השכונה החדשה והענקית ברמת בית שמש - שכונה ד', עוד הולכת ונבנית בימים אלו, אך הרוב המוחלט של השכונה כבר מאוכלס, באוכלוסייה מגוונת שרובה חרדית. אך על פי תחקיר 'כיכר השבת', עולה כי הקיצוניים שמנסים להשתלט על השכונה הייחודית בנוף החרדי, מצאו להם רב ליטאי, שיחבור להם ולשגיונות שלהם. התחקיר המלא.
כפי שדווח מספר רב של פעמים ב'כיכר השבת', הקרב על צביונה של השכונה החל מאז ימי הקמתה - לפני כשנתיים וחצי, כאשר השיא היה בעת המאבק על מאפייה בשכונה ועל ממ"חים שנפתחו בשכונה ולאחרונה, המחאה עלתה שלב והקיצוניים החלו להציק לבעל מרכול בשכונה, שייכנע לדרישות המוגזמות שלהם ואף הטילו עליו חרם שלא ממש צלח, אך בעל המרכול לא חיפש בעיות והעדיף להיכנע (כאשר החשש של רוב תושבי השכונה, שזה יהיה סופו של כל בעל עסק, שכן לקיצוניים יש זמן רב פנוי, בשונה מרוב תושבי השכונה. א"כ וח"ב).
כך או כך, מתברר כעת כי מאחורי הטרור שמופעל, ישנה מערכת משומנת שמתכננת כמה צעדים מראש איך להשתלט על השכונה, ואף עולה חשש לגביית דמי חסות מבעלי עסקים, כדי לכאורה לממן או לפרנס את כיסם של הפעילים.
מאחורי הטרור, עומדת קבוצה אידאולגית של קיצוניים נוסח מאה שערים והשכונה הקיצונית בבית שמש, שמטבע הדברים חשקה נפשה להשתלט על השכונה החדשה והיפה ולגרום לציבור השפוי הענק בשכונה לברוח, וזאת כאמור על ידי הטלת אימה.
"אך כעת מתברר", מספר אחד העסקנים בשכונה ל'כיכר השבת': "שמי שחבר לקבוצת הקיצוניים בשקט בשקט ואף שותף לפעילות שלהם, הוא תושב גבעת שאול, לו יש גם דירה בשכונה, ושמו הרב אליעזר ספטנר, שאמנם באופן רשמי, הוא מתנער מקבוצת הקיצוניים, מכיוון שהוא חושש שיבולע לו מתנועת 'דגל התורה' בה הוא חבר, אך הוא עושה פעילויות מאחורי הקלעים, כשאליו חבר עוד תושב ליטאי מהשכונה שפועל בעצמו בקרב בעלי העסקים בשכונה "בשם" הרב ספטנר".
"כך למשל", מספר עסקן נוסף בשכונה: "הוקמה ועדת כשרות מיוחדת לעסקים בשכונה. על התקנון ההזוי, שפרטיו המלאים נחשפים לראשונה ב'כיכר השבת', יידרשו בעלי העסקים ממגוון תחומים - מאוכל ועד לצעצועים, לחתום בתמורה לקבלת תעודה הנושאת את הכותרת 'מאושר'".
לידי 'כיכר השבת' הגיע התקנון המלא, ושם ישנו איום מרומז למי שלא יציית: "קריאה לתושבי השכונה לקנות אך ורק בחנויות ועסקים בעלי התעודה. או במילים אחרות - קריאה להחרמת כל בעל עסק שיסרב לחתום על התקנון".
רק כדי לסבר את האוזן והעין - אין מדובר בתושבי חו"ל שבאים למקום חדש. רוב ככול בעלי הדירות והשוכרים בשכונה - מגיעים לשכונה החדשה מהריכוזים החרדיים בירושלים, בני ברק, ביתר, מודיעין עילית ובית שמש - מקומות המנוהלים ביד רמה על ידי רבני הערים והשכונות מכל החוגים והעדות, מקנאים ועד ל"מודרנים". חסידים, ספרדים וליטאים כאחד.
כך למשל - על פי התקנון, דורשת הוועדה הקיקיונית החדשה, להטיל הגבלות על המוזיקה בחנויות השונות: "ניתן וראוי להשמיע מוזיקה בעסק בצורה עדינה, ולא באופן שישמע בבירור לעוברים ושבים ברחוב. למותר לציין כי בשירים יושמע רק קול גבר, ועם תוכן המותאם לסביבה חרדית".
גם על שעות פתיחה לחנויות לממכר מזון פתוח ועל אריזות המוצרים יוטלו הגבלות: "שעות הפתיחה ייקבעו ע"י רבני הועד מעת לעת, ויינתנו בפירוט לבעלי העסקים. תמונות ע"ג אריזות: חנויות המוכרות מוצרים עם תמונה שאינה ראויה/מתאימה על האריזה, חובה להדביק על האריזה מדבקה המכסה את התמונה. כל בעל עסק מתחייב לקבל את הוראות רבני הועד והמפקחים מטעמם בכל נושא שיתחדש".
בטרם נחשוף את תקנון הלבוש והדרישה לתלבושת אחידה (!) נדגיש, כי כאתר חרדי, ודאי שאין אנו קוראים ל'פריצות' חלילה בריכוזים חרדייים. אולם, האבסורד הזועק ממהכתב עולה לשמים... בעלי עסקים, חלקם חרדים, שהקימו את העסקים שלהם בריכוז חרדי, ולפתע ניחתים עליהם כללים אות הם כיבדו בלאו הכי.
"הלבוש יהיה בצניעות כפי גדרי ההלכה" נכתב בתקנון. ומה הם גדרי ההלכה? - שימו לב: "עפ"י הוראות רבני ועד הכשרות". במהשך מפורטים כללי הלבוש: "כולל כיסוי הראש וגרביים. הבגדים יהיו באורך המספיק לכסות את כל מה שטעון כיסוי, בכל תנוחה ובכל פעולה (כגון ברך ומרפק), ורחבים באופן שלא יהיה ניכר הגוף וצורת ההליכה".
"סגנון הלבוש יהיה מכובד (ללא שסע ומחשוף כלל), באופן המתאים לבת ישראל כבודה". שימו לב להמלצה: "המלצתינו היא כי החנויות יעניקו לעובדים והעובדות 'תלבושת', היינו בגדים מכובדים לשימוש בבית העסק. הדבר יהיה נכון גם מצד ההופעה המכובדת, וגם כי בכך בעל העסק יודע וקובע את סגנון הלבוש".
נכנסים לצלחת
בתקנון לחנויות האוכל, מתעלמים לחלוטין מבעלי העסקים, וחמור מכך - מהאוכלוסייה החרדית שבאה כאמור מבני ברק, ירושלים ומודיעין עילית וכו'... "כללי התנהלות לחנויות המוכרות מזון מוכן עם אפשרות אכילה במקום בכדי שהאכילה תהיה באופן מכובד וראוי, ולא כאוכל בשוק, על כן רצוי כי מקום האכילה יהיה בתוך החנות במתחם נפרד משאר החנות".
התקנון החדש "מתחשב" באילוצים ומסכים להתפשר על שיפוצים במקומות הכרחיים: "בחנויות שאין אפשרות טכנית לסדר מתחם אכילה בתוך החנות, ניתן להכשיר באישור פרטי של מפקח מטעם הועד מקום מחוץ לחנות, שיהיה גדור במחיצות גבוהות באופן שאין היושבים שם נראים לעוברים ושבים בחוץ. כמו כן נדרש שתהיה הפרדה ומרווח בין שולחן לשולחן".
אבל, החלק החשוב, המכעיס ואולי אף הפלילי - סעיף 3 בתקנון: "הענין אף במובן העסקי ויבואו מעצמם לבקש להתעטר בתעודת
"מאושר". למה זה כל כך חשוב ומכעיס? - מיד.
בהקדמה לתקנון הנ"ל, כותבים יוצרי התקנון כי תעודה זו מעידה כי בעל העסק קיבל על עצמו את התקנות, ו(החנות) עומדת תחת פיקוח של ועד "מאושר". תעודה זו היא "תעודת כבוד" לעסק ומהוה אישור כי הינו עסק מכובד וראוי אשר אפשר לסמוך עליו וראוי לערוך בו קניות ועסקים.
"אנו פונים לציבור לדרוש באופן מכובד מבעלי העסקים כי יקבלו על עצמם תקנות "מאושר". ולהסביר להם כי כדבר המובן מאליו עסק שלא יעוטר בתעודת "מאושר" יהיה ציבור גדול אשר ימנע את עצמו מלקנות בו ולעשות בו את עסקיו. באופן כזה יבינו הכל את כדאיות". לא פחות ולא יותר.
"לא בשמים היא", כותבים כותבי התקנון. "הננו להבהיר נקודה חשובה, תקנות ועד "מאושר" הינם התקנות הנצרכות לפי גדרי ההלכה בלבד. אין בהם דרישות מיותרות ובודאי לא כאלו היכולים לפגוע בפרנסה של עסקים שונים, אדרבה, הדרישות הינם אף לטובת העסקים שהשירות והאוירה יהיו מכובדים ונאותים, והתושבים ישמחו לערוך קניות במקומות אשר נוח להם ויכלו לשלוח את הילדים לקניות בלא חששות למיניהם ח"ו. שיתוף הפעולה של כולנו נצרך כל הזמן ומובן מאליו".
תושבי השכונה הליטאיים, אותם כביכול מייצג הרב ספטנר, אומרים בזעם ל'כיכר השבת': "אנחנו לא באנו לגור בשכונה חסידית סגור ומסוגרת על פי חוקי מאה שערים, רוב השכונה, לא מעוניינים בקרבות ובמאבקים ודוגלים ב'חיה ותן לחיות', כמה זה מצער לראות שהרב ספטנר, הוא זה שמוביל את הפיכת השכונה למסוגרת ובכך הלכה למעשה גורם לבריחת התושבים הליטאיים המודרניים - ושאינם".
"אמנם", מוסיפים התושבים, "הנציגים הליטאים ידעו לעטוף אותנו בכחש ולספר לנו שהרב לא מייצג של דגל, אך איפה נמצא המטה בחירות בשכונה? כמובן בבית כנסת שלו, מי מינה נציגים לרשימה המקומית? כמובן גם הרב ספטנר שהיה שותף מלא בהחלטות. אז איפה כל העסקנים? אנחנו כמובן ניפגש בקלפי ונלמד אותם לקח חשוב".
תגובות
'כיכר השבת' פנה אל הרב ספטנר כדי לקבל את תגובתו, וכך הוא מסר: "אני לא חושב שראוי לדבר על התקנון הזה. זה נושא רגיש. הפצתו עלולה לגרום לחילול השם. סירבתי להגיב לעוד כלי תקשורת בנושא. זה לא דבר שמדברים עליו בטלפון. זה דבר שמצריך שיחה בכובד ראש. אני לא איימתי על אף אחד. אם מישהו איים מטעמי זה חמור מאוד ואטפל בזה. זה חמור מאוד. זו לא דרכי. זו לא דרכה של תורה".
עוד הוא הוסיף בנוגע להקלטות על איומים על בעלי חנויות: "אם אקבל הקלטות של המקורב שלי מאיים, אני אטפל בזה".
לגבי הניסוח המאיים לבעלי העסקים, אמר הרב ספטנר: "לא ידעתי שזה מתפרש כאיום. אנחנו נשנה את הסעיף הזה".
'כיכר השבת' פנה גם על העסקן הרב גרונר, הנחשב ליד ימינו של הרב ספטנר והוא מסר: "אבקש לדבר איתי מחר בשעה 13:30". "כיכר השבת" ימשיך לעקוב וכמובן שיביא את תגובתו כשתתקבל.
הצגת כל התגובות