כיכר השבת

משיב לכל ההכפשות נגדו

הרב בנימין חותה מגיב לסערת ה'פפושדו': "יש פה ספק של כרת; לא לגעת מחמת הספק"

פסיקתו של הפוסק הגאון רבי בנימין חותה נגד אכילת עוגיות פפושדו בפסח - מחמת הספק, עוררה סערה גדולה והכפשות בוטות נגד הרב | כעת, הוא משיב לכל הטענות, מציג את שני הצדדים בעד ונגד אכילת העוגיות, חושף מדוע לא ביקר במפעל ופוסק שוב: "יש פה ספק חמור של כרת, של דאורייתא" ולכן ממליץ שלא לגעת בעוגיות הללו בפסח - מחמת הספק | האזינו (חרדים)

| 129 | כיכר השבת |

This browser does not support the video element.

תגובתו של הפוסק הרב בנימין חותה למתקפות נגדו

הפוסק הגאון רבי בנימין חותה התייחס במסגרת הפינה "הלכה בשישים שניות" ב'כיכר השבת' נגד אכילת עוגיות פפושדו - מצה עשירה בפסח, ואמר כי "יש פה גדולים שצועקים שמי שאוכל את זה, רבותיי, אוכל חמץ גמור בפסח. רק על הסיכוי הזה שהם צודקים... אין חובה לאכול פפושדו. פשוט לא לגעת בזה מיום לפני פסח עד אחרי פסח. לפני פסח בסדר, מערב פסח, סוף זמן אכילת חמץ, וכן בפסח - לא תיגע בו יד, לא לקחת סיכונים".

פסיקתו של הרב, עוררו סערה גדולה והרב אף זכה למתקפות קשות מצד גורמים בעלי עניין, ובעקבות כך הוא התייחס בשנית לסוגיה, ובתוכניתו ברדיו 'קול ברמה', הוא הגיב באריכות לדברים ולסערה שנוצרה.

This browser does not support the video element.

האם מותר לאכול עוגיות פפושדו בחג הפסח? • צפו (תמונה ראשית, צילום אילוסטרציה: כיכר השבת)

"כיכר השבת" עם הדברים המלאים:

"עוגיות הפפושדו, כבר שנים הנושא הזה היה בנושא בתוך ההנהגה הספרדית, גדולי התורה הספרדים, היה פה ויכוחים קיצוניים שיש שאמרו שמי שאוכל את זה חייב כרת. מרן רבי עובדיה עטרת ראשינו, לפני שנים רבות, אמר חד-משמעית שאפשר לאכול את זה.

"בהמשך השנים היו דברים, אני אגיד חלק מהנתונים, מי שיאמין לי - יאמין לי, אני מנוע מלדבר, יש לי את השמות של האנשים, אבל הזהירו אותי לא לומר. אני אתן כמה עובדות, דברים שנתנו פה סימני שאלה גדולים בדעתו של מרן רבי עובדיה.

"אני אספר לכם סיפור. בנו בכורו, הגאון הגדול רבי עקב יוסף, ידוע שדיבר קשות על פפושדו. ידוע הדבר. הוא נפטר, גיסו ייבדל לחיים, רבי שמעון בן חמו סיפר לי, זה העד אחד. עד נוסף, ללא קשר ביניהם, בנו הגדול, הגאון רבי עובדיה יוסף, גם סיפר לי שאביו סיפר להם, הוא סיפר להם את זה בארבע עיניים, וכך הסיפור: שהוא בא למרן רבי עובדיה, שחלה מסכן, הוא בא לספר למרן, זה היה פרידה כבר, אז מרן רצה לדבר איתו בארבע עיניים, תקשיבו טוב, שאף אחד לא יהיה בשיחה הזו, נכנסו לחדר סגור, ואף אחד מבני הבית לא ידע מה דיברו שם. אבל רבי יעקב סיפר את זה לבנו הגדול ולגיסו, ושניהם סיפרו לי בלי קשר שאחד יודע שהשני סיפר לי, וכך הוא מספר.

"מרן רבי עובדיה שואל אותו, איך לפני שנים אתה דיברת נגד פפושדו, אני אכשיל את עם ישראל? הוא אמר לו, 'אבא, אני הייתי במפעל. אבא, אתה לא היית', ואמר לו, כמה בעיות. תשמעו מה מרן אמר לו - 'למה לא באת ואמרת לי את הבעיות האלו?', ואז הוא השיב לו בזה הלשון: 'רציתי לבוא, אבל יש כמה אנשים שמנעו ממני לדבר עם אבא'. רבותיי, תקשיבו מה אני אומר לכם. אני סגרתי את הפה, אבל כשכבר זה נהפך להתקפה שאני מזלזל חלילה או שאומרים שאני משקר, אני משקר?! אני פניתי לפני כמה שנים לנותן הכשרות לפפושדו, הוא דחה אותי בזלזול - 'מה-זה כל מי שרוצה יבוא לפה?', ממש זרק אותי כמו טישו. בשיא הכעס.

"עכשיו, כשאני מדבר ברדיו וברוך השם הדברים קצת עושים רעש, שנה שעברה התקשר אליי תלמיד חכם מחולון 'הוא מזמין אותך'. אני לא מגיע לביקור יזום, רבותיי. אני בביקור פתע רוצה לבוא. יזום? כל מה שמספרים יראו לך. יראו לך ששוטפים... יש הרבה דברים מה לדבר. המפעל הזה מייצר חמץ כל השנה, עבר ליבון כל המגשים והכול? למה בבית שלכם מחייבים אתכם לעשות ליבון? שמה אי אפשר לעשות ליבון. ונ"ט בר נ"ט לא עושים לכתחילה. ועוד רשימה של שאלות לא פשוטות.

"אני רוצה להדגיש, אני אומר את כל הצדדים, אני לא משווק פה משהו, אני רק אומר, לפחות, ספק ופחד יש לי בבטן. אבל אני אומר גם צד שני.

"השבוע הייתה לי שיחה עם הרן הראשון לציון, הגאון הגדול, רבי שלמה משה עמאר, מעל 20 דקות דיבר איתי בטלפון. אני אומר את זה גם כן. עטרת ראשינו, גאון הדור, אמר לי מפורש - 'אני הייתי ובדקתי והכול בסדר'. אני חס ושלום יאמר הפוך ממנו, אבל אני אומר מדי ספיקא, אני לפחות מפחד, אני רואה פה שני צדדים. יש פה ענק שבענקים ויש פה כמה ענקים מהצד השני. מי צודק? אני לא חס ושלום מחליט, וגם אמרתי את זה כל הזמן. אני לא החלטתי. אני יודע דבר אחד. מצות, אנחנו אוכלים עם כל הפחד, כי חייב לאכול מצות. את זה אני לא חייב לאכול. למה תשחקו באש? שאלה של כרת ועוד בעיות קשות.

"הרב מרדכי אליהו, הגאון הגדול. הגאון הגדול הרב בקשי דורון, הרב יעקב יוסף, רבותיי, זה רבנים ספרדים משלנו, אנשים שהיו קרובים למרן, הרב בקשי דורון. תגיד, חס ושלום, מה, אמרו את זה מפוליטיקה? מה, לא פחדו משם רע? למה לנו לשחק באש? ויש עוד דברים נתונים, שנתונים בבדיקה, שעדיין עוד בבירורים. ושלא יספרו לכם, 'זה הדבר היחיד שהרב עובדיה נתן כשרות,' הוא לא נתן כשרות בכלל. איפה בית יוסף? למה לא היה בית יוסף? בחיי מרן שאלתי את זה כמה פעמים. עזבו מה שכתוב, 'יאכלו ענווים וישבעו' וחתימה, תקשקשו גם על ספרים, תעשו את זה.

"רבותיי, כשרות של מרן רבי עובדיה, זה בד"צ בית יוסף. אז אין סיפורים. ושלא יגידו לי שבגלל אם יש צירופים או משהו... משתמשים בצירופים. ואם זה כל כך... ואמר לי תלמיד חכם מנתיבות, רבי דוד אטדגי, שדיבר עם רבי יעקב סיני, אמר לו אני את מרן לא ראיתי אף פעם שאוכל את הפפושדו, וכל אחד כותב חוברות ומספר סיפורים, כולם פתאום היו עם מרן 24/7. מרן כן אמר בהתחלה, שאלה במשך השנים, האם, אם הוא אומר לרב יעקב יוסף, 'לא ידעתי את זה, למה לא אמרת לי?', רבותיי, זה מפחיד אותי הדבר הזה. זה דבר שמפחיד אותי. אני אתן לכם שני העדים למעשה הזה. ואמר עוד ביטוי, שאני מנוע, הזהירו אותי לא לומר אותו. מי שמאמין לי, מי שיחשוב שאני שקרן, תודה רבה, אני מוחל לו מראש. מי שחושב. אני לא אשב פה במיקרופון כזה ויאמר נתונים וימציא חס ושלום. יש דברים שהגעתי לאנשים קרובים, אמרו לי משפטים, אבל הזהירו אותי, 'אתה לא אומר את המילים האלו'. מה אני אעשה? יש להם שיקולים שלהם, יש להם את הפחדים שלהם. בסדר, אני מנוע.

"אבל אני רואה פה, רבותיי, הרבה דברים לא פשוטים. לומר שמי שאוכל, אני חותם עליו שעושה עבירה? חס ושלום. יש לך פה את הראשון לציון, קודש קודשים. הוא לא אוכל את זה מסיבה אחרת, כי זה לא שמורה.

"קיבלנו הוראות מרן השולחן ערוך, נכון? כמה פעמים גם מרן הרב עובדיה כותב 'זה דאורייתא אני מחמיר', תראו בכיבוס בסימן ש"ב, ועוד דוגמאות. 'מה, אבל מרן, אתה מזלזל...', מי מזלזל במרן? מי מזלזל במרן? אני רואה פה ספק, יש פה ספק חמור של כרת, של דאורייתא, למה לי להתעסק?

"אומרים שאני משקר שאני אמרתי רוצה להגיע, מה, אני נפלתי... אני משועמם? אני המצאתי ביקור יזום, זה לא ביקור, כלום, לא שווה שקל, רבותיי. אני יודע מה זה ביקור, אני הייתי במפעלים. הייתי במאפיות שבאתי בהפתעה וראיתי דברים שראיתי. 'בוא', מה בוא?

"ולכן, על משמרתי אעמודה. מי ששומע לי, אני עניתי למי ששאל אותי. לא באתי לשכנע אנשים ולא עמדתי עם שלטים ברחובות, ולא אמרתי 'אנשים, תשמעו, תקבלו את דעתי'. לא. אין לי בעיה שמישהו יגיד לי, 'תשמע, אני אוכל', לבריאות שיהיה לך. שואלים אותי? אני, יש לי את המיקרופון, למי ששומע אותי. לא להכניס את זה לבית, חד-משמעית. לא לשחק באש. להגיד שמישהו שזה... עושה עבירה? אני לא אומר דבר כזה. אני לא אקח עליי דבר כזה, חס ושלום. אבל כשאני רואה פה שני צדדים של גדולים, ושמתי גם את הצד השני, יש פה את הראשון לציון, זה לא משחק. אני לא אומר את זה סתם מילים. ואני אמרתי למרן הראשון לציון. רבנו, מידי ספיקא, לי, מידי ספיקא לא נפקא.

"כשאני שומע פה גדולים, הרב יעקב יוסף, היה במפעל. הוא לא ישב בבוכרים והמציא ללכלך אותם. וזה אח שלו, למה שילכלך אותו? וככה מלכלכים? מה, הוא חשוד כזה להוציא שם רע? ועמד על זה וחזר, שזה איסור גמור, ועוד גדולים שהזכרתי, ועוד רבנים רבים שהצטרפו מהצדדים שלא ניתן את כל הרשימה עכשיו. את כולם הופכים ל'פושעים', 'טועים', ביטויים נוראים. לא, לא, מישהו דיבר על מישהו ככה בביטוי הזה? אבל אני שומע, מקבל תגובות - שקר, אתה לא רצית לבוא לביקור, אם זה מגיע ככה, אני חייב פה להגן על הפסק ועל היושרה, שאני משתדל, אני מקווה שלא תצא תקלה תחת ידי, אף פעם יהי רצון, אבל את האלוקים אני ירא. לומר ככה, זה לא פשוט. ויש עוד הרבה סימני שאלות פה, רבותיי. יש פה סימני שאלות ודברים לא פשוטים בכלל, אני אומר לכם אני ישבתי השבוע, נוספו לי עוד ועוד פרטים, נתונים לבירור, סימני שאלה שיושבים ועדיין לא קיבלו עליהם תשובות. לא לגעת במוצר הזה, לדעתי - מפאת הספק. אם מישהו אומר לי, 'תשמע, רבי מורה לי', חס ושלום, אני אגיד לך משהו?".

יצוין כי לאחר דבריו של הרב חותה, הרב אברהם יוסף תקף את הרב במילים קשות בתוכניתו ברדיו 'קול חי' וטען כי הוא בעצמו הזמין את הרב שלוש פעמים לבוא למפעל (הרב חותה הסביר שהוא לא מעוניין לבוא לביקור יזום) וקרא לרדיו 'קול ברמה' להוריד את התוכנית מסדר היום.

ברדיו 'קול ברמה' כמובן מגבים את הרב חותה ומסרו כי ״הרב הגאון רבי בנימין חותה שליט״א הינו ממזכי הרבים הגדולים בדורינו. דרכו הייחודית בהנחלת ובהנגשת עולם ההלכה על פי תורת מרן הבית יוסף בסדרת ספריו הפכו לשם דבר בהיכלי הישיבות ובכל בית יהודי. תוכניותיו של הרב ברדיו ׳קול ברמה׳ עליו אמר מרן רבינו עובדיה יוסף זצ״ל כי הוא ״הישיבה הגדולה בעולם״ זוכות לשם ותהילה בבהירותן ובדיוקן בצורה השווה לכל נפש".

עוד הם מסרו כי "קטונו מלהיכנס בין ארזי הבירה בענייני הלכה אולם חזקה עלינו היכרותנו רבת השנים עם הרה״ג בנימין חותה שליטא שאין דבר הלכה יוצא מפיו אלא אם כן דק בה דק דק במסננת וכברה. בימים אלו בהם עם ישראל נמצא תחת מלחמה מבית ומבחוץ נשנס כולנו מתניים להרבות אהבה אחווה ורעות הכל במסילה העולה בית-אל, ויתקיים בנו מאמרם של חכמינו זכרונם לברכה ויחנו תחת ההר כאיש אחד בלב אחד, והאמת והשלום אהבו".

תוכן שאסור לפספס
129 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
77
אינני מבין למה הרב חותה עדיין מהרהר אחר דבריו של הרב עמאר... בעיניי אחרי עדות של איש כזה, שמעורה בנושא כשרות וניהול מערכות כשרות עשרות בשנים, אין מה להטיל ספק מחמת דבריהם של אחרים....
מ.ש
76
הרב עובדיה זצל נפטר לפני 13 שנה , עבר הרבה זמן מאז ומי אמר שהדברים שם לא בסדר להלכה ? מה קשור סיפור שהיה לפני 20 שנה ויותר ?!
יעקב
75
ומה עם גטניו ?
חיים

הצגת כל התגובות

74
אי אפשר להתנער מדברי הגר"א יוסף שליט"א ולומר שהרב חותה ת"ח וכו', כך לא מגיבים!!! העוגיות כשרות לאוכל מצות רגילות ולא שמורות, שמעתי ממספר עדים ת"ח, מספיק! די למחלוקת ושנאת חינם מיותרת.
אלון
שנאת חינם ? אהבת חינם ! האם יש לרב חותה מניות אצל מתחרים של פפושדו ? הוא בסה"כ דואג לך שלא יהיה לך כרת !
ארז
הוא מחפש פרסום
מאיר
73
כל הכבוד לרב חזק ואמץ , כל מה ששס נגועים בו זה טרף
משה
72
ישר כוח לרב חוטה ! עומד על הפסיקה שלו כך צריך להיות כדרכם של בני תורה.
נועלה
71
יישר כח לרב בנימין חוטא
ךךךךך
70
בלי לזלזל ,בלי לחשוד,כמה פפושדו משלמים בשביל ההכשר ? וכמה מרוויחים ממכירה זו גם בארץ וגם בחו"ל ?
אלחנן
69
אשריך הרב חותה.
בן צין
68
הכל יהיו מותרים לך.... "הכל מותר"
פסח!!!
67
הבנתי, רק אתה יודע!
נחמן שמעון בוסו שליט"א
66
היזהר בך, בקש מחילה מרבינו אברהם, הוא כבר אמר שאין לך מחילה!!! לא כל מי שיודע הלכה, מבין בכשרות!!! כנס למפעלים, לכלך ידיים, ותתחיל לדבר!!!
יוסי
65
כל שנה אותו סיפור.
רם
64
קול ברמה רדיו של מרן עאלק תתביישו לכם
נועה
63
חוץ מזה שזה לא מצה שמורה אין שום חשש הכל שם כשר ומצויין אין מה לחשוש
הייתי שם
62
יישר כח לרב בנימין חותה על האומץ. לעולם איננו נוגעים בפפושדו בפסח
מאור
‏אל תדאג נטע מעניין בכלל הרב עובדיה נגע אתה לא נוגע מי אתה בכלל ‏את יכולה הגדולה ישראל אל ‏תוכל ‏כנראה אין לך זכות
ניסים
61
אנשים נאנקים תחת נטל המילואים, חטופים נמקים במנהרות החמאס ומה בראש סדר היום החרדי? עוגיות פפושדו. אני מתחלחל ומיצר לכועס על כך שאלו הפנים שלנו.
אליהו שכנא
זה הרבה יותר חשוב זה רצון השם בעולם טיפש
עילום שם
מה הקשר? בגלל שאנשים במילואים אין ליל הסדר? אין חגים? אין הלכות וחמץ בפסח?
מה הקשר?
אשריכם ישראל למרות שמסביב יהום הסער ויש חטופים ומלחמה בעזה עדיין מקפידים על קלה כבחמורה ולא נותנים לפגעי הזמן לפגוע בדקודוקי המצוות
הרב אדלר
מה הקשר ל״סדר היום החרדי״? זה רלוונטי לכל שומר כשרות המתעניין בכשרויות, גם אם אינו משתייך למגזר החברתי המכונה חרדי (כמו בני משפחתי, למשל, אשר אינם ממגזר זה, ונושאים בנטל המילואים וכו׳).
עש
אנשים דנים באיסורי כרת, ואתה רוצה להוסיף עלינו דברים הנוגעים בג עבירות
לא קוראים לך שכנא
להזכירך אנשים כמוך רחוקים וטמאים במסיבת הנובה רח"ל עם גילוי עריות עבודה זרה אז בא גם שפיכות דמים..אשריכם תלמידי חכמים שהעולם עומד עליכם
נכון
לך לראות עוד תכנית בטלוויזיה קשקשן עלוב ההלכה נעלמה? אין פסח? אסור ללמוד סוגיות הלכתיות?
עוד טמבל
כך מדבר מי שלא מבין מה חשוב יותר מערך החיים. שמירת ההלכה חשובה יותר מערך החיים והיא זאת שגורמת לטוב ולרע. כולו
שלמה
תשתה מים קרים ותירגע. כל אחד עם ההתמודדות שלו.
הרצוג
60
איש אמת. תבורך.
מירבוש
59
יעשו המצוות רבותיהם איזהו רב רב שהושמך על ידי פוסקי הדור כך נהגו ישראל
יןנתן
58
הרב בקשי דורון אסר, אך אמר שלשומעים למרן הרב עובדיה יש להם על מי לסמוך
יוסי
57
לא מזלזל אבל אנחנו בכולל למדנו את הנושא והגענו בהפתעה גמורה למפעל ונתנו לנו להיסתובב ולפתוח כל מקרר או מה שרצינו יש עוד הרבה רבנם כמו הרב יצחק לוי מנשר שמדברים ע"ז ומסבירים כהוגן על כל טענות הרב
שלמה
56
תיזהרו יא חולים!!! הרב חותה מזכה את הרבים וגרם להמון בעלי בתים להיות תלמידי חכמים והוא מחזיק תורה רבה מאוד!! עדיף שתשתקו!!!
חסוי
אתה חולה!!! חולה זה מי שעולה לו וחושב שהוא מגלה את אמריקה
צבי
55
זה מה שיש להתעסק איתו בערב פסח?? חסר מחלוקות בעם שלנו? מי אנו שנדבר בכלל על תלמידי חכמים? כל אחד יעשה כמנהג רבותיו וזהו, מה לנו להכניס את דעתנו בכל זה?? קצת פרופורציות חברה... צריך להרבות בשלום, לא להיפך..
תגידו השתגעתם???
קצת פרופורציות. ספק כרת. זה לא באמת נורא.
סתם אחד מיואש
בדיוק כמו אמנון יצחק
מאיר
54
הרב חותה הוא הרב הספרדי היחיד שהוא לא רב מטעם המדינה או המפלגה. לכן הלכה כמותו בכל מקום
מעשיהו
אמת
אמת
לא היחיד יש גם את הרב מאיר אליהו ועוד כמה ובאמת טוב שיש כאלה..גם ככה עד שמקבלים תפקיד לרב שכונה יוצא הנשמה הכל שמור מראש אז עדיף להיות עצמאי
שלמה
53
100 שנה אוכלים פופשדו והיום אומרים לנו ספק כרת מה נאמר ומה נדבר
אברהם ויצמן
אז למה אין על זה שום כשרות מכובדת? הרב אהרהם יוסף אין מאחוריו שום גוף כשרות
רק שאלה
לא מאה שנה. אולי 50, ומההתחלה הרבה גדלים ספרדים אמרו להתרחק מזה.
יואב
52
אבי ז`ל היה קונה לילדים פפושדו לפני 60 שנה,ולא היה מחמיר גדול ממנו.בּאותה תקופה גרנו ליד מאה שערים ואני ראיתי את כל הילדים אוכלים פפושדו בפסח.אם אי אפשר לנקות מפעל שמייצר חמץ כל השנה אז הכול חמץ.
יוסף הצדיק
51
לכולי עלמא אין שום היתר לתימנים לאכול פפושדו כוון דאנן פסקינן כהרמב"ם שחוזיר וניעור וידוע שפפושדו סמכינן אביטולים
תימני
50
למה מפחדים מפפושדו? מה קורה שם?
שרה
49
לא הבנתי חסר דברים שנשאל את גדולי הדור ויגידו שזה ספק סקילה לדוגמה להכין תה בשבת לאכול עטרה לנקות את הכובע לפסוק בסתם ויש להחמיר כיש בתרא וכ"ו אבל הטענות עם הסיפור של הרב יעקב זה טענה
אבי
48
מי שנזהר מחמץ בפסח מובטח לו שלא יחטא כל השנה. האר"י. אז אפשר להתאפק שבוע מלאכול עוגיות פפושדו..
הלוחש לקרפלך
47
בדידי הווה עובדה מרן מול עיני אכל פפושדו והתיר וכן בספר הלכה ואגדה של הרב נקי הוא מתיר בכל מכל ואין המקום לאסור
אפרים שמלץ
התיר אז,אבל לא מאמין שאכל,בטח לא אחרי שרבי יעקב זצ"ל סיפר לו מה שראה
יואב
46
מורי ורבי עטרת ראשי עתיד להיות גדול הפוסקים!
ירושלמי
45
אם הפפושדו כזה טוב, אז למה אין תחרות בתחום?
לאו
44
כל שנה אותם הויכוחים אותם הלשון הרע - בסכ"ה שבוע לא לאכול - מה הבעיה שלכם, מה זה היצר הרע הזה????????
לא מבין את זה
אין קשר אם לאכול או לא זה עניין אישי של כל אחד בביתו על מי הוא סומך , אבל ברור שאסור להוציא בפה ספק כרת ולפגוע בפרנסתם של יהודים בזמן שיש מגדולי המורה הוראה שמתירים בפרט שכלל בידנו עד אחד נאמן באיסורין כל שכן וקל וחומר שהם גדולי הדור !! צריך זהירות רבה ...
חיים יוסף ממו
43
העיקר שיש על מה לריב, כל הכבוד.
זוכמיר
42
תישבי יבוא ויתרץ קושיות. צעקו גאולה לה'!!
חן
41
וואלה אני מאמין לשניהם אבל בגלל שיש מה לאכול חוץ מפפושדו ולא ייחרב העולם, אז נאכל משהו אחר. באמת מפעת הספק ספיקא אפילו ובגלל שגם זה לא קריטי לנו לאכול זאת, אפשר לוותר. אבל יש על מי לסמוך גם למי שלא מוותר.
מעניין
40
פפושדו חמץ גם לילדים קטנים אסור
אבשי
39
כל שנה אותו סיפור.לא יקרה כלום אם לא נאכל שבוע
יוסי
38
מאחז עינים אסור לשמוע לכל ההלכות שלו
אזור ירושלים והסביבה
37
עם הראשון לציון הרב יצחק יוסף אמר שזה מותר אז בלי סיפורי מעשיות
אא
ועל במבה מברכים האדמה... פחחח
משה
אם ת"ח קלים בעיניך שאתה מסוגל ללעוג לפסק הלכה של מי שעמל ועוסק בתורה בזמן שאתה גולש כאן (הגם שאינך מסכים עם הפסק הזה לרוב גדולתך בתורה) כנראה שגם הפה שלך מטונף בזלזול בתלמידי חכמים... אם כן מאי נפ"מ לגביך מה מברכים על מה? אינך אלא מנאץ
כלי מטונף
אל תהיה כמו חסיד שוטה מול המציאות !!!
אברהם
36
מאוזן ומדויק, איזו מצוה יש לאכול את זה?
יוסיט
35
שמעתי ממי שמנקה את המפעל ביסלי של אוסם אמר לי אישית שאין סיכוי שאפשר לנקות מפעל שכל השנה מייצר חמץ
נפתלי
34
עשרות שנים אוכלים את הראש על העוגיות הללו. אין כאן אייטם.
די כבר עם זה
33
הרב עמר אתמול אמר בפירוש שהעוגיות כשרות למהדרין!!! מה עושים?? למי להקשיב?
חני כהן
הרב עמאר, בנה, ניהל, ביקר ושיפר, אין סוף מערכות כשרות. איש פיקח שאין לו שני (מהכרה אישית ומקרוב...). אם הוא מקבל אחריות, מי יכול לומר אחרת?!!!
מ.ש
כל ירא שמים שלא סומך על מפעלים ראוי לומר אחרת
יצחק
ירא שמים לא אוכל ספק כרת אפילו חכם אחד אוסר !
אברהם
32
הכל מסחרה עושים עלינו סיבוב
איפפ
31
ידוע שהחותים שונאי ישראל
חיים
30
נ"ט בר נ"ט זה לא כרת ולא דאורייתא
יענקלה
29
מעניין הסיפורים שלו כבר לפני 10 שנים הרב עובדיה נפטר ועד היום סיפור כזה עוד לא שמענו הכל שכן אחרי שהרב שלמה עמר מאוד רבי מגדלי ישראל היו שם כדי שהכל מהדרין מהדרין והרב בעצמו היה אוכל מהעוגות כמו שהעיד במהן העומר האדם הזה מוציא שם רע על הרב עובדיה כמה צריך להתרחק מאדם כזה
ניסים
לא הבנת כלום
יצחק
28
כל מה שהרב הגאון שליט"א מציג הרה"ג הראש"ל שלמה משה עמר השיב על הטענות הללו עם מכתב שמרן רבנו עובדיה יוסף הסכים להתיר את הפפושדו כדאי לעיין שם וכך דעתו בחזון עובדיה ודעת בניו הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי אברהם יוסף וברור שהם לא יכשילו את העם בכרת ודי למבין
חיים יוסף ממו
אז למה אין לזה שום כשרות מהדרין או בדץ?
רק שואל
27
אני אישית לא אוכל בפסח וזה מחלוקת שנים כבר אבל ממה שרבי יעקב אמר למרן יכול להיות שלפני שהוא נפטר הרב עובדיה לא רצה להיכנס איתו לויכוח ולכן כביכול לפייס את דעתו הסכים עימו אבל לציבור ודאי שהורה להיתר ומי שרוצה להחמיר שלא יאכל
מרן כן אכל פפושדו בפסח מידיעה אישית
אתה לא נאמן
ישראל
26
חבל שכל הכשרויות נכנס פוליטיקה זה לא טוב כמה חסר את אבא של כולם רבינו עובדיה זצל כמה היה נזהר להחמיר על עם ישראל הצדיקים איך כתב ביביע אומר המחמירים על הציבור ולא אומרים להם את ההלכה לוקחים על עצמם צערן של ישראל גם אם יש מקום להחמרה ראוי הוא לומר שהוא החמרה בלבד
יונתן
25
‏שוב פעם הרב מוכיח שהוא לא בקי בפוסקים המעיין בכוונה עובדיה לגבי דין ריבה ימצא ששנת נותן טעם בן נוטח טעם מותר לכתחילה וגם לגבי העוגות פפושדו הרב כתוב שם בפירוש לגבי מאפיה שלא יכולה להכשיר את התנור דרך להכשיר אותו ולא ליבון ‏על ידי הגעלת כלים מאוד לפי הטעם שלו לכל יותר אין כן אלא דרבנן טעם לפגם
שלום
24
איזה חצוף לדבר על גדולי ישראל בפרט על הגאון הצדיק שירת שמים היא אוצרו רבי אברהם יוסף שליט"א שהמקובל הרב שמואלי אמר עליו בזה הלשון "אני יודע דברים עליו שאף אחד לא יודע הדור עומד עליו זה אחד מצדיקים הנסתרים של כל העולם" ואחרי זה אברך אחד מדבר עליו!!!? צריך להחרים אותו אברך אני לא מקנה בגהינם שלו!!!
דניאל כהן
אם היה כך לא היה מדבר על התימנים והבשר.
רם
"אברך" זה הדרך שלכם להקטין אחרים. לא ילך לכם.
רם
אתה כותב שטויות
יצחק
23
לפני שהוא דואג כל כך על ספק כרת, אולי כדאי שיתחיל לדאוג על ודאי לשון הרע, ועל פגיעה בפרנסתם של אלפי יהודים, ועל מאות אלפי יהודים שאוכלים זאת, ועל רבנים וגדולים שהתירו זאת. בבית דין של מעלה לא מקבלים את כל הסיפורים שהוא מביא כאן.
ציוני גאה
כשמך כן אתה , לא מבין בכלל מה המשמעות של ספק כרת ?
נטורי קרתא
22
ודאי שהוא כך, כשיש מחלוקת ספיקא דאורייתא לחומרא, וכ"ש ספק חמץ.
אריה
21
והמשכיל בעת ההיא ידום !!
אא
20
מכיון שהרב בנימין חותה אומר במפורש שביקור יזום זה לא שווה כלום ממילא ודאי שצריך להחמיר כמו הרב בנימין חותה ולא כמו הרב אברהם יוסף
יוסי לב
19
‏גם לפי הטענות הנ״ל שבוודאי בדיעבד ודאי מותר ועוד שנותן טעם בן טעם מותר לכתחילה כמו שכתב בחזון עובדיה ועוד כתוב שם לגבי תנור שאי אפשר להכשיר שיש לפגום ומותר לכתחילה להשתמש עיין בחזן עובדיה לגבי מאפיה של עוגות ועוד טעם לפגם לדעת כולם רק מדברנן אם כן איך הגיעה לאיסור כרת עוד טעות
ניסים
אתה כותב כעם הארץ גמור
יואל
18
פפושדו זה חמץ לכאורה
שמעון
נו נו
יוסי
17
ואוו מכחנ לשמוע את תגובת הרב יצחק יוסף. פופקורן
יאיר
16
ז ה אותו חותה שאמר בשיעור 'אני מחזק את ידיו של נסראללה' ה' ירחם . בלי קשר לעניין הפפושדו. חותה אתה רלוק מלהיות רב
שמואל
קשקשן
רננה
15
מי שהולך לפי מורנו ורבנו הרב עובדיה יוסף אין שום בעיה לאכול פפושדו
יקי פורוש
14
הרב חותה מחילה- אתה תלמיד חכם ואתה נכנס במקום של גדולים מעט ענווה ואל תמחק את שמך ממקום של טוב שאתה בו - מה לך להכניס ראש בין גדולי ההרים בתבטלות לגדולי התורה אפילו יאמרו לנו לאכול חמץ בפסח נאכל . ואפילו יאמרו שהחמץ הוא כשר לפסח . יפה השתיקה - למה הרב ילכלך שמו חבל ....
ירושלים
פשששששש הציני התעורר
רננה
יש לך סרגל לדעת מי גדול ממי?
רם
אתה לא ברמה להבין. כותב דברי כפירה ובורות.
יואל
הרב חותה במפורש אומר שהוא לא מכניס את ראשו להכריע בין הדעות השונות
יצחק זיפרונסקי
13
אני כבר שנים אוכל העוגיות האלו בפסח ומעולם לא טעמתי בהם טעם חמץ. ומרן פוסק שטעם כעיקר מדאורייתא ובכולל שלי יש אברך מאד חשוב שהוכיח שגם חנ"ן לא שייך במקרה הזה. לכן אני לא מבין בכלל למה יש שמחמירים סתם.
נתנאל בורנשטיין
והנכון לעניות דעתי בזה, דיש חילוק גדול בין כל איסורין שבתורה לחמץ, דבכל איסורין אסרה תורה גוף הדבר ולא הזכיר איזה טעם יטעום בהאיסור, אלא שיהיה ראוי לאכילה...
נתנאל בורנשטיין
ולכן אם נתערב החמץ באינו מינו, כגון כותח הבבלי וכדומה, שעתה מכיון שהוא בתערובת דבר שלא שייך בו חמיצות, הרי אין בגוף החמץ שאיכא שם החמיצות כמתחילה.
נתנאל בורנשטיין
אין לחייבו בלאו וכרת שנאמר באוכל חמץ, אף שיש שם ממשו דהחמץ וגם בשיעור כזית בכדי אכילת פרס. ]דברות משה סי' כג ענף א[
נתנאל בורנשטיין
דברי הבל .מה הקשר בין טעם כעיקר לאיסור חמץ
אבי
דברות משה פסחים סי' כג ענף א
נתנאל בורנשטיין
12
לפי דברי הרב אסור לאכול אותם גם אחרי פסח מצד חמץ שעבר עליו הפסח?
חיים
פשוט כך לדעתי גם אם לא אמר. הרב יעקב יוסף זצ"ל ראה שם גויים שעובדים בלי משגיח כשרות ( כן, הלך לרגע ) והם שמים יין...שנהיה נסך. אז טענו שהיין מפוסטר. אך להרבה פוסקים מכל העדות (גם הרב עובדיה זצ"ל לפני שחזר בו) הפסטור לא מציל מיין נסך,והם אסורים כל השנה.
יואל
11
אין על העוגיות האלה כשרות בדצ בית יוסף. אז איך אפשר לאכול משהו עם הכשר רבנות בפסח. הרב עובדיה ושאר הרבנים דיברו באופן עקרוני שעוגיות שעשויות מקמח ויין בלבד לא מחמיצים. אבל זה צריך השגחה משעת הבצירה שלא התערבבה טיפת מים ביין ולכן אפילו בדצ בית יוסף לא מוכן לתת על זה כשרות. תחשבו על זה.
שלמה עדס
10
מה העבודה הזאת לכם????????
הבן הרשע
9
בכל הכבוד, אין זה ראויה שהרב חותה, אותו אני מעריך מאוד, יערער על דבריו הברורים והצחים של הרב עמאר. הרב עמאר יודע היטב מה חומרת הדין ואם היה בזה ספק כרת, אין ספק שהיה ראשון המתנגדים לאכילת עוגיות אלה
שי
8
צודק מאה אחוז!כל עניין העוגיות האלה היה נכון לפני 50 שנה שלה היה משהו אחר .היום שיש מקמח תפו"א וכד בשפע מה העניין להיכנס לספק כרת. לא מבין את אובססיביות שבדבר.מה יש להיפגע .יש מגדולי עולם שנמנעו מלאכול סתם מצה בפסח מחשש חמץ.אז דבר זה שבמעט מים ממהר להחמיץ. מי שרוצה יעשה בביתו
אריאל
7
אני מוחה.בזילזול שעשו לרבי בינימין חותה שליט"א.יישר כח.למה להכניס בספק כרת..לא מבין למה!!.אשריך שהצלת הרבה.וזכות תעמוד לך
שלמה ב
6
האיש שלי םוסק תלמיד מובק של הרב עובדיה ואמר לי לפני שנים שהעוגיות האלה בעייתיות
יהודיה מחו"ל
5
בבקשה שהרב חוטה יעשה גם תחקיר על הבד"צים למיניהם שעושים הון על חשבון הציבור. שיתחיל עם בד"ץ בית יוסף.
חני
4
אין בכל הדברים טענה עניינית תורנית אחת. בנוסף, בשורה התחתונה גם הרב חותה מאשר שלא היה במפעל ולא ראה. כך שאין לדברים האלו תרומה כל שהיא לבירור הסוגייה
איציק זיפרונסקי
3
תלמיד חכם אמיתי ירא חטא מרנן הגרמ אליהו הגרבצ אבא שאול הגרי יוסף ורוב גדולי ישראל אמרו חמממממממץץץץ
הרב חותה
2
לא מאמין לך. אם מרן היה חי לא היית מעז לדבר ככה!
מאיר
1
אני מוחה על כל המדברים בגנות ת"ח.
מישהו
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים