אחד הנושאים המרתקים והחשובים הוא מהי עמדת החרדים בנושאי מדינה, במה שמכונה ימין ושמאל, היכן ממוקם הציבור החרדי ביחסו למתנחלים, האם הוא נוטה למחנה הימין או שמא דווקא לזה השמאלי של המפה הפוליטית.
חיים כהן, ממקורביו של פוסק הדור מרן הגרי"ש אלישיב, התייחס הבוקר (שני) לסוגיה, ולכך שאין אמירה ברורה באשר לדעתו של הציבור החרדי, בראיון למרדכי לביא בתוכניתו 'שמונה עד עשר' ברדיו 'קול ברמה'.
"אני לא בין אלה שמזדהה עם זה שכל המתנחלים והמתיישבים הם 'עוכרי ישראל'", אומר חיים כהן, "רוב הציבור שהלכו והתיישבו ביהודה ושומרון, אני מניח שיש להם את הרבנים שלהם, שהם עשו את זה על דעתם ויש מי שמכוון אותם, יש גדולי ישראל שחולקים על-זה, אבל כמו בכל דבר לכל אחד יש את רבו וכל אחד עושה לפי מה שרבו אומר".
"אבל יש נקודה מאוד מכאיבה שיוצרת את הבלבול", הוא מוסיף, "יש קבוצה מסוימת שהם לא יוצאים אף פעם עם שם של איזה רב גדול או שם של אחד מגדולי ישראל שמזדהה איתם, שהם בעצם הבעיה".
"בוא נחזור להיסטוריה, חורבן בית המקדש, הייתה גזירה קשה על עם ישראל וגדולי שיראל דאז אמרו שאין מה לעשות, יש גזירה, צריך להמתין ולהתפלל לקדוש ברוך הוא שתתבטל הגזירה. באו אותם - אני קורא להם 'מארגני מצעד דגלי אום אל-פחם', והחליטו מה-פתאום, אנחנו אלה שרק בכוח הזרוע ננצח, ועשו מה שעשו והסוף ידוע, אלה הבעיה.
"הבעיה היא הקבוצה הקיצונית הזו, שהיא זו שעושה דברים שממש גובלים - וגדולי ישראל התבטאו עליהם שהם ממש רודפים, פה הבעיה".
- אתה מדבר על קבוצות, למה אתה מתכוון?
"אלה שעושים תג מחיר, אלה ששורפים מסגדים, אלה שעוקרים מטעי זיתים ואלה שפשוט מתגרים. בוא נסתכל רגע מסביבנו, אנחנו מתעסקים פה עם חיות אדם, לא עם משהו אחר. אם היה לנו פתרון, אז היינו מטפלים בהם, אבל אין פתרון, אז מה אתה הולך להתגרות בהם ולהיאבק איתם, הרי אין ספק מה תהיה התוצאה של זה. זה 'נפשות' ממש מה שהם עושים".
- אתה בעצם אומר, אל תתחילו איתם כי הם חזקים?
"אני אומר, בצד השני מדובר פה בחיות אדם. אנחנו נמצאים במצב שלשמור על הקיים לבד זה הישג גדול, ללכת להתגרות? אני לא מבין את ההיגיון בזה. להתגרות בהם, ללכת לעשות תג מחיר אצלם, אני לא מדבר על שכנינו, אלא גם על איך כל העולם מסתכל עלינו, יש יהודים בכל העולם, מי שעושה כאן מעשה זה יכול מחר להתנקם במקום אחר. מישהו חושב את זה? אני בטוח במאה אחוז שלא תמצא שום רב בישראל שאומר שהוא תומך בדברים האלה".
"אז זו החלוקה שאני עושה, זה שרוב המתיישבים נמצאים שמה, אין לי ספק שהם מאמינים באמונה שלימה שיש מצוות ישוב ארץ ישראל, בסדר, זכותי לחלוק עליהם".
- מה אתה חושב על ישוב ארץ ישראל?
"אנחנו, יש לנו את דעותיהם של גדולי ישראל, גם הרב שך וגם הרב אלישיב, שהוא גם-כן הקפיד שבכל הסיטואציה שיש היום [אנחנו הרי בסופו של דבר בגלות] צריך לשמור על המצב הקיים. אם ללכת להתיישב? אני לא הולך להתיישב שם".
- למה? כי אתה מפחד על המשפחה שלך או כי אתה חושב שמדובר במעשה לא נכון?
"אני חושב שזה לא מעשה נכון. אבל יש הבדל בין מה שאני חושב, לבין אם אני נלחם בהם, אני לא נלחם במי שיושב שם".
- הסיפור כאן, זה באמת הסיפור האידיאולוגי. יש תחושה של בלבלול בציבור החרדי בכל מה שנוגע לתפיסה, האם נכון ללכת בדרך הזו או לא. בעבר, בזמנו של הרב שך, כולנו ידענו את דעתו הברורה והחדה בסוגיה הזאת, אך עם השנים יש תחושב שמשהו היטשטש
"אני חושב שכל אחד בסופו של דבר כשהוא נכנס בתוך עצמו הוא יודע את האמת, יש כאן בעיה אחרת, הציבור החרדי מרגיש מקופח בכל תחום, מרגיש רדוף מאוד. אז כשמגיעים קבוצות מסוימות שהם משדרים 'בואו אנחנו נראה להם ונטפל בהם', מטבע הדברים הציבור נגרר, וכשהוא נגרר הוא מאבד בכלל את הדרך לכאן או לכאן. זה הטשטוש שיש.
- אתה אומר, אותם גורמים קיצוניים מנצלים את הסיטואציה שתוקפים חרדים, זה תהליך מיסיונרי כזה.
"אין לי ספק שזו הבעיה".
- הפוליטיקאים החרדים כאלה תמימים שהם נגררים אחר הסיטואציה הזו?
"אני לא ראיתי את הפוליטיקאים, חוץ מפוליטיקאי אחד מהציבור החרדי שהוא נגרר אחריהם, לא ראיתי אף אחד מהפוליטיקאים שלנו שנגרר אחריהם. ב'יהדות התורה' יש אחד, בשאר הדברים לא שמעתי התבטאויות קיצוניות שהם מזדהים עם כל מעשה".
- היום לדבר נגד המתנחלים זה מצטייר כאילו אתה חובר לשמאלנים.
"את אותו בלבול זהות שיש אצלנו יש גם אצלם, כי הרי כשיש את הקבוצה הקיצונית הזו שהיא זו שמרימה את הכל, והיא זו שעושה את המעשים, ובמקביל יש את ציבור המתיישבים שלא מרימים את הקול ולא אומרים בריש גלי 'אנחנו לא מזדהים איתם', אז מטבע הדברים נוצר מצב כאילו כולם כך, ואני בטוח שזה לא נכון.
"אלא מה, שגם הם חושבים את אותו דבר, הם גם מרגישים מקופחים, אז אם יש אחרים שצועקים, אז הם משאירים את הפתח מילוט שהם יוכלו להגיד שאם יקרה משהו הם יגידו 'זה לא אנחנו זה הם', אבל אם יש אחרים שעושים את העבודה, אז למה לא.
"פה יש לך את זה משני הצדדים. יש פה ציבור גדול שמרגיש מקופח, ולכן עובדים לפי הרגשות ולא לפי השכל, וכשמגיעה קבוצה כזו, אז למה לא. אבל אני לא יראה מהציבור שלנו שנכנסים לכל מיני כפרים ועושים את המעשים המרושעים שהאנשים האלה עושים".
- כשאתה אומר שב'יהדות התורה' יש ח"כ אחד שסוחב ימינה, בסוגיה של גבעת האולפנה וחוק ההסדרה למשל, גפני ומקלב קיבלו הנחיה להתנגד לחוק, והם לא עשו מזה רעש, שיחקו את המשחק בשקט. עדיין אין אמירות ברורות.
"מכיוון שאני לא יודע בדיוק מה הייתה ההוראה שקיבלו, אני יכול להגיד לך כשהם היו שואלים שאלות מסוג זה את הרב אלישיב, הוא תמיד אמר להם, כמה דברים, שאנחנו לא אלו שאמורים להכריע, ושאנחנו צריכים להוריד פרופיל בדברים האלה, ושזו סוגיה שכמה שפחות נהיה מעורבים זה יותר טוב לנו, מכל מיני סיבות. זו הייתה גישה ישנה, אנחנו לא צריכים להיות בפרונט בסוגיות כאלה. זה שהם עושים זאת בצורה כזו או אחרת אני לא רואה סתירה.
- אז אמנם נעשים מעשים בהנחיית גדולי ישראל אבל הציבור לא למד מכך מהי דעת תורה, האם אנחנו בעד או נגד?
"הציבור ראה שהצבענו כמו שהצבענו. לגופו של עניין, כל אחד יודע בתוך תוכו בדיוק מה עמדתם של גדולי ישראל, אלא שיש אמוציות ואז כל אחד פועל בצורה כזו או אחרת, אבל אין ספק שכל אחד יודע בדיוק מה עמדת גדולי ישראל בכל הסוגיה הזו.
- גפני אמר לאבי בלום שהוא חרד מאוד מההקצנה של הציבור שלנו ימינה.
"הוא אמר את זה ואני מסכים איתו, והסיבה לזה היא לא אידיאולוגית אלא רגשית יותר.
(האזינו לדיון המלא באדיבות רדיו 'קול ברמה')
הצגת כל התגובות