כיכר השבת

פולמוס הלכתי מרתק

הגר"מ שטרנבוך פסק: "אין לתת סוכריות לילדים ביום כיפור"; זה הנימוק ההלכתי

פסק הלכה דרמטי של הגר"מ שטרנבוך התפרסם בדרשת שובה השנה, לפיו אין לתת סוכריות לילדים ביום כיפור | בקהילות רבות הוציאו את הסוכריות מה'פעקלאך' של יום כיפורים בעקבות הפסיקה ההלכתית המפתיעה | עם זאת, פסק כי מותר להאכיל ילדים קטנים באוכל מזין ללא הגבלה, ואין צורך לבדוק האם הוא רעב או לא | כל הפרטים (חרדים)

| 14 | כיכר השבת |
הגר"מ שטרנבוך פסק: "אין לתת סוכריות לילדים ביום כיפור"; זה הנימוק ההלכתי
(צילום: דוד ארזני ושמואל דריי)

אלפים מתושבי ירושלים בראשות חברי הבד"צ ואדמורי"ם, התכנסו במהלך ליל שישי האחרון בהיכל בית המדרש הגדול 'דושינסקיא' בירושלים, לשמוע 'דרשת שבת שובה' של הגר"מ שטרנבוך.

במשך קרוב לשעה הרחיב בדרשתו בהלכה ובאגדה, כשהחלק ההלכתי נסוב על עניין האכלת קטן ביום הכיפורים.

לאחר פלפול ארוך בנושא 'האכלת קטן ביום כיפור', יצא בפסק הלכה דרמטי, לפיו ההיתר להאכיל קטן ביום הכיפורים הוא רק באוכל המזין את נפש הילד, אבל סוכריות שנועדו רק לטעם, אין לתיתם ביום כיפור לילדים כדי שלא להיכשל באיסור 'לא תאכילום'.

את דבריו פתח בציטוט דברי הגמ' במסכת יבמות, שכשם שיש איסור על הגדול לאכול נבילה או לעבור איסור, כך גם יש איסור להאכיל קטן בדבר איסור. ומכאן פתח בשאלה המתבקשת איך אנחנו מאכילים ילדים קטנים ביום כיפור והרי אסור להאכיל קטן אכילה אסורה.

This browser does not support the video element.

(צילום: רפאל שוורץ)

לאחר הרחבה בדברי הפוסקים הסביר כי נושא זה שנוי במחלוקת הראשונים, ולדעת הרמב"ם מותר להאכיל קטן ללא חשש, אך לדעת הר"ן יש בזה איסור, וכל טעם ההיתר הוא כדי להימנע מחשש פיקוח נפש, אלא שלעניין הלכה למעשה יש לנהוג כדעת הר"ן מאחר שהמגן אברהם והמשנה ברורה פסקו כדעתו.

על פי הדברים הללו הכריע כי מכיון שכל טעם ההיתר לדעת המשנה ברורה הוא רק משום פיקוח נפש, לכן כל ההיתר להאכיל קטן ביום כיפור זהו רק למאכלים המועילים לבריאות, אבל סוכריות שנועדו רק לטעם בלבד אין לתת לקטנים.

הגר"מ שטרנבוך הוסיף והדגיש כי אוכל מזין מותר לתת לילד ללא הגבלה, ואין צורך לבדוק בכל רגע את הילד אם הוא חייב כעת אוכל, כיון שאם נדקדק עם כל קטן לבדוק אם הוא חייב עכשיו לאכול, נבוא לפיקוח נפש אצל כמה יחידים, וממילא מותר להאכיל ילדים קטנים ללא הגבלה, כדי שלא יבואו לכלל סכנה, אבל כל זה רק בדברים המועילים ומזינים את הגוף, אבל סוכריה שלא נועדה להועיל לגוף אלא רק להתענג, אין בזה היתר פיקוח נפש.

פסק הלכה הדרמטי התפרסם בירושלים ובגולה, כשהורים רבים מוציאים מה'פעקלאך' של יום כיפור את הסוכריות.

צילומים: דוד ארזני ושמואל דריי

תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
13
מי זה בתמונה 9
נוי
12
הלכה זו מופיעה בילקוט יוסף שיצא לפני שנים רבות, שקטן למרות שהוא פטור מתענית תשעה באב, אין להאכילו מעדנים. (וקל וחומר לגבי יום כיפור).
פסק הלכה דרמטי? קצת הגזמתם
אם היית למדן היית מבין את החילוק בין הפסקים, בעוד הגר"י יוסף פסק שלא לתת מעדנים והיינו דברים טעימים, הגר"מ שטרנבוך לא נראה שאסר לתת אוכל טעים ואפילו ממתקים כי אם אוכל שאינו נחשב למזון והגוף אינו מתקיים עליו ולכן דיבר על סוכריות דייקא. זה החידוש בפסקו.
נחום
11
סוכריה על מקל מעסיקה את הילד וממילא המבוגרים יכולים לצום ביתר קלות
משה בן אברהם

הצגת כל התגובות

10
מהההההההה? זה לא דבר איסור לקטן שלא חייב בצום
ישראל
9
בכל הכבוד הראוי למרן פוסק הדור, כל דבר בעל ערך קלורי הוא מזין בין אם זה תפוח או סוכריה ומאחר שיום כיפור הוא יום טוב לכאורה אין בעיה לתת ליד דבר בעל ערך קלורי וגם טעים. ושוב עפר אני תחת רגליו רק אני רוצה להבין
המקשה
8
מי אתם שתדברו לפני שבכלל אתם יודעים איפה הר"ן והרמבם נמצאים?? או איפה המגן אברהם והמשנ"ב נמצאים? זו בעיה חמורה שכל מי שגולש באינטרנט חושב שהוא גדול הדור כי זה לא מסתדר לו בראש שלו מה שאלד מגדולי הדור אמר
טיפשים
7
לא חידוש... כבר כתב כן בספרו תשובות והנהגות חלק ה קפח. אך בחוט שני קנז כתב שברגע שקיים דין חינוך. שצם כמה שצריך. אין שום איסור להאכילו הכל. והדברים ברורים
אבי
6
מדוע הוציאו את הסוכריות מהפעקאלך?? צריך להוציא את כל הממתקים והחטיפים משם..
מאיר
5
שואלת כדי להבין- מה ההבדל בין סוכריות למוצרים אחרים בפקלעלע? והאם הילדים לוקחים לבד- האם זה בסדר?
אני
4
לפי זה פעקלאך אסורים בכלל! כל הנתרנים, המרגרינות, צבעי מאכל ועודף הסוכר ''סותמי הפיות''. שימו בפקעלך ממתקים מזינים: גרנולה, פירות יבשים, בייגלך
תודה על 38 תמונות
3
האם לדעת הרב שטרנבוך מותר לתת לילד ביוה"כ להריח טבק שזה גם נועד רק להתענג?
שמשון
2
אני לא מבין איך הפסיקה מפתיעה ודרמטית. בתור דתי וחבדניק אני מכיר את הדין הזה כבר שנים.
11
1
לא הבנתי, ביסלי ובמבה זה נקרא מאכל מזין? את זה כן אפשר לתת לילדים לאכול?
אני
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים