כיכר השבת

כך תעשו את זה נכון

זה שאתם חרדים לא אומר שצריך לנגב אתכם את הריצפה

כמות הפניות שהגיעו ל'כיכר השבת' בעקבות הכתבה על ההתעללות ב-2 ילדות חרדיות באוטובוס של חברת קווים מחיפה למודיעין עילית, מעידה כי מדובר בתופעה כואבת - לא של חברה ספציפית אלא בתחבורה הציבורית בישראל בכלל | אורי מקלב מצליח לשנות את המציאות לטובה - אבל גם הוא מאשר - הגיע הזמן לקום ולעשות מעשה - כי רק ככה נוכל לשנות את המציאות (טור דעה)

| 29 | כיכר השבת |
תחבורה ציבורית סדורה. אילוסטרציה
תחבורה ציבורית סדורה. אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

אתמול חשפתי ב'כיכר השבת' תקרית בה תוארה מסכת סבל שעברה על 2 ילדות חרדיות שנסעו מחיפה למודיעין עילית ונלקחו לדבריהן כבנות ערובה על ידי נהג האוטובוס. הסיפור אמנם חריג, אבל שטף התגובות שקיבלתי מהגולשים, גרם לי להבין שהסבל אותו חוויתי על בשרי במהלך התקופות הארוכות בהן השתמשתי אני בתחבורה הציבורית, הוא נחלת הכלל.

במהלך השנים האחרונות, יצא לי לשוחח לא מעט עם גורמי מקצוע במשרד התחבורה, בהם אנשי לשכת סגן השר אורי מקלב, שעוד מתקופתו כיו"ר הוועדה לפניות הציבור, לקח את נושא השירות בתחבורה הציבורית כלפי המגזר החרדי, כמשימת חייו. וזאת ראוי לציין - מאז כניסת סגן השר מקלב לתפקיד - חל שיפור ניכר, ואני לא מדבר על תוספת קווים נחוצים, אלא גם על שיפור השירות - וחייבים להודות לו על כך, אבל - גם הוא צריך את ההתערותא דלתתא...

מהשיחות הבנתי כמה דברים. הראשון - תודעת השירות בתחבורה הציבורית כלפי המגזר החרדי הינה מהלקויות ביותר בשירות הציבורי. השני - הציבור החרדי הוא השבוי הגדול ביותר של חברות התחבורה הציבורית. השלישי - הפתרון למצוקה הנוראה - בידי הציבור ולא בידי משרד התחבורה.

הציבור החרדי רגיל לסבול ולשתוק. פשוט ככה. לסבול ולשתוק. נוסע חילוני שנתקל בעוולה מצד נהג או מחברת התחבורה הציבורית שמפעילה את הקו במסגרתו הוא חווה עוול, פותח את מחשבו האישי או מכשיר הסלולר שלו, ניגש לאתר משרד התחבורה ופותח תלונה באתר. זה סיפור שלוקח כ-5 דקות בלבד. הנהגים והחברות מודעים לכך ועל כן "לא שווה להם" להסתבך עם נוסע חילוני. ישנה אפשרות להתלונן גם בקו הטלפון של משרד התחבורה שמספרו 8787-*.

עדות מטלטלת: הילדות נותרו 'בנות ערובה' עם נהג האוטובוס, והורדו במרחק רב >>>

סאגת הפקחים - האם חברת קווים לועגת לאינטלגנציה שלנו? >>>

פקח ונהג 'קווים' התעמרו בחרדי: "אצלכם זה חברת שאטלים" >>>

מקלב זועם על הברזות האוטובוסים: "לא מעניין אותי תירוצים" >>>

וזאת עליכם לדעת - משרד התחבורה עוקב אחרי כל תלונה שנפתחת באתר, מאמת אותה עם החברה ובדרכים משלו דרך אפליקציות המעקב שברשותו, וקונס את החברה בגין כל תלונה מוצדקת שהוגשה. החברה לרוב תגלגל את הקנס על הנהג - שלומד מכך לא לזלזל בנוסעי התחבורה הציבורית.

במגזר החרדי זה שונה. אם משום שהאינטרנט פחות נגיש, ואם משום חוסר אמון במערכת מתוך מחשבה שלתלונות אין כל השפעה. אבל זו טעות אסטרטגית ומערכתית עצומה שגורמת לפגיעה אנושה בתודעת השירות כלפי משתמשי התחבורה הציבורית במגזר כולו.

הנהגים יודעים זאת ומנצלים לרעה את העובדה שמרבית הסיכויים שלא יוטלו עליהם או על החברה שמעסיקה אותם סנקציות וזה גורם להם לדלג על תחנות - סתם כך, בלי סיבה. אני אישית חוויתי על בשרי מספר רב של מקרי התעמרות נהגי האוטובוס בי ובמשפחתי. במרבית המקרים - יכולתי לנצל את הבמה המכובדת בה אני כותב - אתר כיכר השבת, לגרוף רייטניג וכותרות, אולם תמיד חתרתי לפתרון מערכתי - ויעידו על כך צוות לשכת סגן השר אורי מקלב וגורמי מקצוע נוספים שהיו מעורבים בפרטי המקרים.

אין פתרון קסם למצוקת השירות בתחבורה הציבורית, ואני בכוונה מתעלם מחברות ספציפיות - הגם שאחת מחברות התחבורה שמפעילה את האוטובוסים באחת מהערים החרדיות המוכרות מעורבת במספר מקרים חריג יחסית של התעמרות בנוסעים, כי הלוא התכנסנו לכאן כדי להביא לסוף לסיוט המתמשך, ולא לקטר קיטורים שלא מועילים לאף אחד.

משרד התחבורה לא יכול לקנוס חברות תחבורה או נהגים - בגלל שיחה זועמת של נוסע עם חברו. משרד התחבורה צריך לראות תלונה רשמית. החברה "דילגה" על נסיעה קבועה? הנהג יצא מאוחר למסלול? דילג על תחנה? ברח לכם סתם כך? לא עצר לכם בתחנה? תתלוננו!

גשו לחדרי מחשבים, למכרים או קרובי משפחה עם גישה לאינטרנט, תשקיעו 5 דקות במילוי תלונה מפורטת שכוללת את מיקום התחנה או האירוע, שעת יציאת הקו - וזהו!

בתוך חודש!!! הנהגים והחברות המעסיקות אותם יבינו, שהחרדים הם בני אדם, שמגיע להם יחס הגון והוגן. תפסיקו להיות סמרטוטים! אם לא תתלוננו - הנהגים ימשיכו לנגב איתכם את רצפת האוטובוס - "כי מה אכפת לנו"...

ועוד הערה לסיום... הרבה תגובות שקיבלתי על הכתבה שעסקה בסיפור שפרסמתי אתמול, עסקו ב"חוסר האחריות של ההורים ששלחו ילדות בנות 10 ו-8 לבדן מחיפה למודיעין עילית". הבינו נא, בעולם מתוקן - זה לא חוסר אחריות... נהג שעושה את עבודתו כפי שצריך, יביא את הילדות ליעדן ללא כל תקלה... אבל זאת יעשה רק נהג מורתע שיבין - כי יישא באחריות לכל זלזול בכל נוסע יהא גילו אשר יהא.

זכרו - אחות לנו בבית המלך... מקלב ולשכתו מעוניינים לסייע לפתרון התופעה - אבל הם זקוקים לכם...

תתלוננו - וביחד, אני ואתם, ננצח את הסיוט שנקרא "זלזול בנוסעי התחבורה הציבורית במגזר החרדי".

תוכן שאסור לפספס
29 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
16
אפילו לא יודעים לאן פונים תוביל אותנו מול השלבים לפרטי פרטים זה יועיל
שמואל
תקרא את הכתבה. להתלונן באתר משרד התחבורה באינטרנט
הנביא
https://www.gov.il/he/se הקישור להתלונן
shira
15
בתור נהג חרדי בחברת קווים.אומר לכם את האמת (בבושה כמובן)הציבור החרדי מתנהג לנהגים בזלזול מאוד ואני אומר את זה באמת ומתוך הרגשה שמזלזלים בנו מאוד ומדברים אלינו בחוצפה כאילו אנחנו עבדים שלהם.לעומת הציבור החילוני שאני גם לוקח אותם ומדברים בצורה יפה...וזה התוצאות...לכן היחס לצבור החרדי שונה
יוסי
הביצה והתרנגולת, אצל החילונים הממשק של הציבור עם התח"צ הוא מזערי לעומת הציבור החרדי. בכל מקרה נהג שמכבד מכבדים אותו. נהג שמזלזל מזלזלים בו. כמובן יש יוצא מן הכלל מכל הכיוונים.
בועז
ממש לא לעניין שמדברים אליך בחוצפה וכו וכו כל בעל עסק או כל חנות שתיכנס אליה גם אם תזלזל במוכרים יעזרו לך ויתנו לך יחס נעים ונחמד זה שאנשים לא בסדר לא מצדיק לדלג על תחנות לחטוף ילדות לצאת באיחור וכו וכו
חנן
לא נכון. יש זלזול לנהגים. למה בציבור לא אומרים תודה לנהגים?? בציבור החילוני הרבה יותר מודים לנהג
בחור ישיבה
התלות של הציבור החרדי בתחבורה ציבורית שאינה מצליחה לתת מענה הולם למשתמשים הרבים יוצר תסכולים יומיומיים שבסוף מופנים לנהגים. אם לא יהיה מחסור, או לפחות היחס יהיה יותר מכבד הציבור ירגיש ויגיב בהתאם. נכון, גם הציבור החרדי צריך להשתפר, אבל על עובדי הציבור חלה החובה להתחיל בשינוי.
ב.
אתה שקרן ! ולא מאמין לך שהיית נהג ! כי כשאני עבדתי בתור פקח כל הנוסעים החרדים היו בסדר גמור ! מצאת לך תירוץ טוב למה מותר להתעלל החרדים
דוד
לצערי יש בזה קצת אמת ובכל זאת אסור לתת נשק לציבור החילוני שיש שם כאלה שמאוד מחפשים את זה
כואב
אתה שקרן ומבולבל כנראה שאתה לא יודע מיהו חרדי ומי חילוני ואם אתה נהג בקוים במ"ע כנראה שיש סיבה למה ככה מתנהגים אליך
חיים
14
יישר כח-מהכח שבקושי 'נישאר'!!
אנונ

הצגת כל התגובות

13
בתור נהג בחברת קווים רציתי לאמר לכם שאתם תמיד מעלים את הבעיות של הנהגים...אבל מה אם הבעיות שהנוסעים עושים אתם לא מזכירים בכלל את היחס המחפיר והמשפיל שאנחנו עוברים מהנוסעים את ההתנהגות הלא יפה..אך פעם נוסע מכובד אמר לי."אתה עבד שלי"....אז זה לא הוגן שרק את הצד של הנוסעים אתם מציגים אבל את הנהגים לא.
יוסי
אפשר לתת במה לנהגים. אבל מה הלחץ? נשמע שמרתיע אתכם הנושא שחרדים יתלוננו...
נהג רכב
12
לדעתי אצל החילונים קל יותר להתלונן כי רגילים לצלם את הנעשה בזמן אמת ויכולים מיד להפיץ את זה ולשלוח לאמצעי תקשורת אחרים ישר לחברה, וזה מידע אמין שאי אפשר להכחיש, ולכן קל יותר אצלהם, משא"כ לכל אלה שיש להם טלפונים לא חכמים. ולכן לפעמים יש דרכים יותר יעילים ואמינים, ועד שניגשים למחשב שוכחים חצי מהפרטים.
שלום
11
פשוט צודק. אחת הכתבות שכל מילה בה נכונה!
אליקים
10
הייתי שותפה לעלווה. שלחתי פירוט באתר. ושוב ושוב לבקשתם. עם מספר האוטובוס ושעת ההגעה לתחנה. כולל מספר תחנה וכו'. ומה ביקשו ? את שעת יציאת האוטובוס מתחנת היציאה . איך יכולתי לברר זאת ??.. ולא . לא קיבלתי כל תשובה על כך.
אפרת
9
לא כל נהג אוטובוס צריך להיות מורתע בשביל שיעשה את עבודתו. רק נהג ערבי צריך להיות מורתע. נהג שומר תורה ומצוות צריך להבין שהוא עושה שליחות גדולה וחשובה, מזכה כל כך הרבה אנשים ומקדש שם שמים אם הוא עושה את עבודתו בשמחה ומקרין שמחתה של תורה.
בחור ישיבה
8
יש טעות בכתבה אין צורך מחשב פשוט מתקשרים *8787 עוברים לנציג ופותחים תלונה
שמוליק מנוף
7
אפשר להתקשר *8787 להקיש 0 כדי לעבור לנציג ולהתלונן - יותר פשוט וקל
שמוליק מנוף
6
תותח איצלה כ"ץ!!!
חיים
5
הציניות היא שאתה כותב בכיכר השבת לאנשים שגולשים לאינטרנט בחדרי מחשבים זה מזכיר את המשגיח שמבקש להגיע לשחרית בישיבה מהבחורים שנמצאים בשחרית
מקק
🤣🤣🤣
מישהי
4
כתבה חשובה בהחלט אך חשוב ביותר לפרסם את הכתבה בעיתונות החרדית הכתובה, מעריך בזהירות שרוב הנוסעים החרדיים גם לא מחוברים לכיכר השבת
ישראל
היום כבר פחות , אולי רוב החרדים שנוסעים בתחב"צ הם בלי אינטרנט
אלף
3
שוב מרגישים כל כך בנוח לדרוש ולדרוש, בלי לתת. כמה מהחרדים ש״סבלו״ בתחבורה הציבורת שמממנת ברובה המדינה, שירתו את המדינה בצבא לפי החוק?
ואו
2
לפני כ5 שנים הגשתי תביעה לבית משפט לתביעות קטנות נגד חברת אוטובוס מסויימת. זכיתי ב8000 שח. התהליך פשוט ודורש השקעה מועטה. אם כולם יפנו ישירות לבית משפט החברות ונהגו אחרת
מתלוננת
1
יום יום אני מגישה תלונה ומניון הכל ממשיך כרגיל
עלק
כל הפואנטה זה שכולם יתלוננו ולא רק בודדים
לא עלאק ולא בטיח
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים