כיכר השבת

רבני בעלזא נגד העלייה להר הבית

חברי בד"צ "מחזיקי הדת" של חסידות בעלזא מפרסמים השבוע הוראה גורפת עם האיסור לעלות להר הבית. במקביל, ח"כ ישראל אייכלר מפרסם טור חריף נגד העלייה להר (חרדים)

| 33 | כיכר השבת |
כ"ק האדמו"ר מבעלזא
כ"ק האדמו"ר מבעלזא (צילום: באדיבות המצלם)

חברי בד"צ "מחזיקי הדת" של חסידות בעלזא מפרסמים השבוע הוראה גורפת בהם הם שבים ומדגישים את האיסור לעלות להר הבית.

במקביל, ח"כ ישראל אייכלר, נציג החסידות, מפרסם השבוע טור חריף בעיתון "המחנה החרדי", טור שמגובה בסמכות ההלכתית של רבני החסידות.

תחת הכותרת "אל תהינו לעלות ההרה", כותב אייכלר את הדברים הבאים:

"בשאון הבחירות המתדפקות בשער אנו עלולים לשכוח שהג'יאהד המוסלמי אינו יוצא להפסקה בגלל הבחירות. דם קרבנות הטבח בבית הכנסת בהר נוף הי"ד עדיין לא יבש וזעקת הכאב שעברה מסוף העולם היהודי ועד סופו לא נמוג. גדולי ישראל והרבנים שליט"א, כבר הורו לכולנו מה לתקן ואין אנו באים להוסיף עליהם. אבל יש דבר אחד שלא רק בתחום הרוחני אלא הפיזי ביותר. העלייה להר הבית של אריאל שרון בערב ראש השנה תשס"א, פתחה את האינתיפאדה השניה וגבתה אלפיים הרוגים הי"ד ואלפי פצועים ומיליוני יהודים כואבים. גם אז עלתה הטענה: וכי יאסר ערפאת היה זקוק לשרון בהר הבית, כדי לפתוח במלחמה העממית הזאת? הרי הוא כבר הכין חביות חומר נפץ, וחומרי הסתה בכל אזורי יש"ע. אריק הטיל רק גפרור קטן עם קמצוץ של אבק שריפה, בבואו להר הבית "לחלל את אל אקצה". אבל מי שמכיר את ההיסטוריה הישמעאלית וכולנו מכירים אותה כשכנים ותיקים, יודע כי "אל אקצה" כבר הציתה אש גדולה לפני שמונים ושש שנים בפרעות תרפ"ט. גם אז יצא חאג' אמין אל חוסייני בזעקה גדולה ומרה שהיהודים באים להחריב את "אל אקצה", בתשעה באב, בעקבות "פרשת הכותל". כל הארץ בערה באש השנאה נגד היהודים והשיא היה בפוגרום בחברון בה נטבחו יותר משישים יהודים ביום אחד רח"ל.

"גם היום אנו יודעים כי הערבים אינם רוצים את היהודים בארץ הזאת. הלוואי וכל הישראלים ירצו יהודים חרדים בארצנו הק'. אבל יש הבדל אם חביות אבק שריפה של שנאה פזורות בכל הארץ והן רדומות כל זמן שאין גפרור שמצית אותן, לבין עלייה להר הבית שהיא סגולה בדוקה ומנוסה לשפיכות דמים ולא בכדי. ראשית, חומר העניין ההלכתי כפסקם של כל גדולי ישראל בעבר ובהווה שאסור באיסור חמור לעלות ולהעפיל את ההר הקדוש. לא ניכנס כאן במילה אחת לצד ההלכתי של האיסור, כי אין זה מדור לבירור הלכות. אבל עצם העובדה שגדולי ישראל ופוסקי הדורות קבעו שזה אסור - זה אסור. יהודי חרדי אינו עובר על איסורים, גם אם אין בהם סכנה פיזית.

"שנית, על אחת כמה וכמה שיש כאן התגרות בישמעאלים בצורה מוכחת ומדממת קרוב למאה שנים רצופות, שזו סכנת נפשות. גם מי שרוצה להקריב קרבנות בזמן שאין בית המקדש קיים, לא יכול להקריב קרבנות אדם רח"ל למען הטירוף הזה. הישמעאלים הבאים להרוג ברציחה אכזרית וליהרג כ"שאהידים", אינם עושים זאת בלי לב בוער ומוח מורעל ומוסת. אי אפשר לתאר לבני עמים אחרים, עד כמה "מסגד אל אקצה" הוא חומר בעירה שבוערת בלבם, עד כדי נכונות לומר "תמות נפשי עם היאהוד". המקום הזה מסיר מהם את כל המחסומים האנושיים הגורמים לאדם לפחד מן המוות ולרצות לחיות. ולכן כל המתקרב לשם, מעבר לכל עניין הלכתי, גורם במישרין ובעקיפין למעבר הנפשי של המחבל מרצון להרוג לשאיפה להיהרג ולמות בקריאות "אללה הוא אכבר" כ"שאהיד" ולזכות בכל ההבטחות שלהם, ה' ירחם ויציל אותנו מחרב זעמם.

"לכן יש למחות נגד ההפקרות להפר את פקודתם של גדולי ישראל שליט"א לבל יהין איש לעלות להר הבית. חובתנו אף לדרוש שאף אחד לא יעיז לסכן את חיי אחרים. אמנם כבר נאמר "על חייו לא חס על חיי אחרים לא כל שכן". אבל אפשר להתריע ולהרתיע מפני עליה להר הבית, בכל חומר הדין, עדי יבוא שילה ויבנה לנו בית מקדשנו ותפארתנו בב"א".

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
24
דעת רבי חיים פסח הורביץ, ממנהיגי הציבור החרדי באשדוד, חבר בית הדין "רבני הקריות", ורבם של חסידי בעלזא באשדוד. בחילוקי הדעות בין החזון איש הסובר שמצוות כיבוש ארץ ישראל היא אף בזמן הזה לשיטת סאטמר שאסור למרוד באומות עד בוא המשיח. סבור הרב הורביץ כשיטת מרן החזון איש זצ"ל, בעקבות כך פנו פעילי הר הבית
23
דעת רבי מאיר הייזלר חבר בית דין של הגר"נ קרליץ שליט"א מידי ליל שבת - מתקיים בביהכ"נ המרכזי של שכונת נווה אחיעזר בבני ברק - מניין מאוחר של קבלת שבת (מניין ר"ת) - בראשות הרב מאיר הייזלר - חבר ביה"ד של הגר"נ קרליץ, ובשיחתו השבועית בפני המתפללים - אזי הרב הייזלר התעכב על דברי הבית יוסף בהלכות חנוכה (סי
22
מכתב הרב בן ציון מוצפי שליט"א בס"ד ירושלים, טבת ה'תשמ"ו. מצוה רבה להשתדל ולהציל כל שניתן משטח הר הבית המקודש, ולהתפלל שם על הפדות והגאולה לשכינה ולישראל, רק במקומות המותרים להתפלל כפי שנהגו רבותינו הקדמונים, ועל פי הוראת חכמינו בדור הזה. עיין זוהר חדש פרשת ויצא – מדרש הנעלם – ענין ר' אלעזר בן עזריה
הרב מוצפי נגד והמכתב מהאתר שלהם מזוייף.

הצגת כל התגובות

21
הרב מאזוז - מגדולי רבני דורנו מתיר עליה להר הבית "מותר מן הדין לעלות להר הבית". כך כותב הגאון הרב מאיר מאזוז שליט"א ראש ישיבת כסא רחמים וחבר מועצת החכמים בפסיקה מפתיעה בעולם החרדי הרב מאזוז מסייג את פסיקתו התקדימית, בכך שעל כל אחד שמבקש לעלות להר הבית, לדעת את המידות המדויקות של התחומים המותרים בכנ
20
הגאון רבי דב קוק שליט"א מטבריה, עלה בעצמו להר הבית. [ראה בויקיפדיה "כניסה להר הבית (הלכה)". וכן באתר "חדשות הר הבית", שהוזכר ברשימת "רבנים שמתירים או מעודדים כניסת יהודים להר הבית"].
19
דעת רבי יעקב ניסן רוזנטל זצ"ל גאב"ד חיפה. כתב הגאון רבי יעקב ניסן רוזנטל זצ"ל (ראש רשת הכוללים "ישיבת הגר"א" בארץ הקודש, וגאב"ד חיפה), בספרו "משנת יעקב" (עבודה, הלכות בית הבחירה, פרק ז', הלכה א' – עמוד ל"ה): וזה לשונו: "ועיין במאירי בשבועות טז,א, שאחר שהביא את דברי הראב"ד לעיל בפ"ו הט"ו, שס"ל שהנכנ
18
בספר כפתור ופרח (פרק ו) מובא: שרבינו יחיאל בעל התוספות רצה לילך להקריב קרבנות בירושלים.
17
כשעשו רצה לקבל את "תקציב" נזיד העדשים, נאמר "ויבז עשו את הבכורה". מסביר רש"י, שעשו אמר מי צריך את הבכורה (עבודת המקדש) הרי "כמה מיתות תלויות בה" (עבודה בצורה לא נכונה - כרוכה במיתה בידי שמים) ולכן, כדי "למנוע פיקוח נפש" הוא נתן את הבכורה ליעקב. כמה מעניין, שההיסטוריה חוזרת, אך בהפוך: היום "יעקב" טוע
16
הרדב"ז בשו"ת סימן תרצ"א פוסק ברור שאבן השתיה שעליה הארון היה מונח בקודש הקודשים, נמצאת ועומדת תחת "מסגד עומר" (הזהב. - אפשר גם לראות אותה כיום). וממשיך הרדב"ז ומפרט היכן הם המקומות המותרים בכניסה. והיכן אסור. [אי אפשר לומר שהכותל המערבי הוא כותל העזרה, אלא בודאי הוא כותל הר הבית, ומותר ליכנס לפנים
15
דעת רבי יחיאל מיכל טיקוצינסקי זצ"ל כתב בספרו "עיר הקודש והמקדש" (חלק ה' עמוד פ') לבנות בית כנסת ליהודים בהר הבית, וזה לשונו: גם בזמן שביהמ"ק היה קיים היו בתי תפילה לקהל הציבור הישראלי בהר הבית, כמוכח בסוכה (מא: - מג. נג.) .. ולכשיהיה לנו הרשות והיכולת לבנות בית תפילה אשר כזה בהר הבית בטרם הופעת ב
14
דעת החפץ חיים זיע"א, והג"ר צבי הירש קלישר זיע"א. הגאון רבי צבי הירש קלישר זצוק"ל בספרו "דרישת ציון" מדבר על כך שיש לחדש עבודת הקרבנות בזמן הזה על הר הבית. ובהקדמת המו"ל הרב דז'ימטרובסקי לספר "דרישת ציון" עמוד 3. כתב: "ושמעתי מאבי מו"ר מוה"ר יצחק שליט"א, כי בעת שיצא הספר הזה (דרישת ציון) בפעם הראשונה
13
דעת הרבי מליובאוויטש זיע"א משיחתו בליל ב' דחג הסוכות התנש"א: "ועורכים עכשיו שמחת בית השואבה במקום המקדש במקומות המותרים להכנס שם, ואדרבה צריך להכנס שם ולערוך שמחת בית השואבה בשלימות כפי שיהי' לעתיד לבוא". והנה ציטוט מדברי הג"ר יצחק גינזבורג שליט"א מחשובי רבני חב"ד (מתוך הספר "קומו ונעלה" עמוד 301):
12
מנהג "אנשי ירושלים החרדים" בדורות קודמים בספר "ימי שמואל" (ר' שמואל הורוויץ זצ"ל) מובא: שברגלים אנשי ירושלים החרדים עלו למצוות ראייה למקומות המותרים בהר הבית.
11
זה משיקולי בטחון, תוך תקווה שהמחבלים יקראו את עיתון המחנה החרדי ויעניקו חסינות לבתי המדרש ומוסדות של בעלזא.
10
הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל סובר שבעיקרון מותר בהיתר גמור לעלות בימינו להר הבית לאחר טבילה כהלכתה. וכאשר הגבולות מבוררים. וזה לשונו (אורח חיים חלק ב סימן קיג): ומה שתירצת מה שהקשה בספר אומר השכחה מה שבטור וש"ע לא הוזכר הדין דאסור לרקוק בזה"ז בהר הבית, משום שלא יצוייר למעשה דאסור ליכנס טמאי מתים לש
9
שימו לב למשפט: "גם מי שרוצה להקריב קרבנות בזמן שאין בית המקדש קיים, לא יכול להקריב קרבנות אדם רח"ל למען הטירוף הזה" זו הגישה החרדית הקלאסית: הקרבת קרבנות = טירוף. בשביל טירוף, לא מקריבים (כביכול) קרבנות אדם. בציבור החרדי, ה"שפוי" וה"בן תורה" ישאלו אותך באמת ובתמים: הקב"ה אכן מעוניין בריח "בר-בי-קיו"
8
דעת הרב שמואל אליהו שליט"א תשובה שהתקבלה מהרב שמואל אליהו' בתאריך ח´ אב ה´תשס"ג, מתוך האתר כיפה השאלה: שלום כבוד הרב. מדוע אסור ליהודים להכנס להר הבית(לפי ההלכה)? בברכה, בתודה מראש! התשובה: אין איסור לעלות על כל הר הבית. יש איסור למי שהוא טמא להכנס לעזרה. ויש איסור למי שאינו כהן להכנס למקום הקודש
7
דעת רבי מרדכי אליהו זצ"ל – ארבע מכתבים מכתב א': קריאה לרבנות הראשית בארץ ישראל בית קדשנו ותפארתנו אשר הללוך אבותינו היה לשריפת אש, וכל מחמדינו היה לחרבה. ומקום המקדש המקודש אשר קדושתו לא פקעה ממנו, נהיה למקום פריצים משוקץ ומתועב, נהפך למרמס ברגל תועבה ע"י חילול המקום בכניסת זרים לתוכו וכניסת יהודים
הרב מרדכי אליהו זצ"ל אסר.
6
דעת רבי משה דוד טנדלר שליט"א – חתנו של רבי משה פיינשטיין זצ"ל. "בין הרבנים שעלו היום להר הבית היה הגאון ר' משה דוד טנדלר שליט"א מאמריקה, חתנו של רשכבה"ג הגר"מ פינשטיין זצוק"ל, אשר עלה להר הבית בקדושה ובטהרה ואף נשא שיעור כללי בפני עשרות מתלמידיו בענייני תשעת הימים, מקום המקדש, סדר העבודה, ובניין ב
5
דעת רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא. [מסכת מכות דף כ"ד] "וכבר היה רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא מהלכין בדרך... שוב פעם אחת היו עולין לירושלים, כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם, **כיון שהגיעו להר הבית** ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים, התחילו הן בוכין ור''
4
דעת המקובל רבי חיים כהן (החלבן) שליט"א. המקובל רבי חיים כהן (החלבן) שליט"א כתב בכתב ידו: "מברך על המפעל העצום בהקמת בית כנסת בהר הבית, ומברך על זה בברכת כהנים, עלו והצליחו להקים שכינתא מעפרא אמן". הרבנים יוסף אלבום ויעקב היימן מחשובי העולים החרדים להר הבית פנו אל המקובל 'החלבן', הרב חיים כהן, ותיארו
3
דעת רבי ישראל יעקב פישר זצ"ל. ראב"ד העדה החרדית. שו"ת אבן ישראל [להגרי"י פישר] חלק ט' סימן קס"ג. מה ששאל מע"כ דנראה לו דלענין כניסה להר הבית אחרי טבילה במקוה, דלא יהני בזמן הזה כיון שגזרו חז"ל על ע"ה שיהיו כזבים לכל דבריהם, וא"כ צריך לספור ז' נקיים וטבילה במים חיים דווקא. לדעתי אין לחוש לזה .. דלא ג
2
מי שזוכר לא מזמן הם עלו להר הבית עם משפחות עם ילדים קטנים והערבים ניסו אז לפגוע בהם ועדיין לא למדו מזה תנו להם לשלם כסף עבור פסיכולוגים שיטפלו בילדים שלהם בבעיות חרדה וכו' מי שלא שומע לרבני הדור (גם של הדור הזה ) משלם על זה ביוקר תנו להם להתנסות
1
רמב"ם הלכות ביאת מקדש פרק ג' הלכה ד': "טמא מת אפילו המת עצמו מותר להכנס להר הבית. שנאמר (שמות יג-יט) 'ויקח משה את עצמות יוסף עמו' - עמו במחנה לוויה". - ביאור דבריו: כתוב בפרשת חוקת (במדבר יט יג) כָּל הַנֹּגֵעַ בְּמֵת בְּנֶפֶשׁ הָאָדָם אֲשֶׁר יָמוּת וְלֹא יִתְחַטָּא אֶת מִשְׁכַּן יְקֹוָק טִמֵּא וְנִ
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש