כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

נאמנם של גדולי ישראל שהפך לפובליציסט החרדי הראשון

ר' אהרן מרקוס היה חקר חסידות נודע שפרסם ספרים רבים, המפורסם בהם הוא ספר "החסידות" שתורגם לעברית על ידי ר' משה שנפלד נאמנם של גדולי ישראל, מרנן החזון איש, והגרי"ז סולובייצ'יק מבריסק (היסטוריה)

| 49 | כיכר השבת |
נאמנם של גדולי ישראל שהפך לפובליציסט החרדי הראשון

פרק א': חוקר החסידות הנודע ר' אהרן מרקוס נולד בשנת תר"ג (1843) ונפטר בשנת תרע"ו (1916).

הרב מרקוס שבסוף ימיו נמנה על תנועת 'אגודת ישראל', בראשית חייו היה מראשוני ה'תנועה הציונית' בגליציה, והיה בקשרים עם בנימין זאב הרצל, חוזה מדינת היהודים. לבסוף עזב מרקוס את הרצל, ונמנה על סופרי היהדות החרדית, וזכה שאת ספריו מצטטים רבים וטובים.

חוקר החסידות הנודע הרה"ח אהרון מרקוס (מאת לא ידוע - ישראל שריר, CC BY-SA 3.0)

• • •

בצעירותו ר' אהרון מרקוס ינק 'תורה ומדע' מבנו של מפרש המשנה המפורסם הגאון רבי ישראל ליפשיץ מחבר פירוש 'תפארת ישראל' הרב ד"ר ברוך יצחק ליפשיץ, וידע שפות רבות, ואף למד פילוסופיה.

הרב ד"ר ברוך יצחק ליפשיץ, אחר מרבותיו של ר' אהרון מרקוס (מאת לא ידוע - JNUL בית הספרים הלאומי בירושלים / תיק 192, נחלת הכלל)

לימים התקרב הרב מרקוס לחסידות רדומסק והיה מקורב לגה"ק רבי שלמה הכהן רבינוביץ' בעל ה"תפארת שלמה" זי"ע, ואח"כ לגה"ק רבי דוד משה פרידמן האדמו"ר מצ'ורטקוב זי"ע. לפרנסתו עסק הרב מרקוס בהנהלת חשבונות וממסחר ביינות יקבי "כרמל מזרחי".

ספרים רבים פרסם מרקוס, המפורסם בהם הוא ספר "החסידות" (החסידיסמוס) שבתחילה הדפיסו בשפה הגרמנית (תרס"א 1901) ותורגם לעברית על ידי ר' משה שנפלד בשנת תשי"ד (1954) אותו כתב מרקוס בתור חסיד רדומסק נלהב.

ר' משה שנפלד בהקדמה לספר "החסידות" כתב שר' אהרון מרקוס יצק מים על גדולי החסידות הרה"ק רבי דוד מטשורקוב, רבי שלמה מראדומסק בעל ה"תפארת שלמה" מראדומסק, ורבי יהושע מבעלז. 'התפארת שלמה' העיד שמרקוס יכול לתרגם את תורתו לגרמנית כנתינתה (אוצר החכמה)

כאמור ר' אהרן מרקוס בעברו היה מראשוני ה"ציונים" בגליציה, וביחד עם בנו של החת"ם סופר - הגאון רבי שמעון סופר הקים את ארגון "ראש פינה" בקרקוב, ואף שימש ציר בקונגרס הציוני הראשון, וישב בבימת הנשיאות לצידו של חוזה מדינת היהודים בנימין זאב הרצל.

הרב מרקוס התכתב עם ראשי הציונות הרצל ועם מקס נורדאו – וכבר אז ניכר בו כישרונו בכתיבה, ומיוזמתו ובמימונו האישי הודפס 'כתב עת' ציוני בגרמנית, במשך שנתיים.

הרצל העריך את מרקוס, והזכירו במכתביו לרב הראשי של וינה, הרב ד"ר משה גִידֶמַן, שגם הוא בתחילה העריך את הרצל ורעיונותיו אולם לבסוף יצא חוצץ כנגד הרצל והתנועה הציונית.

רבה הראשי של וינה, הרב ד"ר משה גידמן. בתכתובות בינו לבין הרצל שמו של הרב מרקוס הוזכר. (לא ברור לאיזה זרם השתייך גידמן, האם לאורתודוקסים או לקונסרבטיבים [ויותר מסתבר על האחרונים], אלא שבימינו בחוגי הקנאים וסאטמר מרבים לצטטו לשבח בכך שהיה בין הרבנים הראשונים שהתנגדו לבנימין זאב הרצל, והיה אחד מ"רבני המחאה") (מאת לא ידוע - id.lib.harvard.edu, נחלת הכלל)

כמו הרב גידמן, הרב מרקוס שינה את היחס להרצל, לא לפני שמרקוס ניסה ליצור חזית של רבנים ואדמו"רים מגליציה, בוקובינה, מפולין ומרוסיה, להצטרף להסתדרות הציונית. אולם כיון שהרצל סירב להיפגש עם כ"ק האדמו"ר מצ'ורטקוב, פרש מרקוס בזעם מן ההסתדרות הציונית.

ספרו "החסידות", הינו מפורסם ביותר וגדולי ישראל מזכירים אותו. ספר 'החסידות' זכה לתרגום לעברית מאת הג"ר משה שנפלד נאמנם של גדולי ישראל, מרנן החזון איש, והגרי"ז סולובייצ'יק מבריסק.

הרב שנפלד (חי ופעל בין השנים תרס"ז- תשל"ה, 1907- 1975) נחשב לפּוּבְּליציסט החרדי הראשון בארץ ישראל שפעל בהכוונתם הישירה של מרנן החזון איש, והרב מבריסק זי"ע.

אנקדוטה מעניינת אודותיו סופר. הגרי"ז מבריסק שאל אותו איך הוא זוכה במאמריו הרבים לכוון לדעת תורה, והשיב הרב שנפלד כי הוא בודק מה ההמון חושב, ואז מסיק את ההיפך לפי הכלל הידוע: "דעת בעל בתים הפוכה מדעת תורה". (ע"פ השמועה).

הרב שנפלד פרסם את הגיגיו בביטאונה של צעירי אגודת ישראל "דגלנו", אותו קראו מרנן החזון איש והרב מבריסק ונהנו ביותר כפי שמעיד הרב שלמה לורנץ בספרו 'במחיצתם'.

הרב שנפלד בספריו האשים את ההנהגה הציונית שלא עסקו להציל את היהדות החרדית בתקופת השואה האיומה.

בין ספריו המפורסמים הם: 'ילקוט דעת תורה', 'שרופי הכבשנים מאשימים' ו'ילדי טהרן מאשימים'.

זכות גדולה חב הציבור החרדי לרב שנפלד, שכן הרב שנפלד היה ממכונני הספרות החרדית בשפה העברית בארץ ישראל. שנפלד ערך מחדש, השמיט צנזר ותיקן לעברית את הסיפורים ההיסטוריים של הרב ד"ר מאיר להמן שכתב סיפורים שמותאמים לתקופתו. כל זאת עשה ר' משה שנפלד למען ילדי ישראל, שיהיה להם ספרי קריאה לבל ירעו בשדות זרים ר"ל.

הסופר הרב ד"ר מאיר להמן (מאת עיתון "דער איזראליט - e-mail, נחלת הכלל)

אחד מהפרטים שהרב שנפלד צנזר, הוא את פרטי הפרשה הכאובה אודות פרישתו המהדהדת של הרה"צ ר' דב בער פרידמן בנו של הגה"ק רבי ישראל פרידמן מרוז'ין מאדמו"רות. הפרשה צונזרה לראשונה בשנת תשי"ד כשרבי משה שנפלד הדפיס את ספר 'החסידות', וצונזרה שוב במהדורה שניה בשנת תש"מ, בהסרת חמישה עשר עמודים (!) נוספים[1].

במאמריו ר' משה שנפלד עמל להחדיר להמון העם את מושגי "דעת תורה" ו"גדול הדור", מושגים שלא היו מובנים מאליהם טרם תקופתו.

נסיים בעדות מאת הרב שלמה לורנץ כתב בזיכרונותיו (במחיצתם א, עמ' 565) שבעת שחלה הרב משה שנפלד ש"מרן הגרי"ז מבריסק חיבבו ואמר עליו שהוא קולע במאמריו לדעת תורה", כתב למרן הסטייפלר שהוא חושש שמא הוא סובל מהמחלה הקשה ומייסורים נוראים משום שבמאמריו שהתפרסמו ברבים פגע באנשים מחוגי היהדות החרדית שהשתייכו לפלג הידוע בפשרנותו כנגד דעת גדולי התורה. מרן השיב לו: "ברור שאין ייסורים באים על אדם כעונש על מצוות ומעשים טובים. כל המאמרים שלך הם לזיכוי הרבים ולקידוש שם שמים, ועל זה אין ייסורים באים".

המשך יבוא...

[1] לגולשנו היקרים אמליץ ברגע זה לרוץ לחנויות ולרכוש את ספר 'החסידות' מהדורת תש"מ בהקדם האפשרי, שכן מי יודע מה יגלו מהדירי המהדורה השלישית בשעה שירצו להדפיס את ספר זה מחדש, ואולי יצנזרו עמודים נוספים מהספר.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
1
מעניין. גם פרופסור דה האן שנרצח אחר כך עבר מסלול דומה. לא כן?
ד"ר דה האן היה חבר של הפלסטינים שרצחו יהודים לרוב.
והרמב"ם לא היה חבר, ומשמש למלך ישמעאלי?.. והוא פסק בסוף איגרת תימן, להרוג יהודי שגורם לעליה בשנאת ישמעאלים ליהודים, במילים אחרות הרמב"ם היה תומך בבן דהן, שפעל להוריד הלהבות (שהציתו הציונים) מהפלסטינים, ובן דהן עשה בדיוק כמו מה שהרמב"ם מורה לנו באיג"ת, איך להתייחס לצרות ישמעאל!
וידוע מה שכתב הרמב"ם בסוף שורש י"ד, שכיבוש א"י ומלחמת מצוה, אינה אלא כשיש סנהדרין ובזמן הבית! במילים אחרות בן דהן צודק, וה6000 יהודים שנהרגו בעקבות מלחמת ההשתעבדות (בלשונם עצמאות), הדם על הציונים שיצאו למלחמה בלי סנהדרין! וידוע גם המגילת אסתר, שדעת הרמב"ם שאסור לכבוש א"י עד ביאת המשיח בגלל השבועות!
תן עוד נושא אחד שפוסקים הלכה כהמגילת אסתר ? כמובן היה גדול , אבל בפסיקת הלכה ,הוא פחות נזכר. אבל לכם זה לא משנה . אתם בוחרים פוסקים לפי ה"טסט" של הקנאות ולא לפי גדלות ! הרמבם ביד השמיט הג שבועות
אנו פוסקים ברוב הדברים כרמב"ם, והמגילת אסתר תי' את כל השגות הרמב"ן על הרמב"ם, כך שזה לא שפוסקים לפי המגי"א אלא זה דעת הרמב"ם, והרבה גדו"י מביאים המגי"א בכל דיון כדי להצדיק הרמב"ם, ואגב רבי צדוק מלובלין כותב בד"ס נראה לי כמגי"א, ופוסק כמוהו, ועוד אחרונים פוסקים כך (כרבי אייזיק מקמרנא, היעב"ץ ועוד).
יש הסברים אחרים .חוץ מה שהמגילת אסתר גם סובר בחדא מחתא שאין מצוות יישוב הארץ ונדחו דבריו ואשתמיטתיה הספרא כנודע
אין קשר, אלו שחלקו על המגי"א, חלקו רק לגבי יא"י שלדעתם מצוה, אבל כלפי השבועות איסור כיבוש א"י, ומרידה באומות, בזה כולם אוחזים כך, כגון היעב"ץ, הרשב"ש, והפאת השולחן ועוד, אוחזים כרמבן שיא"י מ"ע, ובכל זאת כותבים שאסור לעלות בחומה! וכבר הבאנו שגם הרמב"ם כתב שכיבוש א"י מותר רק כשיש סנהדרין, 
ובתרומות א, ב, פסק הרמב"ם שכיבוש זה רק מדעת רוב ה12 שבטים, אבל אם שבט אחד כבש א"י (כמו בזמננו הציונים) "אינו כלל כיבוש", כך שאין כלל מצות כיבוש עד אחר משיח שיבואו השבטים, וכבר הורה לנו במפורש באיג"ת, שבזה"ז אסור למרוד בישמעאל, ו"צריך לקבל עלינו השבועה"! (ופשוט שהאי' למעשה, כמו שהורה שם להרוג מישהו).
לגבי הסילוף שכאילו לא מנה בגלל שזה ציווי כוללת, זה זיוף, שהרי בשורש ד' כתב שלא למנות "צויים כולליים" על התריג מצוות, כגון "ושמרתם את מצוותי" שזה צז וירוז לשמור התריג מצוות, אבל זה לא אחד מתריג מ"ע בעצמה, כך שאילו היה אוחז שיא"י זה אחד מתריג מצוות היה מונה זאת,
ולמשל רמב"ם מנה מצות בנין בית הבחירה, על אף שהרבה מצות תלוי' בה, בעשיית כל הכלים, ובמעשה הקרבנות, ומוכח שלא מנה ישא"י כי אין כזה מצוה בזה"ז!
ולגבי הספרי לא נעלם כלל מהמגי"א, כי אפשר לבארו בדרכים שונים, ואדרבא דווקא מאותו ספרי מוכח שאסור לכבוש א"י בזמן גלות (כמו שכתב המגי"א, וכן יוצא מהרמב"ן) שהרי כשנזכרו בפסוק וירשת וישבת, חזרו לא"י רק כדי לדור בה, אבל לא התחילו לכבוש הארץ, או לצוות לכל ישראל לבוא לכבוש, על אף שכתוב וירשת וישבת,
ואפי' אם נאמר שהספרי אוחז שזה מ"ע, מ"מ כלל ידוע כשיש הבדל מהגמ' ולמדרשים, ההלכ' כגמ', ואילו היה מ"ע, איך אסר ר"י לעלות מבבל לקיים מצות יא"י, בגלל ציווי נביא בבלה יובאו, הרי אין נביא רשאי לחדש? ולמה לא ענה זאת ר"ז לר"י? אלא ע"כ לפי התלמוד ישא"י אינו מ"ע לכ"ע, ומימלא ההל' כגמ' ולא כספרי.
במלכים ה, יב, (כ"מ שם) פסק כר"י שאסור ליחיד לעלות מבבל אפי' לא"י, דהיינו רמב"ם החמיר יותר מר"ז, ופסק שאפי' יחיד אסור לעלות מבבל, וכמבואר בגמ' שם הסיבה שר"י אוחז שאסור לעלות מבבל זה בגלל השבעתי אתכם, שזה מבאר ש'בבלה יובאו' לא מדבר רק על הכלי שרת,
ראיה של מאן דלא גמיר ,האיסור לעלות מבבל הוא ענין בפ"ע מפסוק , חוץ מזה למעשה כל חכמי בבל נהגו לעלות מבבל לא"י וכמה ביאורים בזה.
כבר הוכחנו שאיסור לעלות מבבל זה בגלל השבעתי, אלא שקשה לך להודות, שההוכחה של ר"י ש"בבלה יובאו" אוסר על יחיד לעלות, זה בגלל "השבעתי אתכם", ולולא "השבעתי" היה מודה ר"י לר"ז שאותו פסוק מיירי על הכלי שרת, ואין איסור לבנ"א לעלות.
ולגבי שכתבת שחכמי בבל נהגו לעלות, אינו שום ראיה, שהרי כמו כן רמבם פסק שאסור לצאת מא"י מלבד ל4 דברים, ובכל זאת מצינו הרבה מחז"ל שיצאו גם בלי אחד מה4 סיבות, רבי מאיר מחמת הבושה ערק ואזל לבבל (ע"ז יח ב' רש"י שם), רבי יהושע בן חנניא הלך לכרך גדול שברומי (גיטין נח א'), רב כהנא יצא, רק בגלל שבא"י לעגו לו,
ורב האי גאון היה עולה כל שנה מבבל לירושלים בחג הסוכות ועמו קהל רב (ספר חסידים הוצ' מקיצי נרדמים סי' תרל), ומדוע לא נשאר בא"י, ומכל זה מוכח שלא היו אנוסים כלל, אלא סברו שאין כלל חיוב לעלות לארץ, ומותר אף לצאת ממנה! 
ומנהג עתיק היה, שהיו עולים לרגל כל שנה לא"י מארצות חו"ל מצרים, סוריה, בבל, וחוזרים לחו"ל, ואף אחד לא אמר להם שאסור לצאת, ושחייב להשאר לדור בא"י, (מקורות: הר"ן (תענית ב' ע"א בדפי הרי"ף), כפתור ופרח (פ"ו), שו"ת מהרי"ט (ח"א קלד), והגהות מהר"צ חיות לנדרים (כג א'),
המשך: כנ"ל הרמבם פסק השבועות אפי' כלפי יחיד, וכדעת ר"י, וכ"ש שבזה כבר כלל הרמב"ם את דעת ר"ז ואיסור עליה בחומה לרבים, המוסכם הן על ר"י והן על ר"ז.
מה שכתבת זה בורות גדולה, כאילו שזה רק דעת המגי"א, שהרי רוב הפוסקים פסקו וכתבו שאסור לעבור על השבועות, אני לא יכול בתגובה קטנה זו לצטט כ20 ראשונים ואחרונים, עי' פסקי ריא"ז, רשב"ש סי' ב', ריב"ש סי' ק"א, "כפתור ופרח" פ"י (לא יעלו על מנת לכבוש") ועוד הרבה!
הרמבם השמיט ובוודאי הרמבן ומי יבא אחריהם
ולולא התגובות הקצרות שמונעות, הייתי מצטט לך לשונם של 20 ראשונים, ואחרונים, שפסקו שאסור לעבור על השבועות! אבל כמובן שאתה כופר בתשבע"פ, אז זה לא מעלה ומוריד אצליך!
לא השמיט כמו שהוכחנו (קשה לך להודות, שההוכחה של ר"י ש"בבלה יובאו" אוסר על יחיד לעלות, זה בגלל "השבעתי אתכם" ולולא "השבעתי" היה מודה לר"ז שאין איסור לעלות), ובנוסף באיג"ת חזר הרמב"ם וכתב לכל ישראל: "קבלו עליכם שבועתו"! ובנוסף בסוף שורש י"ד כתב שאסור לצאת למלחמת כיבוש בלי סנהדרין, ובתרומות א, ב, פסק
וכמובן שכופר כמוך יזייף כאילו שאיג"ת כתב סתם לאויר, ולא הוראה למעשה, והרי בסוף האיג' פסק אפי' להרוג יהודי מסויים, כך שפשוט שכתב האגי' הלכה למעשה!
והרמב"ן גם אוחז שאסור לעבור על השבועות, כמו שרואים שכל אלו שאוחזים כמוהו שישא"י מ"ע, כתבו במפורש כדבר הפשוט שאסור לעבור על השבועות, כגון הצאצא שלו הרשב"ש, וכן היעב"ץ, הפאת השולחן!
יתירה מזאת הרמב"ן אוחז שאפי' ברשות האומות אסור לעלות לא"י, (וכדעת ה"יפה קול", ות"י שה"ש ז, יג, ועוד), כמו שכתב בספר הגאולה (סוף שער א') שאם תיקשה למה השבטים לא עלו לא"י משאר ארצות הרי היה להם רשות כורש? ומשיב: כי לא רצו לעבור על השבועות!
ואפי' הרב עובדיה (שהיה חצי ציוני) בתשובתו הידועה (החזרת שטחים במקום פקו"נ סוף סי' ז'), מביא המגילת אסתר, והרשב"ד ועוד, ופוסק שאיסור השבועות זה עד ביאת המשיח!
ומלבד זה הרמב"ם פסק שרק המשיח לבד יעשה קבוץ גליות (מלכים יא, א, התורה "העידה" פסוקי ק"ג על המשיח), ובתשובה ז, ה, פסק שרק אחר שיעשו תשובה יגאלו ויבואו לא"י, ובתשובה ט, ב, פסק שהמלכות תחזור לישראל רק אחר משיח, וא"כ לרמב"ם אין מציאות של ק"ג מצד הקדושה, ודברי הנבואה, בלי משיח ותשובה!
אכן השלימות יפעל משיח . אבל אור הגאולה יכול להתנוצץ קודם . והרי הרמבם גם כתב שמשיח יכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה. ואם תהיה אפשרות קודם משיח כלום פטורים מזה ?
הבאתי הלכ' ברורות מהרמב"ם "אין נגאלין אלא בתשובה", וגאולה היינו ק"ג, (כמו שהביא ראיה אין נגאלין אלא בתשובה מפסוקי ק"ג), כך שלפי פסקו אין מציאות של גאולה (היינו ק"ג) לפני שיעשו תשובה (וכן כתב הרס"ג במפורש אמונ"ד ח, ה), בקיצור אני לא מתכוין לחזור על זה 50 פעם, רק בגלל שמסכן אתה לא יודע איך לעכל דבריו
לגבי שאילתך אם יש אפשרות לחזור בתשובה לפני משיח וכי פטורים? ת: שאילת בור! 1. אין איסור לחזור בתשובה קודם למשיח, משא"כ על עשיית ק"ג ועליה בחומה יש איסור לעשות זאת מעצמנו (פסקי ריא"ז כתובות יג, ו, רשב"ש סי' ב', פאת השולחן סי' א, ס"ק ט"ו, ועוד),
2. על עשיית תשובה לא פסק הרמב"ם שהתורה "העידה" זאת על המשיח, משא"כ על ק"ג, ומימלא סרה שאלת הבור! (ולכן אם יעשו תשובה יהיה אחישנה ומיד יבא משיח, ואם לא, יחזיר המשיח ישראל בתשובה, ויעלה אותם לא"י כמו שפסק! וכן כתב מהר"ם שיק יו"ד רי"ג, שאכן הרמב"ם במלכים יא, א, שמשיח מקבץ נדחי ישראל, מיירי בקץ 'בעתה').
עניין זה שמלחמת מצווה רק בזמן הבית וכו לא הזכיר הרמבם בהלכות מלכים
דבריו שמלחמת מצוה אינו אלא בזמן הבית, וכשיש סנהדרין, זאת הוא כתב בהקדמתו לספר ההלכות 'משנה תורה'!
בהל תרומות א, ב, כתב במפורש שמצות כיבוש אינה אלא רק כשנכבש מדעת רוב ה12 שבטים, אבל אם שבט אחד כבש א"י (כמו בזמננו ע"י הציונים) זה כלום "וזה לא כיבוש ולא נקרא א"י", וכן כתב שם הרדב"ז בה"ה שלרמב"ם צריך הי' שבטים כדי שיחול הכיבוש!
כך שבין כך לרמב"ם אין כלל מצות כיבוש בזה"ז, עד אחר שיבואו הי' שבטים, ורק אחר ביאת הי שבטים, יוכל מלך לכבוש מדעת רוב השבטים, ויחול הכיבוש! וא"כ אלו שיצאו לכבוש א"י בזמננו בלי סנהדרין, ובזמן שאין כלל מצוה, כי זה לא מדעת רוב השבטים, הרי שהם רוצחים!
לסיום יעקב יקירי, אני יודע שאתה זייפן, שכופר במילא בהלכ' מפורשות ברמב"ם, כגון שהגאולה (שזה ק"ג) לא תלויה אלא בתשובה, אתה חולק על זה, וכן שק"ג משה רבינו העיד על המשיח, וכן בעוד הרבה דברים מפורשים שכתב הרמב"ם, וכדרכיך אתה לעולם לא תודה על האמת,
המשך: בכל אופן אני לא הולך לבזבז עוד שבוע להפריך כל סילוף, וכפירה שאתה מעלה, ולכן בכתבה זו סיימתי להגיב לך! ובכתבה אחרת נוכל להמשיך! ואתה יודע היטיב שעל כל סילוף ותגובה שלך, יכולני להשיב מנה אחת אפיים עם שבעתיים הוכחות, כפי שהוכח בעבר, ובכל זאת אני לא מתכוין לבזבז עליך עוד שבוע!
יש לי הרבה מה להשיב אבל כבר הוכחת שאין בך המידה של "מודה על האמת" . עכ"פ ראה קריינא דאיגרתא לסטייפלר שאחר שכבר עלו לא שייך עלייה בחומה. והיא סברא פשוטה לכל בעל שכל ישר לאפוקי דכוותך !
אדרבא קריינא דאיגרתא כותב שהקמת המדינה "בוודאי היה שלא כדין", היינו מודה שעברו על השבועות (ודלא כאותם ציונים המסלפים שהיה ברשות או"ם, ולכן אין כביכול איסור למרוד בישמעאל). ועי' נשמת כל חי יו"ד סי מ"ט, שהרשיון צריך להיות מ70 האומות, כי אם לא, יצטרכו להלחם עם אלו שלא מסכימים, וזה ביד חזקה שאסור לכו"ע
לגבי הטענה כביכול אחר שכבר עברו על השבועות, והקימו כבר שלטון אין איסור, זה טענת הבל, וכי אחר שחיללו שבת בשעה ראשונה של שבת, לכן מותר להמשיך בחילול שבת בעוד ה23 שעות שנשארו?  "דחיקת הקץ" פירושה שדוחקים לעשות עניני גאולה, לפני קץ הגאולה, היינו עשית דברים שיהיו מותרים לעשות רק אחר שבא משיח ונגמר הקץ
ועי' מרכבת המשנה (מלכים יא, ג) שאכן אחר שהתברר לחז"ל שבר כוזיבא אינו המשיח האמיתי, מיד נכנעו לרומאים והפסיקו לתמוך בו, ומסרו שליטת העיר לרומאים! ואגב לסיום עי' "פרי תמרים" - תשמ"ט, סי' תרע"א, עמ' פז-קמד. (נמצא בהברובוקס), שהשיב על הקריינא דאיגרתא דברים ברורים כשמלה, והוכיח היטיב!
ולגבי הסיל' שאחר שכבר עלו לא שייך השבועות, 1. האם שכחת מהשבועה האחרת שלא למרוד באומות, שהאיסור זה הן כלפי אדום, והן כלפי ישמעאל (מהר"ם חאגיז ב"שבר פושעים" הקדמה)? וכן יש שבועה שלא לדחוק הקץ (ומהרש"ב כתב שאם בתפילה אסור כרש"י שם, ק"ו בפעולות גשמיות וזרוע בשר (אגרות הרש"ב פ"ו),
וכן הרשב"ש, ופסקי ריא"ז, הביאו השבועה שלא לדחוק הקץ, כלפי פעולות גשמי, כך שאפי' אם כביכול אין עליה בחומה, אבל המרידה באומות, אסור משום 2 השבועות האחרות,
אם אחד דחק הקץ, 100 שנה לפני ביאת משיח, והקים שלטון ע"כ של כמה אומות, תוך כדי מלחמה בהם, האם לכן אחר שכבר הוקם, זה לא נחשב שעובר כל הזמן על דחיקת הקץ, ומרידה באומות? הרי בכל רגע, וחודש, שעוד לא בא משיח וקץ הגאולה, אותו שלטון שהיא ביד חזקה נגד הגויים, "דוחקת" כל הזמן קץ הגאולה, מה שמותר רק אחר משיח
וראיה ברורה מבר כוזיבא וצאצאיו שהצליחו במלכותם 21 שנה, (כמבואר ב"סדר הדורות" ג' אלפים תת"פ, ומה שכתוב בגמ' שמלך שנתיים, הכוונה לב"כ האחרון), ואם כביכול אחר שכבר מרדו בגויים מותר להמשיך המרידה, למה נענשו דורו של ב"כ בשואה איומה שכזו, אחר הקמת שלטונם (כמבואר שהש"ר ב, ז)? אלא ע"כ אסור גם לאחר שעברו!
וגם אנשי ביתר נולדו בא"י, וכלל לא מדובר ביהודי חו"ל שעלו לא"י, ובכל זאת אמרו חז"ל (שהש"ר ב, ז), שעברו על השבועות. ועי' יעב"ץ פרק שירה חיות השדה מה אומרים, שכותב שבגלל שעברו אנשי ביתר על השבועות, לכן נענשו להיות הפקר כחיות השדה, וסיים שם ש"זה נכון מאוד" שבגלל זה נענשו!
באותם ימים היו ערבים שלא קראו לעצמם פלשתיניםמושג שנוצר איש שם בסוף שנות השישים. ד"ר דהאן עצמו לא עשה מאומה מבלי שנתבקש לכך על ידי מרא דארעא דישראל מרן הגאון ר' חיים זוננפלד חבל על הסילוף שבדברך
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים