כיכר השבת

"הקב"ה לא תמיד הגן עלינו"

מה הרב קוק היה אומר על סערת דברי הכפירה של נתניהו?

דברי יקיר הציבור החרדי מזה שנים רבות ראש הממשלה בנימין נתניהו אודות צורת הנהגת ריבונו של עולם, פגעה ברבים מהציבור החרדי | ישראל שפירא עושה קל וחומר ולומד מה הראי"ה קוק היה אומר על הדברים הללו (חרדים)

| 35 | כיכר השבת |
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

דברי יקיר הציבור החרדי מזה שנים רבות ראש הממשלה בנימין נתניהו אודות צורת הנהגת ריבונו של עולם, פגעה ברבים מהציבור החרדי, שמחבבים את האיש ורואים בו כמנהיג פוליטי ראוי להוביל את מדינת ישראל.

כנגד חסידי ברסלב שמקיימים את הוראת רבם ונוסעים לראש השנה לאומן לקברו, התבטא ואמר נתניהו: "אזרחים ישראלים שנוסעים לאוקראינה צריכים לשאת באחריות אישית לנסיעתם בעת הזו. הקב"ה לא תמיד הגן עלינו, גם לא על אדמת אירופה ועל אדמת אוקראינה".

שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק תושבת חברון תמכה בדברי נתניהו והסבירה: "בזמן שאוקראינה תחת מלחמה ומתקפות טילים, ללא מקלטים או היערכות סבירה כלשהי למיגון – אסור שישתמע כאילו ממשלת ישראל מגבה נסיעה מסוכנת כזו. יהודים יקרים, אל תסעו לשם! אל תסכנו את חייכם!".

תגובת הפוליטיקאים החרדים לא אחרה מלהגיע:

גורמים בסביבת השר מאיר פרוש אמרו כי "אפילו בימי לפיד ובנט לא היו התבטאויות מהסוג הזה ועוד בהודעה רשמית של לשכת ראש הממשלה. מגנים בכל תוקף ומקווים שיבהיר את דבריו״.

סיעת ש"ס יצאה בהודעה רשמית: "הקב״ה תמיד הגן על עם ישראל בכל הגלויות ובכל הרדיפות, וזו הסיבה שעם ישראל הוא היחיד השורד באורח פלא כבר אלפי שנים, בעוד עמים רבים וחזקים נכחדו".

ביממה שאחרי הסערה הבהירו בסביבת נתניהו כי "ראש הממשלה נתניהו אמר בהערתו אתמול שאין לסמוך על הנס ואף ציטט את הציווי ״וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם״. כל כוונתו הייתה לפנות לחסידי ברסלב שיפנימו את הסכנה וינקטו באמצעי זהירות מתאימים כדי שיחזרו בשלום".

בנימין נתניהו ושמעון בר כוכבא

זה ברור שאסור ליהודי להעמיד את עצמו בסכנה, אולם מכאן ועד להעז ולומר "הקב"ה לא תמיד הגן עלינו", הדרך רחוקה, ובפרט שנתניהו מספר פעמים (ביום השואה, ובחג הפסח) התבטא ואמר מול מצלמות הטלוויזיה את המובא בהגדה של פסח "בְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם", וגרם לשם שמים להתקדש ברבים.

הבה ונפליג אלפי שנים בשעון הזמן, אל 'מדינת יהודה' הנאבקת על חייה כנגד הכובש הרומאי הַדְרִיָאנוּס קיסר, שכנגדו הוביל מרד עז שמעון בר כוכבא, שככל הנראה הצליח להניס את הרומאים למשך שלוש שנים, וזכה לתמיכה של רוב מוחלט של גדולי התנאים דאז.

הנשר הגדול הרמב"ם למד מבר כוכבא (ולמרות כשלונו) כדרכו הפילוסופית שמלך המשיח אינו צריך להראות מופתים כנגד הטבע. הרמב"ם מרחיק לכת ואף סבור שרבי עקיבא היה נושא כליו של בר כוכבא במלחמה כפשוטו. הרמב"ם מסכים שלבסוף בר כוכבא לא כיהן כמשיח לישראל, אלא שטכניקת הזיהוי של רבי עקיבא היתה נכונה. כל מלך מבית דוד שהוא צדיק וחכם ולוחם את מלחמת השם, הוא בחזקת המשיח עד שלא יוכח אחרת, סבור הרמב"ם.

בסוגיה זו של בר כוכבא יש מקורות לכאן ולכאן, וברור שחלק מחז"ל (או בכל אופן גישתם של חכמי בבל מתלמוד בבלי), היא שלילית כלפי בר כוכבא, אולם אנו נעסוק בהגותו של הנשר הגדול הרמב"ם שברור לן שהיו לנגד עיניו דברי רבותינו מחכמי בבל, ולמרות דבריהם הוא הגדיר את בחירתו של רבי עקיבא כמושלמת, ואת בר כוכבא כראוי להיות משיח בן דוד.

הגאון רבי ישראל ליפשיץ בעל ה"תפארת ישראל" הלך בדרכו של הרמב"ם, ועל המשנה "מר רבי עקיבא, שאלתי את רבן גמליאל ואת רבי יהושע הולכין לגדוד" (נגעים ז' ד'), כתב שהמדובר שחכמי ישראל כשלחמו "בגדוד" עם בר כוכבא ולא פסק פיהם מלימוד התורה[1].

דברים אלו  של הרמב"ם וה'תפארת ישראל' (ועוד רבים מגאוני ישראל לדורותיהם, אלא שקצרנו במאמר זה) למרות דברי התלמוד הירושלמי שבר כוכבא העז והתבטא כלפי שמים והקב"ה במילים "לא תסעוד ולא תכסוף" (ירושלמי, תענית דף כד, א),  שפירושן "אל תועיל ואל תזיק" וכוונתו "אני אשמיד את הרומאים בכוחי שלי, ללא עזרה ממך, ובלבד שלא תפריע לי", הם לא יאומנו, ואסור לאומרם לולי נכתבו.

דוד המלך אמר בדומה ובלשון תמיהה: "הֲלֹא אַתָּה אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ וְלֹא תֵצֵא אֱלֹהִים בְּצִבְאוֹתֵינוּ?!" וסיים "בֵּאלֹהִים נַעֲשֶׂה-חָיִל, וְהוּא, יָבוּס צָרֵינוּ". (תהילים ס' י"ב).

מי שעמד על שאלה תאולוגית זו, היה הראי"ה קוק וביאר שמטרתו של בר כוכבא הייתה לעורר את חייליו את הגבורה באומה הישראלית, ואילו חייליו היו נתלים בעזרת השם, היה חשש שירפו ידיהם מהלחימה בפועל[2].

אילו הרב קוק היה חי...

אילו הרב קוק היה חי בימינו מסתבר שהוא היה מסנגר על ראש הממשלה נתניהו באותה מטבע לשון שסנגר על בר כוכבא, שכוונתו הייתה לעודד את אזרחי ישראל שלא יסמכו על ניסים כמאמרם ז"ל "לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה, ויאמר עושים לי נס. שמא אין עושין לו נס" (שבת לב א), ולא שנתניהו סבור כביכול היה דור שהקב"ה נטש את בניו ח"ו.

יתכן שהרב קוק יסבור שאמרתו של נתניהו היא פחות חמורה משל בר כוכבא, ולכן סנגורו יחול גם עליו בקל וחומר. שהרי נתניהו ציין "עובדה" לעומת בר כוכבא שהטיח דברים כלפי מעלה. נתניהו לא אמר שהוא לא צריך את עזרת השם, אלא משמע מדבריו שחובה שהשם יעזור, אלא מה לעשות היו פעמים שהוא לא עזר. ולכן הסנגור של הרב קוק שבר כוכבא התכוון לעודד את חייליו, יחול על נתניהו בק"ו, כי למעשה דבריו פחות חמורים.  

נסיים עם שאלה: מדוע לא שמענו זעם על דברי נתניהו מרבנים או פוליטיקאים דתיים לאומים?!

[1] וכך דבריו: "אי גדווד גרסינן וודאי שם מקום הוא, וקמ"ל בזה דגם בנסעם בדרך תמיד היה כל תורת ד' בפיהם, אבל אי גרסינן לגדוד, וכיש ספרים (וכן נראה שהיה גירסה זו לפני הרע"ב רק שדחה אותה בב' ידים) נ"ל דהיינו בהלכם למלחמה במלחמת בן כוזיבה שהיה בימיהם נ"ב שנה אחר החורבן. והיה ר"ע נושא כליו של בן כוזיבה הנ"ל (כהרמב"ם פי"א ממלכים). וכשראה ר"ע את בן כוזיבא אמר דין הוא מלכא משיחא (כירושלמי תענית פ"ד ה"ג) ואם כך הוא, וודאי קמ"ל טובא דאפילו בעת צאתם לקראת נשק, ונפשם בכפם תמיד אפ"ה היה ליבם קשור בהקב"ה ותורתו כשלהבם בגחלת". יצוין שמפני שר"ע הכיר את הלכי מלחמה, הוא ביאר כפשוטו את "כל הירא ורך הלבב" (דברים כ' ח'), "רבי עקיבא אומר כמשמעו, שאינו יכול לעמוד בקשרי המלחמה ולראות חרב שלופה (רש"י במקום).
[2] דבריו המלאים: "שיראו שגבורה תתעורר על ידי ההכרזה אם אין אני לי מי לי. אמנם על ידי זה יאבד הבטחון והדבר שקול אם כדי לאבד קניין רוחני בשביל חיזוק גשמי של האומה. ולא הייתה דעת חכמים נוחה מזה"
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
34
באמת שאיני מבין, הקב"ה לא תמיד הגן עלינו, במקום שלא הגנו על עצמנו. אדם שקופץ מהגג, נוסע נגד חוקי התנועה ונפצע רח"ל. זה אומר שהקב"ה לא הגן עליו?! בכל בידי שמים חוץ מצנים פחים. זו היתה אמירתו של ראש הממשלה וחבל על כל בוקי סריקי שתולים בו, גם אם היה מקום לביטוי יותר מדויק אם היה מדובר באדם דתי.
33
אז מה זה מסתיר פניו????שואה פוגרומים.
32
מגוחח

הצגת כל התגובות

31
הכי חשוב זה לנסות לנחש מה הרב קוק היה אומר כדי ללמד זכות על נתניהו הגדול
30
ביבי נתניהו, אתה תהיה הגורם לשפיכות הדם בעם היהודי, והקב"ה יחייב אותך בכל.
29
כתוב במדרש שכאשר בני ישראל סומכים על כוחם ועוצם ידם הקב"ה עוזב אותם ומניחם להיות תחת הנהגת הטבע. כל אחד שיקח את זה לאן שרוצה. אולי הציבור החרדי שהסתמך על ביבי כמלך ישראל ולא על הקב"ה חוטף פעם אחר פע
28
לא שמענו תגובות מדתיים לאומיים נגד נתניהו. כי הם מגיבים במעשה. הולכים לצבא לתפקידים הכי מסוכנים, תוך בטחון בקב"ה. זה נגד ההלכה, אסור לנסוע לחול , רק ללמוד תורה אם רבו שם ולשאול אישה.קרנבל אומן, בטוח זה לא תורה. וחוץ מזה נתניהו שאינו שומר שבת, ושום מצוה יטיף לנו על יראת שמיים
27
אחרי דברי המאריך טרחא הזה . אני כחרדי הבנתי לגמרי את דברי נתניהו. אחר אסון מירון .אין מקום לקחת סיכונים . ואין מקום להאריך יותר
26
לא מבין מה הבעיה במשפט הזה זה בדיוק כמו שאדם קופץ לכביש בורא עולם לא יגן עליו וגם עלינו הוא לא תמיד הגן בשלל הפרעות והגלויות כי אנחנו לא יודעים חשבונות שמיים וכשמגיע לנו דבר רע מסוים אז השם לא מגן כי הוא פשוט מגיע לנו כל פי רצונו וראייתו מה הבעיה במשפט לא מבין
25
לא לידיעה באתר נכבד. אילו ואילו
24
הקב"ה נגד הממשלה הזאת צריך להסיק מסקנות. ולא למרוד בקב"ה
23
זו ממש עלילה ורצח אופי ושנאת חינם. ביבי אמר דבר של אמונה. הקב''ה קיים מה שאמר ואסתיר פני ביום ההוא. אז למה השנאה זו המתופעלת ע''י סמולנים באמת אטאיסטים
22
מה הקשקוש הזה? לא היו פוגרומים? אין יותר "שעת הסכנה"? מתי הפכנו לחסרי אחריות באידאולוגיה?! שמים חגורת בטיחות, לא מטיילים במקומות מסוכנים, ובטח לא סומכים על הנס
21
קל וחומר ממש לא מדוייק. בר כוכבא לאו דווקא הציג את ה' כ"מוגבל" ו"חלש" אלא כאחד חזק שיכול לשנות את התוצאות לכאן או לכאן. מעבר לכך לא מדובר כאן על איזו מלחמה, אלא על ניסיון למנוע יהודים לקיים אמונתם הדתית. הלוואי היה נלחם באיראן כמו בר כוכבא.
בר כוכבה לא הציג את ה' כחלש ומוגבל, וגם ביבי לא עשה זאת. בר כוכבה לעומת זאת הצהיר שאינו צריך את עזרת ה', ולעומתו ביבי רק ציין שה' אינו תמיד עוזר (ללא קשר לשאלת כל יכולתו של ה'). הק"ו נפלא ומדויק.
20
מה הרב קוק היה אומר על "סכיני האושר" מבית היוצר של משפחת קנייבסקי?
19
מאמר יפה
18
מה מצטטים את מרן הרב קוק ? זה פסוקים מפורשים בחומש! לא מבין מה הקטע לדעתי במקום לדחוף ללמוד ליבה תלמדו תנ"ך, עושים סערה בכוס תה, מי בכלל מדבר על אפיקורסיות. התגובה נגד היית צריכה להיות מן המקורות היהודים ולא מן הבאר של הבורות, תל דו תנ"ך ועוזבו אותכם משטויות וכותרות צהובות
17
הם חושבים כמוהו
16
תפסיקו לתלות ברב קוק את כול דברי ההבל שלכם
15
יש ענין של לימוד זכות. ויש חובת מחאה בפהרסיא על דברי כפירה וזלזול באלוקי ישראל. צווי דינים. אין כל סתירה
14
עד שאמר אמת פעם אחת כולם קופצים
13
השוטה והבער אייכלר ביזה את הכדה כולה בדיברי הבלע המתועבים בין עסקן עלוב זה לתירה אין ולא כלום. האיש ביא אית קלון לעדה המרדית
12
ה' מגן על מי ששומר על עצמו "ושמרתם" וכאן ביבי אומר "על תסתמכו על הנס כי הקב"ה לא מגן על אילו שעושים שטויות". יש מלחמה על תשימו את עצמכם בסכנה. ה' תמיד שומר על ישראל ואם כול זה ה' מבקש "ושמרתם"
11
יקיר הציבור החרדי? לא הגזמתם?
10
זוהי דעת היהדות והתורה. מי שמכניס את עצמו למקום סכנה זה נחשב התאבדות וכן מסתכן בנפשו.
9
על מה המהומה הרי נאמר ברור ושמרתם מאוד לנפשותיכם.ואל לו לאדם לכנס למקום סכנה וליסמוך על הנס.ובמקרה הזה קיימת סכנה באומן באוקראינה מלחמה.אפילו יעקב לא סמך על הנס.
8
בלי קשר לדברי ראש הממשלה, חשוב לדעת שהרב קוק התבטא בחריפות גדולה מאד נגד כל דבר שמנוגד לתורה- חילולי שבת וכדומה. יש סטיגמה שגויה שהוא סינגר על חוטאים חלילה, וזו טעות!
7
ואנוכי הסתר אסתר פני ביום ההוא על כל הרעה אשר עשה.. כתוב מפורש: הקב"ה אומר שלא יגן עלינו. ומה עם הקללות של פרשת כי תבוא? אנחנו בהסתר פנים כבר אלפיים שנה
6
איפה הרב קוק כותב את זה ?
5
אתם לא יודעים מה כתוב בתורה.פרשת כי תבוא שאים עם ישראל לא ילכו בדרך השם.בצ"ח קללות.בפרוש כתוב.ועזבתים והפר את בריתי.שהקב"ה לא חעזור לנו.גם בפרשת המרגלים.שמשה רבינו אמר לעם ישראל אל תעלו ותילחמו.כי אנני בקרבכם.בפרוש כתוב שה' לא יעזור.אז אפו הכפירה
4
..בסך הכל ראש הממשלה אמר דברים בגלל שהמקום אליהם נוסעים הוא מקום סכנה.והוא עשה את מחוייבתו כראש ממשלה..אז באמת אם נכנס לדברי ורצון השם הוא באמת שנשמור על עצמינו ולא נכנס למקום סכנה.וכתוב במפורש שעל אדמת ניכר אין השכינה שורה.
3
הוא לא אמר שום דברי כפירה והוא צודק במקום שמצוי היזק אסור ליסמוך על נס זה גמרות מפורשות קידושים לח פסחים ח
2
תשובה: כי אין ויכוח על העובדות. נתניהו לא התכוון לחרף ולגדף, ומנגד כל הדתיים מסכימים שאסור להיכנס למקום סכנה, ובמקום ששכיח היזקא - גם שלוחי מצווה יכולים להינזק. אז למה לעשות עניין? בקיצור, אילולא דמסתפינא הייתי אומר שחברי הכנסת החרדים חששו מתגובת הבייס והגיבו תגובות מרוגשות ומרגשות
1
לדעתי הוא התכוון לומר שמי שמכניס עצמו למקום סכנה עובר על התורה ולא יהיה מוגן. מה ההבדל בין להכנס לכפר ערבי לבין להיות באומן בזמן מלחמה, למה שייצאו מפה כוחות שיסכנו את חייהם מי שמתאבד שיקח אחריות על חייו!
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים