה רק יועיל לו לשמירת העניים וביחוד בימי השובבים ת"ת
1
יז – כיצד מרקדים לפני הכלה פורסם בקטגוריה ה - החתונה ומנהגיה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר. אמרו בית הלל, שבשעה שרוקדים לפני הכלה, יש לשבח את יופייה ומידותיה ולומר שהיא "כלה נאה וחסודה", שעל ידי כך תרבה אהבתו של החתן כלפיה. וגם כאשר הכלה אינה נחשבת נאה וחסודה בעיני רוב האנשים, יש לשבח אותה כך, מפ
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש