![הסיפור על משה רבינו שהועתק "מחוברת סיפורי בדים לילדים בשפת אשכנז"](https://images.kikar.co.il/cdn-cgi/image/format=webp,fit=contain,width=1200/2024/07/07/02c9d450-3c4b-11ef-8e6d-13f4d6d8a4e9__h772_w1280.jpg)
פרק ח': אנו עסוקים בפולמוס מעשה שהובא ב'תפארת ישראל' על המשניות מאת הגאון ר' ישראל ליפשיץ, אודות משה רבנו שנולד עם מידות מקולקלות ובעמלו תיקן את מידותיו. המגיד מווילקומיר רבי חיים יצחק אהרן הכהן רפפורט התנגד בחריפות לסיפור זה ופרסם קונטרסים רבים כנגדו.
- האם משה רבינו נולד עם מידות מקולקלות - ותיקנם? | פולמוס מרתק
- פולמוס ציור פני משה רבנו: "סערה אדירה" או רק "קליקבייט"?
- עשרות התנגדו, מאות צידדו: משה רבינו נולד עם מידות רעות?
- פולמוס פני משה: מדוע המגיד לא הצליח לקבל הסכמות רבות על ספרו?!
- תלמידי הבעש"ט והמעשה שלפי המגיד מווילקומיר מתנגד לדברי חז"ל
- גדולי האומה שנולדו עם תכונות רעות - ותיקנו אותם
- המעשה על משה רבינו הובא במקור על... סוֹקְרַֿטֶס ואֲרִיסְטוֹ
בפרק זה נעמיק בשיטת החכמים שהתנגדו לדברי התפארת ישראל שאת חלקם חשפנו בפרקים קודמים כהמגיד מווילקומיר, מהרי"ל דיסקין, האדר"ת, וחתנו הראי"ה קוק.
בספר עטרת צבי לצדיק ר' מנחם צבי בן אריה טאקסין כתב "ומה שאומרים שמשה רבנו נולד במידות רעות חלילה לנו לחשוב כן על נאמן בית ה', וכבר נדפס ספר מיוחד מגדול אחד בארץ ישראל המכחיש זאת בראיות נאמנות מהזוהר הקדוש מש"ס ומדרשים, וחלילה להביא בבית ה' דברים זרים אשר נמצאים באיזה קראניק מהבליהם".[1]
בספר 'שערי בינה' לצדיק ר' יהודה טמקין כתב דברים חריפים: "לא היה ולא נברא סיפור זה בעולם המעשה, אך אחד מחכמי אלילים בדה זה מעצמו והלבישו דבריו על משה ומלך ערבי אחד, וצדקו מאוד דברי גדול אחד בא"י המכחיש סיפור זה ואמר דאסור להביא דברים הללו בבית ה'. ובמחילת כבוד תורתו של הגאון הצדיק בעל תפארת ישראל שקילס סיפור זה שהוא נחמד, לא חש לעיין היטב בזה".[2]
הרב יהודה לייב גרויבארט[3] כתב בחריפות: "במחילת כבודו הסיפור הזה משולל כל יסוד כי לא היו דברים מעולם, והוא העתיק אותו מחוברת סיפורי בדים לילדים בשפת אשכנז, וחלילה חולין הוא להאמין כזאת".
מספר ת"ח שנהו אחר תורתו של הראי"ה קוק כהגרי"מ חרל"פ,[4] הגרמ"מ כשר,[5] והרי"ל מיימון שללו דרוש זה[6]. גם הגר"ר מרגליות כתב "ולא כהאגדה הבדויה שהובאה בתפארת ישראל".[7]
הרב מנחם הכהן שכיהן כרב תנועת המושבים, רב הראשי ליהדות רומניה, וחבר הכנסת מטעם המערך, בין היחידים שהתייחס לטענה שמעשה זה הועתק מגוים, ולמרות שידע שגאוני החסידות הזכירוהו בספריהם כאור 'פני משה'.
לדבריו סיפור זה אינו מתאים לדברי חז"ל על משה רבנו, ונראה שהוא התגלגל אלינו מסיפורי העמים, בהם סופר הדבר על 'חכם אחד' או על אריסטו וכדו'.[8]
המשך יבוא...
- לקריאה נוספת: ירחון האוצר, גליון 90, אייר תשפ"ד.
[1] לרב מנחם טאקסין, ורשא תרס"א, דרוש ראשון עין צופיה עמ' 14.
[2] חלק שני לספר שמות ורשא תרס"ג, אות א, עמ' 6, לרב יהודה טמקין.
[3] רב של מספר עיירות בליטא ובפולין, ומשנת התר"פ (1920) שימש כרב בטורונטו שבקנדה. תמך בתנועת המזרחי. מחבר שו"ת "חבלים בנעימים". במאמרו שנדפס בקובץ 'הפרדס' בעריכת הרב שמואל פרדס, שיקגו, ח"א חוברת י-יא, טבת תרפ"ח, עמ' 26.
[4] מובא בספר מבחירי צדיקיא, מתוך כתבי הרב זוסמן, תלמידו של הגרי"מ חרל"פ, עמ' ר"כ, מכתב זה נתפרסם כעת באגרות מרום לד עמ' 61.
[5] תורה שלמה שמות פרק ב, פס' ב, מהד' ה'תשנ"ב אות טז, עמ' 56, נדפס לראשונה בשנת ה'תש"ד
[6] סיני, כרך לו אדר תשט"ו, עמ' תקב-תקה
[7] שערי זוהר לסוטה יב ע"א, מהד' תשט"ז, נדפס שוב תשס"ח עמ' 164
[8] מחנים גליון קטו אייר תשכ"ו עמ' כ, ומשם לספרו אישים ותקופות, מאמר פני משה, עמ' 7.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com