כיכר השבת

"בעייתית מאוד"

הגרב"צ מוצפי נגד קבורה בקומות: "אין יוצאים בה ידי חובה"

הגאון רבי בן ציון מוצפי יוצא חוצץ נגד קבורה בקומות או בכוכים, ופוסק כי על פי ההלכה לא יוצאים בזה ידי חובת קבורה | הפסק המלא (חרדים)

| 15 | כיכר השבת |
קבורה בקומות
קבורה בקומות (צילום אילוסטרציה, פלאש 90)

הגאון רבי בן ציון מוצפי, מגדולי הפוסקים בציבור הספרדי, יוצא חוצץ נגד קבורה בקומות או בכוכים ופוסק כי על פי ההלכה לא יוצאים בקבורה מסוג זה ידי חובת קבורה.

בימים האחרונים נשאל הגרב"צ על סוגיית הקבורה בקומות: "מו"ר, האם לקבור נפטר זקן ירא אלקים בקבורה בקומות או שזה אסור?", ובתשובה פרסם פסק לפיו לא יוצאים בזה ידי חובת קבורה.

התשובה המלאה

לצערי, כיום הקבורה בכוכים, או בקומות, היא בעייתית מאוד. ואין יוצאים בה ידי חובת קבורה כפי שפסקו גדולי דורינו זיע"א.

בספר מסגרת השלחן להגאון הרב מנחם עזריה מאיר קסטילנובו זלה"ה [ליוורנו תק"ך – תר"ח] כתב "והן אמת דלשמע אוזן שמעתי דבקהלה קדושה אחת, בשעת הדחק הסכימו טובי העיר עם רשיון המורה צדק שלהם, להגביה קרקע בית הקברות בהפסקת ששה טפחים ביניהם. ושבאותה השנה נפטרו הרב וטובי העיר, ושומר נפשו ירחק מן הכיעור ומן הדומה לו. ולא רציתי להסכים אפילו בשעת הדחק להגביה קרקע בית הקברות ולקבור על גביהם, אפילו בהפסקת ששה טפחים ויותר".

בקובץ "בנתיבי חסד ואמת" [הוצאת ח"ק תל אביב יפו תשמ"ח] ומעשה היה בעיר קראקא בפולין בשנת תרצ"ג, אותו העיד אברך תלמיד חכם "אנא עובדא ידענא, וזוכר כד הוינא בחור צעיר בעיר הולדתי קראקא בפולין, בשנים הראשונות של תר"ץ, נתמלא בית העלמין שהיה בטבורה של העיר, ועדיין לא הושלם בית העלמין החדש של העיר, ואז ניתנה רשות לקבור זה על גב זה בקבר אחד, בעומק האדמה. תקופה מסויימת התירה לעצמה החברה קדישא בעיר קראקא לקבור בצורה כזאת ובודאי על דעת רבה של העיר ובית דינו. אך הנה התחילו ובאו מקרים מצערים, נפטר פתאום בשנת תרצ"ג רבה של העיר, ולאחריו שני אבות בתי הדין. והעיר היתה כמרקחה.

פשפשו במעשי העיר ויצא איסור לקבור בקבר אחד מת על גבי מת. ונפתח בדחיפות בית העלמין החדש". וכן יש חיזוק להנ"ל בספר שו"ת וחידוש של רב העיר רבנו יוסף נחמיה קורניצר [סי' פ"ח – פ"ט] שהיה זה אחרי שנפתח בית העלמין החדש ולא התירו לכולם להיקבר שם, רק למי שיש לו קברי אבות בעיר, והרב התנה שיהיה ששה טפחים עפר בין מת לבין מת, ונפטר בשנת תרצ"ג.

העיד הגאון רבי בן ציון הכהן קוק שליט"א, כי שאל את פה קדשו של הגאון רבנו יוסף שלום אלישיב זיע"א, "בעיר רחובות יש אב שבתו הצעירה נפטרה, וכיוון שאין מקום קבורה לידה פנוי, ביקש שיתנו לו רשות להיקבר מעליה, ובכל יום היה בא ומתחנן על זה, ולא מצא מנוחה לנפשו. ואמר כי הוא פוחד למות ולא יקברוהו יחד עימה. והרב השיב, "אדרבה שלא ימות". חזר רבי בן ציון ושאל "נפשו קשורה בה וזה ממש עולה לו בחייו" תשובת רבנו, "אי אפשר לשנות את הסדר, זו פגיעה בשאר הקברים".

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
קוברים בבית עלמין ירקון יותר מ 20 שנה בקומות למה לא דיברו אז על ההתנגדות וערבו את הרבנות הראשית למה כל הזמן נזכרים מאד מאוחר שבת שלום
אלי
14
אמאלהההה מפחיד כולם עושים את זה היום
יאמאאא
13
כל פסק ההלכה הזה מלא סיפורים. ממתי פוסקים ככה הלכה? יש מלא דוגמאות שלא התירו ועדיין נפטרו אנשים באותה שנה. והנה התירו הדבר עשרות רבנים. ולא נפטרו רבנים ראשיים לישראל באותה שנה
זה

הצגת כל התגובות

12
היום זה כבר ביזנס וניצול של הלחץ של קרובי הנפטר ומבקשים סכומים הזויים לקבר קרקע רגיל פשוט מאפייה ששולטת ועושקת אנשים ברגע הכי קשה
אלי
11
אףאחד לא צריך לצאת ידי חובה כשהוא מת. יאללה תתקדמו. ואם כבר אסור להיקבר בקומות איך הרבנים מתירים מגורים בקומות? זה הרבה יותר גרוע
אבי
10
איזה יפה שאתם מביאים צד אחד וסיפור דרמטי - כך מסכמים כתבה?!
לבל
9
אבל זאת עשו אבותינו בזמן המשנה, טמנו את הנפטר בכוך, ולאחר שנה שנתאכל הבשר ונותרו העצמות, ליקטו את העצמות ושמו בגלוסקמא שאורכו כאורך העצם הארוכה ביותר, וטמנו בכוך במערת קבורה משפחתית. שמא עשו שלא כהלכה?
מאיר
8
הרב מאיר אליהו שליט"א מדבר על זה רבות בשיעורים שלו
רינה
7
במחילה מכבוד הרב שליט"א: ציטטות בודדות עם מעשים ו"עדויות" לא יכולים לחלוק על פסקים מנומקים של המתירים שרבים ועצומים הם
דוד ס"ט
6
וקבורה בכוכים היתה נהוגה בימי בית שני? אם לא מה עושים?
אוקיי אז מה הפתרון?
5
רבש"ע למה עכשיו היתעורר??עד עכשיו לא פצו פה!!מה יעשו הקבורים שם יתהפכו בקיברם?
א,ש
4
האם מישהו יכול לענות מי היתיר את הקבורה בקומות? והאם זה מתועד בכתב?
א.ש
3
הרב צודק בעקרון אבל למה הוא לא דואג שהחברה קדישא יוריד מחירים, היום לקנות קבר באדמה אפשר למכור חדר בתוך הבית
אליהו
2
אלפים נקברים כך כיום. בוודאי שיש כר נכבד של פוסקים להסתמך עליו בקבורה בכוכים.
יוני
1
לא דמיא בהכרח. בקרקע שקוברים בה זה מעל זה יש יותר ביזיון כי ניכר יותר שיש קבר אחד עם גישה והיתר טמונים בעומק מתחתיו, אך כאן מדובר בקומות מסודרות מופרדות
שמעלקא
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים