כיכר השבת

לקראת העצרת בארצות הברית

הרבי נגד אחיו: "חי מלעשות הפוך"

האדמו"ר מסאטמר המנהיג את פלג המהר"א, תקף ברמזים עבים את אחיו המהר"י המחרים את עצרת ההמונים נגד הגיוס הצפויה להיערך מחר. "קל למצוא חסרונות בכל דבר, מי שחי מלהפריך ולעשות הפוך מהשני שלא יגיע ביום ראשון, רק מי שכואב לו יודע ומבין שחייבים לצאת לרחוב" (חסידים, בעולם)

| 25 | כיכר השבת |
האחים לבית סאטמר. המהר"י והמהר"א
האחים לבית סאטמר. המהר"י והמהר"א (צילומים: ישראל כהן, מאיר אלפסי)
Your browser doesn’t support HTML5 audio

עצרת המחאה נגד חוק הגיוס בארה"ב: רבים מגדולי הדור של הציבור החסידי, הליטאי ואף עדות המזרח, יתייצבו מחר(ראשון) בשעות הצהריים בלב מנהטן שבניו יורק לעצרת המונים בה יזדהו עם בני הישיבות בישראל.

ביום שישי, נשא האדמו"ר מסאטמאר (המהר"א) דרשה בהיכל הישיבה הגדולה בקרית יואל, בה התייחס להשתתפות בהפגנה הגדולה.

"אני חושב שזו עת לדבר", פתח האדמו"ר את דבריו: "אנו עומדים לפני זמן היסטורי מאוד ויש אנשים ששואלים שאלות ואליהם אני רוצה לדבר. אין בכוונתי לדבר לאלו שיודעים את התשובות ולא רוצים לשמוע".

"מה זה ציונות?", הקשה האדמו"ר מסאטמר והוסיף: "זו השאלה הנשאלת כיום. האם ציוני הוא יהודי המחלל שבת ואוכל טריפה? זה נקרא פושע ישראל, האם ציוני הוא יהודי שכופר בביאת המשיח ובתחיית המתים? זה נקרא כופר - ושני הסוגים האלו היו גם לפני 100 ו-200 שנה, ציוני פירושו מי שיש לו תאוה לאומית למדינה עצמאית, שפה עצמאית ושלטון עצמאי. תאוה שיש לכל גוי בעולם".

"ליהודים לא הייתה תאוה לאומית, הקב"ה הנחיל לנו את ארה"ק ומפני חטאינו הוא לקח מאיתנו את הארץ ויחזיר לנו אותה בביאת הגואל, אבל זה לא שייך ללאומניות זה שייך למצוות השם, כיום יש אפילו חרדים שיש להם את התאוה והם מלבישים את התאוה הלאומית בקדושת ארץ ישראל".

"לקנות בית בארץ ישראל זו לא בעיה, אבל יש כאלו שהתחילו להשתתף בבחירות והפכו לעצם מעצמה ובשר מבשרה של מדינת ישראל. לאט לאט הם נקראים ציונים - אפילו שהם מהדרין במצוות וחרדים לדבר ה', ציונות זו תאוה אסורה ככל התאוות וזה מושך יותר ויותר".

למרות העובדה שמאות אלפי חרדים יצאו לעצרת המונים כנגד הממשלה, האדמו"ר מסאטמר מבקר את החרדים הישראלים שלא מפגינים לטענתו נגד הממשלה: "אלו ששקועים בתאוה הזו בימינו - כשהממשלה גוזרת גזירות קשות נגד היהדות, והם מרגישים שהם לא רצויים שם, בכל זאת הם לא יכולים לצאת בהפגנה נגד המדינה, נגד התאוה הלאומית שלהם. הם לא יכולים למחות נגד המדינה".

"כאשר שלחו את האסטרונאוט היהודי לחלל (אילן רמון), והוא נפטר בדרכו חזרה, החרדים עם התאווה הלאומית בכו מאוד על הכשלון, אבל לא על הנפש היהודיה שהלכה לעולמה רק על הכשלון הלאומי לציונות. זה נקרא ציוני. בכל השנים כאשר דודי הקדוש יצא למחות נגד המדינה הציונית, אני זוכר שכאשר הייתי ילד הם צעקו עלינו שאנחנו מחללים שם שמים ואנחנו מוסרים רח"ל, הם לא יכלו להבין איך יוצאים בהפגנה נגד התאוה הלאומית".

לאחר שתקף את חוק הגיוס החדש אומר האדמו"ר: "אילו זכינו, הם (החרדים) היו יוצאים בקול מחאה אדירה עם דרשות נגד הגזירה ונגד המדינה אבל עדיין לא זכינו וחלק גדול מהיהדות החרדית לא מוכנים עוד למחות נגד התאוה הלאומית". לצד זאת הוא אומר, "עצם יציאה לרחובה של עיר היא חצי כוס מלאה".

האדמו"ר תוקף ברמז עבה את החלטת הפלג השני בראשות אחיו האדמו"ר מהר"י להחרים את העצרת ואומר בגיחוך: "קל מאוד למצוא חסרונות בכל דבר, ועוד להלביש את זה בקנאות, מי שכואבת לו הגזירה באמת יודע ומבין שחייבים לצאת ביום ראשון לרחובה של עיר, ומי שחי רק מלהפריך ולעשות הפוך מהשני - שלא יגיע ביום ראשון".

הרבי מסאטמר ממשיך לתקוף את הפלג אותו מנהיג אחיו: "כולם זוכרים לפני חצי שנה, שהשתתפותם בהפגנה עמדה על מי ינאם מצידם, זה הדבר העיקרי מבחינתם - לא עצם ההפגנה. יש כאלו שטוענים כי לפני חצי שנה האגודה לא הגיעו, גם הפעם לא נלך, זה טוב להגיד בשמחות, בחתונה, אבל כאן? יש לנו חשבונות עם מישהו? אלו שהגיעו עשו טובה למישהו? ואלו שלא הגיעו עשו עול? בסך הכל מי שהשתתף לפני חצי שנה זכה להיות בין מקדשי השם ומי שלא השתתף - הפסיד".

האדמו"ר הסביר מדוע רצה בשינויו של הקול קורא לקראת העצרת: "בקול קורא שפורסם בחתימת המועצת והאדמורי"ם, הייתה שורה אחת מהגמרא, שעל ידי התורה ניצחו עם ישראל במלחמה. כאשר ראיתי את השורה הזאת הבנתי שעם קול קורא כזה אני כבר לא יכול להסכים - זה גם חלק מהתאוה הלאומית. כאילו ח"ו יש קשר בין חייליו של דוד לבין צה"ל, אני לא נכנס לעצם האיסור, אבל חייליו של דוד היו צדיקים קדושים וטהורים כמבואר בחז"ל, והצבא הציוני מלא בפושעים מחללי שבתות ונואפים. לעשות קשר בין מלכות ישראל למדינה כאילו שזה אותו הדבר רח"ל".

"כאשר ראיתי את זה אמרתי שעם שורה כזו אני לא יכול להשתתף, העסקנים לא רצו בהתחלה להוציא את זה עד שכמה מנהיגים אמיתיים ויראי שמים נכנסו בעובי הקורה, ואמרו שזה נכון וצודק והוציאו את השורה הזו. ברגע שהוציאו את השורה נתתי את הסכמתי ואני מצטרף עמם".

האזינו לדבריו של האדמו"ר מסאטמר

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
18
סוף מגיעים לשנאת אחים.
רפאל
17
ומי שחי רק מלהפריך ולעשות הפוך מהשני - שלא יגיע ביום ראשון". שמעתי את הדרשה ולא אמר את זה בכלל, הוא אמר שאלו שיבא בטענות עליו יהיו אותם שדרשו כבוד עצמם בהפגנה בקיץ
שלמה
16
זה לא נכון אני גר בליקקואד ורוב רוב האנשים לא הולכים לעצרת
יעקב

הצגת כל התגובות

15
הליטאים עצמם מפוצלים, פלג הרב שטיינמן ופלג הרב אוירבך, ופלג הרב אוירבך מזוהה בדעותיו יותר עם העדה החרדית, אך הם שני פלגים שונים, אלו ליטאים ואלו חסידים, ויש פלג קיצוני יותר שהם הסאטמרים, והם עצמם מפוצלים לשני פלגים. בקיצור תודה לה' שאני ספרדי.
AVCHY
14
בספר "לך לך" להגה"ק ר' מרדכי עטיה זצ"ל (עמוד 35): מעתה מה מאד צריכים לחרוד ולהזדעזע, בראותינו דברים אשר בתוכם רצוף כפירה בהשגחה, כי מי שאומר "לקחו ממשלה" וכדומה, כאילו הכל במקרה, אין לך כפירה גדולה מזו... דומים דבריהם לאלו האומרים "כחי ועוצם ידי עשה לי", ואינם מזכירים שם שמים על פיהם. עכ"ל.
ר' מרדכי עטיה
13
במקום "חי מלעשות הפוך" -"הפוך מלעשות חי", שבחו"ל זה הפוך מחיים, כי ארץ ישראל היא "ארץ החיים". וכמש"כ למען ירבו ימיכם על האדמה, ועיין ברכות ח.
קנאי
12
כבר האריכו להסביר את ההבדל בין העצרת הזו לבין הפגנות משיכת הסוסים. בכל פעם שהיהדות החרדית נדרשת לצאת לרחובה של עיר עפ"י הוראת רבותינו צעקו סאטמר "אמרנו לכם", זה לא מתחיל מהיום, ההיסטוריה חוזרת.
צדיק
11
לא נורא... התנ"ך מלא סיפורים כאלו: קין והבל, יעקב ועשיו, יוסף ואחיו.. וזה רק בחומש בראשית. וכי אדמו"ר אינו מחויב באמירה "מתי יגיעו מעשיי וכו'"?
אברך פשוט
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב
9
שמצוה לקרבם ליהדות. הם בניהם ונכדיהם של הציונים האפיקורסים שמצוה היה לשונאם מה שאין כן היום
יצחק
גם ארגוני החמאס והג'יאהד הפלסטינים הם תינוקות שנשבו מ-מקיום 7 מצוות בני נוח. אז למה אתה וכמותך בצה"ל נילחמים בהם?
נו באמת?
8
תהלים (קו, כד) וימאסו בארץ חמדה לא האמינו לדברו. וכתב רמ"ד ואלי: וכבר ידוע שעבירה גוררת עבירה, כי העון של המאיסה נגרר אחר העון של חוסר האמונה, כי לא האמינו לדברו ית' שהבטיחם שהיתה ארץ טובה ורחבה, ורצו לשלוח מרגלים לתור אותה. [ומה שהתחילו להתקלקל באמונה – זה גרר שנתדרדרו מאד באמונה עד ש]וירגנו באהלי
דברי תורה
7
בס״ד כתוב בגמר״א אם הרב דומה למלאך תבקשו תורה מפיו , לכן אינני מבין איך אתם מפרסמים ללמוד את דבריו של מרדכי אלון שכידוע רחוק מאד ממלאך?.
Tzvineu
6
כמה מחלוקות אני לא מוצא את עצמי! איך האשכנזים חיים ככה? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי
5
הם לא מעניינים אף יהודי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עמרם
4
עכשיו
משה
3
בפלג של מהרז"ל מי שמחליט הוא לא הרבי אלא ר' משה פרידמן המכונה "משה גאבע" אז מה רוצים ממהרז"ל שישכנעו את משה "גאבע" ובא לציון גואל, כנראה שמצלצלים במזונן לכיס הגבאי יוכלו לעזור , אז יאאלה לעבודה.
"המאמין"
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ראובן
1
הרמב"ן אומר שיש מצוה מדאו' להוריש את הארץ ולא לעזבה בידי האומות בכל זמן שאפשר, לסאטמר אין כלל מקור הלכתי לשיטתם הקלוקלת, וגם אם היה להם מקור מה להם להלין על אלו שסוברים כמו הרמב"ן, אופס,סליחה טעיתי. באמת יש להם להלין על החרדים כי גם הם לא סוברים כהרמב"ן שיש מצוה להוריש את הארץ וביניהם לבין סאטמר אין
אשר
את שיטת סטמאר כבר ביסס מיסרה בספר שלוש שבועות ובספר על הגאולה ועל התמורה אם קשה לך ללמוד זבש"ך ולכן איני מבין לפי איזו שיטה קלוקלת אתה נוהג. האם הרמב"ן התכוין לשפיכות דמים בשעה שכתב ולא נעזבנה וכו' אם כן היכן זה נאמר. ואןלי אם הולכים בשיטת יחיד עובדה ששאר מוני המצוות לא כתבו כך, האם שיטת האור החיים
בני
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש