הכתבה על "חצר האמוראים" - "קבר האמוראים תלמידי רב" בטבריה, יצרה הדים רבים בארץ ובעולם, ורבים מהגולשים פנו ובאו לבקר במקום הקדוש, עליו העיד המקובל הגה"צ רבי דב קוק שהוא קדוש כקדושת קבר רשב"י ממש.
נקודה אחת צרמה לחלק מהגולשים, והללו הגיבו לכותב השורות בבקשה לכתוב מקור לפרט מסוים שהבאתי בכתבה זו.
הטענה הייתה שהגדרתי את מי המקווה "בית הטבילה דרבי יוחנן" כ"מים קדושים", והיו מהגולשים שטענו לי שמדובר ב"מושג נוצרי", ו"ואין ביהדות מושג של מים קדושים".
אחד מאלו שטענו לי זאת, הוא ידידי הרב בנימין בן יעקב (שם בדוי), שטען לי שמשפט זה "צרם לו" מהסיבה הנ"ל.
•
ראשית, כותב השורות נהנה מאד מתגובות על מאמריו, ולו מהסיבה שהדבר מעורר רעיונות למאמרים נוספים, בבחינת "יגדיל תורה ויאדיר", ובפרט שהמדובר על נושא כה חשוב ויסודי.
וכעת נגיב לטענה זו:
ידידי הרב בנימין בן יעקב טען שביהדות יש רק מושג של "מים טהורים", ו"מים קדושים" הינם מושג הנלסטי בשם "כֵרְנִיפְּס" שנוצרו בכיבוי של לפיד ממקדש של עבודה זרה, והנוצרים משתמשים ב"מושג" זה לרוב, בעיקר כדי לעשוק את "המון העם" בתרומות למוסדות הכנסיות.
ראשית צר לי מאד על ידידי הרב בנימין בן יעקב שבקיא במנהגים של דת הנצרות, יותר מתורתנו הקדושה, וכדבריו של הגאון רבי דוד פרידמן מקרלין לגיסו ר' יחיאל מיכל פינס לאחר שהוחרם בידי מרנא המהרי"ל דיסקין: "וצר לי מאד לראות איך מים הרעים ששתית בימי נעורך בספרי החיצונים הרבים אשר קראת, באו בקרבך למרורות פתנים".
שנית, יש מקור מובהק על "מים קדושים" ביהדות!
שהרי בספר הזוהר הקדוש (פרשת בא), הביא על "מים העליונים" המכונים "מים קדושים" משום שהבדילו אותם מ"המים התחתונים".
ובגמרא (תענית דף ט') ישנה מחלוקת בין רבותינו האמוראים האם מי גשמים הם מ"מים העליונים" או "תחתונים".
דעת רבי יהושע שמי גשמים הם מהמים העליונים, ומובן מדבריו שכל מי גשמים הם "מים קדושים", ומקווה הרי חייב להיות ממי גשמים וכך יוצא שכל מקווה הוא בעצם "מים קדושים".
עם מקור קדוש זה פניתי למעון קודשו של המקובל הגר"ד קוק, כדי לשמוע את דעתו, דעת תורה בנידון.
בתחילה הרב קוק אמר שההגדרה של מקווה הוא "מים טהורים", ולא "מים קדושים" - אלא שלאחר שהוא פתח את דברי הזוהר הנ"ל, הוא פסק שמוכח מדברים אלו שבכל מקווה יש "בחינה של מים קדושים".
עוד הוסיף הרב קוק שמעיינות הם יותר קדושים ממקווה, ומעיינות של ארץ ישראל יש בהם "קדושה גדולה מאד".
נמצאנו למדים לפי דברי המקובל הרב קוק, שכל מקווה מוגדר "בחינה של מים קדושים", ומעיינות (גם באפריקה או אוקראינה) יותר קדושים ממקוואות. ומעיינות של ארץ ישראל יש בהם "קדושה גדולה מאד" - "מים קדושים".
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
הצגת כל התגובות