כיכר השבת

פסק דין תקדימי; רבני שכונות יאלצו לפרוש בהגיעם לגיל 67

"גיל הפרישה המחייב לגבי רבני שכונות הוא גיל הפרישה הקבוע בחוק הגמלאות ובחוק גיל פרישה (כיום גיל 67)", כך פסק אתמול (שלישי) שופט בית הדין הארצי לעבודה, השופט שמואל צור. בכתבה המלאה: כל הפרטים שמטלטל את עולם הרבנות בישראל. הרבנות הראשית טרם הגיבה (חדשות, בארץ)

| 22 | כיכר השבת |
פסק דין תקדימי; רבני שכונות יאלצו לפרוש בהגיעם לגיל 67
(צילום: פלאש 90)

"גיל הפרישה המחייב לגבי רבני שכונות הוא גיל הפרישה הקבוע בחוק הגמלאות ובחוק גיל פרישה (כיום גיל 67)", כך פסק אתמול (שלישי) שופט בית הדין הארצי לעבודה, השופט שמואל צור.

פסק הדין ניתן בעתירה שהגישו הסתדרות המעו"ף וארגון רבני השכונות, בה ביקשו לאפשר לרבני השכונות להמשיך בתפקידם ללא הגבלת גיל ובלא שיאלצו לפרוש לפנסיה. לעומתם, טענה המדינה כי על הרבנים לפרוש בגיל 67, גיל הפרישה הקבוע בחוק לכלל עובדי המדינה.

המחלוקת בין הצדדים, באשר למועד פרישת רבני השכונות מתפקידם, נסובה סביב הנכתב בהסכם הקיבוצי שנחתם בשנת 1988 בין ממשלת ישראל, מרכז השלטון המקומי, שלוש הערים הגדולות וחבר המועצות הדתיות ובין ההסתדרות הכללית של העובדים ונציגי איגוד הרבנים.

בסעיף העוסק בתקופת הכהונה של הרבנים, הודפס כי תקופת כהונתם היא "עד הפנסיה". אלא שלצד זה נכתב בכתב יד המילים "כמקובל עד היום".

לטענת העותרים, ההוספה בכתב היד נועדה לעגן את הנוהג הקיים לפיו לא חל על הרבנים גיל הפרישה הקבוע בחוק וכי הם זכאים להמשיך בתפקידם, ככל שיחפצו.

לעומתם, טענה המדינה כי בהסכם לא ניתנה הסכמה לביטול מגבלת גיל הפרישה של הרבנים, וכי התוספת בכת היד הוספה שלא על דעתם. המדינה הוסיפה וטענה כי על רבני השכונות חלים הסדרי הפנסיה הרגילים המחייבים אותם לפרוש בגיל הפרישה הקבוע בחוק.

בפסק הדין, מותח השופט צור ביקורת על "מציאות בלתי תקינה", כלשונו, בשל כך שבמעמד החתימה על ההסכם, לא התאפשר לנציג הממונה על השכר להשתתף. "מציאות זו, אף היא, מטילה צל של ספק על הסכמת המדינה להסדר הפנסיה של הרבנים המשתקף בתוספת 'כמקובל עד היום'".

השופט צור מוסיף ומציין כי התוספת בכתב היד, שונה מכתב היד בו רשומות תוספות אחרות בהסכם, בנוסף קובע השופט כי עדותו של יעקב דנון, שכיהן בתקופת חתימת ההסכם כממונה על השכר, לפיה לא נתן את הסכמתו לתוספת בכתב היד, וכראיה לכך הציג את העובדה שחתימתו בראשי תיבות לא מופיעה לצד התוספת בכתב היד כפי שמופיעה בהוספות אחרות.

"מכלול השיקולים והנימוקים", כותב השופט שמואל צור, "מביא אותנו לכלל מסקנה שלא ניתנה הסכמת הממונה על השכר לתוספת בכתב יד לסעיף 3.3 לנספח ג' להסכם הקיבוצי".

"אפשר שבאווירת אותם ימים של חתימה על ההסכם הקיבוצי, הייתה ציפיה - אולי אף לגיטימיות מבחינתם של המבקשים - שעניין גיל הפנסיה לרבנים יישאר פתוח, "כמקובל עד היום", כלשון התוספת בכתב יד. ייתכן גם שהיתה הבנה כלשהי בעניין זה בין המבקשים לבין מי מנציגי המעסיקים האחרים. אלא שהסכם קיבוצי דורש הסכמתם של כל השותפים לו, במיוחד כשמדובר בשותף הבכיר - הוא בעל המאה - הממונה על השכר במשרד האוצר. כפי שעולה, הסכמתו של זה לא ניתנה ועל כל פנים לא הוכחה. מסקנה זו לבדה מובילה לכך שדין הבקשה שבפנינו להידחות", לשון פסק הדין.

לסיום, דוחה השופט צור את בקשת העותרים, וקובע כי "גיל הפרישה המחייב לגבי רבני שכונות הוא גיל הפרישה הקבוע בחוק הגמלאות ובחוק גיל פרישה (כיום גיל 67)".

השופט צור מוסיף וקובע כי "מי מבין רבני השכונות שטרם הגיע לגיל 67 במועד מתן פסק הדין ויתרת השירות שלו עד גיל זה עולה על שישה חודשים, יפרוש בגיל 67. מי מבין רבני השכונות שהגיע לגיל 67 במועד מתן פסק דין זה או שיתרת השירות שלו עד גיל זה נמוכה משישה חודשים, יפרוש תוך 6 חודשים מיום מתן פסק הדין".

עם זאת, מוסיף השופט צור כי אין בדחיית הבקשה כדי למנוע מהצדדים להמשיך ולנסות להגיע להסדר מוסכם וחוקי להארכת גיל הפרישה לרבני השכונות.

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
13
הצעה לסדר ! יש לחייב רבני שכונות דוח שבועי מה הם עשו, ומה הם עושים, ומה עתידים לעשות בתוקף תפקידם כרבני שכונות ומקבלי משכורות. בנוסף יש הגיון בזה שהם צריכים לצאת פנסיה הרי יש כיום רבנים שחצו גיל 70 ו 80 אינם מתפקדים אז לה שלא יכלו הביתה. כמו כן ענין רבני הערים צועק לשמים יש רבנים שלא יכולים ל
12
כיהן כרב המרכזים הרפואיים של בית החולים הדסה עד למעלה מגיל 90
11
ידוע שאצל הרבנים ככל שמזקינים, חכמים יותר, והמרן יוכיח, לכן צריך למנות רבנים לא פחות מגיל שבעים, עד מאה ועשרים.

הצגת כל התגובות

10
זהו פסק דין חשוב. חבל שזה לא חל על רבני ערים. האב"ד בתיק הוא דתי וכן אחד מאנשי ציבור בתיק. אני מניח ששניהם ראו את דמות הרבנים המכהנים בעירם.
9
מה הגדרת התפקיד של רב שכונה? יש רבנים שדואגים לנוער לא ישיבתי?
8
שופט בית הדין הארצי לעבודה, שקבע שעל הרבנים לפרוש בגיל 67השופט שמואל צור. יליד 6.12.1943 זאת אומרת ששנה הבאה הוא בן 70.
החוק מתיר לשופטים להישאר עד גיל שבעים. אם ישנו את החוק, גם רבני הערים יוכלו
ודיינים אכן פורשים בגיל 70, כמו שופטים. וכי ייתכן שרב שכונה עדיף על רב העיר שלו שהוא אב"ד ולכן פורש בגיל 70?
7
החוק דורש יציאה לפנסיה בגיל 67. החוק מחריג את השופטים ליציאה בגיל 70. הרבנים חתמו על הסכם עבודה בלי שהנקודה הזו נסגרה. הרבנים יכולים לפנות ולפתוח בהסכמה את חוזה העבודה ולשנות את גיל הפרישה. או לפנות לחברי הכנסת החרדיים שישמחו לשנות את החוק כך שיאפשר לרבנים לפרוש ב 120. לא רדיפת דת ולא במבה אלא רק
6
וחרף גילו המתקדם הוא משמש עדיין כרב שכונה בחיפה. מוכר חמץ. עורך חופות. ואפילו נושא דרשות בשבת הגדול ובשבת שובה. עד מאה ועשרים
5
ושופט יכול גם להמשיך עד 75 ואילו רב צריך לפרוש בגיל 67?
שופט חייב לפרוש בגיל 70.
4
ככל שהרב מזקין כך הוא משתבח. למה לא לתת לרב להיות רב שכונה עד שהוא כבר לא יכול?
יש הרי רבנים רבים שאינם מתפקדים ואין להם שום השפעה על השכונות שעליהן הם מופקדים.
להודיע שהוא מתפטר ואם אינו עושה זאת זה סימן שאינו ראוי להיות רב בישראל, רב זו אחריות ואם הרב לא מבין זאת זה בעיה גדולה!
3
רב אמתי ישאר רב לעולם רב תפקידי זה תפקיד כמו כל משרה במדינה! לא סתם כולנו רבנים ......
2
במרוקו היו חיים בקושי היום כל ילד שיודע אפילו ליקרוא וליכתוב אם הוא מקושר לרב ענק היתמזל מזלו אפילו הוא עם הארץ יקראו לו הרב הגאון
1
אין מניעה לקבל פנסיה ולהמשיך לעבוד. בודאי שחילונים לא יכולים לקבוע לחכמי וגדולי ישראל מה לעשות ואיך לנהל את הקהל הקדוש שלהם. יאללה, מי שרוצה לחיות כמו גוי בארץ הקודש, עדיף לו לעזוב את הארץ, שם הגויים יאהבו אותו מאד במיוחד אם הוא שופט בעברו נגד עם קדוש, ישמחו לקבל אותו כל שונאי ישראל.
מי ילחם בלבנון מי ילחם בעזה ומי יעמוד במחסומים בשעה שאתה ישן בלילה?
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים