כיכר השבת

גיוס חרדים מרצון / דעה

אם היו באמת רוצים לקדם את העניין של מה שחלק קוראים לו מלחמה לשוויון בנטל ואילו חלק אחר קורא לו מלחמת שמירה על הבית ועל עולם התורה, הדיבור לא היה במילים של כפייה וסנקציות או חובה והשתמטות, אלא דיבורים של נתינת אופציות ויכולת לאדם שומר תורה ומצוות שהתחנך בחממה הישיבתית, לבוא ולשרת במסגרות ייעודיות תוך התחשבות מלאה באורח החיים החרדי

| 22 | כיכר השבת |
ירוחם אסטריכר
ירוחם אסטריכר (צילום: כיכר השבת)

פתאום כל אחד חייב לתפוס צד, אתה מנצל או מנוצל, כל אחד תופס לו אוהל ומתבצר, זה במאהל הפראיירים וההוא באוהלה של תורה.

זה מציע גיוס בכפיה, ההוא בכלל מדבר על סנקציות כלליות כלכליות, חברו דורש סנקציות אישיות ומהצד השני מודיעים שמדובר בשמד ושבכלל מי שמגן על המדינה זה לא לובשי המדים הירוקים אלא חובשי השחורים וצו השעה זה בכלל פטור בכפייה, בקיצור כולם מנסים לנופף במקל גדול יותר שיכה חזק יותר עד לבחירות כדי להוציא מקסימום תוצאה שתתורגם במנדטים.

כך בעצם כולם נהנים מהמלחמה הזו, כמו בברית הידועה בין ההיפופוטם לענפית הבקר בעניין הטיפול בטפילים על עורפו של ההיפופוטם.

ואני מדבר על רווח שנהנים ממנו משני עברי המתרס, העסקן החילוני צריך להראות לאחיו כי הוא נלחם עבורם את מלחמת השוויון בנטל, וזאת למרות שהוא יודע שיום אחרי הגיוס ההמוני של חרדים לצבא, הוא יתמודד עם סיפורים של הדרת זמרות מסופי מסלול ועם מלחמת גלאט במטבחים צהליים ועוד אי אילו חומרות שהוא בכלל לא מתאר.

העסקן החרדי מנגד גם הוא מקבל חיות מהמלחמה על למות באוהלה של תורה, כי ביננו, ביום שלא יהיה איום קיומי על עולם הישיבות והתקציבים, לא יהיה בהם צורך.

אבל באמת כשמנסים להסתכל מהצד, לא במשקפים של צודק, אלא במשקפיים של חכם, מבינים שכל השיח הציבורי בעניין חרדים וצבא, זה שיח של אינטרסנטים שלא טובת הארץ לנגד עיניהם וגם לא טובת יושבי הארץ או עולם התורה, כל מה שעומד לנגד עיניהם זה הצדקה פוליטית של עסקנותם.

כי אם היו באמת רוצים לקדם את העניין של מה שחלק קוראים לו מלחמה לשוויון בנטל ואילו חלק אחר קורא לו מלחמת שמירה על הבית ועל עולם התורה, הדיבור לא היה במילים של כפייה וסנקציות או חובה והשתמטות, אלא דיבורים של נתינת אופציות ויכולת לאדם שומר תורה ומצוות שהתחנך בחממה הישיבתית, לבוא ולשרת במסגרות ייעודיות תוך התחשבות מלאה באורח החיים החרדי.

זה לא חייב להיות בבסיסי צה"ל, יש מספיק אפשרויות לשרת את המדינה מחוץ לצה"ל, אבל אם רוצים שחרדים ישרתו בצה"ל, לא יעזור שום חוק כפייתי, לכן גם לא צריך לקחת את המלחמה לכיוון הזה, המלחמה צריכה להיות על הקצאת תקנים בתוך צה"ל שיעסקו בהכשרה של צה"ל להתמודד עם הצרכים החרדיים שכוללים כשרות מהדרין בכל מקום בו חרדים משרתים, שינוי הדיבור הגס המקובל בקרב החיילים, הבנה לעומק של אורח החיים החרדי על כל הניואנסים והמגבלות, ובראש ובראשונה להבין שבעוד ואצל החילוני המצוי, צהל זה גורם מחנך שכל אחד עובר בו כור היתוך בדרך להיות ישראלי, במקרה דנן צהל זה שירות שצריכים לעבור אבל הסמכות העליונה היא סמכות תורנית מתוך או מחוץ לצבא.

יש כיום מספר מסגרות לחרדיים בצה"ל כדוגמת מסלולי שח"ר (כחול, ירוק ועוד שלל צבעים) או הנחל החרדי, מדובר במסלולים שמשנה לשנה קולטים יותר ויותר חרדים שמגיעים מרצונם ללא כפייה, כי מה שלא עושים הפוליטיקאים והעסקנים, עושה הצורך הבסיסי של המגזר החרדי שהולך וגדל למגוון מגזרים בתוך המגזר, כך שמה שהיה פעם מגזר קטן וסגור שבפניו עומדות רק שתי אופציות, האחת היא להיות חרדי במסלול הישיבתי המוכר, ואילו מנגד האופציה זה להיות חילוני, כיום זה כבר אחרת, כיום ב"ה יש מספיק חרדים שצמחו בהיכלי הישיבה והכויילל שנשארו נאמנים לדתם ולבוראם, והשתלבו יפה בעולם העשייה במגוון תפקידים תוך שהם רוכשים מקצוע באקדמיה החילונית או החרדית, ורבים מאוד אף משלבים שירות צהלי או מסגרת של שירות אזרחי ובכך ממלאים את חובתם לחברה, והכל נעשה תוך שמירה על ערכי היהדות כפי שחונכו, הם כ"כ רבים היום עד שיש בכל עיר חרדית מספר קהילות של ציבור חרדי עובד שלא כמו פעם שהיו מתי מעט "בלבעתים" בכל קהילת אברכים.

ולמרות הזעקות של אותם עסקנים אשר ב"ה יש להם במות ושופרות שכל מטרתם זה להביא את דבר העסקנים, החצרנים והמנהיגים אל העם שישתה בצמא את הדברים, ושם הם לא מפסיקים לאיים ולהפחיד שכעת מדובר בגזרת השמד של עם ישראל בארץ ישראל, מסתבר שעם ישראל מצליח לעבור מהפכה שנמשכת כבר מספר שנים, הפיכה שבמסגרתה המונים מבינים שיש את האמירה הציבורית שמשרתת אינטרסים של יחידים, ויש את הנעשה בפועל ע"י הרבה יחידים שהופכים אט אט לציבור גדול.

ודבר אחד ברור ועליו אין בכלל ויכוח, לפחות לא מהצד שלנו, התורה הקדושה ללא ספק מגינה על העולם כולו יותר מכל צבא, ובוודאי שמי שבאמת תלמיד חכם כהגדרת הגמרא ויושב ולומד, הוא מגן עליו ועל כולנו ואין אדם בעולם שיכול לדרוש ממנו לעזוב את היכל התורה לטובת שירות צבאי או אזרחי על חשבון לימודו ואם אכן יקרה כדבר הזה, חובה על כולנו לצאת ולהילחם בגזרה זו בכל דרך אפשרית, אבל לא על זה מדובר, כי גם הצד החילוני הכי ניצי אומר שמבין שבודאי שהעולם זקוק לקבוצת תלמידי חכמים שישמרו על העולם כולו בכלל ועל הגחלת היהודית בפרט, רק שהם מציעים מכסות קבועות, דבר שאסור שיקרה כי ביום שיקבעו מכסה, היא תתמלא מיידית וללא ספק בפרוטקציונרים בנים של...וכמובן שלא יזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה.

ומאידך מוכח שיש כיום מספיק שומרי תורה ומצוות מהמחנה החרדי שלוּ רק תינתן להם האופציה לשרת בצורה שתתחשב באורח חייהם כיהודים שומרי תורה ומצוות, הם יעשו זאת מרצון ולא בכפייה.

ולראייה, רק ביום חמישי האחרון נפתח מחזור גיוס גרדי לשירות אזרחי שהיה הגדול בתולדותיו, כ-200 מתגייסים חרדיים שבחרו בלי כפייה ובלי סנקציות ללכת ולשרת, זו ההוכחה הגדולה ביותר למהפך שקורה במגזר, וזו ההוכחה שכל השיח והמלחמות הם תוצאה של אינטרסים פוליטיים ורווחים אישיים של כל מני בוחשי קדירות שאיש מלבדם לא יודע את תוכן התבשילים שבהן.

לכן אין לי ספק שאם באמת ניקח את השיח הציבורי למקום הזה של פתיחת אופקים ואפשרויות למי שכן החליט מעצמו להפסיק להיות תלוי במלגה חודשית, מי שירוויח מזה זה עולם התורה, ראשית כלכלית כי הרי התקציב של הכוייללים יישאר אותו תקציב ורק יתחלק בין פחות אברכים, כך שכל אברך שהחליט מרצונו להישאר בכויילל יקבל יותר, אבל הרווח הגדול יהיה ביום שמי שיישאר בכויילל יהיו כאלו שביכרו לשבת באוהלה של תורה מתוך רצון ויהיו באמת תלמידי חכמים וכך נחזיר לעם ישראל את המצב שמי שהוא באמת תלמיד חכם היושב באוהלה של תורה, יקבל את המעמד המכובד המגיע לו בחברה, בשונה מהמצב כיום שבו כולם תלמידי חכמים וכולם לובשים פראק ביו"ט גם מי שיושב לו בכויילל רק כי זה מה שמקובל.

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
העסקנים החרדיים הם אלה שהביאו את המצב הקיצוני הזה. חוק טל והתכניות האחרות נתנו פתח רחב ונוח לאנשים לצאת מעולם התורה לעולם המעשה. בנחת, עם ליווי וריכוך. העסקונה החרדית היא שעומדת בסכר ועוצרת אותו. ולכן, בגללם חוק טל כשל. ועכשיו, עומדים בפני כפיה של ממש. בדרך אגב, ההאשמה שהכותב מעלה היא נוראה, עושק
משה כרם
ידידי היקר! חוק טל בזמנו היה דבר שהתקבל גם בקרב רבנים, בישום חוק טל נקבע שלאחר שנת הכרעה (שהאברך יצא לעבודה) תיהיה האפשרות להחליט או שרות צבאי או שרות אזרחי יש לי כמה חברים שלאחר שנת ההכרעה הם מסיבותיהם בקשו שרות אזרחי ובכל פעם כאשר הם הלכו למשרד המטפל הם נדחו ונדחו עדיין אין עדיין אין , אז תגיד א
א. בן יהודה
תוספת מחיר.זה מה שגם אתה אומר,ב"נימוס" כמובן,על כונתך לרוקן את הישיבות. מתי תבין,מר כרם,בכל הנימוס,שדעת "בעלי בתים" היפך דעת תורה,כמאמר חז"ל.יש לנו את גדולי ישראל שחשבו על כל מה שאתה חושב.ויודעים כל מה שאתה יודע.מעבר לצדקות וכו',הרי אתה לא יכול שלא להודות שהם גם אונים.אינטילקטואלית.ואין חכמה כחכמת ה
shlomi052
11
נעים לקרוא שגם אצליכם החרדים יש אנשים שקולים ומאוזנים עם קול שפוי. עלה והצלח!
חילוני מאוזן
10
יפה דיברת!
רמבש״י

הצגת כל התגובות

9
מתי יבינו כל בעלי הטורים, שמעלים לנו לפעמים את ה"טורים",עם כל הכבוד באמת,דברי ר' אליעזר הגדול,"מנעו בנכם מן ההגיון והושיבום בין ברכי ת"ח" ? כבר אמרו כל גדולי ישראל,אין שום מקום לשום משא ומתן בענין הגיוס. משא ומתן פירושו,"משא דומה..." ומתן,שם של הכומר לע"ז שבימי התנ"ך.וקיצרתי כאן. (בדרך אגב אומר,למי
shlomi052.
8
אתה כותב באתר חרדי נגד כל גדולי התורה שאמרו שזה שעת השמד. אם החילונים כל כך נהנים ממך, כנראה שדעותך חילוניות.
דע לך
7
אבל אני לא בטוח שהחברה החרדית בשלה עדיין.. מה חבל...
סיכה משרדית
6
מסופר על קבוצת יהודים שעלו עם ערבי לירושלים ובאמצע הקסטל הסוסים קרסו לא יכולים להמשיך יותר כבד עליהם. ירד הערבי מהעגלה והתחיל לחשוב מה הדבר הכי כבד שאפר להוריד מהמשקל הכולל בסוף הוא הגיע למסקנא שכל החלקים בעגלה הם מעץ ורק הגלגלים הם מפלדה ולכן אותם צריך להוריד............
אהרון לייב
5
ע"י הרבה יחידים שהופכים אט אט לציבור גדול." כהמ נכון , וזה גם הכתבה על נתניהו שאמר. "היום גם הרבה מהציבור החרדי מבינים שצריך שינוי". אין מה לטאטא עובדות שצריך שיפור מבחינה כלכלית .. ולא כל בחור ישיבה מסוגל למתכונת הישיבתית המקובלת , ולמרות זאת את הנעשה בפועל עושים באיטיות וחששנות כי פוחדי
מסכימה
4
מתי תבין שרק התורה היא מחזיקה אותנו ללא "חוליות"-מלשון חול, ע"ז נו אומרים המבדיל בין קודש לחול, ובין אור לחושך כמו ההבדל התהומי בין חושך לאור כך בין קודש לחול וכמו שבזה א"א לערבב הוא הדין כאן.
יוני
3
עם דברי הכותב, דבריו הינם דברי טעם נטולי כל התלהמות קיצונית אינפנטילית. חזק וברוך. עם אנשים כמוך צריך לדבר, אנשים כמוך צריכים להיות הייצוג של הציבור החרדי ולא עסקנים קטנים שדואגים לקדנציה הבאה נטו. ואליכם אני פונה שוב אחיי החרדים חידלו לכם מדרך השנאה הלגלוג והקטגוריה כלפי מדינת ישראל, באם תשכילו לה
מיזרוחניק
ראשית אני אומר מתוך אחריות אין לחרדים שנאה לחילוני באם מוח בראשך תמיד כאשר אנשים מתווכחים ומתלהמים עצם הוויכוח הוא הגורם להקצנה משני הכיוונים , מי כמוך יודע אולי לא כאשר בחור חרדי בוגר צבא רוצה להתקבל לעבודה בשרות הציבורי אם היה מספיק תואר ראשון פתאום רוצים גם תואר שני וכאשר הוא עושה תואר שני מבקשים
אבי בן יהודה
אני סמוך ובטוח שאם הדברים יעלו לדיון ציבורי מתוך רצון כנה להשתלב במעגל העבודה יימצאו המון פתרונות אפילו ע"י אפליה מתקנת. חסידות והתנגדות קמו לפני 300 שנה בעקבות תנועת החסידות ספרדים ואשכנזים זה כמובן דבר קדום יותר שבא בעקבות הגלות לצערינו "מיזרוחנקיות" היא רצון אמיתי להחזיר עטרה ליושנה ולקיים יהדות
מיזרוחניק
למזרוחניק שלום! כאשר רמזתי די ברור חוויה אישית זו הייתה הכוונה, איני מבין מדוע דבר כזה צריך לעלות לדיון ציבורי וכי אני פחות יהודי מאותו בוגר אונברסיטה וכי אנו סוג ב' שצריך אפליה מתקנת , מיזרוחניק זו דרך שנבחרה ואיני רואה היכן היא מחזירה עטרה ליושנה ואם לקיים יהדות שלימה ישנם דברים כמו שבת או גיור
אבי בן יהודה
המצווה היחידה שלהם זה ישוב ארץ ישראל. וזה דוחה את כל המצוות כולם. ולכן לא מעניין אותם שהמדינה מעבירה מליונים על דתם ורוצחת את נפשם, לא חילולי שבת, לא מלחמה נגד הישיבות, (שהם עצמם מצטרפים למלחמה נגד התורה.) אבל כשרוצים לנסר כמה קראוונים באולפנה... פתאום.. צעקות!!! רעש!! הפגנות!! מה קרה? איפה הייתם כש
דע לך
וקילקלה את הכל. (ולעצם העניין: כשמרימים את הרף בשירות הציבורי, מרימים אותו לכולם. אין הגדרת תפקיד שונה לחרדי או חילוני. יש תנאי מכרז, ויש לפעמים העדפה מתקנת. אם העלו את הרף לתואר שני, העלאה זו תקפה גם לחילוני שעומד בתור אחרי המועמד החרדי. אם נתקלת במשהו אחר, תגיש תלונה)
שמעלץ
2
הוא לא תמיד מתאים לדעותיי הפוליטיות, הוא לא מתאים לחיי כצמחוני, הוא לא מתאים כלל לשאיפותיי האישיות.
חילוני
1
ב"ה גיוס החרדים החרדים נקראים להתגייס אין מנוס מהצו אבל יש שתי אפשרויות: שהם יבחרו לשמור שמטה כדת וכדין ואז יתגייסו לצבא ה' או שיבחרו להמשיך לשמור פרוזבול ואז יתגייסו לצה"ל וליתר עולם העסקים המלוכלכים במקביל, לוחצים על החרדים לצאת לעבודה. הם יכולים להשתעבד לעולם העסקים ממושחת והמלוכלך או הם יכולי
דורין דותן
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים