כיכר השבת

מדע ויהדות

דינוזאורים, היה דבר כזה בכלל? פולמוס מרתק לדעתם של גדולי הדורות

עולם המדע טוען כי לפני שנים רבות חיו בעולמנו דינוזאורים | כיצד מתייחסת היהדות לטענות המדע? האם אכן הלטאות הענקיות והאיומות הללו, שנראות דמיוניות - היו במציאות? | ומה חלקו של 'יתד נאמן', הביטאון הליטאי, בסיקור הפולמוס? (מעניין)

| 43 | כיכר השבת |
דינוזאור
דינוזאור (צילום: שאטרסטוק)
"זו אולי תהיה הפתעה עבור חלק מקוראינו, אולם הדינוזאורים, אותן לטאות איומות ונוראות, הזוחלים הענקיים והאימתניים שנראים כלקוחים מעולם בדיוני, הם למעשה מציאות ברורה ואמיתית, ללא כל חולק או מערער. מאות ואלפי שלדים של לטאות אלו נמצאו ברחבי העולם, במעמקי האדמה, והם גלויים וידועים".

>> למגזין המלא - כנסו

טקסט זה, הופיע במוסף שבת קודש של היומון הליטאי 'יתד נאמן' מפרשת נח תשפ"ד, וממנו דלינו למענכם סיכום נמרץ של פולמוס מציאות הדינוזאורים במשנת רבותינו זצללה"ה.

לדברי סופר 'יתד נאמן' - הרב ב חמד, הדינוזאורים נכחדו ואינם נמצאים בימינו, עקב כך שמטאוריט ענק בגודל עשרה קילומטר נפל על כדור הארץ. את המכתש שיצר אותו מטאוריט מצינו בדרום מפרץ מקסיקו, וגודלו כמאתיים קילומטר.

"כפי הנראה" מובא בכתבה ביתד נאמן:

"הצדק והאמת עם חוקרים אלו בעצם ההשערה על ההכחדה של הדינוזאורים במהלך קטסטרופה קוסמית, אמנם, בוודאי שצורתם החיצונית המדויקת של הדינוזאורים, צבע עורם, הקולות שהשמיעו, וכיוצא בזה פרטים טכניים חיצונים שלהם, אינן אלא פרי דמיונם הקודח של חוקרים ומדענים".

המקורות לכתבה ביתד הם כמובן רק ממקורות נאמנים: "רבותינו הגדולים אשר מפיהם ורק מפיהם חיים אנו עד העולם", וכבר אנחנו ממשיכים עם סיקור קצרצר של כתבה מרתקת זו.

כמה מגאוני ליטא הביא הכותב עם שיטות שונות לגבי מציאותם והיעלמותם של הדינוזאורים. הראשון בהם הוא מפרש המשנה המפורסם הגאון רבי ישראל ליפשיץ בעל 'תפארת ישראל' אשר ב'דרוש אור החיים' שהגיד בשבת חול המועד פסח תר"ב (1842) דיבר בנושא זה (הרוצה לעיין בדבריו המלאים, ימצאם בסוף סדר נזיקין בכל מהדורת ש"ס משניות פ"א פירושים).

למעשה הנחת היסוד של הגאונים המצוטטים בכתבה ביתד, שאכן הדינוזאורים היו בעלי חיים שנכחדו בזמן המבול, ולא נשאר מהם זכר, זולת עצמותיהם ששרדו, ואלו מתגלות במעמקי האדמה בידי ארכיאולוגים.

(צילום: Amy-Leigh Barnard on Unsplash)

כך מצוטט המלבי"ם בפירושו 'התורה והמצוה' לפרשת השבוע, וכך הנצי"ב מוולאז'ין בפירושו 'העמק דבר' לפרשת השבוע.

שני הגאונים הנ"ל אף מתרצים את השאלה, מדוע מצינו שרידי דינוזאורים בשעה שהתורה מעידה על "וימחו מן הארץ" (בראשית ז כג): המלבי"ם סבר שנותרו עצמותיהם כמטילי ברזל, ולא נימוחו, והנצי"ב סבר שהתורה לא דברה על מתחת לאדמה, אלא רק מתחתיה.

כיצד הדינוזאורים נהפכו למאובנים? המלבי"ם מבאר שהיה זה המבול ששינה סדרי בראשית, וכך לא ניתן לסמוך על המחקרים של הגיאולוגים שסבורים שהעולם הוא מיליוני שנה, כי המבול שיבש להם את מחקריהם.

בכתבה ביתד נאמן מסתפקים בדברי המלבי"ם האם נח הכניס זוג דינוזאורים לתיבה, או לא. הנצי"ב דרך אחרת לו, והוא סבור שנח לא הכניס זוג דינוזאורים לתיבה, עקב כך שהם נולדו מהכלאות גנטיות והביאו מוטציות משונות של בעלי חיים אותם אנו מזהים כדינוזאורים. בריות אלו לא מששת ימי בראשית, ולכן נח לא הכניסם לתיבה.

ראיות לכך שנח לא הכניס לתיבה את כל מיני החיות, אלא נציגים בלבד, הביאו בשמו של הגאון רבי דוד לוריא בפירושו הנכבד על מדרש 'פירקי דרבי אליעזר'.

בהמשך הכתבה ב'יתד נאמן' נכתב שיתכן שהדינוזאורים פעלו וחיו בעולמינו אף לאחד דור המבול:

"ראוי לציין שהנחת הבסיס שהדינוזאורים  לא נראו בעולם אחרי המבול אינה מוחלטת: ישנם ציורים עתיקים מאוד מלפני מאות רבות של שנים בהם נראים בעלי חיים שמראם כמאה הדינוזאורים. האם יתכן שמעט דינוזאורים שרדו את המבול ונכחדו בזמן מאוחר יותר, או שמא שרידים עתיקים של הדינוזאורים שנספו במבול היו למראה עינם של המציירים?! הדבר אינו נהיר, וברוך היודע".

לקראת סוף הכתבה הביאו 'מעשה רב' מאת הגאון רבי משה סולובייצ'יק (בן אחיו של מרן 'הרב מבריסק' וידיד נפשו של מרן הגראי״ל שטיינמן), שענה למנהל בית ספר שאין מניעה לקחת ילדים לבקר במוזאון שם יתקלו הילדים בהשקפה מוטעית בדבר גיל העולם ודינוזאורים, אלא יש להסביר לילדים את השקפתם המוטעית של אנשי המדע, ואת האמת התורנית.

דינוזאור (צילום: Fausto García-Menéndez on Unsplash)

בסיום הכתבה ביתד נאמן, הביאו דעות רבנים המתנגדים לגישתם אלו של המלבי"ם, הנצי"ב והתפארת ישראל.

כך, ולמרות שהמהרש"ם מברעזאן[1] סבר שישנם שני דרכים להסביר את מציאותם של הדינוזאורים, האחת כהצעת המלבי"ם, והשניה כהצעת הנצי"ב מוולאז'ין, הגאון החסידי רבי אלעזר מפולטוסק מגדולי חסידי פשיסחא וקוצק כתב מכתב לבנו של התפארת ישראל, הד"ר הגאון רבי ברוך ליפשיץ בו הציע לו למחוק את דברי אביו, ואף לשבור את לוחות הדפוס בהם מופיעים הדברים.

"כמובן שהבן לא נענה להצעה זו", כותב הרב ב חמד ביתד נאמן, "ולא מפני שלדעתו הדברים אינם מנוגדים כלל לדברי חז"ל, ואף אין צורך להאמין ל'עדות בן נכר החופר במעמקי הארץ' - כאשר הדברים גלויים וידועים לעין כל".

עם השקפתם של שני גאונים המתנגדים לדעת ה'תפארת ישראל' (וכנראה גם למלבי"ם ולנצי"ב), נפרד 'יתד נאמן' מקוראיו:

הראשון הוא הקנאי המפורסם האדמו"ר ממונקאטש בעל ה'מנחת אלעזר' שהחליט להוציא את המשניות עם פירוש 'תפארת ישראל' מביתו, תוך שהוא מעלה השערה שבנו של בעל ה'תפארת ישראל' זייף את דבריו.

השני הוא הגאון רי"י קנייבסקי - הסטייפלר ששלל פירוש זה של התפארת ישראל, אלא שנימק שהוא כתב כן "בראותו קלקול הדור ראה לקרב אותם על ידי מאמרו המפורסם 'אור החיים' שנדפס בסוף סדר נזיקין... וענין מאמרם ז"ל שהיה בונה עולמות ומחריבן מתבאר היטב בספרי הקבלה... ואין לנו עסק עם נסתרות".

• • •

מאמר זה בסגנון של "תורה ומדע", בו מצוטטים מיטב הוגי מחשבת ישראל לקוראי 'יתד נאמן', הינם תשובה מוחצת לטענת טוקבקיסטים במספר "פורומים חרדים" שטוענים ש'יתד נאמן' מצנזר ומשמיט דעות שונות אצל רבותינו זצוק"ל, וכתבה זו היא ראיה שדבריהם אינם נכונים.

בפורומים אלו, טוענים הטוקבקיסטים (כנראה שהם מזוהים עם הציבור המכונה "חרדים חדשים"), שאנשי יתד נאמן, נאמנים לקו אידיאולוגי של רבנים מסוימים, וכל דעה של רב שמתנגד לקו השקפתי זה, דינו מחוץ למחנה.

דומני שדי בכתבה זו בה הובאו דעות שונות ומנוגדות (כ'התפארת ישראל' וכנגדו הגאון סטייפלר), להוכיח שיתד נאמן לא מצנזר את דעתו של התפארת ישראל ושאר דעות שונות, ואמנם סיים עם דברי הסטייפלר בכותבו "ואין לנו אלא את דברי מרן רבינו הסטייפלר".

[1] הובא בספרו 'תכלת מרדכי' פרשת בראשית
תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
37
כתבה שלמה בלי כלום. הוא לא כותב איפה במלבי"ם, איפה ברד"ל, איפה בנצי"ב.
המעיין במעיינות
א כל הרב הכותב הביא את המקורות. חבל שאתה בתם מכפיש. ב הכתבה סיקרה את היחס של היתד לזינוזאורים - שם יש את כל המקורות
ביתד הביאו הכל
36
חד משמעי היה משהו. במוזיאון הטבע בניו יורק יש מלא שלדים וכן מלא ראשים שלמים ביחד עם השיניים.
משה
35
ומה עם הראם האדירה שלא ידוע מי היא, שנשמה מתוך התיבה, ושדוד המלך חשבה להר ופתאום הרימה אותו לשמיים? פשוט וברור שהיו חיות ענק ואין סיבה לטעון שזה לא הם.
השקופע צרופע
אדרבא דווקא מ'הראם' מוכח שזה לא הדינואוזריה של המדע, כי אצל דוד המלך מדובר היה בחיה בגודל בנין שהוא רכב בסוסו על החיה כאילו שרוכב ביער.
סילופי ר זמיר כהן

הצגת כל התגובות

34
הכי מצחיק שעיתון יתד לא מצנזר … למשל, אחד מגדולי ישראל שענה וכתב תשובות ומאמרים על גיל העולם והדינוזאורים, זה הרבי מלובביץ׳ זצ״ל (גדול בישראל בכל קנה ומידה) מעניין למה לא הביאו את הרבי מחב״ד… והאם זה לא קשור לצינזור ומלחמת יתד בחסידי ותלמידי הבעשט
בוריס מדבדב
33
מרתק ביותר.נשמח לעוד כתבות כאלו
יויו
32
לתומי חשבתי שזה פולמוס מדעי הלכתי אך סופו מעיד שבא בסך הכל להגדיל את מספר המנויים של העיתון הנוראי הזה בושה
עלה לתאנה ליתד לא נאמן
31
בושה על יתד נאמן, לאן הם התדרדרו שדבר כזה עבר את בקורת וועדת הרבנים. איפוא נשמע במחוזותינו דבר כזה. המילה הזה דינ****ים אסורים בבל יראה ובל ימצא.
היהדות הנאמנה.
30
זה ברור שהם נכחדו במבול אבל גם דרכונים זה סוג של מציאות מדומה...
חדרתית
29
הרב אביגדור מילר זצ״ל תמיד אמר שאין שום הוכחה שהם לא נכחדו מאוחר מאד, כמו רק לפני כמה מאות שנה
משה דוד
28
תוכן מענין, ישר כח!
יהודיה
27
לשואלים: אם לפי המדע היו הדינוזאורים (ולזה מאמינים) אז למה אנו לא מאמינים לזמן שלהם? לפי השיטות שהיו לפני המבול, המבול היה מימי תהום שהם מים עם עופרת. שיטת בדיקת גיל העולם הוא ע''י פחמן 14 או קריסטלים שהם שניהם רדיואקטיבים, עופרת ממריצה את ההיתחמצנות של הפחמן ומפרק אותו, מה שגורם לטעיות בחישוב.
דוד
תגובה כימית לא יכולה לגרום לתגובה גרעינית
עידן
26
אני קיים
דינזאור
שלום אלזס
אב
25
לאתר של יתד נאמן?
יש קישור?
24
תגידו, אין לכם עם מה להתעסק? אנחנו במלחמה
כהן חוי
23
אני קייים
דינזאור
22
ויברא ה' את התנינים הגדולים- מי שמכחיש את הדינאוזרים מכחיש את התורה
חיים
שוטה עי' במפרשים מה זה "התנינים הגדולים"
סב
21
לא הביאו את ר' גדליה נדל רוצה לומר דעות מגדולי הדורות שעברו (לפני 150 שנה ) - ר"ל אין בהם סיכון השקפתי , יכתבו דעות מגדולי הדורות שחייו והכירו את הסטייפלר - לא
ר' גדליה נדל
20
איך יכול להיות שיש חלק ששרדו את המבול הרי התורה כותב ו י מ ח את כל היקום ורשי כותב להדיא שנח הכניס רק את מי שלא חטא ואכ לא צריך להגיע לזה שהיו הרכבה גנטית
יהודי
19
בכתבה נזכר שגדולי ליטא סברו כך וכך, ומיד נזכר שמו של רבי ישראל ליפשיץ והמלבי"ם, הדבר ידוע שהמלבי"ם היה תלמידו של איש האלוקים רבי צבי הירש מזידיטשויב בקבלה, כאשר הוא עצמו מעיד על כך בהקדמה של אחד מספריו, וכידוע הוא לא היה ליטאי כלל וכלל, ואדרבא הוא דבק בדרכי החסידות.
דויד
18
חשוב להוסיף, כשם שאדם וחוה נבראו כבוגרים ולא כתינוקות בני יומם, כך גם העולם נברא בוגר ומוכן ולכן החוקרים יכולים לחשב את גיל העולם במיליוני שנים ועדיין לא מדובר בטעות ואין שום התנגשות עם היהדות, כי כך הוא נברא לפני 5784 שנים.
דן
17
מי שחושב שלא היו דינוזאורים - מטומטם. אפשר לדון מתי חיו ומה הכחיד, והרי למדנו שיש בעלי חיים שנכחדו במבול. אך בעיני חזיתי עשרות שלדים שלהם, ויש אלפים כאלה. חלקם נמצאו שלמים לגמרי או כמעט לגמרי, חלקם רק עצמות ענק.
ציפי, ניו יורק
16
הרבי מיליובאוויטש במכתב מציע שתי אפשרויות. 1. מדע התיארוך אקסטרפולציה מוטעה והראיה שישנם פערים עצומים בין שיטות תיארוך. 2. ה’ ברא שלדים של דינוזאורים מסיבה הידועה לו. על דרך זה תירץ הרבי כוכבים שלוקח לאורם 20000 שנה להגיע לכאן. ה’ ברא אותם עם אורם.
חבדניק
15
יפה. מוזר שאף אחד לא התייחס לראם. החיה הידועה שנצלה מהמבול כידוע עם עוג, וכן הייתה גם בזמן דוד המלך כידוע עם המעשה שדוד חשב שזה הר רגיל, ואז הראם עמד וכו' וכו'
אלעד
14
אחרי כל הבלבולי מוח גם אין תשובה ברורה
דוד ישראל אלמלם
13
ללמוד מדעים והכל ברור
רון
12
הג' ר' משה סולוביצ'יק היה אחיו של הבריסקער רב ולא אחיין.
אליעזר גלברד
בנו
אב
11
יש לכם הוכחה שהיה מבול?
כופר
10
על פי המחקר המדעי, הדינוזאורים נכחדו לפני הופעת האדם ולכן לא יתכן שנכחדו במבול. לעומת זאת, יתכן כי השנים, כפי שמצוינות בתורה, אינן זהות באורכן לשנים כפי שמחושבות כיום. באופן זה אין סתירה בין חישוב השנים המדעי לנאמר בתורה.
שרה
9
היו דינוזאורים. בריאת העולם בשש תקופות כולל אותם - התננים הגדולים ביום החמישי (בתקופה החמישית). יום לה' = נצח לאדם.
שם
8
אתם באמת מאמינים שעולמנו קיים רק כמה אלפי שנים?? הרי שבצאת השבת מתחיל לו שבוע חדש. אז בסוף השבת הגדולה אחרי השנה 7 אלף נתחיל שוב. בורות הדעת לחשוב שהבורא יצר משהו חד פעמי,ויאללה לפח.
המלאך מטטרון
7
בורים
מיקי
6
ראוי שייערך דיון בין שני הצדדים - המדענים והרבנים בו כל אחד יסביר את הנחותיו.
ארז
5
ויברא ה' את "התנינים הגדולים" שכתוב בספר בראשית מתייחסים ליצורים הקדמוניים הללו בראשית בריאת החיות, העובדה שהם מאובנים ונשארו רק העצם זה עדות למבול וש"נפתחו כל מעיינות רבה" ששרפה ושימרה אותם. ה"ראם" שעליו דיבר דוד המלך, יתכן שמדובר ב"קרנף ענק" שיתכן והיה בתקופת דוד המלך
פשט
4
נו באמת , הכחשת מציאות , זה לא השערה או תאוריה שהיו דינוזאורים , זה עובדה , לא צריך רב שיגיד את זה
אילה
3
את התנינים הגדולים
דינוזאור
2
אני מעדיף את "פרי דמיונים" של מדענים, על "פרי דמיונם" של רבנים שאין להם דבר עם המציאות.
חוזר בשאלה
1
ברור שכוונת התורה תנינים הגדולים זה דיאנזורים כי התורה מפרטת רק בכללי עופות חיות בהמות ותנינים גדולים אלא שהתורה כן מפרטת בכללי והפירוש לתנינים הוא דיאנוזורים
יהודי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים