כיכר השבת

מקובל עם שק חצילים

אשת המקובל הספרדי הוזמנה לשולחן והאדמו"ר החסידי קם ועזב

האדמו"ר החסידי, חיפש אחר ביתו של המקובל, ולא מצאו. יום אחד פגש יהודי בשוק שנושא על שכמו שק חצילים, ושאלו היכן מתגורר המקובל? וענה היהודי עם שק החצילים על גבו: "אני הוא הקטן" | האדמו"ר הגיע לביתו, אך לאחר שאשת המקובל הוזמנה לשולחן - קם ועזב | וגם, המעשה עם ראש הישיבה והאם אברהם אבינו היה ראש ישיבה ליטאי? (מגזין כיכר)

| 47 | כיכר השבת |
שק חצילים | אילוסטרציה
שק חצילים | אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מעשה מבהיל אודות הרה"ק משינאווא ה'דברי יחזקאל' זי"ע שביקר בארץ הקודש בשנת תרכ"ט (1869) ורצה להיכנס לבית המקובל רבי ששון משה פרסיאדו מחבר ספה"ק 'שמן ששון', שהדברי יחזקאל התפעל ביותר מספריו הקדושים.

>> המגזין המלא - פרשת אמור

בבואו לירושלים חיפש אחר ביתו של המקובל, ולא מצאו. יום אחד פגש ה'דברי יחזקאל' יהודי אחד בשוק שנושא על שכמו שק חצילים, ושאלו ה'דברי יחזקאל', היכן מתגורר המקובל רבי ששון משה פראדיסו מחבר הספה"ק 'שמן ששון'? וענה היהודי עם שק החצילים על גבו: "אני הוא הקטן".

"למנצח" בכתב ידו של המקובל רבי משה פראסיאדו זי"ע (מאת אוראל ישראל שניאור - CC BY-SA 4.0)

התפלא ביותר ה'דברי יחזקאל' על הופעה פשוטה זו של מקובל שהלך ברחוב עם שק חצילים ולא אמר מאומה. הזמינו המקובל 'שמן ששון' לביתו, שם היסב עמו והחלו לדבר בדברי תורה, לא לפני שהמקובל רבי ששון משה פראסידאו ביקש מזוגתו לכבד את האדמו"ר במיני מרקחת וכוס תה.

חתימת קודשו של המקובל רבי ששון משה פריסיאדו (מאת אוראל ישראל שניאור - CC BY-SA 4.0)

הזמנה זו של רבי ששון משה פריסיאדו את זוגתו, הייתה למורת רוחו של ה'דברי יחזקאל', שלא אבה לקבל מיני מרקחת מיד אשה, אולם לא אמר דבר. סוף המעשה היה, שכאשר הגישה האשה את המיני מרקחת וכוס התה, הזמינה רבי משה ששון פריסיאדו לשבת עמהם כדי שגם היא תתענג מאמרות צדיק זה, ולדבר זה כבר לא יכול ה'דברי יחזקאל', קם נפטר ממנו לשלום, ועזב את המקום.

קובץ ישורון שפרסם מעשה זה על פגישת הרה"ק 'דברי יחזקאל' והמקובל רבי משה ששון פראסידו. מפי הגר"ש דבליצקי זצוק"ל (אוצר החכמה | ישר כח לידידי מנדי שפירו על מקור זה)

מסתבר שישנו הבדל מהותי ביחס לצניעות האשה, בין ה'דברי יחזקאל' החסידי, למקובל הספרדי רבי משה פראסיאדו שבעטיו הפגישה ביניהם הסתיימה, ולא זכינו ל"בסוד שיח שרפי קודש".

גישתו של הרה"ק ה'דברי יחזקאל' שלא נהוג שאשה תסב באותו שולחן עם ידידי בעל הבית, לעומת המקובל הספרדי רבי משה ששון פריסיאדו שלא ראה בכך בעיה הלכתית.

יש לציין שבצעירותי התארחתי אצל משפחות בשכונת 'מאה שערים' בשבתות, ושם הנוהג היה שיש שני חדרים בסעודת שבת; הגברים והנשים בנפרד, ולא קרב זה אל זה. באחת מהמשפחות נאמר לי שנוהג זה תמיד כך הוא, אף שאין אורחים מבחוץ, שכן לא ראוי שהגיסים והגיסות יושבים בשולחן אחד.

• • •

המקובל האלוקי רבי ששון משה פריסיאדו (חי ופעל בין השנים תקפ"ה 1825 - תרס"ג) כיהן בראשות ישיבת המקובלים בית אל, וחיבר סדרת הספרים ש'מן ששון', בתורת האר"י ורבי חיים ויטאל זי"ע.

רבי ששון נולד באורג'וק שבבוסניה, למשפחה שיוחסה למרן רבי יוסף קארו. בגיל חמש משפחתו עלתה לארץ ישראל, לירושלים שם למד אצל המקובל רבי וידאל קואינקה מחבר הספר "חוק חיים" ומראשי ישיבת "חסד אל", ביחד עם אחיו רבי אפרים בכר האדיר והדפיס מחדש ספרי קבלה שלא היו נפוצים בירושלים באותם הימים.

בגיל 57 מונה רבי משה ששון לראש ישיבת המקובלים בית אל, ובמשך 21 שנים השפיע על תלמידיו את תורת הקבלה. גם בעסקי ציבור השפיע רבי משה ששון, ונסע פעמים רבות לעיראק ולהודו כשד"ר.

בתאריך י"ח בניסן תרס"ג (1903) נפטר רבי משה ששון, ונטמן בבית הקברות בהר הזיתים, בחלקת המגא'רים. זכה והשאיר לדורות את ספרו 'שמן ששון' (ארבעה חלקים) וכתבי יד בתורת הקבלה.

• • •

סיפרנו על פגישה בין אדמו"ר חסידי למקובל ספרדי שלא צלחה. מתברר שאירוע דומה התרחש בין רב חסידי לראש ישיבה ליטאי, ששם הסוף היה יותר טוב מהמקרה האמור לעיל.

וכך מסופר על הרה"ק רבי משה קלירס רבה של קהילת החסידים בטבריה, שהגיע בבין הזמנים לעיה"ק חברון, להשתטח על ציון האבות הקדושים, שם נכנס לביקור אצל הגאון רבי משה מרדכי אפשטיין ראש ישיבת סלבודקא בחברון.

גם במקרה זה הרבנית הגישה את הכיבוד, ודבר זה כמובן לא היה נהוג אצל נשות החסידים, ורבי משה קליערס העיר בציניות על כך, ואמר: 'אברהם אבינו לא היה ראש ישיבה ליטאי... שהרי המלאכים שאלו 'איה שרה אשתך?', ומכאן מובן שלא שרה הגישה להם את האוכל...".

רבי משה מרדכי אפשטיין לא נשאר חייב, ובחריפות ליטאית ענה: "אדרבה, משאלת המלאכים משמע שאברהם היה ראש ישיבה ליטאי, שהרי ניכר שהמלאכים תמהו על היעדרותה!". (הובא בזיכרונותיו של רבי דב כהן תלמיד ישיבת סלבודקא בחברון, 'וילכו שניהם יחדיו' עמוד 146).

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
26
בעצם צדק רבי משה קלירס זצ"ל, והר"י שלא היה לו מה לענות היפך את האמת, כביכול המלאכים תמהו ששרה לא בחוץ, וההיפך הוא הנכון, כמו שרש"י כותב שם וז"ל: "יודעים היו מלאכי השרת שרה אמנו היכן היתה, "אלא להודיע שצנועה היתה", וכדי לחבבה על בעלה". ורש"י חוזר על זה עוד פעם וז"ל: "הנה באהל" - "צנועה היא".
25
ככה זה האשכנזים, תראו את בני עדות המזרח, חיים נורמלי, מתלבשים נורמלי, רק האשכנזים עם השטריימל והמגפיים בקיץ מחפשים חומרות.
אוחחחח נו באמת! לא כדאי להכליל את כל האשכנזים ולהגיד שהם מוזרים. לכל מנהג יש סיבה, ואף אחד לא אוהב שמזלזלים בו.
ידוע לכל ילד שבמזרח התיכון יותר חם מאירופה, ואעפ"כ הבן איש חי, הבאבא סאלי וכל גדו"י הספרדיים לבשו גלימה, ומצנפת, ואבנט רחב, וכך היה עד הציונות! בקיצור פשוט כשבאתם לארץ התקלקתם, ואתה תולה זאת כאילו ב"נורמליות", אין כלל קשר, אתה פשוט לא מודע למנהג אבותיך!
רק לדייק הבאבא סאלי לא הגיע מהמזרח התיכון ההוא הגיע מצפון אפריקה מרוקו, ליבה לא תזיק לפעמים...
חח שוטה לא קלטת, הוא התכוין כשהבאבא סאלי היה בא"י, אחר שכבר עלה לארץ (א"י נמצאת במזרח התיכון..), ובכל זאת לא שינה מלבושיו כדעת אותו מזרחי פתי, שטוען שכביכול הוא "נורמלי" בגלל שהוא מתבייש במנהג אבותיו..
אוי, ירדה נמוך מדי
לא יפה
הלוואי וזה היה הבעיה היחידה שלהם לצערנו לא חסר להם בעיות
24
רבי משה קלירס יכל להביא ראיה יותר חותכת, מפסוק לפני זה, כתוב שאברהם אבינו בעצמו הגיש לאורחים את האוכל ולא שרה, ומכאן שאברהם לא היה ר"י ליטאי שאצלם האשה מגישה האוכל לאורחים.. "ויקח חמאה וחלב ובן הבקר אשר עשה "ויתן לפניהם" והוא עמד עליהם תחת העץ ויאכלו" (בראשית יח, ח)
רשי כתב שזה בגלל שפרסה נידה....
חסידים לא למדו רש"י.
כלל לא, רש"י מסביר למה אברהם אבינו לא הגיש לחם כי העיסה נטמאת משרה, אבל השאר שלא נטמא הוא כן יכל להגיש, אבל רשי לא כותב שבגלל נידה היא לא הגישה האוכל לאורחים, ועי' ברא"ם על הרש"י שציינת, שרש"י בא לומר שאברהם היה אוכל חוליו בטהרה!

הצגת כל התגובות

23
אחד מספרי היסוד על האוצרות חיים מקובל עצום
22
אני תוהה על הרגשת הנשים בשבת בחדר לבד??!! קצת הגזמתם תשימו גברים קדימה נשים אחורה הייתי מבין אבל נראה לי שזה יוצא מתוכן של הנאה בשבת
אנשים ברמה של באבא סאלי מותר וחייבים
21
שלא עשני.....
20
אני מכיר את הסיפור שנים, ובמחילת כבוד הקדוש משינווא, ההפסד כולו שלו .כאשר לא יכולים להבין שהשני צדיק כמוך וגם הוא שומר את התורה כהלכתה ומדקדק בקלה כבחמורה חבל חבל מאוד
מה אתה מבין בכלל בצדיק הקדוש משינווא? מצחיק שמאה שנה אחרי זה, איזה טוקבק קטן שלא מגיע לקצה קצהו של ת"ח פשוט מהדור הזה, מחווה דעתו על הצדיק משינווא מלפני כמה דורות...
19
תמיד צריך לזכור שהסיפורים מצוצים מהאצבע ! ובלי להיכנס לתוכן עצמו
ממש כמו הסיפור על קריעת ים סוף והאתון שפתחה את פיה.
אם האתון הצליחה לכתוב אין פלא שהיא גם דיברה..
18
תודה מעניין 😊
17
מעשה שהיה עם הגאון רבי מאיר שפירא זצ"ל, שהזמינו החפץ חיים לסעוד אצלו בשב"ק. רבי מאיר שאל אם אשתו של הח"ח נוהג לאכול איתו בשולחן שבת, וח"ח השיב שאכן היא אוכלת השולחן שבת, נענה רבי מאיר שהוא מקפיד שלא לאכול עם נשים בשולחן שבת, אז החפץ חיים ענה אם כן אתה לא מוזמן.
אתה סתם ממציא פתואל
חבל שלא הובא סוף הסיפור, כשאשתו של הח"ח שמעה על זה הגיבה: הוא חושב שאצל הח"ח יושבות נשים בשולחן, מלאכי השרת מסבים בסעודה אצלן!
16
מה שבטוח אין על הספרדים
נכון אין על הפה הקדוש והנקי של הרבנים המזרחיים! כל דבר זה בישוב הדעת בלי קללות וגידופים, אשרי הדור שזכה לרבנים האלו!
15
גם על מהר''ם שפירא (לובלין) סופר שסירב להזמנת הח''ח לסעוד על שלחנו, כשהבין שהרבנית אשת הח''ח תסעד עמם...
14
אם רצונך לראות את הצניעות של האשכנזיות בבית ישראל ובמאה שערים בירושלים אתם מוזמנים לבואו ולראות אותן כיצד הם עומדות לדבר באמצע הרחוב ואי אפשר לגברים לעבור מה שלא היה בעבר בשכונות האלה כאשר הספרדיות הצדקניות בשכונה הזאת היו הנשים בורחות ורצות להכניס לבתים שלהם ולא עומדות לשוחח בקרני הרחובות
יש לספרדים הרבה מה ללמוד בצניעות ועוד בהרבה דברים מהאשכנזים, למה אתם ממלאים את הסמינרים האשכנזים במכסות שאנחנו נותנים לכם? אני פשוט מעדיף לא לעלות עוד נושאים.
אם זה בקרני הרחובות כמו שכתבת, אז זה לא מפריע, יותר ה ז ו י מזה לא ראיתי
חוצפן! אתה בכלל צריך ללמוד תורה ולא להסתובב ברחובות... וגם לבדוק מי אשכנזיה ומי ספרדיה... כשאתה תשמור עיניים, הכל יסתדר
13
בבקשה לא לחלוק על שום מנהג של כל יהודי קדוש למשפחותם לבית אבותם בקדושה ובטהרה
12
מאז ומתמיד הספרדים היו נורמלים
11
רפורמה הם בישלו את זה בידיים שלהם ע''י שהתנפלו על נתניהו באיפא ואיפא שיואכלו את מה שבישלו בתיאבון
10
גם אני פעם התארחתי אצל מקובל תימני ישיש בגיל 92 ודיברנו בתורת האריז"ל ואז באה אשתו הרבנית זקנה בת 90 ולא נראית משהו בלשון המעטה ובכל זאת באתי לקום וללכת אבל אז היא הגישה מרק תימני מהביל עם חילבה וסחוג, אז נשארתי לאכול,
שכחת לספר לנו את העיקר, שאתה תימני בעצמיך!
9
היה מעשה כסה עם החפץ חיים ז׳ל שהיה אצלו אורח מאוד חשוב שבזכותו עד היום לומדים דף היומי ש׳ס בבלי ראש ישיבת חכמי לובלין ורצה לעבור שבת אצל החפץ חיים רק ביקש שהרבנית של החפץ חיים לא תשב בשולחן שבת איתם וכידוע שהחפץ חיים התנגד בתוקף והיה מוכן לוותר על אורח חשוב כזה ולא על ישיבת אשתו בשולחן שבת
8
האשכנזים הכי טובים! לא, בעצם הספרדים הכי טובים! עכשיו שאני חושב על זה, בעצם האשכנזים הכי טובים! לא, בעצם הספרדים הכי טובים! לא, בעצם..
7
…..
6
לא מאמין לסיפור. בטוח לא בסיגנון של לקום וללכת מייד. כי לא היה מבייש שזה גרוע אפילו מנשיקה לאשה זרה.
5
למה להפריד את סעודת השבת לשני חדרים? זה ממש מחטיא את הרעיון של ערב שבת
4
לדעתי, מרוב מחשבות על "שמירת הברית" מתגברים הרהורי העברה יותר ויותר. ראו מה אומר הבעשט בספרו צוואת הריבש: "התפלה היא זיווג עם השכינה, וכמו שבתחלת הזיווג ניענוע, כן צריך לנענע עצמו בתפלה בתחלה".
3
החסידות שמה את עניין שמירת הברית כיסוד כל התורה כולה, ובכך הגבירו את הלחץ ואת הרהורי העברה. ראו מה אומר הבעשט בספרו צוואת הריבש: "התפלה היא זיווג עם השכינה, וכמו שבתחלת הזיווג ניענוע, כן צריך לנענע עצמו בתפלה בתחלה". ה' יצילנו מן החסידות ויחזיר כל עמו ישראל בתשובה אמיתית אמן.
2
הייתי בבית הגרי"ש אלישיב זצ"ל ב'שבעה' וכלתו סיפרה שלעתים היו הרבה גברים בשולחן אז השאירה עצמה במסדרון, והוא עשה "נו נו" ולא התחיל את הקידוש עד שהאישה ישבה שם. האישה היא לא סמרטוט של הגבר, תעבוד בשבילו ואז יזרוק לחדר אחר. ליבי על מי שחושבת שזה מגיע לה.
1
שטויות במיץ עגבניות המקובלים הספרדים הם הראשונים לשמור על קדושת העיניים כל קדושי עדות המזרח התרחקו מאוד מראיית נשים אפשר ואפילו יותר מרבני אשכנז אנחנו גדלנו בירוחם רב העיר המקובל רבי דוד מלול זיעא לא היה ישן עם אשתו באותו חדר הבבא סאלי היה קדוש עליון כל מקובלי עדות המזרח פשוט וברור אין על זה עוררין
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים