לפני מעט פחות משלוש שנים פורסמנו את הסערה שיצר קונטרס ששמו 'ד' אחד ושמו אחד' – שהתיימר "להבין באמת גדרי יחוד ד' ועבודה זרה לבל נכשל", וקיבל הסכמה מהגר"י סילמן, הגר"ש רוזנברג, הגר"ש בעדני והגר"י גנס שהללו ושבחוהו.
הקונטרס יצר רעש גדול בציבור החרדי, שכן חסידי ברסלב טענו שלמרות שבקונטרס זה "לא מוזכר בפירוש את שם רבינו וברסלב", אבל חסידות ברסלב על כל פלגיה הוצגה בו כ"עבודה זרה מוחלטת".
המחבר עלום השם טען שכל עניין ההתקשרות והאהבה לצדיק, תיקון נשמות ע"י צדיק, כפרת עוונות ע"י צדיק, העלאת תפילות ע"י צדיק, ועוד הינם לא מדת משה - אלא מדתות אחרות.
עוד נטען שם שהמקרב לרבי נחמן הוא "מסית", ובנוסף מחבר הקונטרס קבל גם נגד העלייה למירון, ונגד כל בקשה מצדיק ש"יפעל ישועות".
בשבוע האחרון פורסמה התנצלות של המחבר עלום השם, ולאחר שהוא "פשפש במעשיו", הוא החליט להתוודות (ולא בפני צדיק), אלא בפני כל מי שרכש ונחשף לקונטרס.
כך קיבלו אלפים ברשימת תפוצה וידוי אישי של המחבר בו הוא התוודה שההסכמות נתנו לו על דעת זה שלא יכתוב על אנשים וזרמים מסוימים, ועל דעת עצמו הוא החליט להוסיף רמזים על חסידות ברסלב.
המחבר חושף שההסכמות שניתנו לו בידי גדולי ישראל, לא ניתנו על מהדורה זו שהוא פרסם שהתנגחה והכפישה את חסידות ברסלב לאורך 57 עמוד, אלא היא נתנה על קונטרס שונה, עדין יותר, שלא התנגח עם חסידות ברסלב, שנכתב על גבי 20 עמודים בלבד.
לדבריו הוא חוזר בו מטענתו העיקרית שכל ישות שמיחסים לה אפשרות להיטיב, היא עבודה זרה.
עוד חשף המחבר שהוא קיבל ייסורים קשים בגלל קונטרס זה, ולכן הוא מבקש מהקוראים שיתפללו עליו שיפסקו הייסורים.
לדבריו, אפשרי להיות חסיד ברסלב בלי לעבור על חשש ע"ז, וכך נאמר לו מאת הגאון רבי שריאל רוזנברג.
הגאון רבי יהודה סילמן, הוסיף המחב,ר אמר לו, שהגר"ח קנייבסקי לא היה מרשה לו להפיץ את הקונטרס.
המחבר ביקש לפרסם את מכתבו ככל הניתן והרי הוא לפניכם בשלמותו:
לכבוד קוראי החוברת ד' אחד ושמו אחד
לפני כשנתיים וחצי חיברתי חוברת ד' אחד ושמו אחד על איסור עבודה זרה. וכיון שקבלתי יסורים אח"כ, פשפשתי במעשי וחשבתי שמא טעיתי בענין החוברת.
והוא, שקיבלתי אישור מרבי לכתוב חוברת בענין יחוד ד' וללקט בזה מקורות מדברי תורתינו הקדושה ומרבותינו הראשונים והאחרונים, ולא לכתוב על אנשים מסויימים, ואני מדעת עצמי החלטתי להוסיף רמזים לאנשים שונים.
וע"ז אני מתחרט, כי איני מוסמך להחליט על אנשים מסויימים שהם עובדי עבו"ז. וכל זמן שלא הסכימו גדולי הדור בזה, אין אנו יכולים להחליט כך בעצמינו. ובפרט שלא הבאתי את כל המקורות בענין עבו"ז ולא הקפתי את כל הסוגיא, גם הוספתי ביאורים מדעת עצמי ויתכן שהניסוח אינו מדוייק, ע"כ אין להחליט על סמך דברי לפסול אנשים.
יותר מזה, ההסכמות שקיבלתי על החוברת היו על המהדורה הראשונה שהיתה מאוד קצרה (בערך 20 עמ') ולא דיברה כלל נגד ברסלב ואני השתמשתי בהסכמות למהדורה השניה (57 עמ') שדיברה הרבה נגד ברסלב.
היום אני חושב שההגדרות שהבאתי בקונטרס אינן נכונות, דהיינו לא כל ישות שמייחסים לה כח להרע ולהיטיב היא עבודה זרה. בפרט כלפי צדיקים שנפטרו אי אפשר להשתמש בהגדרה זו. ובפרט אם לא עובדים ישות זו, כמו שכמובן ברסלבים (או רוב רובם שאינם טועים בו) אינם עובדים את רבי נחמן. היום אני חושב שאפשר בהחלט להיות ברסלב צדיק ונאמן לה', שומר תורה ומצוות כהלכתן. וזה גם מה שהרב שריאל רוזנברג אמר לי. דרך אגב הרב סילמן אמר לי שהרב קניבסקי לא היה נותן רשות להפיץ את הקונטרס.
ואני מבקש מחילה מעומק הלב מכל מי שנפגע שלא כדין מחמתי, גם בסוף החוברת שרמזתי דברים על גדולי ישראל. ואני מתחנן אליהם שיתפללו עבורי שיפסיקו היסורים הקשים, ואני מבקש מכל הקוראים שלא יסמכו על דברי כלל לפסול אנשים.
שנזכה לקדש שם שמים ושלא יצא שום מכשול מתחת ידינו
אני מבקש בכל לשון של בקשה נא לפרסם מכתב הבהרה זה לכל מי שאפשר ולפחות לאלו ששלחתם להם את החוברת
מחבר החוברת
הצגת כל התגובות